مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

 دانستنی های مفید قطعات فنی خودرو در ۲۲ شرقی با یکی دیگر از مقالات فنی خودرو در مورد مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک همراه شما هستیم تا با یادگیری این مطلب به شما نشان دهیم که چه مواردی می تواند شما را به موقع در زمان خراب شدن این قطعه راهنمایی کند تا در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید. 

در ابتدا چنانچه می خواهید بدانید گیربکس چیست؟ چه وظایفی دارد و انواع گیربکس های اتوماتیک و دستی را بشناسید می توانید با کلیک بر روی لینک به صفحه معرفی این قطعه فنی وارد شوید و اطلاعات مفیدی را در مورد آن به دست آورید!!

رایج ترین مشکلات گیربکس دستی و اتوماتیک

بهتر است در ابتدا بدانید که خرابی گیربکس یکی از اصلی ترین مواردی است که شما را به سمت تعمیرگاه می برد چرا که مشکل در این قطعه باعث می شود شما نتوانید به خوبی دنده عوض کنید. انتقال قدرت

برای انتقال قدرت از گیربکس یا همان جعبه دنده استفاده می شود و در حالت های مختلف می توان تعویض دنده را انجام داد که متناسب با نوع گیربکس این حالت دنده ها نیز کاملا متفاوت است.

شما ممکن است درون کابین داخلی خودرو تنها یک دسته دنده را مشاهده کنید اما همین دسته دنده در بدنه داخلی خودرو و در قسمت زیرین دارای یک ماهک و به اصطلاح غلافک کشویی می باشد که در اصل کار همان انتقال به دنده یک به دو یا ۳ به ۴، دنده ۵ و رفتن به دنده عقب را فراهم میکند. چنانچه هر یک از این قطعات گفته شده در مرور زمان و به زبان عامیانه در دنده کشیدن درست انجام نشود باعث خرابی شده و کم کم رانندگی را سخت میکند.

۱) مشکل خلاص شدن دنده

حتما برای شما اتفاق افتاده است که در زمان حرکت و بعد از اینکه یک حالت دنده را برای خود انتخاب کردید دنده خلاص شده و به حالت غیردنده ای در بیاید!!! این کار به خاطر این است که غلاف کشویی سابیده شده و دیگر در سر جای خود نمی ماند و همین باعث می شود که دنده خلاص شود. ممکن است در مواقعی این اتفاق بیفتد که شما خودروی خود را به تازگی از تعمیرگاه آورده اید شاید به این دلیل باشد که تعمیرکار موردنظر  پیشرانه و جعبه دنده را درست و اصولی در جای خود قرار نداده باشد و به قول گفتنی در یک راستا نیستند. در این زمان ممکن است حتی لرزش پدال نیز حس شود و همزمان با آن دنده خلاص شود.

۲) تلاش زیاد برای جا انداختن دنده

برای اینکه دنده در حالت خاصی قرار داده شود نیروی زیادی برای آن لازم است و دسته دنده به سختی کار میکند و بسیار نیز سفت می شود. این اتفاق می تواند به علت خشک شدن میله بندی اهرم دسته دنده و یا تاب برداشتن و زنگ زدگی این قطعه باشد. در مورد دیگر حتی ممکن است به دلیل تنظیم نبودن کلاچ هم باشد. عوامل دیگری مانند: کم بودن روغن گیربکس و یا بی کیفیت بودن این روغن باعث این اتفاقات می شود.

مطالعه بیشتر  مزیت و عیب خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند؟

اگر در زمان جا انداختن دنده صدایی نیز از این قسمت شنیده شود شاید ماهک دچار آسیب شده و دنده برنجی به همراه غلافک سابیده شده اند اما اگر بلبرینگ ته میل لنگ هم صدمه دیده باشد در زمان جا زدن نیروی زیادی را از فرد میگیرد.

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک | مشکلات گیربکس دستی | مشکلات گیربکس اتوماتیک | دانستنی های مفید خودرو | معرفی کامل قطعات فنی خودرو
مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

انواع صداهای گیربکس خراب شده

در زمانی که گیربکس یا جعبه دنده با اشکالاتی همراه باشد می تواند با صداهایی همراه شود که به راننده بفهماند نیاز به تعمیر دارد! این صداها عبارتند از:

  • صدای درگیر شدن دنده ها

ممکن است در هر حالت تعویض دنده یک صدای خاصی شنیده شود و عوامل این صدا ممکن وجود اشکال در خرابی ماهک، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی غلافک کشویی، تنظیم نبودن کلاچ و یا اقدام به تعویض دنده در زمانی که هنوز وقت آن نرسیده است و در شرایط مناسب یا سرعت خودروی مورد نظر این اتفاق می افتد که بهتر است در زمان شنیدن صداها حتما به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کرده و نسبت به تعمیر این قطعه پیچیده اقدام کنید.

