مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

ناک زدن موتور خودرو چیست؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ناک زدن موتور خودرو | رفع صدای ناک زدن موتور | علائم ناک زدن موتور | دلایل ناک زدن موتور | رفع مشکل ناک زدن موتور  و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ناک زدن موتور خودرو چیست؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ناک زدن موتور خودرو یکی از دغدغه های اساسی رانندگان است. شما برای رفع صدای ناک زدن موتور باید به سرعت اقدام کنید. شناخت علائم ناک زدن موتور می تواند به  شما در رفع این مشکل کمک بسیار زیادی کند. دلایل ناک زدن خودرو بسیار زیاد است و برای رفع آن نیاز است شما شناخت کلی از سیستم موتور خودرو داشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای رفع مشکل ناک زدن موتور از یک متخصص نیز مشاوره بگیرید.

صدای اضافی در هنگام حرکت خودرو می تواند تمرکز راننده را به هم بریزد که در دنیا نیز به عنوان یک عامل مخرب در این زمینه شناخته می شود. صداهایی که به طور معمول مزاحم رانندگان می شوند به اینگونه هستند تق تق، جیغ، غرش و یا حتی انفجار که هر کدام می تواند تاثیرات منفی خاصی روی سیستم فنی ماشین شما داشته باشند. اگر شما صدای ضربه و یا همان ناک زدن را از زیر کاپوت خودروتان شنیدید بهتر است بدانید که این مسئله در خودروهای درون سوز نشان از به وجود آمدن یک مشکل فنی است. دقت داشته باشید که اگر در رفع صدای ناک زدن خودرو سهل انگاری کنید سیستم فنی ماشین شما آسیب هایی اساسی می بیند.

ناک زدن موتور خودرو چیست؟

ناک زدن یا همان شنیده شدن صداهای مختلف از سیستم فنی خودرو شما دلایل متفاوتی دارد که باعث به وجود آمدن آن می شود. دلایل ناک زدن خودرو به طور معمول به ایراداتی اساسی در سیستم فنی خودروتان بر می گردد که باید به سرعت آنها را کشف کنید. دقت داشته باشید شناخت علائم ناک زدن موتور خودرو می تواند در کشف دلایل آن کمک بزرگی به شما کند.

اگر در سیستم احتراق خودرو شما بنزین به صورت غیر استاندارد بسوزد موجب ایجاد صداهایی خاص می شود. زمانی که یک ماشین ناک می زند در واقع نشان از این موضوع است که شمع های خودرو توانایی احتراق درست و یکباره را ندارند. بهتر است بدانید در این شرایط سوخت پمپاژ شده در سیلندرها به جای اینکه به صورت یکباره مشتعل شود در فاصله های زمانی خاصی اشتعال پیدا می کند و با جرقه‌های کوچک می‌سوزد که در نهایت باعث می شود زمانبندی استاندارد پیستون دچار اختلال شود.

دلایل ناک زدن موتور خودرو

بهتر است بدانید سیستم های پیشرانه درون سوز بر طبق زمان‌بندی چهار حالته عملکرد خود را پیش می برند که باعث می شود در هر لحظه مخلوط هوا و سوخت در سیلندرهای مشخصی پمپاژ و مشتعل شوند. این مسئله در حالتی رخ می دهد که باقی سیلندرها مشغول تخلیه دودی که بر اثر احتراق به وجود آمده هستند. اگر یک سیلندر دچار احتراق غیر استاندارد باشد باعث می شود که شیوه عملکرد صحیح سیستم پیشرانه به صورت کلی دچار اختلال شود. شما پس از به وجود آمدن این مشکل در سیستم سیلندر شاهد ناک زدن موتور خودرو خواهید بود. شما می توانید با مراجعه به یک تعمیرگاه برای رفع صدای ناک زدن موتور ماشین اقدام کنید. ما در ادامه مطلب به دلایل ناک زدن موتور خودرو می پردازیم.

مطالعه بیشتر  دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

بی کیفیت بودن سوخت خودرو

سیستم های پیشرانه درون سوز به طور معمول برای اینکه بتوانند فعالیتی صحیح داشته باشند حتما باید از سوخت استانداردی استفاده کنند که دارای عدد اکتان مناسبی باشد. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت پیشرانه XU7 در خودروهایی مثل سمند و پژو ۴۰۵ مورد استفاده است و به بنزینی با عدد اکتان ۸۷ نیاز دارد در حالی که این رقم برای پیشرانه مدرن‌تر پژو یعنی TU5 به عدد اکتان ۹۵ می‌رسد. بهتر است شما نیز از عدد اکتان مناسب خودروتان اطلاع داشته باشید. پیشرانه‌هایی که توربوشارژ هستند به دلیل اینکه تراکم بالاتری در مقایسه با دیگر سوخت ها دارند حتما باید از سوخت هایی با کیفیت مناسب استفاده کنند.

مطلب جدید و خواندنی: فرمان خودرو اگر تنظیم نباشد، چه مشکلاتی برای خودرو به وجود می آورد….

اختلال در زمانبندی پیشرانه

موتورهای درون‌سوز دارای فرایندهایی چهار زمانه هستند که به نوعی زیر مجموعه ساختار اساسی آن بشمار می آیند. این فرایندها ها عبارتند از:

  • مکش
  • تراکم
  • انفجار
  • تخلیه

هر کدام از این فرایندها برنامه ریزی مختص به خود را دارند. اما به طور معمول موتورهای چهار سیلندر خطی که بیشتر ماشین های داخلی از این نوع هستند. سیلندرهای ۱ و ۴ با یکدیگر به صورت همزمان فعالیت می‌کنند در حالی‌ که شیوه کاری سیلندرهای ۲ و ۳ نیز به طور همزمان است.

