مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های فنی خودرو | آیا از موتورهای بوکسوری در خودرو چیزی می دانید؟!

دانستنی های فنی خودرو | آیا از موتورهای بوکسوری در خودرو چیزی می دانید؟!

 Boxer Engine

در موتورهای بوکسوری، سیلندرها به صورت مسطح قرار گرفته و پیستون ها به صورت افقی روبروی یکدیگر قرار گرفته اند، به طوری که وقتی موتور در حال کار است، تا حدودی شبیه مشت بوکسورها هستند که به یکدیگر مشت می زنند. این پیکربندی می تواند مرکز ثقل را در وسایل نقلیه کاهش دهد، که به نوبه خود به هندلینگ کمک می کند و اغلب آنها هم نرم تر عمل می کنند. همین! اما در ادامه جزئیات بیشتری را در مورد این نوع از موتورهای خودرو در مطلب فنی خودرویی از سایت خبر خودرو ۲۲ شرقی بخوانید.

انواع موتور خودرو و این بار آشنایی با موتور بوکسوری

وقتی صحبت از موتورهای احتراق داخلی (ICE) می شود، اکثریت قریب به اتفاق خودروهای فروخته شده از موتورهای درون خطی و نوع V استفاده می کنند. این اصطلاحات پیکربندی سیلندرهای چیده شده در امتداد میل لنگ را مشخص می کند. موتورهای خطی معمولاً دارای سه، چهار یا شش سیلندر هستند که در یک ردیف عمودی قرار گرفته اند. موتورهای نوع V سیلندرها را به شکل مشابه حرف V زاویه می دهند و سیلندرهای متناوب در دو طرف میل لنگ قرار دارند. آنها معمولاً شش، هشت، ده یا دوازده استوانه دارند.

موتورهای افقی مخالف که معمولاً چهار یا شش سیلندر را در رابطه با میل لنگ به صورت افقی مرتب می کنند بسیار کمتر رایج هستند. به همین دلیل است که آنها اغلب موتورهای تخت ۴ یا تخت ۶ نامیده می شوند. زیرا پیستونهای درون این سیلندرها از میل لنگ به بیرون ضربه می زنند و به همین عنوان موتورهای بوکسوری شناخته می شوند.

انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

به مدل موتورهای بوکسوری همچنین موتورهای تخت نیز گفته می شود زیرا ارتفاع آنها در مقایسه با موتورهای نوع خطی و V کوتاهتر است. این به موتورهای بوکسور مرکز ثقل پایین تری می دهد، که به گفته مهندسان هندلینگ خودرو را بهبود می بخشد. یکی از اشکالات موتورهای بوکسور این است که دسترسی به برخی از قطعات مکانیک در مقایسه با مثلاً یک چهار سیلندر خطی که عمودی تر است ممکن است محدود شود.

مطالعه بیشتر  هر آنچه که باید در مورد موتورهای تخت بدانید

دانستنی های فنی خودرو | آیا از موتورهای بوکسوری در خودرو چیزی می دانید؟! | عملکرد موتورهای بوکسوری در خودرو | ویژگی های موتورهای بوکسوری ماشین

در حال حاضر، پورشه، سوبارو و تویوتا تنها تولیدکنندگانی هستند که موتور بوکسوری عرضه می کنند. پورشه ۹۱۱ همیشه با موتورهای بوکسوری عرضه می شود و خط فعلی دارای انواع مختلف شش سیلندر (یا شش تخت) است. پورشه ۷۱۸ باکستر، ۷۱۸ کیمن و ۷۱۸ اسپایدر دارای بوکسورهای چهار سیلندر (چهار تخت) هستند. همه موتورهای سوبارو فعلی از نوع افقی با چهار سیلندر هستند. تویوتا ۸۶، دوقلو مکانیکی سوبارو BRZ، همچنین از موتور چهار تخت سوبارو استفاده می کند. چنانچه یک موتور بوکسوری دارای چهار یا شش سیلندر باشد، نیمی از پیستون ها در یک جهت و نیمی در جهت دیگر قرار دارند و همزمان به داخل و خارج حرکت می کنند.

بیشتر بدانید: روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

مزیت موتورهای بوکسوری در خودرو

موتورهای نوع درون خطی و V بلند و باریک هستند، در حالی که موتور بوکسوری  مستطیل شکل است. به دلیل شکل صاف، یک موتور بوکسور در خودرو در فضای کمتری قرار می گیرد و در نتیجه مرکز ثقل پایین تری ایجاد می شود. به نوبه خود، این امر به خودروهای دارای موتور بوکسور یک مزیت ذاتی در ثبات جانبی و کاهش چرخش هنگام حرکت در پیچ ها می دهد، که منجر به تعادل بیشتر و ویژگی های هندلینگ قابل پیش بینی می شود. علاوه بر این، پیکربندی افقی یا مسطح پیستون ها به این معنی است که برخلاف حرکت بالا و پایین در یک موتور خطی یا عملکرد پیستون ۴۵ درجه یک موتور نوع V، حرکات جانبی پیستون های مخالف یکدیگر را خنثی می کنند. این عملکرد خود موتور را متعادل می کند و شتاب نرم تری با ارتعاش کمتر ایجاد می کند.

مطالعه بیشتر  نکات آموزشی خودرو در 22 شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو

همچنین ایمنی عامل دیگری است. خودروسازان توضیح می دهند که موقعیت پایین موتور بوکسوری بدین معناست که نفوذ به داخل کابین مسافر در نزدیکی محل قرارگیری پا و نه در محفظه اصلی، جایی که ممکن است صدمات شدیدتری رخ دهد، از دیگر مزیت های این نوع مدل موتور در خودرو می باشد.

معایب موتورهای بوکسوری

موتورهای بوکسر پیچیده تر از موتورهای نوع خطی و V هستند و قطعات بیشتری هزینه های بیشتری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. نادر بودن نسبی آنها همچنین می تواند یافتن مکانیک های آشنا با موتور بوکسوری را دشوار کند و گزینه های سرویس را برای خودرو محدود کند. همچنین چیدمان موتور دسترسی به برخی از قطعات را برای مکانیک دشوارتر می کند. یکی از جنبه های منفی طراحی موتور Boxer این بود که با افزایش تقاضا برای موتورهای با ظرفیت بیشتر، تنها راه رسیدن به موتور بزرگتر، افزایش اندازه (قطر) سیلندر بود. این به این دلیل بود که هرگونه افزایش طول سیلندر (ضربه) عرض کلی موتور را بیشتر می کرد. این به معنای مشکل در قرار دادن موتور گسترده تر در داخل شاسی بدون افزایش عرض کلی خودرو است، که از نظر بسته بندی مطلوب نیست و با توجه به شرایط ترافیکی و جاده ای ما مطلوب نیست.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

mortazavi

انواع دامپر خودرو و کاربردهای آن

mortazavi

موتورهای دو زمانه چه کاربردی دارند؟

mortazavi

نظر دهید.