مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اطلاعات عمومی خودرو | مقاومت ماشین های ضد گلوله چقدر است؟

مقاومت ماشین ضد گلوله / شیشه ضد گلوله ماشین/ تست ماشین ضد گلوله /ساخت ماشین ضد گلوله/بهترین ماشین های ضد گلوله /

اطلاعات عمومی خودرو | مقاومت ماشین های ضد گلوله چقدر است؟ مقاومت ماشین ضد گلوله | شیشه ضد گلوله ماشین | تست ماشین ضد گلوله | ساخت ماشین ضد گلوله | بهترین ماشین های ضد گلوله | نکات فنی و عمومی خودرو

امروزه در دنیا، امنیت مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از اشخاص سیاسی و یا مشهور در دنیا برای سفر به نقاط مختلف دغدغه امنیتی دارند. شرکت های خودرو سازی برای رفع این دغدغه ها شروع به ساخت ماشین ضد گلوله کرده اند. در ساخت این ماشین ها چیزی که اهمیت بسیاری برای کارخانه های ماشین سازی دارد، مقاومت ماشین ضد گلوله است. یکی از بخش های ماشین که برای خریداران در مرحله تست ماشین ضد گلوله اهمیت زیادی دارد، مقاومت ماشین شیشه ضد گلوله است. کارخانه های ماشین سازی با تلاش های فراوان توانسته اند بهترین ماشین های ضد گلوله را به دنیا ارائه دهند.

چه کسانی از ماشین های ضد گلوله استفاده می کنند؟

امروزه افراد سیاست مدار، هنرمندان و افراد مشهور به دلیل ترس از ترور یا آدم ربایی و مزاحمت های زیادی که برای آنها ایجاد می شود، هزینه های بسییار زیادی برای تامین امنیت شان پرداخت می کنند.

از نظر امنیتی زمانی که سیاست مداران و یا افراد مشهور در حال رفت و آمد به مکان های مختلف با وسیله نقلیه هستند، بالا ترین احتمال ترور یا ایجاد مزاحمت های گوناگون برای آن ها وجود دارد. به دلیل وجود خطرات بسیار این افراد، هزینه های بسیاری را پرداخت می کنند تا با استفاده از مقاومت ماشین ضد گلوله بتوانند جان خود را در برابر تهدیدات امنیتی حفظ کنند.

ماشین های ضد گلوله چطور امنیت سرنشینان را تامین می کنند؟

شرکت های ماشین سازی درافزایش مقاومت ماشین ضد گلوله به نکات بسیاری  مثل: تقویت بدنه، شاسی، محفظه باک و موتور، تایر، و مقاومت شیشه ضد گلوله ماشین دقت می کنند. چون این نقاط آسیب پذیر ماشین می تواند منجر به انفجار شود. ماشین های ضد گلوله اگر استانداردهای موجود ناتو، موسسه استاندارد ملی اروپا و آمریکا داشته باشند، به طور کلی می توانند در مقابل مسلسل های سبک و سنگین ،نارنجک انداز، موشک، مین، و… بسیاری از سلاح های مختلف امنیت سرنشینان را حفظ کند.

فقط در کشور هایی مثل آمریکا، آلمان، انگلستان، ابردین اسکاتلند آزمایشگاه های پیشرفته و مجهزی وجود دارند که کارخانه های ماشین سازی، ماشین ضد گلوله را در این آزمایشگاه ها تست می کنند.

آزمایشگاه های مخصوص ماشین ضد گلوله به هیچ وجه اطلاعات تولیدات و یا روش های تولید خود را منتشر نمی کنند، چون تروریست‌ها و شرکت‌های رقیب با اطلاع پیدا کردن از نقاط ضعف و قوت ماشین های ضد گلوله می توانند مشکلات جدی برای کارخانه های ماشین سازی ایجاد کنند و باعث شوند که کارخانه های ماشین سازی دوباره همه فرآیند های تولید و مواد مورد استفاده را تغییر دهند. در آزمایشگاه تست مقاومت ماشین ضد گلوله قرار داد های بسته می شود که در آن قسم می خورند که این اطلاعات را به هیچ وجه افشا نمی کنند.

 بهترین برند های ساخت ماشین ضد گلوله

یکی از مهم ترین عواملی که در انتخاب ماشین های ضد گلوله باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، جغرافیا محل مورد نظرمان برای بکارگیری ماشین است.

