مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید!

موارد مهم درپوش رادیاتور | هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو

هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید!ه! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو | رادیاتور در خودروموارد مهم درپوش رادیاتور  موارد مهم درپوش رادیاتور  دانستنی های جالب خودرو

آیا شما از موتور، گیربکس و ترمزهای خود و میزان اهمیت آنها برای اطمینان از رانندگی روان و ایمن برای وسیله نقلیه خود اطلاع دارید؟! با این حال، آیا می دانید که درپوش رادیاتور در رانندگی نیز نقش محوری دارد؟ درپوش رادیاتور، که بالای رادیاتور خودرو قرار دارد سیستم خنک کننده را بسته و تحت فشار مناسب نگه می دارد. با این حال، مانند تمام قطعات، درپوش رادیاتور باید به مرور زمان تعویض شود. در اینجا شایع ترین علائم خراب بودن درپوش رادیاتور، به همراه وظایف درپوش رادیاتور را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم…

وظایف درپوش رادیاتور

شاید بدانید که رادیاتور اتومبیل شما وظیفه جلوگیری از داغ شدن موتور را بر عهده دارد. آنچه جالب است و اغلب نادیده گرفته می شود  اهمیت یک قطعه کوچک و به ظاهر بی اهمیت، درپوش رادیاتور است. درپوش خراب رادیاتور می تواند کل سیستم خنک کننده را بی اثر کرده و باعث آسیب های پرهزینه به موتور شود. این درپوش فشار مطابق با شیرهای فنری عمل می کند. کاربرد اصلی آن این است که با افزایش فشار داخل سیستم، مایع را به داخل مخازن سرریز خارج کنند. به طور مشابه، با افت فشار، مایع را از مخازن باز می گرداند. بنابراین، دانستن عملکردها و علائم یک درپوش خراب رادیاتور می تواند از آسیب رساندن های جدی به خودرو جلوگیری کند.

موارد مهم درپوش رادیاتور | هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو
موارد مهم درپوش رادیاتور | هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو مهم درپوش رادیاتورمهم درپوش رادیاتودانستنی های جالب خودرو

اهمیت درپوش رادیاتور

با گرم شدن مایع خنک کننده موتور منبسط می شود و فشار داخل سیستم خنک کننده افزایش می یابد. درپوش رادیاتور این انبساط را کنترل می کند و سطح ثابت فشار را در داخل سیستم خنک کننده حفظ می کند. درپوش رادیاتور همچنین اجازه می دهد تا مایع خنک کننده موتور منقبض شده و بدون اجازه ورود هوا به سیستم خنک کننده به رادیاتور بازگردد. سیستم های خنک کننده مقادیر متفاوتی از فشار را تحمل می کنند، اما معمولاً بین ۱۳ تا ۱۶ پوند فشار در اینچ مربع (psi) یا در مجاورت ۱ بار قرار می گیرند. محدوده درپوش های رادیاتور بین ۱۹ تا ۳۲ psi است. این فشار باید ثابت بماند. فشار بیش از حد از مشخصات سازنده برای سیستم خنک کننده فراتر می رود و می تواند باعث خرابی اجزای سیستم خنک کننده شود. فشار بسیار کم می تواند باعث جوشیدن مایع خنک کننده شود. با کمی یا بدون مایع در اطراف برای خنک کردن خودرو، موتور احتمالاً بیش از حد گرم می شود.

درپوش رادیاتور به مایع خنک کننده اجازه می دهد سطح فشار را افزایش دهد…

هنگامی که موتور گرم می شود، مایع خنک کننده بیش از حد گرم می شود و منبسط می شود و باعث می شود فشار زیادی ایجاد شود. وقتی وارد رادیاتور می شود، فشار بیشتر می شود زیرا در یک فضای بسته است. درپوش رادیاتور به عنوان یک شیر تخلیه عمل می کند که در حداکثر فشار فشار باز می شود این فشار را همان درپوش رادیاتور می گویند.  این معمولاً با چگالی ۱۵ psi تنظیم می شود، در غیر این صورت در جایی بین ۱۳ تا ۱۶ psi باید باشد.

