مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

موتورهای دو زمانه چه کاربردی دارند؟

موتورهای دو زمانه | انواع موتور دو زمانه | نگهداری قطعات | تعمیر موتور های دو زمانه | دانستنی ها و مقالات فنی خودرویی در کیلومتر 22 شرقی ایران
دانستنی ها و مقالات فنی خودرویی | موتورهای دو زمانه چه کاربردی دارند؟

موتورهای دو زمانه دارای اهمیت ویژه ای هستند. انواع موتور دو زمانه ساختار خاصی دارند که بهتر است با آن آشنا شوید. نگهداری موتور دو زمانه دارای مواردی که شخص دارنده این موضوع باید آن را رعایت کند. قطعات موتور دو زمانه هم باید دارای استانداردهایی خاص باشند. تعمیر موتور های دو زمانه یک امر بسیار تخصصی است و پیشنهاد می کنیم که خودتان به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید.

اگر بخواهیم جدا از دو نوع موتور خودرو را کنار بگذاریم که موتورهای خودروهای سواری و سنگین هستند نوع سومی هم وجود دارد که با نام موتورهای دو زمانه مشهور است. البته دوستانی که با دنیای خودرو آشنایی دارند به خوبی این موضوع را می دانند که ماشین های سواری و سنگین دارای موتورهای چهار زمانه هستند اما در میزان مصرف سوخت بسیار متفاوت هستند.

انواع موتور دو زمانه بیشتر در ماشین های به کار می روند که قدرت کمتری را نیاز داشته باشند و همین موضوع باعث شده است که در وسابل نقیله کوچک و کم هزینه کاربردهای اساسی داشته باشد.

نکات مهم در مورد موتورهای دو زمانه

اگر بخواهیم به چند تا از کاربردهای مهم موتورهای برقی بپردازیم می توان گفت که این موتورها در اره‌های برقی و جت اسکی‌ها استفاده می شوند که به طور کلی دارای سه مزیت اساسی هستند و انواع موتور دو زمانه را با موتورهای چهار زمانه متفاوت می کند. این مزیت های عبارتند از:

  • موتورهای دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی‌کنند که موجب ساده‌تر شدن ساختار این‌گونه از موتورها و کمتر شدن وزنشان می‌شود.
  • در موتور های دو زمانه در هر دور چرخش میل‌لنگ یک مرحله احتراق را پیش می برند. این مسئله در شرایطی پشی می رود که موتورهای چهار زمانه با دو دور چرخش میل‌لنگ یک مرحله احتراق را به وجود می آورند. دقت داشته باشید که این موضوع در غلم مهندسی خودرو اهمیت زیادی دارد زیرا باعث افزایش توان می شود.
  • موتور دو زمانه این قابلیت را دارد که به طور همزمان در دو جهت کار کند و این موضوع برای وسیله ای مثل اره برقی بسیار مهم و کار آمد است. موتورهای چهار زمانه ای که دارای استانداردهای لازم هستند ممکن است به وسیله جریان روغن که در آنها وجود دارد تا زمانی که در جهت مناسب قرار نگیرند به هیچ عنوان عمکرد درستی ندارند.

مطلب پیشنهادی: کاهش روغن موتور خودرو چگونه اتفاق می افتد؟

این مزیت های قابل توجه در انواع موتور دو زمانه باعث می شود که بسیار سبکتر، ساده تر و ارزان تر شوند و در نهایت به عنوان یکی از اصلی ترین انتخاب های مشتریان قرار گیرند. دقت داشته باشید که قطعات موتور دو زمانه طوری طراحی شده اند که به دلیل داشتن مرحله احتراق در هر دور می توانند میزان قدرتی دو برابر موتورهای چهار زمانه با حجم یکسان تولید کنند که مسئله بسیار قابل توجهی است.

مطالعه بیشتر  اهمیت قالپاق در خودرو و نحوه عملکرد آن

دقت داشته باشید که نگهداری موتور دو زمانه باید طبق استانداردهای فنی انجام شود و در صورت بروز مشکل تعمیر موتور های دو زمانه را به افراد متخصص بسپارید.

دقت داشته باشید که ترکیب وزن پایین و قدرت دو برابری موتور های دو زمانه منجر شده است که در مقایسه با توان به وزن در این‌نوع موتورها نسبت به اغلب موتورهای چهار زمانه بیشترین مقدار ممکن باشد که این موضوع در صنعت خودروسازی یک امر بسیار مهم است. بهتر است بدانید که به طور معمول موتورهای دو زمانه را نمی‌توانید در خودروها جستجو کنید زیرا موتورهای دو زمانه دو اشکال بسیار مشخص دارد که ما در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم.

