مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مقاله فنی خودرو | دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

مقاله فنی خودرو | دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز جزء ترمزهای دیسکی است که در خودرو و سایر کاربردها استفاده می شود. لنت های ترمز از صفحات پشتی فولادی تشکیل شده اند که مواد اصطکاکی به سطحی متصل شده اند که روتورهای ترمز دیسکی را مشاهده می کند. در این مطلب فنی خودرویی به تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ به بررسی اینکه دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ خواهیم پرداخت، که در ابتدا لازم است ذکر شود در مورد لنت ترمز توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد تا مفهوم اینکه لنت ترمز چه عملکردی دارد و نقش آن چیست! پس تا انتهای مطلب همراه با ما باشید…

آشنایی با لنت ترمز در خودرو (brake pad)

لنت های ترمز از طریق اصطکاک انرژی جنبشی خودرو را به انرژی حرارتی تبدیل می کند. دو لنت ترمز در ترمز قرار دارند و سطوح اصطکاک آنها رو به روتور است. هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند، کولیس دو لنت را محکم می کند یا به هم متصل می کند تا روتور را بچرخاند و خودرو را کند و متوقف کند. هنگامی که یک لنت ترمز در اثر تماس با روتور گرم می شود، مقدار کمی از مواد اصطکاک خود را بر روی دیسک منتقل می کند و یک پوشش خاکستری مات روی آن باقی می ماند. لنت ترمز و دیسک (هر دو در حال حاضر دارای ماده اصطکاک هستند). در ترمزهای دیسکی، معمولاً دو لنت ترمز در هر روتور دیسک وجود دارد. اینها در محل خود نگه داشته می شوند و توسط یک کولیس که روی نوار چرخ یا سیستم تعلیق به صورت عمودی چسبانده شده عمل می کند.

سنسور فشار روغن در خودرو

با این حال، کالیپرهای مسابقه ای می توانند تا شش لنت با ویژگی های اصطکاک متفاوت در یک الگوی مبهم برای عملکرد مطلوب استفاده کنند. بسته به خواص مواد، وزن خودرو و سرعتی که در آن حرکت می کند، میزان ساییدگی دیسک ممکن است متفاوت باشد. لنت های ترمز معمولاً باید (بستگی به جنس لنت) به طور مرتب تعویض شوند تا از محو شدن ترمز جلوگیری شود. اکثر لنت های ترمز مجهز به روشی هستند که در صورت لزوم به راننده هشدار می دهد. یک تکنیک رایج ساخت شیار مرکزی کوچک است که ناپدید شدن نهایی در اثر سایش نشان دهنده پایان عمر مفید یک پد است. روشهای دیگر شامل قرار دادن یک نوار نازک از فلز نرم در یک شیار است، به طوری که هنگام قرار گرفتن در معرض (به دلیل فرسودگی) ترمزها با صدای بلند جیغ می زنند. یک زبانه سایش فلزی نرم نیز می تواند در مواد پد جاسازی شود که یک مدار الکتریکی را هنگام بستن می بندد.

انواع مختلفی از لنت های ترمز بسته به نوع استفاده از خودرو وجود دارد، از ترکیبات بسیار نرم گرفته تا ترکیبات سخت تر و با دوام تر. اکثر تولیدکنندگان خودرو نوع خاصی از لنت ترمز را برای خودرو خود توصیه می کنند، اما ترکیبات را می توان با توجه به سلیقه شخصی و سبک رانندگی (با خرید نوع مختلف لنت یا ارتقاء به پد عملکرد در محدوده تولید کننده) تغییر داد. هنگام خرید لنت ترمزهای غیر استاندارد، همیشه باید مراقب باشید زیرا محدوده دمای کار ممکن است متفاوت باشد و بر اساس مدل و جنس هریک عملکرد خوب یا بدی داشته باشند.