سیستم خنک کننده موتور خودرو

هنگامی که فشار داخل سیستم خنک کننده به فشار نامی درپوش رادیاتور می رسد، دریچه فنری درپوش به زور باز می شود و اجازه خروج گرما و سرریز مایع اضافی مایع خنک کننده به مخازن سرریز مایع خنک کننده در دو طرف رادیاتور را می دهد. به این ترتیب، درپوش رادیاتور اجازه می دهد تا مایع خنک کننده در داخل سیستم خنک کننده گسترش یابد. این مهم است زیرا بدون این ویژگی، فشار به سادگی ادامه می یابد و باعث نشت ناگهانی یا حتی انفجار می شود زیرا فشار هیچ راه خروجی برای خود ندارد.

مطالعه بیشتر  قیمت های ایرانخودرو و سایپا (4 آبان ماه)

ثانیاً، شیر فنری درپوش رادیاتور به حفظ فشار خاص در داخل سیستم خنک کننده کمک می کند. با افزایش فشار هوا، نقطه جوش سیال نیز افزایش می یابد. مایع جوش در انتقال حرارت موثر نیست زیرا خود مایع بیش از حد گرم می شود، بنابراین افزایش فشار داخل سیستم خنک کننده به این معنی است که مایع خنک کننده می تواند قبل از شروع به جوش حرارت بیشتری را از بین ببرد.

درپوش رادیاتور به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا مجدداً به رادیاتور ورود کند…

درپوش رادیاتور همچنین اجازه می دهد تا مایع خنک کننده پس از اتمام ماموریت خود برای خنک کننده موتور در حال کار، به رادیاتور بازگردد. با سرد شدن موتور، مایع خنک کننده منقبض می شود و در سیستم خنک کننده موتور خلا ایجاد می شود. سپس شیر خلاء درپوش رادیاتور باز می شود و مایع خنک کننده را از مخزن سرریز مایع خنک کننده به رادیاتور می کشد و مسیر خود را از طریق سیستم خنک کننده ادامه می دهد. به عبارت دیگر، شیر خلاء درپوش رادیاتور اجازه انقباض مایع خنک کننده در داخل سیستم خنک کننده را می دهد.

مبحث این مطلب موارد مهم درپوش رادیاتور ، وظایف و نشانه های خرابی آن می باشد اما برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد رادیاتور خودرو و اجزای مهم آن می توانید به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.

در اینجا شایع ترین علائم بد بودن درپوش رادیاتور است که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • نشت مایع خنک کننده
  • داغ شدن بیش از حد موتور
  • خرابی شیلنگ رادیاتور
  • سر ریز شدن مخزن مخزن خنک کننده

نشت مایع خنک کننده

درپوش رادیاتور علاوه بر اینکه فشار و حرارت را از مایع خنک کننده و موتور دور می کند، اطمینان حاصل می کند که مایع خنک کننده در جایی که باید داخل موتور باشد، می ماند. بنابراین، اگر مایع خنک کننده نشت می کند، ممکن است مشکلی در درپوش وجود داشته باشد. با افزایش فشار در داخل رادیاتور، مایع خنک کننده شروع به حرکت در مناطق اطراف درپوش رادیاتور و همچنین واشرها و شیلنگ های موتور می کند. در خودروهای قدیمی، حتی ممکن است مایع خنک کننده از پمپ آب نشت کند.

