مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند!

اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند! مصرف بیش از حد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین پراید | علت مصرف زیاد بنزین سمند | علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور | مصرف غیر عادی بنزین در ۲۰۶

آیا تا به حال به یک پمپ بنزین مراجعه کرده اید، و بعد متوجه شوید که مصرف سوخت شما کمتر از آن چیزی است که شاخص اصلی تعیین می کند؟ و باعث تعجب شما شده است که ماشین شما چرا اینقدر سریع بنزین می سوزاند! با افزایش سن خودروها، عوامل زیادی ممکن است منجر به مصرف سوخت بالا شود. در ادامه بخوانید تا بدانید آنها چه هستند و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا MPG خود را به سطوح عادی برسانید.

۱۵ دلیل برای مسافت پیموده شده ضعیف بنزین

در برخی موارد ممکن است شما تغییراتی را احساس کنید که به شما می گوید سوخت شما بسیار بیشتر از چیزی که باید باشد، مصرف می شود و همین موضوع به دفعات نیز تکرار شده و هزینه های زیادی را نیز در بردارد. مواردی که به شما کمک می کند تا علت این موضوع را بفهمید در ادامه آورده شده است.

شماره ۱: افزایش کربن

با بالا رفتن سن خودروی شما، کربن روی سوپاپ ها، پیستون ها، انژکتورها و دیواره های سیلندر جمع می شود. تجمع کمی کربن کاملا طبیعی است، اما گاهی اوقات کربن بیش از حد در برخی قطعات وضعیت بحرانی ایجاد می شود.

این ممکن است بر توانایی سوپاپ ها برای قرار گرفتن مناسب و یا آب بندی پیستون ها در برابر دیواره سیلندر تأثیر بگذارد. این به نوبه خود تراکم را کاهش می دهد که باعث کاهش راندمان و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می شود.

این پدیده در وسایل نقلیه تزریق مستقیم واضح تر است. تزریق مستقیم سوخت، مستقیماً به سیلندر تزریق می شود، در حالی که تزریق پورت سوخت را قبل از سوپاپ ورودی تزریق می کند. از آنجایی که بنزین یک حلال است، در نهایت دریچه های ورودی را در یک وسیله نقلیه تزریق شده شستشو می دهد و تجمع کربن را به شدت کاهش می دهد. تجمع کربن را می توان از طریق یک پاک کننده سیستم سوخت برطرف کرد.

شماره ۲: حلقه های پیستون فرسوده

با بالا رفتن سن یک وسیله نقلیه، رینگ های پیستون ممکن است فرسوده شوند، بنابراین به خوبی به دیواره سیلندر نمی چسبند. این باعث کاهش تراکم می شود که همچنین کاهش مصرف سوخت را هم به دنبال دارد. فرسودگی رینگ‌های پیستون یا دیواره‌های سیلندر در صورت استفاده از روغن نادرست، تعویض نشدن روغن در فاصله زمانی مناسب، یا کم شدن روغن، تسریع می‌شود.

اطلاعات عمومی خودرو | 15 دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند! مصرف بیش از حد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین پراید | علت مصرف زیاد بنزین سمند | علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور | مصرف غیر عادی بنزین در 206 
اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند! مصرف بیش از حد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین پراید | علت مصرف زیاد بنزین سمند | علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور | مصرف غیر عادی بنزین در ۲۰۶

کار کشیدن مداوم از موتور نیز می تواند در طول زمان باعث این مشکل شود. از آنجایی که اکثر پمپ‌های روغن دارای جابجایی مثبت هستند (از میل لنگ خارج می‌شوند)، اگر بار زیاد در RPM کم باشد، پمپ روغن با فشار کمتری کار می‌کند که روغن کمتری را به قسمت‌های مهم خودرو ارسال می‌کند. برای حل این مشکل می توانید به این شکل عمل کنید که قبل از اینکه روی گاز را فشار دهید، دنده را به یکی پایین تر عوض کنید این حرکت باعث می شود که کلاچ کندتر عمل کند و البته اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است.

مطالعه بیشتر  عملکرد شارژ سریع در خودروهای برقی (DC Fast Charging)

شماره ۳: قرار دادن پا بر روی پدال

هر چقدر که این موضوع کم اهمیت جلوه دهد اما در مصرف سوخت شما تاثیرگذار است چرا که بسیاری از خودروها با دریچه گاز کاملاً باز مصرف سوخت تک رقمی دارند.

