مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو

مشکلات انواع پدال ها گاز، ترمز،کلاچ در خودرو

امروزه بسیاری از رانندگان در مورد انواع پدال خودرو دغدغه دارند. برای اینکه به اهمیت زیاد پدال خودرو پی ببرید، فرض کنید در حین رانندگی متوجه مشکلات پدال گاز خودروتان می شوید، یا زمانی که در تجربه های اول رانندگی تان هستید و هنوز پدال خودرو به ترتیب واقعی که وجود دارد در ذهن شما جا نیافتاده است وشما مدام اشتباه می کنید. شاید هم در هنگام خرید تجهیزاتی مثل انواع قفل پدال خودرو یا پدال خودرو قیمت مناسب به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به این تجهیزات مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. در این مقاله تمام این مشکلات را بررسی خواهیم کرد و راه کار  رفع آن را ارائه خواهیم داد.

پدال خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می آید که هر فردی ابتدا برای تجربه یک رانندگی موفق و لذت بخش باید شناخت کاملی نسبت به آن داشته باشد. ما در هنگام رانندگی از پدال ها زیاد استفاده می کنیم، برای همین اگر پدال ها دچار کوچکترین مشکلی شوند می توانند باعث ایجاد حادثه ای دلخراش شوند.

به عنوان مثال: مشکلات پدال گاز، ترمز یا کلاچ از وحشتناک ترین اتفاقات در هنگام رانندگی است که اگر شناخت کافی نسبت به این موضوع نداشته باشید، دچار آسیب های جدی می شوید. در ادامه به بررسی مشکلات رایج انواع پدال خودرو خواهیم پرداخت.

پدال ها اهرم های خودرو هستنند که با کمک نیروی پا انسان قابلیت حرکت پیدا می کنند. در خودرو های دنده ای پدال خودرو به ترتیب از سمت راست گاز، ترمز و کلاچ نام قراردارد که با توجه به طراحی پیشرفته در خودرو های اتوماتیک کلاچ حذف شده است. در مهندسی طراحی خودرو هر پدال وظیفه خاصی را بر عهده دارد که بدون آن رانندگی امکان پذیر نیست. بیشتر بدانید: ۶ علت ترمزهای اسفنجی (یا پدال ترمز نرم) چیست؟

دریچه گاز خودرو به پدال گاز اتصال دارد. میزان هوای ورودی به فضای پیشرانه توسط دریچه گاز خودرو تنظیم می شود. به عنوان مثال: زمانی که پدال گاز را فشار می دهیم هوای ورودی به پیشرانه خودرو توسط باز شدن دریچه گاز وارد می شود. بعد از فشار پدال گاز و ورود کافی هوا به پیشرانه سرعت خودرو و مصرف سوخت آن افزایش پیدا می کند.

در بعضی از مواقع ممکن است که پدال خودرو خوب کار نکند و عملکرد خودرو را دچار مشکل کند در چنین مواقعی  به سرعت خودرو را متوقف کنید و با بررسی دقیق مشکل را حل کنید.

مشکلات پدال گاز

یکی از پر تکرارترین مشکلاتی که برای پدال گاز پیش می آید، به هم خوردن تنظیمات در قسمت دریچه گاز است. بعد از باز شدن دریچه گاز یا همان فشار دادن پدال گاز، به طور معمول خودرو سریع تر حرکت می کند. اما زمانی قدرت پیشرانه کم می شود که ما به صورت ناگهانی پدال گاز را فشار دهیم و افزایش قدرت و سرعت را در خودرو نبینیم، در این شرایط سوخت و هوای کافی به پیشرانه نرسیده است.

 چرا پدال گاز گیر می کند؟

گیر کردن و یا مشکلات دیگری که برای پدال گاز پیش می آید معمولا دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال: عمل نکردن سنسور در سیستم پدال گاز، شکستن وآسیب دیدن اساسی پدال و سیم (کابل) سیستم گاز خودرو را می توان دو مورد از دلایل اصلی ایجاد مشکل برای سیستم گاز خودرو دانست.

