مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

معنی رنگ پلاک ماشین ها یعنی چه؟ | انواع رنگ پلاک خودرو | معنی پلاک قرمز و در نهایت دلیل اصلی تفاوت رنگ پلاک ماشین ها نشانه چیست؟

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

معنی رنگ پلاک ماشین ها دارای اهمیت زیادی است. بیشتر شما تا به حال خودروهایی با رنگ پلاک متفاوت را دیده اید که در سطح شهر و جاده ها رفت و آمد دارند. انواع رنگ پلاک خودرو به این دلیل وجود دارد که دسته بندی درستی میان ماشین هایی با کاربردهای خاص پدید آید. شما هم به احتمال زیاد این سوال برایتان به وجود آمده است که به عنوان مثال رنگ پلاک آبی چه کاربردی دارد؟ و یا معنی پلاک قرمز خودرو چیست؟ بهتر است بدانید هرکدام از این رنگ ها دارای ویژگی خاصی برای آن ماشین هستند. اما دقت داشته باشید در صورت رفتن رنگ پلاک خودرو شما نمی توانید آن را خودتان رنگ کنید یا برای ترمیم پلاک خودرو به طور کلی اقدامی را انجام دهید زیرا این امر می تواند برای شما مشکلات قانونی را به همراه داشته باشد.

دلیل اصلی تفاوت رنگ پلاک ماشین ها

برای اینکه رانندگان و دولت بتوانند مالکیت خودروها را بهتر مدیریت کنند روش شماره‌گذاری را پیاده کردند که در بیشتر جوامع مدرن دنیا نیز کاربرد دارد. کشور ما از همان ابتدا که وسایل نقلیه موتوردار را وارد کرد برای ثبت مالکیت روش شماره گذاری را مدنظر داشت اما این روش در طول سالها استفاده تغییراتی نیز داشته است. پلاک لیزری از آخرین نسل های پلاک ماشین بشمار می آمد که در دهه ۸۰ وارد ایران شد و همچنان برای همه خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع رنگ پلاک خودرو را می توان بر این نوع پلاک پیاده کرد و به همین دلیل این نوع پلاک کاربرد زیادی دارد. البته ترمیم رنگ پلاک خودرو نیز دارای اهمیت است که ما در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

 کیلومتر شمار خودرو

اما در این میان برای تمایز قائل شدن بین بعضی خودروها از روش رنگ پلاک ها استفاده کردند که ما در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

معنی رنگ پلاک ماشین سفید

همه ما به دیدن پلاک سفید خودروها در خیابان عادت داریم. کاربرد اساسی این پلاک برای خودروهای شخصی است که به طور معمول ترکیبی از کد شهر، اعداد و حروف می باشد. معمولا قسمت راست پلاک‌های سفید کد شهر به همراه کلمه ایران نوشته شده است که به عنوان مثال می توان گفت: ایران ۵۴ به این معناست که خودرو متعلق به شهر یزد می باشد. کاربرد این کد برای نشان دادن محل سکونت مالک خودرو است که این مسئله در برگ سبز ماشین نیز ذکر شده است. می توان گفت در میان انواع رنگ پلاک خودرو، سفید رایج ترین نوع آن است.

مطلب پیشنهادی: آپشن های امنیتی خودرو چه مواردی هستند؟

به این نکته توجه داشته باشید که به طور اصولی باید خودرویی که متعلق به شهرستان است پلاکش ده رقم بیشتر از مرکز استان را داشته باشد. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت: کد پلاک ایران ۶۲ به مرکز استان مازندران که شهر ساری است مربوط می باشد اما اگر این خودرو متعلق به یکی از شهرستان های استان مازندران باشد کد آن ۷۲ است. خودروها ممکن است در تمام کشور سفرهای زیادی داشته باشند که در همین حین احتمال به وجود آمدن اشتباه در تشخیص بومی بودن یا نبودن آن زیاد می شود و برای پیشگیری از همین مسئله و تمایز ایجاد کردن بین خودروها از حروف در قسمت میانی پلاک استفاده می شود. هر حرفی که در قسمت میانی پلاک قرار می گیرد در واقع نشان دهنده یک شهرستان است.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو؛ چطور بفهمیم یک خودرو تصادفی است یا نه!؟؟

اما با توجه به توسعه شهرها و میزان جمعیت کشور این سیستم شماره گذاری نیز دچار مشکلاتی شده است. کلان شهرها در ایران نمی توانستند به دلیل جمعیت زیاد صاحبان خودرو صرفا به همان کدهای تعریف شده برای استان خودشان کفایت کنند. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت: شهرستان اصفهان که یکی از کلان‌شهرهای بزرگ کشور بشمار می آید با توجه به رشدی که داشته است ظرفیت همه پلاک‌های ایران ۱۳، ایران ۲۳، ایران ۴۳ و ایران ۵۳ را به‌ طور کامل پر کرده است. مرکز شماره‌گذاری نیروی انتظامی برای رفع این مشکل در استان اصفهان تصمیم گرفت که کد پلاک ایران ۶۷ را به این استان و شهرهای آن اختصاص دهد. اگر می خواهید با کد دقیق همه شهر ها آشنا شوید که البته مسئله کاربردی در سفرها بشمار می آید می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت از آنها مطلع شوید. طبق توصیه کارشناسان برای تشخیص بهتر پلاک ماشین پیشنهاد می کنیم در زمان های مشخص استاندارد به ترمیم رنگ پلاک خودرو بپردازید تا دچار مشکل نشوید. البته دقت داشته باشید که شیوه ترمیم رنگ پلاک خودرو مهم است زیرا اگر این کار را به شخص غیر متخصص بسپارید ممکن طوری این کار را انجام دهد که پلاک خودروتان دچار خطای راهنمایی و رانندگی باشد و شما از آن اطلاعی نداشته باشید.