سنسور باتری در خودرو و نحوه عملکرد آن

گرمای بیش از حد موتور

به محض مشاهده علائم نشت مایع خنک کننده، باید برای تعمیر و نگهداری به تعمیرگاه مراجعه کنید. تاخیر در مراجعه و نشتی باعث می شود موتور بیش از حد داغ تبدیل کند. اما زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد و  به درستی کار می کند، درپوش رادیاتور به عادی سازی فشار درون سیستم خنک کننده کمک می کند و موتور را خنک نگه می دارد. اگر درپوش نتواند فشار مناسب را برای وسیله نقلیه شما حفظ کند، موتور شروع به گرم شدن می کند. داغ شدن بیش از حد موتور نیز می تواند علامت وجود کیسه های هوا در سیستم خنک کننده باشد. اگر درپوش رادیاتور مهر و موم خوبی نداشته باشد، هوا می تواند به سیستم نفوذ کرده و جیب های کوچکی ایجاد کند. جیب های هوا از گردش کارآمد مایع خنک کننده جلوگیری می کند و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود.

مطالعه بیشتر  3 نشانه کم بودن مایع فرمان

باید بدانید: نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

خرابی شیلنگ رادیاتور

شیلنگ های متصل به رادیاتور و مخزن انبساط مانند خلا عمل می کنند. آنها مایع خنک کننده را از طریق سیستم فشار می دهند تا به موتور در حفظ دمای ایمن کمک کند. اما اگر درپوش رادیاتور شما مشکلی داشته باشد، ممکن است شیلنگ ها خراب شوند. خراب شدن شیلنگ رادیاتور کمی شبیه لاستیک پنچر شده و در اثر مکش داخلی زیاد ایجاد می شود. اگر کاپوت را باز کنید و شیلنگ رادیاتور خراب شده را مشاهده کنید که به مخزن انبساط منتهی می شود، به احتمال زیاد درپوش اجازه نمی دهد تا مایع خنک کننده از مخزن انبساط به سیستم خنک کننده برگردد.

هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو | رادیاتور در خودرو
هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید! | وظایف درپوش رادیاتور | دانستنی های جالب خودرو | مقالات فنی خودرو | رادیاتور در خودرو

نحوه تعویض درپوش رادیاتور

*هشدار هرگز رادیاتور را در حالی که داغ است باز نکنید! قبل از بازکردن رادیاتور اجازه دهید موتور کاملاً سرد شود. رادیاتور تحت فشار و حرارت زیاد است. تلاش برای بازکردن رادیاتور داغ باعث خروج بخار داغ و مایع خنک کننده می شود و به احتمال زیاد شما را می سوزاند.

بازرسی درپوش رادیاتور

قبل از وارد شدن برای تشخیص بیشتر، مجدداً بررسی کنید که آیا فشار نشان داده شده در درب رادیاتور با فشار سیستم خنک کننده مشخص شده توسط سازنده مطابقت دارد. این اطلاعات را می توانید در دفترچه راهنمای خودرو، دفترچه خدمات کارخانه یا به صورت آنلاین بیابید. برای اطمینان از اینکه فنر آزادانه حرکت می کند و هیچ گونه خوردگی در زیر درپوش وجود ندارد، آن درپوش را به صورت ظاهری بررسی کنید.

تعویض درپوش رادیاتور

تعویض درپوش رادیاتور کار آسانی است و ممکن است فقط چند ثانیه از وقت شما را بگیرد. به درجه فشار روی درپوش توجه زیادی داشته باشید و حتما با فشار یکسان اعمال کنید. هنگامی که یک قرار است درپوش جدید را قرار دهید و البته موتور نیز خنک است، کافی است درپوش قدیمی را باز کرده و با پیچاندن آن را نصب کنید.

تعویض درپوش خراب رادیاتور یک فرآیند ساده است، اما بهترین و مطمئن ترین راه برای تعویض یا تعمیر آن مراجعه به یک تعمیرگاه یا میکانیکی می باشد در صورتیکه دانش اولیه در مورد خودرو و نکات فنی خودرو ندارید پیشنهاد می شود حتما از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مقالات فنی خودرو |  مقالات فنی خودرو |  مقالات فنی خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آخرین مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی + شرایط اعلام شده

mortazavi

با خرید این محصول ایران خودرو ۹۰ روزه خودرو را تحویل بگیرید…

mortazavi

دانلود قسمت ۱ فصل اول سریال خودروی آمریکایی + زیرنویس

نویسنده ارشد

نظر دهید.