مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

موتور باکسر خودرو چیست؟

موتور باکستر خودرو | خصوصیات موتور باکسر | قدرت موتور باکسر | معایب موتور تخت | موتور ماشین بنزینی | جدیدترین مطالب و نکات فنی خودروهای ایرانی و خارجی

موتور باکسر خودرو چیست؟

موتور باکسر خودرو دارای ویژگی های بسیاری است. خصوصیات موتور باکسر باعث شده است که محبوبیت زیادی در سراسر دنیا پیدا کند. قدرت موتور باکسر بسیار زیاد است. این موتور در واقع موتور ماشین بنزینی به حساب می آید. معایب موتور تخت را نیز در ادامه مطلب مطرح می کنیم.

شرکت‌های پورشه و سوبارو از برندهای بزرگ حوزه خودروسازی هستند که در کشورهایی مختلف حضور دارند. این دو برند دارای محصولاتی متفاوت هستند. بهتر است بدانید که خریداران این دو شرکت برای خرید محصولات آنها یک هزینه ثابت را نمی پردازند. اما در این میان وجه اشتراک جالبی میان تولیدات سوبارو در ژاپن و پورشه در آلمان وجود دارد که ما در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.  این مسئله در همه موتور ماشین بنزینی ها وجود ندارد.

مشتریان این دو شرکت در دو فرهنگ و جامعه متفاوت زندگی می کنند که باعث می شود در خرید خودروشان نیز با هم تفاوت هایی اساسی داشته باشند. اما این دو فرهنگ و ساختار جامعه اشتراکات بسیار خوبی نیز دارند که باید به آنها توجه کرد.  یکی از خصوصیات موتور باکسر در این است که ساختار پیشرانه آنها به اینگونه است که پیستون ها به صورت افقی در برابر هم قرار می گیرند.

رله استارت ماشین

بهتر است بدانید که فقط شرکت های پورشه و سوبارو نیستند که از این پیشرانه خاص استفاده می کننند بلکه در گذشته‌ شرکت هایی مثل سیتروئن در مدل ۲CV (نسخه‌ی اولیه از ژیان با پیشران دو سیلندر تخت)، تویوتا S800 (دو سیلندر)، شورولت کورویر (۶ سیلندر) و آلفارومئو در مدل‌های Alfasud،Sprint،Arna،۱۴۵ و ۱۴۶ نیز از این موتور برای خودروهایشان استفاده می کردند. قدرت موتور باکسر در سال ها قبل یه میزان قدرت امروز آن نبوده است.

شاید برای خیلی از شما عزیزان این موضوع جالب باشد که حقوق معنوی اولیه این موتورها در اصل متعلق به کارل بنز و مهندسان شرکت او است. آنها این محصول را در سال ۱۸۹۷ اختراع کردند که منجر به ایجاد تحولی بزرگ در بازار خودرو شد.

اما پس از گذشت سال ها موتور باکسر خودرو همچنان توسط شرکت هایی مثل پورشه و سوبارو مورد استفاده قرار می گیرد.  ریشه این محبوبیت در طول سال های زیاد در خصوصیات موتور باکسر است.  این فناوری قابلیت این را دارد که روی انواع موتور ماشین بنزینی پیاده سازی شود که البته باید ساختار خودرو را نیز شرکت های تولید کننده با این سیستم وفق دهند.

اگر می خواهید تاثیر این فناوری را در مقابل پیشرانه های خطی ببینید پیشنهاد می کنیم رانندگی سوبارو فارستر در برابر تویوتا رَو ۴، یا سوبارو XV و مزدا CX30 را حتما مشاهده کنید. این دو گروه هر دو دارای سیستم تعلیق مشابهی مثل مک‌فرسون در جلو و دوبل جناغی در پشت هستند. این موضع باعث می شود که تفاوت نقطه ثقل باکستر به خوبی نمایش داده شود.

مطالعه بیشتر  سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

در میان خصوصیات موتور باکستر همین ویژگی باعث می شود که پیچش بدنه کمتری را نسبت به رو ۴ حس کنید. البته در این میان شما عزیزان باید تاثیر سیستم چهارچرخ محرک متقارن سوبارو را هم باید به‌ حساب آورید تا دچار اشتباه نشوید.

تعادل عالی در موتور باکسر خودرو

دقت داشته باشید که فقط تنها در پیشرانه‌های تخت این میزان از تعادل وجود دارد. البته بعضی از رانندگان که تمایل به دریفت دارند این حد از تعادل را به عنوان معایب موتور تخت بشمار می آورند. قدرت موتور باکسر خودرو در افزایش تعادل ان تاثیر بسیار زیادی دارد.

