مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟

میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟ میل لنگ خودرو | انواع میل لنگ | اجزای میل لنگ | طرز کار میل لنگ | وظیفه میل لنگ | این موارد دارای اهمیت زیادی هستند.

میل لنگ خودرو در سیستم فنی ماشین بسیار مهم است. طرز کار میل لنگ کمی شاید در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما شما می توانید با اطلاعات درست شناخت خوبی نسبت به آن پیدا کنید. هر کدام از اجزای میل لنگ کار خاصی را انجام می دهند که ما پیشنهاد می کنیم شما به عنوان راننده با آن آشنایی کامل داشته باشید. البته انواع میل لنگ کمی در شیوه کار با هم متفاوت هستند. ما در دامه مطلب به وظیفه میل لنگ و شیوه انجام آن در سیستم فنی خودرو می پردازیم.

میل لنگ ماشین چیست؟

میل لنگ یک قطعه در موتور است که نقش مهمی در فرایند حرکت کردن ماشین دارد. سیستم فنی موتور به شیوه ای طراحی شده است که اگر یکی از قطعات آن دچار مشکل شود دیگر موتور به طور کلی کار نمی کند. دلیل اصلی این موضوع در ارتباط بودن همه اجزا موتور می باشد.

همان طور که گفتیم سیستم پیشرانه در خودرو دارای قطعات زیادی است که به شدت برای پیش بردن ماشین به هم وابسته هستند و خرابی یکی از این قطعات می تواند به کلی سیستم را فلج کند. اما در این میان میل لنگ به عنوان یک قطعه استراتژیک در موتور ماشین به حساب می آید. وظیفه میل لنگ خودرو  این است که حرکات خطی پیستون‌ها را به حرکت دورانی تبدیل کند. لنگ های این قطعه جزء اصلی ترین اجزا میل لنگ بشمار می آیند و وظیفه دارند تا به پیستون‌ها متصل می شوند و حرکت دورانی آنها را به حرکت خطی تبدیل کنند.

خودروهایی که موتور خطی دارند به تعداد سیلندرهای موحود لنگ دارند. اما در خورجینی‌ها تعداد لنگ ها نصف سیلندرها می باشد. پیشرانه‌های هشت سیلندر به شکل خورجینی ساخته می شوند که دلیل اصلی آن زیاد زیاد نشدن طول میل لنگ است. همان طور که قبلا اشاره کردیم موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها دارای لنگ هستند و یکی دیگر از دلایل این موضوع تاب بر نداشتن آن در دمای بالا است. وظیفه میل لنگ خودرو در هر دو نوع موتور تبدیل حرکات خطی پیستون ها به دورانی است.

یکی دیگر از اجزا میل لنگ قطعه فلایول است که به طور معمول در انتهای میل لنگ به آن متصل می‌شود. این قطعه در انواع میل لنگ وجود دارد و باعث گرفتن لرزش ها می شود. این فرایند در طرز کار میل لنگ بسیار مهم است و پیشنهاد می کنیم در بازه های زمانی مشخص حتما درست بودن شیوه کار آن را چک کنید. اما در طرف دیگر این قطعه یک چرخ دنده وجود دارد که وظیفه دارد میل بادامک را به حرکت در بیاورد.

جنس بدنه میل لنگ از ترکیب فولاد و کربن یا آلیاژ فولاد ساخته می شود که فلزهای به کار رفته در آن عبارت اند از:

  •  نیکل
  • کروم
  • واندانیوم

فلز واندانیوم برای خنک شدن سریع در این قطعه به کار می رود. مسئله خنک ماندن در طرز کار میل لنگ به طور صحیح دارای اهمیت زیادی است زیرا این قطعه در مقابل گرما به شدت آسیب پذیر است.