لنت ترمز چیست؟ وظایف لنت ترمز تا ایرادت رایج و رفع مشکل آن

  • زوزه کشیدن جعبه دنده

مواردی مانند: شکسته بودن، پریدگی چرخ دنده ها، ناهمواری باعث می شود در زمان دنده کشی یک صدایی مانند زوزه کشیدن شنیده شود و چنانچه این صدا را در زمان خلاص بودن جعبه دنده شنیده می شود به احتمال زیاد موتور و گیربکس در یک راستا قرار نگرفته اند. این مورد بیشتر در خودروهایی دیده می شود که دارای دیفرانسیل جلو هستند و به خاطر اینکه گیربکس و دیفرانسیل در یک جهت هستند این صدا تولید می شود.

  • صدایی مانند جرینگ جرینگ و یا سوت کشیدن گیربکس

علت این صدا به دلیل خرابی بلبرینگ است و باعث می شود که گیربکس به صورت یکسره این صدا را تولید کند. علاوه بر آن اصطلاحاتی مانند: هزار خاری دنده ها و یا لق شدن هر یک از محورها باعث تولید این صدامی شود.

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک | مشکلات گیربکس دستی | مشکلات گیربکس اتوماتیک | دانستنی های مفید خودرو | معرفی کامل قطعات فنی خودرو

اشکالات رایج در گیربکس اتوماتیک

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک که در ابتدا مشکلات جعبه دنده دستی ذکر شد و در ادامه به ذکز مشکلات رایج در گیربکس یا جعبه دنده اتوماتیک خواهیم پرداخت. برای اینکه بدانید گیربکس ها به چند دسته تقسیم می شود پیشنهاد می شود مطلبی که در این خصوص در ابتدای متن لینک شده است را مطالعه کنید. این جعبه دنده اتوماتیک به دلیل اینکه در خودروهای رده بالاتر قرار میگرد و دسته بندی متفاوتی نیز دارد بهتر است در نگهداری آن و کار کردن با ان دقت و حساسیت لازم اعمال شود چرا که در صورت خرابی و یا تعویض هزینه بالایی را برای راننده در بر خواهد داشت.

مطالعه بیشتر  اصول اولیه EGR ها (دریچه چرخش گاز اگزوز) چیست و چگونه کار می کنند؟

۱) لغزش گیربکس اتوماتیک 

در مواقعی که دنده بر روی یک دنده و حالت خاصی قرار دارد ممکن است مشاهده شود که دنده خود به خود تغییر کرده است و می لرزد این حالت را بر روی همان دنده ای که قرار داشته چندین بار تکرار کنید تا مشکل برطرف شود اما اگر صدایی نیز از آن شنیده شد احتمال خیلی زیاد گیربکس دچار لغزش شده است که باید به تعمیرگاه مراجعه شود.

۲) قفل شدن چرخ دنده در گیربکس های اتوماتیک

زمانی که احساس شود چرخ دنده گیر می کند و نمی توان دنده بعدی را انتخاب کرد خودرو بر روی یک دنده خاصی حرکت میکند باعث می شود در نهایت سیستم انتقال قدرت نیز به درستی کار نکند. در صورت مشاهده چنین اتفاقی باید به تعمیرگاه مراجعه شود چرا که آسیب جدی به موتور و سیستم خودرو وارد می کند.

۳) شکستن قطعه های گیربکس اتوماتیک

در سرعت های مشخصی جعبه دنده به صورت غیر عادی دچار لرزش و یا پریدگی دنده می شود که حتی ممکن است در این زمان فیوزها نیز بسوزند! این مشکل به خاطر شکستگی برخی قطعات گیربکس اتوماتیک است که باید سریعا به تعمیرکار مراجعه شود.

سخنن پایانی:

از دیگر مشکلات رایج مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک که می توان اشاره کرد، موارد دیگری مانند نشتی روغن از گیربکس که خود را بر روی واشرها، کابل های قرار گرفته در یک راستا، تشتک روغن، معیوب بودن واشرها نشان می دهد باعث نشتی روغن از این محل می شود که با تعویض یک فیلتر می توان این مشکل را برطرف کرد. همچنین گرمای بیش از حدی که خودرو تولید می کند باعث می شود به مرور گیربکس دچار مشکل شود و یکی از راههای آن تعویض به موقع روغن گیربکس می باشد.

با مشاهده هر یک از موارد بالا پیشنهاد ۲۲ شرقی سایت خبرگزاری خودرو ایرانی و خارجی این است که خود به تنهایی نسبت به تعویض این قطعه اقدام نکنید و حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تا بتواند مشکلات را تشخیص داده و نسبت به حل هریک به طور تخصصی اقدام کند.

1.4/5 - (10 امتیاز)

مطالب مرتبط

صدا دادن کلاچ خودرو چه دلایلی دارد؟

mortazavi

فرمان برقی (EPS) چیست؟ نحوه عملکرد و اجزای تشکیل دهنده

mortazavi

بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

mortazavi

نظر دهید.