برنامه ریزی بیشتر فرانیدهای سیلندرها به وسیله کامپیوتر ماشین انجام می شود و اگر خطایی در این برنامه‌ریزی کامپیوتر خودرو ایجاد شود ما شاهد ناک زدن موتور خودرو خواهیم بود. بهتر است بدانید رفع این نوع خطاها به وسیله دستگاهی دیاگ و توسط مکانیک انجام می شود. رانندگانی که تجربه بالایی دارند می دانند که این مشکل در بیشتر موارد زمانی رخ می دهد که شمع ها ضعیف شده باشند و ما پیشنهاد می کنیم برای رفع مشکل ناک زدن موتور شمع ها را در زمان استاندارد خود تعویض کنید.

اشکالات سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت‌رسانی در خودروهای درون‌سوز با استفاده از چند قطعه مختلف تولید می شود که وظیفه دارد مخلوط هوا و سوخت را به سمت موتور ارسال کند. اگر در فرایندهای سنسور اکسیژن، پمپ سوخت یا انژکتور مشکلی پیش بیاید باعث ناک زدن پیشرانه خودرو می شود. زمانی این مشکل پیش می آید که نقص خاصی در سنسور اکسیژن یا انژکتور وجود داشته باشد و همچنین هوای کافی در سیلندرها تزریق نشود که همین موضوع یکی از دلایل اساسی ناقص بودن احتراق خودرو بشمار می آید. افزایش مصرف سوخت خودرو می تواند یکی از علائم ناک زدن موتور خودرو بشمار بیاید.

مطالعه بیشتر  محصولات کرمان موتور + قیمت کارخانه ای 20ام مهر

البته انفجارهای بسیاری که بر اثر تزریق مخلوط سوخت کافی و هوای کم به وجود می آید نیز یکی از دلایل ایجاد ناک است. نقص سنسور اکسیژن در خودروهای داخلی یک مشکل رایج بشمار می آید مخصوصا برای ماشین های که از پیشرانه TU5 استفاده می‌کنند این مشکل خیلی زیاد پیش می آید.

خرابی سنسور ناک زدن موتور خودرو

رانندگانی که دارای خودروهای مدرن با تکنولوژی پیشرفته هستند می دانند که ناک در سیستم این ماشین ها خیلی کم پیش می آید. این خودروها دارای سیستم هایی هوشمند هستند که باعث می شود در صورت پیش آمدن مشکل در سیلندرها به سرعت آن را به راننده گزارش دهند و مانع از آسیب دیدن بقیه قطعات در خودرو شوند. این خودروها دارای قطعه ای هستند که سنسور ناک نام دارد و در پیشرانه موتور ماشین قرار می گیرد تا راننده را از وجود مشکل ناک با خبر کند. شما با داشتن این سیستم می توانید به سرعت برای رفع صدای ناک زدن موتور خودرو اقدام کنید.

مستهلک شدن بلبرینگ ها و تسمه تایم

فرآیند زمان‌بندی در پیشرانه‌های درون‌سوز دارای اهمیت ویژه است که به وسیله قطعه‌ای به نام تسمه‌ تایم یا زنجیر تایم انجام می‌شود. تسمه‌ تایم هم مثل بقیه قطعات در خودرو مصرفی است و دارای عمر مفیدی مشخصی می باشد. اگر می خواهید سلامت سیستم پیشرانه ماشین شما حفظ شود بهتر است این قطعه را در زمان استاندارد خود تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی: آیا در هنگام عبور از دست اندازها باید ترمز گرفت یا خیر؟! این کار برای خودروها مضرر است؟

تسمه تایم بر روی بلبرینگ هایی پلاستیکی حرکت می کنند. بهتر است بدانید این قطعات در بسیاری از موارد می توانند دچار آسیب شوند و در نتیجه سیستم پیشرانه را با مشکل رو به و می کنند. اگر می خواهید قدمی اساسی در جهت رفع مشکل ناک زدن موتور بردارید بهتر است سرویس به موقع سیستم پیشرانه مخصوصا تسمه تایم را جدی بگیرید.

اما در نهایت

ناک زدن موتور خودرو یکی از مشکلاتی است که به طور معمول در موتورهای درون سوز پیش می آید. همان طور که گفتیم شما باید نسبت به علائم ناک زدن موتور شناخت خوبی داشته باشید تا در پشیگیری از این مشکل بتوانید در بهترین شرایط ممکن عمل کنید. اگر بخواهیم مثالی در رفع ناک زدن موتور خودرو بزنیم می توان گفت که اگر راننده در شرایطی قرار داشته باشد که مجبور شود از سوختی با کیفیت نامناسب استفاده کند کامپیوتر خودرو به صورت اتوماتیک این مشکل را دفع می کند. اما بهتر است بدانید همه مشکلات مربوط به ناک زدن موتور خودرو به همین سادگی حل نمی شود و بهتر است شما استانداردهای لازم را در این زمینه ایجاد کنید تا سیستم فنی خودرو در سلامت کامل به وظیفه خود عمل کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

طوفان ریزش قیمت خودروها شروع شد + قیمت ساینا امروز

mortazavi

رانا + قیمت در ۷ خردادماه ۱۴۰۳

mortazavi

محاسبه قدرت خودرو هیبریدی

mortazavi

نظر دهید.