اجزا میل لنگ و شیوه کار آنها

ساختار میل لنگ خودرو اینگونه است که به طور معمول دارای تعدادی تکیه گاه ثابت و تعدادی لنگ متحرک می باشد. میل لنگ دارای دو سر است که در یک سرآن قطعه ای به نام فلایویل نصب می شود. این قطعه ارتعاشات و لرزش ها را خنثی می کند. یک چرخ دنده در سر دیگر میل لنگ قرار می گیرد و باعث شود تا این قطعه شروع به حرکت کند. جلوی این قطعه یک چرخ دنده قرار دارد به نام پولی که وظیفه به حرکت درآوردن دینام، پمپ هیرولیک، کولر و واتر پمپ را بر عهده دارد. این چرخ در میان اجزا میل لنگ شاید در نگاه اول کمی کم اهمیت جلوه کند ولی به شدت کاربردی است.

مطالعه بیشتر  اجزای سیستم چهار چرخ محرک موقت، تمام چرخ (AWD یا 4WD) و انواع مدل های آن

افزایش دور موتور و روان تر شدن حرکت آن از مسائلی بشمار می آید که همیشه دغدغه شرکت های خودرو سازی بوده است. متخصصین برای رفع این مشکل و حفظ تعادل در برابر فشار پیستون ها وزنه ای را برای تعادل در میل لنگ قرار دادند تا باعث روند عملکرد موتور افزایش یابد. بهتر است بدانید هر چقدر میزان طول میل لنگ بیشتر باشد تعداد نقاطی که می تواند به آن تکیه کند نیز باید افزایش یابد. این امر موجب می شود موتور در نرم ترین حالت ممکن کار کند و در طول عمر مفید خود بسیار کم دچار تاب برداشتن شود. البته دلیل اصلی کوتاه بودن طول میل لنگ در موتورهای خورشیدی این نکته است که آنها در بلند مدت بر اثر گرما و فشار کمتر دچار تاب بر داشتن شوند. انواع میل لنگ ها دارای این قطعات مهمی مثل فلایول، پولی و .. هستند که نقش اساسی در ساختار این قطعه دارند و شما می توانید با شناخت آنها طرز کار میل لنگ را به خوبی بشناسید.

روش سخت کاری چیست؟

میل لنگ خودرو با استفاده از روش هایی مثل حرارتی، سمانتاسیون و آبکاری سخت می شود که برای دست عمل کردن این قطعه در فرایندهای تعریف شده اش خیلی مهم است. سخت‌کاری محورها به وسیله روش‌های القایی یا سمانتاسیون تا عمق   استانداردی باید انجام شود. سنگ‌زنی و صاف‌کاری سطوح بعد از گذراندن سخت کاری باید انجام شود. بهتر است بدانید در این دو مرحله برای کاهش اصطکاک پولیش‌کاری انجام می شود. امروزه با توجه پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی سخت کاری با شیوه های نوینی انجام می شود که دارای کیفیت و ماندگاری بالایی می باشد. اما به صورت کلی سخت کاری دو روش کلی دارد.

روش اول اینگونه است که گاز نیترات با دمای ۵۸۳ درجه سانتی گراد در کنار محور میل‌لنگ قرار می‌ گیرد و بعد از فرایند جذب شدن گاز نیتروژن به وسیله فولاد تا عمق کم به‌ شدت سخت می‌شود که به اصطلاح آن را لایه سفید می گویند. جهت افزایش افزایش میزان استحکام میل‌لنگ دمای داخلی آن را تا حدی کم نگه می دارند و سطح قطعه را پولیش می زنند.

اجزای موتور خودرو 

روش دوم اینگونه است که سطح میل‌لنگ را در مجاورت با نمک مذاب قرار می‌دهند تا زمانی که به رنگ خاکستری در آید و همچینین عمق آن تا ۰٫۰۳ میلی‌متر سخت شود. سخت‌کاری به همراه فلز نیکل یا کروم نیز از وش های دیگر است. بهتر است بدانید در قسمت جلوی میل‌لنگ خودرو یک یا دو عدد جای خار قرار داده شده است برای قرارگیری پولی‌ها و چرخ‌دنده ها و در قسمت عقب آن فلانچی برای اتصال به فلایویل طراحی شده است. اما به طور کلی روش سخت کاری در انواع میل لنگ  ماشین همین طور است. کارشناسان پیشنهاد می کنند که روش سخت کاری را در زمان های درست انجام دهید تا شاهد باشید وظیفه میل لنگ به خوبی انجام می شود.