مطالعه بیشتر  برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

چرا زمانی که پدال گاز را فشار می دهیم سرعت خودرو زیاد نمی شود؟

یکی از مشکلات پدال گاز زمانی است که پدال را فشار می دهید ولی سرعت خودرو زیاد نمی شود، در چنین مواقعی باید پدال را رها کنید و دوباره آرام آرام آن را فشار دهید. زمانی که این اتفاق برای خودرو شما می افتد، اختلال در فیلترهای هوا و سوخت، ترکیب شدن آب و بنزین، فرسودگی بیش از حد پمپ بنزین که باعث ناهماهنگی در زمان بندی احتراق خودرو می شود را می توان دلایل اصلی زیاد نشدن سرعت در حین فشار آوردن بر روی پدال گاز دانست.

مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو ....مشکلات پدال گاز |  انواع پدال خودرو نکات ضروری و دانستنی فنی در خودرو با مجله خبری پرطرفدار 22 شرقی
مشکلات انواع پدال ها گاز، ترمز،کلاچ در خودرو ….مشکلات پدال گاز |  انواع پدال خودرو نکات ضروری و دانستنی فنی در خودرو با مجله خبری پرطرفدار ۲۲ شرقی

زمانی که پدال گاز گیر می کند چه کار کنیم؟

زمانی که پدال گاز گیر می کند، باید دنده را در حالت خلاص قرار دهید و از ترمز دستی استفاده کنید و پیشرانه را خاموش کنید. اگر نحوه عوض کردن دنده در خودرو شما به صورت دستی است، بعد از اینکه پدال گاز را فشار دادین خودرو را در حالت خلاص قرار دهید. پس از انجام دادن این مراحل مشکل حل می شود. اگر خودرو شما اتوماتیک است، می توانید با استفاده از ترمز دستی و خلاص کردن دنده و خاموش کردن خودرو، این مشکل را برطرف کنید.

دلیل گاز خوردن بیهوده خودرو چیست؟

یکی از اشتباهات رایج که منجر به گاز خوردن بی دلیل خودرو می شود، وجود مشکل در دریچه گاز است. زمانی که پدال گاز را فشار می دهید به توان دنده دقت کنید. اگر دور پیشرانه با دنده هماهنگ نباشد، چراغ پیشرانه روشن و مشکل شما چند برابر می شود.

پدال ترمز

در انواع پدال خودرو، ترمز‌ طوری طراحی شده است که باید با کمترین فشار پا عمل کند و با توجه به مقدار نیروی واردشده به پدال ترمز می‌توان بیشترین کنترل را روی خودرو داشت، اما در بعضی مواقع ممکن است پدال ترمز به‌ درستی عمل نکند که نیاز است حتما مورد بررسی قرار گیرد. بیشتر مشکلات پدال ترمز خودرو را در ادامه بررسی می کنیم.

چرا پدال ترمز سفت می شود؟

دلایل سفت بودن پدال ترمز، ضعیف بودن بوستر ترمز، نشتی شیلنگ خلا، درست نشدن اجزا ترمز و صحیح عمل نکردن دریچه بررسی کننده است. برای بررسی دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو و دریافت اطلاعات بیشتر به لینک مراجعه کنید.

 دلیل ضعیف عمل کردن ترمز خودرو چیست؟

در بعضی مواقع ترمز خودرو صحیح عمل نمی کند و خودرو در جایی که ما می خواهیم متوقف نمی شود و در نتیجه منجر به حادثه می شود. مقدار مناسب ضخامت لنت ترمز (بررسی حداقل مقدار، نرمال و نو بودن)

دلایل ضعیف عمل کردن خودرو:

  • کم شدن یا تمام شدن روغن ترمز
  • وجود هوا در مخزن
  • تمام شدن لنت ترمز

دلیل نرم بودن پدال ترمز چیست؟

  • نشتی در شیلنگ‌ها
  • وارد شدن هوا به مدار هیدرولیک
  • تمام‌ شدن لنت ترمز یا خوردگی لنت
  • کثیف ‌بودن روغن ترمز

دلیل ارتعاش پدال ترمز چیست؟

  •  دلیل وجود ارتعاش در پدال ترمز
  • شل ‌شدن اتصالات فرمان
  • خرابی، شل‌ شدن پیچ و بهم خوردن تعادل چرخ‌ها
  •  فرسودگی و خوردگی دیسک‌های ترمز
  • نقش پدال کلاچ در خودرو
مطالعه بیشتر  دانستنی های فنی خودرو | آیا از موتورهای بوکسوری در خودرو چیزی می دانید؟!