به عنوان مثال: برای محیط های عمومی در آمریکا لیموزین های کشیده و سدان ها در اروپا و آسیا مناسب بوده و خودرو های کوچکی مثل شورلت، پژو، فورد، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کوچک تر هستند، برای آمریکا جنوبی بهتر می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.  ولی در سال های اخیر خودرو های SUV ،شورلت ، مرسدس بنز جی کلاس، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان به ترتیب بالاترین میزان سفارش برای مقاومت ماشین ضدگلوله را داشته اند.

مطالعه بیشتر  معرفی قطعات در خودرو | Sway Bar Bushing بوش میل موج گیر در سیستم تعلیق

چطور یک ماشین ضد گلوله می شود؟

برای آزمایش شلیک به ماشین های ضد گلوله مثل لیموزین استاندارد های خاصی تعریف شده است که با نظر تعداد بسیاری از مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک، کارشناسان اسلحه صورت می پذیرد. هدف از ضد گلوله کردن ماشین ها فقط تامین امنیت نیست بلکه بالا بردن میزان راحتی، توانایی های حرکتی و فنی، نسبت به خودروهای معمولی تر است. در مدل های جدیدتر تلاش شده است که نمای بیرونی خودرو طوری طراحی شود که کمترین تفاوت با خودروهای معمولی را داشته باشد. کارخانه های ماشین سازی برای اینکه بتوانند شباهت بیشتری را برای ماشین های ضد گلوله نسبت به ماشین های عادی ایجاد کنند، از مواد اولیه مثل: فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک‌های سبک استفاده می کنند. بیشتر بدانید: مفهوم پوشش نانو سرامیکی خودرو چیست!

مهمترین نکته در طراحی و تولید ماشین های ضد گلوله، تقویت اتاق و شاسی است که می تواند ایمنی ماشین را بالا ببرد. بعد از تقویت اتاق و شاسی باید به سراغ  طراحی و تولید یک سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز، که با در کنار هم قرار گرفتن تمامی این سیستم ما در نهایت با یک لیموزین ضد گلوله روبه رو هستیم که  یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است. البته این مسئله برای رانندگان این ماشین ها امری غیر عادی نیست، چون رانندگان این ماشین ها مهارت های خاصی را آموزش دیده اند و آمادگی کاملی دارند.

قطعاتی که در ماشین های ضد گلوله استفاده می شوند فولادی هستند و برای اینکه زیر فشار و حرارت بسیار زیاد شکننده نباشند آن ها را به هم جوش می دهند. بقیه قطعاتی که برای مقاومت ماشین ضدگلوله استفاده می شود مثل:  محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، بدنه بیرونی تقویت شده، کامپیوتر هوشمند و باتری های تقویت شده هستند که مقاومت ماشین دربرابر حملات را بالا می برند.

مقاومت ماشین ضد گلوله / شیشه ضد گلوله ماشین/ تست ماشین ضد گلوله /ساخت ماشین ضد گلوله/بهترین ماشین های ضد گلوله /
مقاومت ماشین ضد گلوله | شیشه ضد گلوله ماشین | تست ماشین ضد گلوله | ساخت ماشین ضد گلوله | بهترین ماشین های ضد گلوله | نکات فنی و عمومی خودرو

درب ها در ماشین ضد گلوله به قفل دیدبولت مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسب‌های پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشه‌ها، حین انفجار استفاده می‌گردد و حتی چراغ‌های عقب و جلو، آینه ها و آنتن ماشین هم ضد گلوله می‌شوند، سیستم اطفاء حریق خودکار برای زمان های که فضای اتاق ماشین دچار آتش سوزی می شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین کمربندهای ایمنی که در مسابقات ماشین رانی استفاده می شوند  در ماشین های ضد گلوله مورد استفاده قرار می گیرند که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در می‌آیند و باعث نجات جان سرنشینان می شوند. مقالات مرتبط از قطعات فنی خودرو را با عنوان علت پاره شدن تسمه تایم خودرو در لینک قرار داده شده بخوانید.

در این میان دو کمپانی بیش از سایرین در زمینه ضد گلوله کردن خودروها در سراسر دنیا معروف هستند. یکی از آن‌ها تازه کار است و دیگری سابقه‌اش به ۱۲۵ سال پیش باز می‌گردد.