این به خاطر نوع طراحی است. وقتی روی گاز پا می گذارید، صفحه دریچه گاز باز می شود و اجازه می دهد هوای بیشتری وارد محفظه احتراق شود. واحد کنترل موتور خودرو (ECU) باید با تزریق سوخت بیشتر برای حفظ نسبت سوخت مناسب هوا پاسخ دهد. رانندگی با هر دو پا! اصولی یا غیر اصولی، در لینک قرار داده شده اطلاعات بیشتری بخوانید.

این پدیده با این واقعیت تشدید می‌شود که بیشتر خودروها، به‌ویژه خودروهای توربوشارژر، در موقعیت‌های بار بالا کمی بیشتر از حد لازم کار می‌کنند. سوخت اضافی سیلندرها را خنک می کند و از ضربه خوردن جلوگیری می کند. ضربه (یا پیش انفجار) سوختی است که قبل از شلیک شمع مشتعل می شود و در صورت بروز بار زیاد، پتانسیل آن را دارد که موتور را از بین ببرد.

راه حل واضح این است که با پدال گاز راحت باشید و به آن فشاری وارد نکنید. این بدان معنا نیست که بخواهید رانندگی را به خود سخت بگیرید اما بهتر است که به تدریج شتاب بگیرید و هر وقت فرصتی پیش آمد پدال گاز را تا انتها فشار ندهید.

شماره ۴: رعایت نکردن سرعت در ترافیک ها یا سبقت گرفتن بیش از حد

برخی رانندگان عادت دارند که در ترافیک های شهری یا در بزرگراه ها همیشه سبقت بگیرند و یا حتی فاصله خود را با خودروها کمتر کنند، همین موضوع باعث می شود که به برخی قطعات خودرو فشارهایی وارد شود. اگر به این نکات توجه شود و در ترافیک ها مسافت بین هر خودرو به درستی رعایت شود و یا اینکه حس جلو زدن از دیگر رانندگان اتفاق نیفتد در مصرف سوخت تاثیرات مثبتی مشاهده خواهد شد.

شماره ۵: هوای سرد

وقتی هوا سرد است، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا وسیله نقلیه شما به دمای کارکرد عادی برسد. روغن در دماهای سردتر چسبناک تر است که باعث کاهش راندمان می شود. این تاثیر را در سفرهای بسیار کوتاه بیشتر متوجه خواهید شد.

اطلاعات عمومی خودرو | 15 دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند! مصرف بیش از حد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین پراید | علت مصرف زیاد بنزین سمند | علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور | مصرف غیر عادی بنزین در 206 
اطلاعات عمومی خودرو | ۱۵ دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند! مصرف بیش از حد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین | علت مصرف زیاد بنزین پراید | علت مصرف زیاد بنزین سمند | علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور | مصرف غیر عادی بنزین در ۲۰۶

هوای سرد متراکم تر از هوای گرم است، بنابراین خودرو برای حفظ نسبت سوخت مناسب هوا به سوخت بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، ترکیب مکمل هایی در بنزین در زمستان با تابستان متفاوت است. سوخت زمستانی انرژی کمی در هر لیتر دارد.

شماره ۶: استفاده از سوخت اکتان کمتر از حد توصیه شده

رتبه بندی اکتان توانایی سوخت را برای مقاومت در برابر احتراق تحت فشار توصیف می کند. هر چه امتیاز اکتان بالاتر باشد، در برابر ضربه مقاوم تر است.

برخی از خودروها به مالک این امکان را می دهند که بین بنزین معمولی (حدود ۸۷ اکتان)، درجه متوسط ​​(حدود اکتان ۸۹)، یا درجه یک (اکتان ۹۱ تا ۹۳) یکی را انتخاب کند. بسیاری از این وسایل نقلیه استفاده از پریمیوم را توصیه می کنند. بنابراین بهترین کار این است که از هر اکتان سوختی که سازنده خودرو توصیه می کند استفاده کنید.

توجه: اگر در دفترچه راهنمای شما آمده است که وسیله نقلیه به بنزین معمولی نیاز دارد، در بیشتر موارد استفاده از خودروی درجه یک باعث افزایش مصرف سوخت نمی‌شود. خودرو باید به طور خاص برنامه ریزی شود تا از امتیاز اکتان بالاتر استفاده کند.

مطالعه بیشتر  دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

شماره ۷: فشار کم تایر

فشار کم لاستیک باعث افزایش مقاومت چرخشی در تایر می شود که برای حفظ سرعت معین به انرژی بیشتری از وسیله نقلیه نیاز دارد و MPG را کاهش می دهد. بسیاری از وسایل نقلیه جدیدتر از سنسورهای فشار تایر برای نظارت استفاده می کنند. متأسفانه، آنها فقط زمانی به شما در مورد فشار کم لاستیک هشدار می دهند که به نقطه کافی پایین برسد. ممکن است هنوز ۵ PSI خیلی کم داشته باشید و حتی از آن اطلاعی نداشته باشید.