در انواع پدال خودرو وظیفه پدال کلاچ درارتباط برقرار کردن بین جعبه دنده و پیشرانه است. یکی از اشتباهات رانندگان در حین رانندگی، استراحت دادن پا بر روی پدال کلاچ است که مشکلات انواع پدال ها می باشد. برای استراحت دادن پا در خودرو بهتراست از جای دیگری استفاده کنیم که در خودروها وجود دارد. در خیلی از موارد تنظیم نبودن صندلی خودرو باعث می شود که راننده پایش را بر روی کلاچ برای استراحت قرار دهد. کلاچ برای انتقال مناسب قدرت بین پیشرانه وجعبه دنده طراحی شده است که باید بتواند در مواقع لازم جریان انتقال نیرو از پیشرانه به جعبه دنده را قطع و وصل کند.

گاهی اوقات پدال کلاچ پایین می‌رود، ولی دنده عوض نمی‌شود که این مشکل می‌تواند به ‌دلیل قطع ‌شدن اتصال کابل کلاچ و یا تمام‌ شدن روغن در مدارهیدرولیک یا وجود نشتی در آن باشد.

نحوه صحیح قرار دادن پاها بر روی پدال ها خودرو

بعضی رانندگان دوست دارند در هنگام رانندگی صندلی خود را به سمت جلو بکشند که هم احساس راحتی بیشتر و هم دید بهتری نسبت به مسیر پیش رو داشته باشند. این کار به طور کامل اشتباه است چون میزان سرعت عمل راننده را در استفاده از فرمان و ترمز گیری کاهش می دهد و می تواند بسیار خطرناک باشد. صندلی راننده باید در فاصله مناسبی قرار داشته باشد تا زمانی که می خواهد با پا چپ کلاچ را بگیرد پا کشیده شود ولی در عین حال زانو نباید هیچ عنوان خم شود، و یا اینکه راننده آن قدر جلو باشد که زانویش به داشبورد خودرو برسد، چون دراین حالت زمانی که می خواهد فشار را از روی پدال گاز کم کند و پایش را روی پدال ترمز قرار دهد، به بغل پدال ترمز گیر خواهد کرد و این شرایط به شدت در هنگام رانندگی می تواند خطرناک باشد.

 باهم فشار دادن پدال گاز و ترمز

نمی‌دانیم ترمزها هنگام خرابی دقیقا به چه دمایی می‌رسند؛ اما با‌‌‌ توجه ‌‌‌به تغییرات صورت ‌گرفته در پین‌ها و روتورها می‌توان آن را بیشتر از ۵۴۰ سانتی‌گراد دانست. هنگامی که پدال گاز و ترمز را با هم فشار می دهیم و ترمزهای عقب درگیر هستند، چه اتفاقی می افتد؟ راننده با هم زمان فشاز دادن پدال ترمز و گاز باعث می شود که روتورها که قطعات حساسی هستند در گرما زیادی که به وجود آمده بشکنند که از دیگر مشکلات انواع پدال ها این مورد است. گرما زیاد پوشش کالیپر ترمز را کاملا از بین می‌برد و حتی باعث می‌شود پین لنت‌های ترمز تاب بردارد و بی‌ استفاده شود. به طور دقیق نمی‌دانیم ترمزها هنگام خرابی دقیقا به چه دمایی می‌رسند؛ اما با ‌‌‌توجه ‌‌‌به تغییرات صورت‌ گرفته در پین‌ها و روتورها می‌توان آن را بیشتر از ۵۴۰ سانتیگراد دانست.

در هنگام خرید قفل پدال خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که می خواهیم برای خودرو خرید کنیم حتما باید تحقیقات قبلی داشته باشیم و یا با یک کارشناس که در این حوزه صاحب نظر است مشورت کنیم. برای خرید انوع قفل پدال خودرو و همچنین پدال خودرو قیمت مناسب باید بعد از تحقیق  و مشورت به سه نکته اساسی توجه داشته باشیم، تناسب پدال و قفل پدال با مدل خودرو ، جنس بدنه ، کیفیت ساخت نکات مهمی هستند که باید در نظر داشته باشیم.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

mortazavi

نکات فنی خودرو | موارد مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

mortazavi

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین

mortazavi

نظر دهید.