نیرو اولیه و یا ثانویه

شما عزیزان برای درک بهتر این موضوع بهتر در ابتدا یک پیشرانه سه سیلندر را در نظر بگیرید. شیوه طراحی این نوع پیشرانه به اینگونه است که همیشه به‌ طور ذاتی نیروهای اولیه در تعادل نباشند. این مسئله در واقع به این معنی است که مجموعه پیستون‌ها وزن یکدیگر را هیچ وقت خنثی نمی‌کنند و موضوع باعث می شود که در طراحی و تولید آن از دانش مهندسی خاصی بهره گرفته شود.

یکی از راه کارهایی که شرکت های خودروسازی به کار می برند میله بالانس می باشد. اما با این وجود همچنان تعادل بین نیروهای ثانویه وجود دارد. این مسئله را خیلی از مهندسان به عنوان معایب موتور تخت به حساب می آورند اما از طرفی گروهی دیگر نیز این موضوع را به عنوان یک مزیت بشمار می آورند.

بخاری ماشین

اما نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که  در موتورهای چهار سیلندر نیروهای اولیه در تعادل کامل هستند اما نیروهای ثانویه به هیچ عنوان در این شرایط نیستند. خیلی ها این مسئله را به عنوان یکی از خصوصیات موتور باکسر بشمار می آوروند.

در شرایطی که دو پیستون در نقطه مرگ بالا و دو پیستون دیگر در نقطه مرگ پایین قرار دارند باعث می شود که به صورت خودبه‌خود وزن همدیگر را خنثی کنند و تعادل اولیه به وجود آید.

با توجه به این وضیعت پیشتون ها نیمی از کورس خود را تندتر از نیم دیگر طی می کنند که همین موضوع نتیجه نبود تعادل در نیروهای ثانویه می باشد. حتی قدرت موتور باکسر هم در این مورد تاثیر خاصی ندارد.

مطالعه بیشتر  آمادگی پورشه 963 LMDh برای مسابقات اتومبیلرانی!

اندازه موتور باکسر خودرو

اندازه موتورهای باکسرها در مقایسه با رقیب خود یعنی موتورهای خطی اندازه بزرگتری دارند.  پدقت داشته باشید که با اینکه در قسمت بالای این موتورها فضای خالی وجود دارد اما باز هم طراحی این موتورها به گونه ای بوده است که شکل پهنی دارند . در نهایت فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند. این موضوع به عنوان یکی از معایب موتور تخت بشمار می آید.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کرت پورشه در ماشین های خود پیشرانه جلو مثل ۹۲۴، ۹۴۴ و پانامرا، باکسر را نصب نکرده است؟

در پاسخ به این سوال سوال مهم می توان گفت، زیرا جایگذاری آنها چالش‌ بسیار بزرگی است. برانگیز و سخت است. آلفارومئو و سوبارو با هوشمندی که داشتند که داشتد نسبت به این موضوع سیع واکنش نشان دادند و محل جاگذاری را درست کردند.

با توجه به پهنای زیادی که این موتور  دارد باید دقت داشته باشید که نه‌ تنها جای دادن سیستم پیشرانه کار دشواری است بلکه جعبه فرمان، تعلیق و بخش‌های بسیار زیاد دیگری هم باید جا به جا شوند. این مسئله می تواند هزینه، زمان بسیاری از شرکت ها بگیرد که در تیراژ بالا به هیچ عنوان صلاح نیست. Tetsuya Tada یکی از مهندسان ارشد شرکت تویوتا  مهندس هم این موضوع را تایید می کند.

شرایط نگهداری از موتورهای باکسر خودرو

موتورهای باکسر در مقایسه باموتورهای خطی نیاز قابل توجهی به واشر سر سیلندر، میل بادامک و تسمه یا زنجیر دارند.

نسبت به این موضوع توجه داشته باشید که در برابر پیشران‌های خورجینی به هیچ عنوان قطعات اضافه نیاز نیست و به دلیل دسترسی سختتر پیشرانه تعمیر آن هزینه بسیار زیادی را بر دوش صاحبانش می گذارد. اگر بخواهیم مثالی را در این مورد بزنیم می توان گفت به دلیل تعویض واشر سر سیلندر باید پیشرانه از محفظه بیرون بیاید تا فرایند تعویض و یا تعویض به خوبی انجام شود. البته سوختن واشر سر سیلندر محصولات سوبارو بسیار زیاد اتفاق می افتد.

اگر بخواهیم خیلی کوتاه به مزیت های موتور باکسر خودرو بپردازیم می توان گفت، نقطه ثقل پایین، تعادل مناسب است. اما اگر بخواهیم ر مورد نقاط منفی این فناوری صحبت کنیم می توان گفت که اندازه بزرگ و نگهداری سخت و پر هزینه آن برای بسیاری از رانندگان دشوار است. اطلاع داشتن از این موارد می تواند در زمان خرید هر نوع موتور ماشین بنزینی نیز به شما کمک کند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع اتاق خودروها را بشناسید

سجاد ناجی

ترفندهای تهویه هوای کابین ماشین با چند تکنیک ساده خودرویی

mortazavi

کاهش مصرف سوخت در زمستان چه راه هایی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.