مصرف بیش از حد بنزین
مصرف بیش از حد بنزین

شماره ۸: هم ترازی بد خودرو

هنگامی که وسیله نقلیه شما از تراز خارج می شود، حرکت در جهت مورد نظر به تلاش بیشتری نیاز دارد زیرا در نهایت با مقاومت لاستیکی که کاملاً با فرمان شما هم راستا نیست مبارزه می کنید. لاستیک های شما حتی ممکن است با یکدیگر هم تراز نباشند!

شماره ۹: استفاده از روغن با غلظت بالاتر

روغن غلیظ تر باعث مقاومت بیشتر در اجزای داخلی موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. به طور کلی، همیشه بهتر است از روغن توصیه شده در دفترچه راهنما استفاده کنید. چه زمانی باید روغن را چک کنیم!؟ وقتی موتور گرم است یا سرد!!!

شماره ۱۰: سطح روغن بیش از حد پر شده است

اگر روغن خود را عوض کنید و در نهایت آن را بیش از حد پر کنید، سطح روغن در میل لنگ ممکن است به اندازه ای باشد که به میل لنگ برسد. اگر این اتفاق بیفتد، میل لنگ در نهایت از طریق یک مخزن روغن هدر خواهد شد. همیشه سطح روغن را بین خطوط پر و خالی روی میله اندازه گیری نگه دارید و برای اطلاعات بیشتر در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. آشنایی با سنسور فشار روغن در خودرو

اطلاعات عمومی خودرو
اطلاعات عمومی خودرو

شماره ۱۱: کویل های احتراق، شمع ها یا سیم ها خراب هستند

سیستم احتراق برای احتراق کامل و یکنواخت حیاتی است. اگر یک شمع، سیم شمع یا سیم پیچ احتراق شروع به خراب شدن کند، ممکن است سوخت آن سیلندر در هر چرخه نسوزد و باعث آتش سوزی ناقص شود. اطلاعات عمومی خودرو

اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه‌تان به‌خوبی شروع به دور زدن، تلو تلو خوردن یا تردید کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سیستم جرقه زنی را بررسی کنید.

شماره ۱۲: انژکتور سوخت مسدود یا خراب

انژکتورهای سوخت وظیفه تزریق سوخت را به روشی خاص در زمان بسیار مشخصی بر عهده دارند. اگر انژکتور سوخت معیوب دارید یا چیزی مانع انژکتور می شود، ممکن است همچنان سوخت پاشیده شود، اما احتمالاً به شکلی پاشیده می شود که برای آن طراحی نشده است. این بر توانایی سوخت برای مخلوط شدن با هوا برای احتراق کامل و ثابت تأثیر می گذارد و بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد. گاهی اوقات انژکتورها به سادگی نیاز به تمیز کردن دارند که باعث صرفه جویی در هزینه شما نسبت به تعویض هر انژکتور می شود.

شماره ۱۳: زمان بندی نادرست

آیا تا به حال سعی کرده اید تسمه تایم را عوض کنید و متوجه شدید که ماشین بعد از آن به شدت حرکت می کند؟ اگر تسمه تایم به درستی نصب نشده باشد، مقادیر ورودی و اگزوز در زمان مناسب نسبت به موقعیت میل لنگ باز و بسته نمی شوند و باعث خروج سوخت از خودرو و موتور بسیار می شود.

شماره ۱۴: سنسور اکسیژن بد

اگر متوجه چراغ چک موتور مربوط به سنسور O2 شدید، آن را نادیده نگیرید! به نظر می‌رسد که اکثر خودروها با یک سنسور O2 بد کار می‌کنند، اما سوخت بسیار بیشتری از آنچه نیاز است تزریق می‌کنند و باعث هدر رفتن بنزین می‌شوند. یک سنسور جدید O2 یک راه حل نسبتا ارزان است. نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه پمپ می شود، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است.

شماره ۱۵: فیلتر هوای موتور قدیمی

گرفتگی فیلترهای هوا، مقدار هوایی را که می‌تواند وارد موتور شود، محدود می‌کند، که باعث می‌شود موتور برای حرکت با همان سرعت سخت‌تر کار کند. اطلاعات عمومی خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نگهداری باتری ماشین و شیوه های متفاوت آن

mortazavi

۶ نشانه PCM یا ماژول معیوب کنترل قدرت پیشرانه در خودروها

mortazavi

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها

mortazavi

نظر دهید.