مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

معرفی سیستم ترمز BAS یا همان EBA

سیستم ترمز BAS را می توان یک نوع سیستم ترمز کمکی نامید که البته به آن EBA می گویند. در مطلب فنی امروز توضیحاتی راجع به ترمز کمکی EBA و نحوه عملکرد سیستم ترمز کمکی EBA ارائه خواهیم کرد. تا پایان مطلب با سایت فنی و خودرویی ۲۲ شرقی همراه باشید…

 سیستم ترمز BAS چیست؟

سیستم ترمزهایی که چند وقتی است که در خودروها به کار می رود، سیستم ترمز ABS (ای بی اس) می باشد و از این فناوری مدت زمان زیادی نیز نمی گذرد. اما در خودروهای قدیمی تر که سیستمی به نام ای بی اس وجود نداشت رانندگان برای اینکه بتوانند از قفل شدن چرخ ها در مسیرهای لغزنده و یخی جلوگیری کنند مجبور بودند پدال ترمز را با تمام نیرو فشار دهند که البته بسیاری از این رانندگان این کار را نمی کردند در نتیجه همین عادت بعد از به روی کار آمدن سیستم ترمز ABS هم همراه آنان بود. در این صورت سیستم ای بی اس فرصت کافی را برای اینکه وارد فاز عملیاتی خود شود نداشت و مانند سیستم ترمز معمولی عمل میکرد. ضمن اینکه وقتی در خودرویی سیستم ترمز ABS وجود دارد باید پدال ترمز با همه نیرو فشار داده شود.

انواع سیستم ترمز ABS

البته لازم به ذکر است که براساس آمار تصادفات نشان داده شده که بسیاری از رانندگان در برخورد با مانع، برای اینکه از قفل شدن چرخ ها جلوگیری شود پدال ترمز تا انتها فشار داده نشده و همین باعث شده است که نهایت نیروی ترمز به درستی اعمال نشود.

عملکرد سیستم ترمز BAS یا EBA

سیستم ترمز BAS در اصل یک سیستم ترمز کمکی می باشد و برای اصلاح ترمز کردن راننده استفاده می شود و در مواقع روبه رو شدن با موانع و یا خطرات غیر قابل پیش بینی که ممکن است راننده از حداکثر نیروی ترمز استفاده نکند به کار می رود.

مطالعه بیشتر  انژکتور تمیز چه اهمیتی دارد؟

عملکرد اصلی سیستم ترمز کمکی بی ای اس به این صورت است بر روی طریقه و مقدار فشار دادن پدال ترمز اعمال می شود و در حقیقت به نوعی خطای راننده را تشخیص داده و ترمز اضطراری را فعال می کند.

ممکن است در شرایط ناگهانی مانند اینکه راننده یک عابر را در وسط خیابان ببیند یا یک مانع را مشاهده می کند در همان مدت زمان کوتاه پدال ترمز را به صورت ناگهانی فشار می دهد که البته همین فشار ممکن است ۶۰% باشد و تمامی فشار وارد شده توسط راننده نباشد. در چنین وضعیتی سیستم ترمز کمکی BAS فشار هیدرولیک ترمز را تا مقدار بالایی بالا می برد و دقیقا همان کاری است که راننده با تمام نیرو وارد کند و انجام نمی دهد!

این عملکرد سیستم ترمز کمکی سبب می شود که زمان ترمز کردن کوتاه و پرقدرت باشد حتی اگر راننده فشار کمی را هم وارد کند باز هم این سیستم به عملکرد درست خود ادامه می دهد و تا زمانی این عمل ادامه خواهد داشت که راننده پای خود را از روی پدال بردارد. حداکثر فشاری که توسط این سیستم وارد می شود به خاطر حفظ فشار است تا زمانی که مقداری از این فشار کم شود و عملکرد از آن مدار خارج شود.

سخن پایانی:

در پایان لازم است ذکر شود حتی راننده ای بخواهد فشار را نه به صورت ناگهانی و به صورت نرمال زیاد کند به عنوان مثال:  در مدت زمان ۲ ثانیه فشار ترمز را از فشار کم به میزان حداکثر برساند مانند ترمزگیری درون پیچ ها، در چنین مواقعی سیستم ترمز کمکی BAS وارد مدار نمی شود و به عملکرد سیستم ترمز وارد نشده و دخالتی نمی کند.

مطالعه بیشتر  علت خالی شدن باتری خودرو چیست؟ و راههای جلوگیری از آن

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آسیب به قاب یا بدنه خودرو (۵ علامت مهم که باید مراقب آنها بود)!

mortazavi

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟

mortazavi

۱۱ علت کاهش قدرت خودرو هنگام شتاب گیری (موتورهای گازی و دیزلی)

mortazavi

نظر دهید.