مطالعه بیشتر  روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

چطور ضد گلوله بودن یک ماشین را تست کنیم؟

برای  متوجه شدن ضد گلوله بودن ماشین دوراه وجود دارد:

۱- شلیک مستقیم توسط کلت، تیربار و یا حمله گروه زیادی از مهمات از فاصله ها و جهات مختلف

۲- مقاومت در برابر نارنجک های دستی، مین، راکت و حمله با تمام این مواد منفجره از فاصله نزدیک

بحث مهم دیگری در مورد ماشین های ضدگلوله مطرح است، راحتی محیط داخلی آنها است که برای افراد خاص حتی می تواند گاهی اوقات به جای یک دفتر کار لوکس از آن استفاده شود. به همین دلیل پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی و تصویری، صندلی‌های مناسب برای جلسات رسمی با ماساژور و گرم کن، یخچال، ایجاد دیوار حائل ضد هوا بین کابین راننده و سرنشینان، مجهز کردن به سیستم تهویه مطبوع قوی‌تر، آنتن (جی پی اس) برای تقویت تلفن ماهواره‌ای و اینترنت پرسرعت، سیستم ارتباط داخلی بین راننده با سرنشین و شخصی که وظیفه محافظت را بر عهده دارد، قرار گیری کلت کمری، ماسک حملات شیمیایی، جعبه کمک‌های اولیه، سیستم رادار هوشمند و موکت‌های ضد آتش در کف و سقف آنها است. در این میان دو کارخانه ماشین سازی پیشرفت زیادی داشته اند و در زمینه ضد گلوله کردن ماشین و افزایش مقاومت آن در برابر حملات در سراسر دنیا مطرح شده اند. خروجی این دو مجموعه بهترین ماشین های ضد گلوله در دنیا هستند، که یکی از آنها سابقه زیادی در این صنعت ندارد و دیگری سابقه‌اش به ۱۲۵ سال قبل باز می‌گردد.

شرکت موتک

موتک کارخانه ماشین سازی آلمانی از سال ۲۰۰۰ تا کنون به  تجارت ساخت ماشین ضد گلوله مشغول است و مرکز رسمی برای ضد گلوله کردن  ماشین رولزرویس می باشد. مدیر عامل موتک، آقای اونگرر می‌گوید اکثر ماشین های که مورد بهینه سازی ایمنی قرار می‌گیرند از نوع لانگ و دارای فاصله  اکسل طولانی هستند که رولزرویس فانتوم هم نوعی از آنهاست. کار تولید ماشین ضد گلوله مثل فانتوم تا سه ماه به طول می‌انجامد و با انجام پروسه‌های روی سقف جدید، سیستم تعلیق و اگزوز که صد هزار دلار هزینه دارد، کار آغازمی شود و حتی تا بیش از یک میلیون دلار هم می‌رسد که معمولاً بین پانصد کیلو گرم تا یک تن بر وزن خودرو می‌افزاید. البته فرمان پذیری خودروهایی چون ب ام و سری هفت و فانتوم با اضافه کردن حداکثر امکانات، ضعیف نمی‌شود. مشتریان او نیز افراد خاصی بوده که نیمی از آنها از خاورمیانه و ۲۵ درصد از اروپا و آسیا هستند و در این میان خانواده‌های سلطنتی، سیاستمداران و دولتی‌ها ۶۰ درصد آن را تشکیل می‌دهند و ۳۵ درصد از افراد ناشناس و تجار معمولی و ۵ درصد هم رهبران مذهبی کلیساها هستند. دانستنی های خودرو با عنوان تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده و روش های شناسایی آن را در لینک

شرکت سنتیگون

شرکت سنتیگون که بزرگ‌ترین مرکز تهیه مواد اولیه برای افزایش مقاومت و ضد گلوله کردن ماشین   است. البته شرکت سنتیگون مدعی است که در زمینه علوم بالستیک، مهندسی خودرو، حفاظت و امنیت شخصی و علم ضد گلوله متخصص است. این شرکت ۸ مجموعه در ۷ کشور دنیا دارد و سالیانه بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ دستگاه خودرو را ضد گلوله می‌کند. مدیر عامل سنتیگون می گوید: ما این تکنولوِژی را به دست آورده ایم که روی خط تولید کارخانه، خودروها را ضد گلوله کنیم.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دانستنی های خودرو | تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده

mortazavi

نکات فنی خودرو | موارد مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

mortazavi

لگ توربو چیست؟ و نحوه رفع آن به چه صورت است!

mortazavi

نظر دهید.