اهمیت سیکل موتورهای دو زمانه

روند عملکرد موتور های دو زمانه پیچیدگی های خاص خود را دارد و شما باید جدا از این موضوع تفات شیوه عملکرد این نوع موتورها را با موتورهای چهار زمانه تشخیص دهید. اصلی ترین تفاوت این مسئله در این موضوع است که موتورهای چهار زمانه‌ در مرحله جرقه که منجر می شوند و این مسئله در به احتراق می‌شود در هر دور چرخش به وجود می آید. دقت داشته باشید که طراحی این موتور به گونه است که تکرار مداوم این موضوع باعث استهلاک قطعات موتور دو زمانه نمی شود.

جرقه

جرقه باعث می شود که در سیستم پیشرانه اشتعال به وجود آید. سوخت و هوا در سیلندر با هک در حالت متراکم در می آیند و زمانی که جرقه زده می‌شود مخلوط پیش رو مشتعل می شود. اما در نهایت انفجاری به وجود می آید که پیستون را به پایین حرکت حرکت می دهد و منجر عملکرد سیستم موتور می شود. دقت داشته باشید که در تعمیر موتور های دو زمانه یکی از مواردی که به دلیل سرویس های دیر به دیر خراب می شود همین قطعات مربوط به جرقه هستند.

نسبت به این موضوع دقت داشته باشید که داشته باشید که در حین اینکه پیستون ها پایین می‌روند مخلوط سوخت و هوا به سمت محفظه میل‌لنگ (یا پوسته موتور) مکیده می‌شوند که امر بسیار مهم در روند عملکرد راه اندازی موتور است.

اما در این میان به‌ محض اینکه پیستون به پایین‌ترین نقطه مرگ خود برسد، راه گاه تخلیه باز می‌شود که فرایند باعث به وجود آمدن فشار موجود در سیلندر خواهد شد. تمام شدن این موضوع باعث می شود که  اکثر گازهای حاصل از احتراق در جهت بیرون از سیلندر حرکت کنند و در نهایت خارج شوند.

ناک زدن موتور خودرو

متاسفانه در نگهداری موتور دو زمانه رانندگان نسبت به این موضوع توجه نمی کنند باید راه های خروج این گاز را باز بگذارند و یا طی سرویس های منظم از سالم بودن آن مطئن شوند.

مطالعه بیشتر  خودروی صفر چینی بهتر است یا کره ای کار کرده؟

مکش

دقت داشته باشید در زمانی که پیستون از پایین‌ترین نقطه سیلندر شروع به حرکت در جهت بالا می کند راه گاه ورودی باز می‌شود. حرکت پیستون باعث می شود که فشرده شدن مخلوط در محفظه میل‌لنگ به خوبی انجام شود و در نتیجه آن درون سیلندر ذرات به هم نزدیکتر شوند.

این قسمت از فرایند مکش بسیار مهم است زیرا گازهای خروجی ( گازهای حاصل از احتراق ) از سیلندر خارج می‌شوند و به طور همزمان مخلوط تازه سوخت و هوا وارد می‌شود. این موضوع را همیشه به خاطر بسپارید که در طراحی مسیر جریان سیال موتورهای دو زمانه، پیستون به طراحی شده است که مخلوط سوخت و هوا در ساده ترین حالت ممکن راحتی در قسمت بالای پیستون در محفظه خروجی جریان نکند. سالم بودن این مسیر در نگهداری از موتور دو زمانه بسیار مهم است. موتورهای دو زمانه دارای ویژگی های زیادی هستند که همین فرایندها باعث به وجود آمدن آنها می شود.

تراکم

با توجه به طراحی که در موتورهای دو زمانه وجود و همچنین مومنتوم موجود در میل‌لنگ، پیستون به سر جای اول خود یعنی جایی که برای مرحله جرقه‌زنی آماده شود باز می گردد که این مسئله در مرحله تراکم به وجود می آید.

زمانی که  مخلوط هوا و سوخت در پیستون در حالت متراکم در آمده اند، مکش (ایجاد خلأ) در محفظه میل‌لنگ را به وجود می‌آورد که منجر به پیشرفت روند عملکرد تراکم می شود. این مکش Reed Valve را باز می‌کند و باعث می شود که مکیده شدن هوا،سوخت و روغن از کاربراتور در بهترین حالت ممکن پیش برود. Reed Valve شیرى در واقع متشکل از ورقه فولادى نازکى است که جریان یک‌طرفه سیال را باعث به وجود آمدنش می شود.
دقت داشته باشید در زمانی  که پیستون به مرحله مرگ بالا می‌رسد مرحله جرقه پیش می رود و چرخه به طور مداوم تکرار می‌شود. بهتر است بدانید که در موتورهای چهار زمانه مراحل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه به‌طور جدا انجام می شوند که تاثیر بسیار زیادی در ویژگی های این نوع موتور دارد. شناخت شما نسبت به این مراحل می تواند در زمان تعمیر موتور های دو زمانه کمک بسیار زیادی کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

علت خرابی کولر خودرو

mortazavi

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن

mortazavi

بلو درایو با هدف بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروها

mortazavi

نظر دهید.