مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

مهم ترین قطعه خودروی خود را بشناسید

مبدل کاتالیستی - مجله اینترنتی خودرو 22شرقی

یکی از قطعات مهم در خودروهای جدید مبدل کاتالیستی است. این قطعه ضمن بهینه‌سازی عملکرد موتور خودرو، در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

با توجه به آلودگی شهرهای بزرگ و نقش خودروها در آلودگی هوا، خودروها به قطعه‌ای مجهز شده‌اند که میزان مواد آلاینده‌ی خروجی از موتور خودرو را به ۱۰ درصد کاهش می‌دهند.

کاتالیست قطعه‌ای است که در بخش اگزوز قرار گرفته و ۹۰ درصد گازهای سمی تولید شده از عملیات احتراق سوخت در موتور را به گازهای بی‏‌ضرر و کم‏‌ضرر تبدیل می‌کند.

در واقع هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند به وسیله مبدل کاتالیست به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌شود. همچنین کاتالیست‌ها قادرند اکسید نیتروژن را به دو گاز بی‌خطر اکسیژن و نیتروژن تجزیه کنند که همین کارآیی‌ها سهم بزرگی در کاهش آلودگی هوا دارند.

با این حال بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو از اهمیت کاتالیست مطلع نیستند.

بعضی آن را یک توری بی‌مصرف در اگزوز می‌دانند و حتی در مواردی به توصیه تعمیرکارانِ غیرمطلع، این وسیله از داخل اگزوز خودرو باز شده است!

معمولا هم توجیه افراد برای خارج کردن مبدل کاتالیست از مسیر اگزوز این است که «کاتالیست نفس ماشین رو میگیره»!

اما در واقع کاتالیست یا در واقع مبدل کاتالیستی، قطعه با ارزشی است که بین موتور و محفظه‌یی اگزوز خودرو نصب شده است و علاوه بر نقش مهمی که در کاهش آلودگی هوا دارد، از اهمیت بالایی در عملکرد بهینه‌‏ی خودرو نیز برخوردار است.

با وجود همه این کارکردهای ارزشمند برای کاهش آلودگی هوا و آلایندگی خودرو، وجود این قطعه در خودرو بسیار حیاتی است.

مطالعه بیشتر  لیزینگ خودرو چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

کارخانجات اتومبیل‏سازی موتور خودرو را با در نظر داشتن وجود این قطعه سر راه گازهای خروجی موتور طراحی و تنظیم کرده‌‏اند و یکی از مهمترین سنسورهای کامپیوتر ماشین که کارکرد موتور را تنظیم می‏کند یعنی سنسور اکسیژن روی این قطعه نصب می‏‌شود.

شاید با برداشتن این قطعه از مسیر گازهای خروجی موتور، کمی بر قدرت موتور افزوده شود یا به قولی نفس ماشین باز شود، ولی در عمل خودرو از وضعیت تنظیم خارج می‌شود و موتوری که از تنظیم خارج شده باشد، بسیار پر مصرف‏‌تر کار خواهد کرد و استهلاک بیشتری خواهد داشت.

مبدل کاتالیستی معمولا یک مونولیت سرامیکی مشبک است که سطح آن با فلزات گران‏بهایی مثل پلاتین، پالادیوم و رودیوم پوشیده شده و گازهای خروجی از موتور خودرو را تصفیه نموده و به گازهای بی‏‌خطر و آب تبدیل می‏کند.

از این رو در مواردی افراد سودجو آن را به عنوان قطعه‌ای بی‌اهمیت در خودرو معرفی می‌کنند تا صاحب ماشین را راضی کنند آن را از اگزوز خارج کند!

منبع : پرشین خودرو

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

طرح فروش نقدی محصولات بهمن دیزل در مهرماه ۱۴۰۲

mortazavi

رشد قیمت ها در فروردین ۱۴۰۳ (قیمت امروز ماشین ها در ۱۹ام)

mortazavi

نظر دهید.