مطالعه بیشتر  ساختار انواع بلوک سیلندر

مهمترین ویژگی هایی که هنگام انتخاب مواد لنت ترمز در نظر گرفته می شود به شرح زیر است:

  • قابلیت مقاومت مواد در برابر محو شدن منظور همان ساییدگی ترمز، ناشی از افزایش دمای مواد از تبدیل انرژی جنبشی به انرژی حرارتی.
  • ضریب اصطکاک لنت های ترمز مدرن باید به اندازه کافی پایین باشد تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری شود اما به اندازه کافی بالا باشد که قدرت
  • توقف کافی را فراهم کند. ضرایب اصطکاک معمولاً بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ برای مواد لنت ترمز است.
  • توانایی مقاومت در برابر سایش ناشی از اصطکاک، اما نه در حدی که سایش روتور سریعتر از مواد ترمز انجام شود.
  • توانایی مواد برای ایجاد صاف و یکنواخت تماس با روتور یا درام، به جای موادی که به صورت تکه تکه شده یا باعث ایجاد گودال، فرورفتگی یا آسیب دیگر در سطح تماس می شود.
  • توانایی اعمال نیروی اصطکاک مناسب در حالی که آرام عمل می کند.

مطالب فنی و معرفی قطعات و سیستم های خودرو: سنسور اکسیژن در خودرو 

انواع لنت ترمز

یکی دیگر از الزاماتی که در نظر گرفته می شود این است که لنت های ترمز چقدر قابل فشردگی هستند. اگر آنها بیش از حد قابل تراکم هستند، حرکت ترمز می تواند بیش از حد باشد. در ادامه انواع لنت ترمز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

۱٫ لنت ترمز نیمه فلزی

شاید متداول ترین لنت های ترمز ، مدل های نیمه فلزی بین ۳۰ تا ۶۵ درصد فلز تشکیل شده است. مواد اضافی می تواند شامل فولاد، سیم و مس باشد. پس از حل شدن این عناصر توسط رزین آلی به یکدیگر متصل می شوند. از اینجا آنها به شکل های از پیش تنظیم شده و در کوره پخته می شوند و در نتیجه دوام بیشتری دارند. این استحکام یکی از مزایای بسیار آنها است. لنت ترمزهای نیمه فلزی در برابر حرارت مقاوم هستند و روی روتورها بسیار راحت تر از سرامیک معادل آنها هستند. آنها ارزان تر هستند و  هنگامی که حدود ۶۰ metal فلز وجود دارد به ترمزهای سنگین در مسافت طولانی جاده یا پیست بیشتر کاربرد دارند. در واقع لنت های ترمز نیمه متالیک بهترین گزینه برای خودروهای مسابقه ای با عملکرد بالا هستند. اگر وسیله نقلیه ای دارید که سرعت آن ۶۰ مایل در ساعت است، این گزینه برای شما مناسب است. همانطور که در مورد همه انواع لنت ها معایبی وجود دارد، در این مورد یک واکنش نامطلوب در برابر دمای شدید و پایین نیز وجود دارد.

۲٫ لنت ترمز سرامیکی

اگر از لنت های سرامیکی دارید. باید بدانید که در حقیقت آنها باعث ترمزگیری عالی می شوند و گرمای تولید شده از شدیدترین و تیزترین توقف ها را جذب می کنند. این لنت ها از الیاف سرامیکی و مواد پر کننده مشابه تشکیل شده اند، تمیزتر و بی صدا تر هستند آنها بیشتر عمر می کنند. یک عیب بزرگ این است که چقدر طول می کشد تا آنها را تا دمای کار گرم کنید. بنابراین در حالی که لنت های سرامیکی برای رالی ایده آل هستند، اما وقتی در ماشین معمولی نصب می شوند، بی فایده هستند ، که به ندرت می تواند به عملکرد مطلوب خود برسد.