مطالعه بیشتر  آشنایی با قطعات خودرو | آیا اسپیسر چرخ (spacers) قطعه ای امن است؟

تفاوت موتورهای خطی و موتورهای خورجینی

تعداد لنگ هایی که درموتورهای خطی قرار دارد برابر با تعداد سیلندرها است. اما در موتورهای خورجینی تعداد لنگ دقیقا نصف تعداد سیلندرها می باشد. ساختار میل لنگ ماشین به گونه ای است که باید در آن وزنه هایی قرار گیرد تا تعادل در برابر فشار پیستون ها و شاتون زدن حفظ شود. این کار برای روان کار کردن و بالا رفتن میزان دور موتور به شدت توصیه می شود. البته در موتورهای ۸ سیلندر که دارای شکل خورجینی هستند میزان تحمل شان در برابر تاب برداشتن را نیز افزایش می دهد.

دقت داشته باشید برای افزایش طول عمر مفید ماشین به هیچ عنوان نباید درجه حرارت مایع خنک‌کننده را از میزان استاندارد آن افزایش و یا کاهش دهید. بهتر است در زمان جوش آوردن ماشین آن را خاموش نکنید و یا با ریختن آب روی رادیاتور باعث کاهش حرارت آن نشوید. شما باید در این شرایط درب رادیاتور را با احتیاط کامل باز کنید و میزان آب و مایع خنک کننده را چک کنید.
در خودروهایی مانند ۴۰۵ زمانی که شما مایع خنک کننده را می ریزید تازه عمل هواگیری انجام می شود. ما پیشنهاد می کنیم در زمانی که برای خودرو مشکلی پیش می آید حتما قبل از هر اقدامی دفترچه راهنمای ماشین را چک کنید.

شمع پیشرانه خودرو

علائم خرابی میل لنگ خودرو

اگر شما به هر کدام از نشانه های زیر را در ماشین خود مشاهده کردید پشینهاد می کنیم به سرعت برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید. این علائم عبارت اند از:

  • تاب یا خمیدگی بیش از حد
  • ایجاد ترک های عرضی بر روی انگشتی ها یا نقاط اتکا
  • سوختن لنگ های ثابت و متحرک
  • شکستگی یا بریدن میل لنگ
  • از بین رفتن قوس های کناری لنگ ها

راه های افزایش طول عمر مفید میل لنگ

میل لنگ در برابر گرما به سرعت دچار خمیدگی می شود. همین مسئله باعث شده است که کارشناسان توصیه کنند میزان دمای آب رادیاتور همیشه باید در سطح مشخصی باشد تا میل لنگ و بقیه سیستم های فنی خودرو دچار آسیب نشوند.

هشدار درباره خراب شدن میل لنگ خودرو

زمانی که با جوش آورردن خودروتان رو به رو شدید به هیچ عنوان آن را خاموش نکنید و یا روی آن آب نریزید زیرا شما با این کارها آسیب های اساسی به رادیاتور، موتور و در نهایت میل لنگ خودرو می کنید. شما باید در این شرایط درب رادیاتور را باز کنید و میزان آب داخل آن را بررسی کنید. هنگام انجام این کار دقت کنید که آب روی موتور و منفولید نریزید. شما می توانید با استفاده از این روش در زمان جوش آوردن خودرو انواع میل لنگ را از خرابی نجات دهید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی

mortazavi

نحوه کار سیستم کنترل پایداری یا ESP

سردبیر

انواع سیلندر و اجزای آن

mortazavi

نظر دهید.