قسمت چپ پلاک‌ سفید را ترکیبی از ۵ عدد و یک حرف تشکیل می دهد. ابتدا در این قسمت دو عدد وجود دارد و پس از آن یک حرف الفبا و بعد در ادامه آن هم سه رقم وجود دارد. قرارگیری و انتخاب این اعدا در هم کاملا تصادفی است و حروف الفبا آن نیز از حرف ب شروع می‌شود تا حرف ی که پایان الفبا فارسی است. البته بهتر است بدانید حروفی مثل الف، ت، ع، ف،‌ ز، ک، پ و ث در رزرو دیگر انواع پلاک هستند. اما در نهایت معنی رنگ پلاک ماشین سفید خودروهای شخصی هستند که بیشترین آمار پلاک خودرو در کشور را تشکیل می دهند.

خودرو پلاک زرد

اگر خورویی در سیستم حمل و نقل عمومی فعالیت داشته باشد پلاک زرد به آن تعلق می گیرد. این خودروها به طور معمول عبارت اند از:

  • تاکسی
  • اتوبوس
  • تریلی

شیوه شماره گذاری و ترکیب عدد و حروف این خودروها مثل ماشین های پلاک سفید است اما فقط در یک مسئله دارای تفاوت هستند. خودروهای پلاک زرد می توانند بدون داشتن کد و یا حرف خاص شهر خود در تمام ایران از همان پلاک استفاده کنند.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو | تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده

برای درک بهتر موضوع می توان گفت پلاک همه تاکسی ها در کل کشور با حرف (ت) مشخص است و همچنین پلاک اتوبوس ها نیز با حرف (ع) و پلاک ماشین های کشاورزی نیز با (ک) نشان داده می شود.

خودرو پلاک قرمز

معنی رنگ پلاک ماشین قرمز همکاری با نهادها و ارگان های دولتی است. روش شماره گذاری خودرو پلاک قرمز در واقع از همان ترکیب کد شهر، حروف و ارقام تشکیل می شود ولی فقط با وجود این تفاوت که پلاک قرمز دارای دو حرف اختصاصی در مقایسه با دیگر پلاک ها است. این دو حرف، (الف) و (ت) می باشند. همچنین خودروهایی که در سیستم تشریفات دولت مشغول به کار هستند در کنار داشتن پلاک قرمز کلمه تشریفات را هم دارند. بقیه خودروهای دولت به طور معمول از پلاک قرمزی که دارای حرف (الف) است استفاده می کنند. اما در نهایت معنی پلاک قرمز متعلق بودن آن خودرو به نهادهای دولتی است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: دودی کردن شیشه ماشین چگونه انجام می شود!؟

خودرو پلاک سبز

پلاک‌های ماشین سبز که دارای حرف (پ) هستند مربوط به خودروهای نیرو انتظامی می باشند که بهتر است به محظ دیدن این پلاک ها به هیچ عنوان مسیر عبورشان را سد نکنید زیرا شاید در حال انجام ماموریتی مهم باشند.  البته خودروهای متعلق به سپاه پاسداران نیز دارای پلاک‌های سبز هستند که در پلاک آنها حرف (ث) به کار فته و از مجموعه خودروهای امنیتی مهم بشمار می آیند. اما بهتر است بدانید در میان انواع رنگ پلاک خودرو این رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا با امنیت کشورمان در ارتباط است.

رنگ پلاک آبی

معنی رنگ پلاک ماشین آبی به طور کلی برای دو دسته خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و این دو دسته را به وسیله آبی کمرنگ و آبی پر رنگ نشان می دهند که عبارت اند از:

پلاک آبی پر رنگ

خودروهایی که این پلاک را دارند در اختیار وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح ایران می باشند. شیوه ترکیب این پلاک ها از  کد شهر، حروف و اعداد استفاده می‌باشد و با استفاده از حرف (ز) ماشین های وزارت دفاع مشخص می شوند و با استفاده از حرف (ف) خودروهای ستاد نیروهای مسلح که به لحاظ امنتی هم دارای اهمیت بالایی هستند.

پلاک آبی کم رنگ

آبی کم رنگ به طور معمول در اختیار سفرات خانه ها است. این دسته از پلاک ها برای ایجاد تمایز حروف لاتین را در ترکیب پلاک به کار برده اند. خودروهایی که در اختیار سفارت‌خانه‌ کشورهای مختلف هستند با حرف (D) به معنای دیپلماتیک مشخص می‌شوند. خودروهایی که دارای حرف (ِD) هستند دیپلامتی بشمار می روند و ماشین هایی که در پلاکشان حرف (s) وجود دارد برای سرویس ها کاربرد دارند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور موقعیت میل سوپاپ و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نکات فنی خودرو | سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP (Active Rollover Protection)

mortazavi

نکات جالب خودرو | منظور از فیس لیفت خودروها چیست؟

mortazavi

نظر دهید.