مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

مکمل سوخت برای موتورهای بنزینی و دیزلی مدت زمانی ست که در دسترس است. مکمل سوخت موتورهای بنزینی و بقایای باقی مانده از سوخت را از بین می برد و انژکتورها، محفظه ها و سوپاپ ها را تمیز می کند. برای خودروهای دیزلی، تصفیه سوخت انواع  رسوبات را که می تواند صدای بیش از حد موتور و دود خروجی را ایجاد کند، پاک می کند. دو نوع اصلی افزودنی های سوختی افزایش دهنده عملکرد سوخت و تثبیت کننده های سوخت وجود دارد. افزودنی های سوخت برای عملکرد به منظور بهبود قابلیت های موتور خودرو در حین کار یا استفاده است. تثبیت کننده های سوخت طوری طراحی شده اند که در صورت ذخیره سازی طولانی مدت بدون استفاده، سوخت را در وضعیت عملکردی نگه دارند.

آشنایی با مکمل یا افزودنی های سوخت

افزودنی ها و مکمل های سوخت ادعا می کنند که باعث بهبود عملکرد خودرو، یا کاهش هزینه های جانبی و یا هر دو می شوند اما آیا واقعاً کار می کنند؟

افزودنی های سوختی به عنوان یک معجون جادویی عمل می کنند، با این قابلیت که یک موتور خسته را به یک اپراتور صاف تبدیل کنند یا حداقل این چیزی است که تبلیغ کنندگان دوست دارند شما آن را باور کنید!

این افزودنی های سوخت برای موتورهای بنزینی و دیزلی موجود است و طیف وسیعی از مزایا را شامل می شود ، از تمیز نگه داشتن کاربراتورها ، انژکتورها و شیرهای ورودی گرفته تا حذف آب از سیستم سوخت. مکمل های دیگر طوری طراحی شده اند که مستقیماً روی مبدل کاتالیزوری و قطعات خروجی کار می کنند. استفاده از آنها آسان است، دستورالعمل های موجود بر روی درب بطری را می توان دنبال کرد، اما در اکثر موارد وقتید مایع را به مخزن سوخت اضافه می کنند. این ماده افزودنی را با سوخت که سپس در امتداد خطوط سوخت از طریق پمپ سوخت به انژکتورها یا کاربراتور و داخل محفظه احتراق جریان می یابد، رقیق می کند و هر چه جلوتر می رود، تمیز می شود.

تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده

به طور کلی ، این افزودنی ها بهترین عملکرد را در موتورهای مسافت پیموده و قدیمی دارند که یا مورد غفلت قرار گرفته و یا تعمیر و نگهداری منظم را از دست داده اند. بعید به نظر می رسد که در خودروی جدیدتر و با نگهداری خوب ، مزایایی را مشاهده کنید. مکمل های سوخت چند منظوره ترکیبی از چندین ماده فعال است که میزان سوخت را در مناطق خاصی افزایش می دهد. آنها سطح شوینده سوخت را تکمیل می کنند (بنابراین انژکتورها تمیز می مانند و مسافت پیموده شده به مصرف سوخت بهتر کمک می کند).

مطالعه بیشتر  انواع کدهای خطای خودرو | کد P0405 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

انواع مختلف مکمل های سوخت

مکمل سوخت انواع متفاوتی دارند از اصلی‌ترین مکمل‌ها می‌توان به پاک‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها، تقویت‌کننده اکتان (اکتان بوستر) و تثبیت‌کننده‌ها را نام برد.علاوه بر این ها گاهی ترکیبی از این مکمل‌ها هم در بازار موجود است. انتخاب نوع مکمل سوخت به نوع موتور و برنامه شما برای استفاده از ماشین وابسته است.

در عبارتی خلاصه تر می توان گفت که مکمل های بنزین دو دسته هستند، برای بهبود عملکرد موتور در زمانی که به طور مرتب از ماشین استفاده می شود و دسته دوم برای مدل خودروهایی که طراحی شده اند که هرازگاهی استفاده می شود و یا خودروی مورد نظر مدت زمان زیادی است که استفاده نشده است.

۱٫تقویت کننده اکتان

تقویت‌کننده یا افزایش دهنده اکتان که به اکتان بوستر (octane booster) نیز نامیده می شود. عملکرد آن به این صورت است که سطح اکتان سوخت را افزایش می‌دهد. تقویت‌کننده سطح اکتان به پاک‌سازی رسوبات کربن از سیستم سوخت‌ رسانی کمک زیادی می‌کنند. سطح بالاتر اکتان، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کم کرده و چنانچه قصد استفاده از این نوع مکمل سوخت را دارید باید همیشه قبل از بنزین زدن از آن استفاده کنید.