مطالعه بیشتر  کلاچ پروانه خودرو چیست؟

۳٫ لنت ترمز ارگانیک

همانطور که از نامش مشخص است، این لنت های ترمز از مواد ارگانیک ساخته شده اند. نسخه های جدیدتر نرمتر و نسبتاً بی صد ، ممکن است شامل شیشه الیافی، لاستیکی یا کولار باشند، بدون اعمال رزین هایی مانند سلولز.با وجود راحت تر بودن روی دیسک های ترمز، لنت های غیر آزبست آلی یا همان لنت ترمز ارگانیک سریع کار می کنند و فقط برای رانندگی روزمره در جاده ها مناسب هستند. شاید کمی قیمت آن گران باشد اما از معایب کمتری برخوردار است. این لنت ها در دماهای پایین می توانند عملکرد خوب خود را نشان دهند و برای خودروهای مسابقه ای که دارای دمای بالای سطح ترمز هستند مناسب نیست و کارایی خود را از دست می دهد.

مقاله فنی خودرو | دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ | تعویض لنت ترمز | نشانه های خرابی لنت ترمز | انواع لنت ترمز | قطعات مهم خودرو
دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

مواردی که می گوید زمان تعویض لنت ترمز رسیده است:

  • ساییدگی لنت ترمز به حدی است که به خود سطح ترمز رسیده است.
  • شنیده شدن صداهای بلند در زمان ترمز گرفتن خودرو که نشان دهنده خرابی لنت ترمز می باشد.
  • فشار دادن بیش از حد ترمز برای توقف خودرو که با تلاش زیادی همراه است.
  • پایین بودن سطح روغن ترمز که عملیات ترمزگیری را با مشکل مواجه میکند.
  • روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز در مدل خودروهایی که دارای این آپشن هستند.
  • با وجود گرفتن ترمز اما خودرو تا زمان ایستادن کمی کشیده می شود.
  • چرب بودن سطح لنت ترمز خودرو به علت وجود مشکلات فنی در خودرو که باید رفع شوند.
  • ترک های بر روی سطح لنت ترمز وجود دارد و باعث بالا رفتن دمای سطح ترمز می شود.

سیستم کنترل کشش خودرو 

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

یکی از مواردی که در زمان ترمزگیری بسیار رایج است و اکثر رانندگان با آن مواجه شده اند، در زمان ترمزگیری شنیده شدن صداهایی مانند سوت کشیدن است که از ترمز ها به گوش می رسد. در اکثریت مواقع شنیده شدن صداهایی مانند سوت نشان از خرابی لنت ترمز می دهد که البته در کنار مواردی که در بالا ذکر شد باید نکاتی که در ادامه ذکر می شوند هم مورد توجه قرار داد:

  • در ابتدا سطح لنت را از نظر صافی و یا هر گونه ترک و شکستگی بررسی کنید.
  • تست ترمز را انجام دهید تا مشخص شود که به خوبی عمل میکند.
  • سطح دیسک ترمز را هم از نظر یکدست بودن تست کنید تا حالت های پله مانندی نداشته باشد.
  • فشار پیستون به ترمزها در حد استاندارد و نرمال باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که لنت ترمز از مواد باکیفیت و درجه یک ساخته شده است.
  • لنت از ضخامت کافی برخوردار است.

مهمترین عاملی که باعث سوت کشیدن در زمان ترمزگیری می شود این است که لنت ترمز تمام شده است و تماس ورق فلزی با سطح دیسک ترمز صدایی مانند سوت کشیدن را تولید میکند که باید توسط تعمیرکار و یا میکانیک ماهر تعویض شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دانستنی های فنی خودرو | آیا از موتورهای بوکسوری در خودرو چیزی می دانید؟!

mortazavi

عملکرد سیستم محدود کننده سرعت خودرو (Speed Limiter) چگونه است؟

mortazavi

دانستنی های جالب خودرو | حواسمان به باتری خورو در تابستان باشد!

mortazavi

نظر دهید.