۲٫ روان کننده های سوخت بنزین

روان‌کننده های سوخت به این منظور استفاده می شوند که برای جلوگیری از فرسودگی اجزای موتور پس از مدت طولانی که از خودرو طراحی شده است. شبیه به بسیاری از مکمل‌های دیگر، روان‌کننده‌ها هم با هدف خاصی عمل می کنند و مشکلات موجود در قسمت های مختلف خودرو را برطرف می کنند.

حتما بخوانید: چطور بفهمیم یک خودرو تصادفی است یا نه!؟؟

۳٫ محلول پاک‌کننده انژکتور سوخت خودرو

fuel injector cleaner مدل دیگری از پاک‌کننده‌های سیستم سوخت هستند. این پاک‌کننده  شامل پلی اتر آمین (PEA) است و جزو قوی‌ترین مواد پاک‌کننده به شمار می‌رود. این پاک‌کننده می‌تواند کربن جمع‌ شده بر روی انژکتورهای سوخت را نابود کند. این مسأله مخصوصا در خودروهایی که موتورهای سطح بالا دارند و تنظیم میل بادامک آنها طوری است که به تجمع کربن بیشتر منجر می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. تجمع کربن باعث می‌شود مسافتی که با مقدار معینی از سوخت طی می شود، کمتر از حد معمول است. اگر اهل رانندگی در بزرگراه ها نیستید و یا خیلی کم از این مسیرها تردد می کند و بیشتر مسیر شما کوتاه است موتور خودرو آن‌قدر گرم نمی‌شود که خودش بتواند خودش را تمیز کند. لذا لازم است از مکمل استفاده شود. مکمل پاک‌کننده انژکتور می‌تواند گرفتگی و تجمع کربن روی فیلتر سوخت را هم برطرف کند.

مطالعه بیشتر  جاده واردات خودرو توسط چه موانعی بسته شده است!

۴٫ پاک‌کننده سیستم سوخت

قسمت زیادی از مکمل هایی که امروزه به عنوان پاک کننده ها موجود هستند، برخی از این مکمل ها به شکلی طراحی شده اند که تنها بخش خاصی از موتور را تمیز میکنند و برای نمونه می توان به پاک کننده انژکتورهای سوخت اشاره کرد که برای مسدود نبودن و یا کند نبودن مسیر انژکتورها طراحی شده اند.

دانستنی های خودرو: علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

۵٫ تثبیت کننده سوخت خودرو

زمانی که بنزین در موتور برای مدت زمان طولانی تری باقی بماند، کیفیت سوخت بسیار کاهش پیدا می کند و با جذب کردن آب و کاهش سرعت روند اکسیداسیون و همچنین تجزیه شیمیایی سوخت به حفظ کیفیت آن کمک می کند. چنانچه بنزین ذخیره شده باشد، تثبیت کننده سوخت آن را به مدت نسبتا طولانی کاهش داده و بخشی از فرمول های مدرن تثبیت کننده شامل ترکیباتی هستند که از ساییدگی و خوردگی موتور جلوگیری می کنند.

۶٫ افزایش دهنده کیفیت سوخت

از این مکمل که با نام Gas treatments شناخته شده است و البته با پلی ایزو بوتان فرموله می‌شود و به همین علت ارزان و در دسترس است. این مکمل‌ها با از بین بردن رسوبات مضر کربن به خارج شدن مایعات و تجزیه ذرات آب که باعث رقیق‌ شدن سوخت می‌شود کمک کرده که در نتیجه کیفیت سوخت را بالا می‌برد.

در انتهای مطلب  مکمل سوخت خودرو باید گفت که مزایای زیادی دارند و استفاده از آنها تاکنون بی ضرر اعلام شده است اما باید این حقیقت را بدانید که به تبلیغات دروغین و غیر واقعی نیز اعتماد نکرده چرا که فروش محصولات همیشه پلی است برای بازاریان تا بخواهند ادعاهای خیلی عجیب و غریبی در این رابطه داشته باشند، انتخاب یک برند مطمئن و با کیفیت می تواند به عنوان یک مکمل سوخت بسیار خوب عمل کند اما به شرطی که نوع درست و مطمئن آن باشد!

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

۶ نشانه خراب بودن پمپ فرمان برقی

mortazavi

شیوه صحیح تعویض دنده ، ناجی سیستم فنی خودرو شما

mortazavi

چالش های سر خوردن خودرو در زمستان را با این روش ها برطرف کنید!!!

mortazavi

نظر دهید.