مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی در جالب ترین مطالب خودرو!

بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی در جالب ترین مطالب خودرو! 

مزایا و معایب خودروهای برقی دغدغه بسیاری از کسانی است که قصد خرید این خودروها را دارند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای همه ما واضح است که مزایا خودروهای الکتریکی در حوزه هایی مثل آسیب نرساندن به محیط زیست، عدم استفاده از سوخت های فسیلی، کم شدن آلودگی صوتی، و… می باشد. اما اگر بخواهیم از دید یک راننده که قصد خرید خودرو الکتریکی را دارد به موضوع نگاه کنیم، سوالاتی مهمی مثل: میزان مصرف برق خودروهای الکتریکی و همچنین مقایسه توان موتور خودروهای الکتریکی با خودروهایی که از بنزین استفاده می کنند، ذهن ما را مشغول می کند. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی بپردازیم و تمام این سوالات را پاسخ دهیم.
امروزه یکی از مهمترین مشکلات کشورهای توسعه‌ یافته آلودگی محیط‌ زیست توسط خودروها و انواع آلاینده ها است. استفاده از خودروهای الکتریکی و سوخت‌های پاک می‌تواند راه نجاتی برای این کشور ها باشد اما در این مسیر ابهامات زیادی وجود دارد. همه ما در سال‌های اخیر به این موضوع عادت کرده ایم که هر زمان بحث آلودگی هوا و مشکلات ترافیک در کلان شهرها مطرح می شود، مسئولین و رسانه ها بلافاصله موضوعاتی مثل: استفاده بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی، توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از انرژی های پاک را مطرح می کنند. اما بعد از مدتی این موضوعات از یاد می رود و هیچ وقت اقدامی برای حل ریشه ای این مشکلات صورت نمی گیرد. طبق تحقیقات انجام شده اصلی‌ترین عامل آلودگی، دی‌اکسید کربن است که بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می آید که معمولا از طریق خودروها، کارخانه‌ها و صنایع وارد اتمسفر زمین می‌شوند.
این اتفاق بیشتر در شهرهای بزرگ دیده می شود و به همین دلیل مشکلات ناشی از آن مثل انواع بیماری ها در کلان‌شهرها بیشتر نمود پیدا می کند. با توجه به میزان آلودگی که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در خودروها حاصل می‌شود، خیلی از کارخانه های خودروسازی دنیا در حال پیدا کردن جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی هستند. تکنولوژی سوخت‌های سبز که در دنیا به انرژی پاک مشهور است، می‌تواند بر پایه انرژی‌های مختلفی مثل: سوخت‌های خورشیدی، هیدروژنی مبتنی بر آب، سیستم شارژ الکتریکی، سوخت‌های زیستی یا Bio fuel یا سایر انواع سوخت‌های پاک باشند.
اگر دولت ها و شرکت های خودروسازی عزم جدی برای استفاده از سوخت‌های پاک نداشته باشند در واقع جان میلیون نفر انسان و سلامت کلی اکوسیستم کره زمین را به خطر می اندازند. یکی از بهترین راهکارها استفاده از خودروهای برقی است که به هیچ عنوان آلاینده نیستند. اگر بخواهیم تعریفی از خودروی برقی داشته باشیم می توان گفت: خودرو برقی به خودرویی گفته می‌شود که از باتری جهت نیروی محرک به‌ جای موتور درون‌سوز استفاده می کند. اولین خودرو برقی تاریخ در قرن نوزدهم میلادی تولید شد. تولید اولین نمونه از خودروهای برقی به دلیل همزمان شدنش با تولید انبوه ماشین های احتراقی افت شدیدی پیدا کرد.
در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی دنیا با بحران انرژی روبه رو شده بود و دوباره احساس نیاز به خودروهای برقی پیدا کرد. اما نه به اندازه ای که منجر به اراده جدی برای تولید آن شود. از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد با توجه به پیشرفت فناوری در طراحی تولید باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در مورد نوسان قیمت نفت و نیاز شدید محیط‌زیست به کاهش آلایندگی ها منجر به این شد تا جهش اساسی در حوزه تولید خودروهای برقی صورت گیرد.

جایگاه خودروهای برقی در دنیا

در سال‌های اخیر تکنولوژی مربوط به خودروهای الکتریکی پیشرفت زیادی داشته است. برخی از کشورها با بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی به این نتیجه رسیدند که سیاست های حمایتی در این حوزه اعمال کنند. اسامی این کشور ها عبارت اند از: فرانسه، آلمان، هندوستان، هلند، نروژ، اسکاتلند، بریتانیا است. بر این اساس در این کشورها قانونی تصویب شد که بر مبنای آن تولید خودروهای دیزلی و بنزینی در فاصله سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۰ به‌ طور کلی متوقف‌ شود و فقط خودروهایی بر اساس سوخت‌های پاک تولید شود. در ادامه این جنبش جهانی، در کشور های کانادا و امریکا ده ایالت قوانینی برای حمایت از تولید خودروهای برقی وضع کردند.
همچنین اخیرا پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین نیز سیاست‌گذاری مشابهی در پیش‌گرفته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که موجی جهانی در حال شکل گیری است برای انتقال از خودروهای احتراقی به ماشین های برقی و شرکت های حمل و نقل و صنعت خودرو هنوز نمی توانند که پیش‌بینی دقیقی از آنچه در پس این تغییرات رخ خواهد داد ارائه دهند. در حال حاضر چین حدود ۹۷ درصد از تولیدات خودروهای الکتریکی جهان را در اختیار دارد و در این حوزه پیشگام است.
تولید خودروهای الکتریکی و همچنین قطعات و فناوری‌های مرتبط با آن مانند بسته‌های باتری و اجزای دیگر تنها در کشورهایی مثل: چین، اروپا، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی انجام می شود. با بررسی این موضوع متوجه می شویم که اگر میزان تقاضا در نقاط دیگر دنیا افزایش پیدا کند، منجر به ایجاد کارخانه هایی درسراسر دنیا می شود و در نهایت باعث نوآوری در تکنولوژی ماشین های برقی و همچنین اشتغال زایی می شود. همچنین می توانید بخوانید: سقف پاناروما چیست؟ و چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟ بررسی مزایا و معایب خودروهای برقی در جالب ترین مطالب خودرو!  خودروهای الکتریکی چه عوارضی دارند |مصرف برق خودروهای برقی | توان موتور خودرو الکتریکی| مزایا خودروهای الکتریکی
مطالعه بیشتر  سیستم تعلیق دابل ویشبون و آشنایی با آن

مزایا خودروهای الکتریکی

می توانیم مهمترین مزایا خودروی‌های الکتریکی نسبت به خودروی‌های احتراقی کم شدن آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و همچنین میزان وابستگی به نفت است. در ادامه مطلب می خواهیم به بررسی برخی از مزایا خودروهای الکتریکی بپردازیم.
آلاینده کمتر: خودروهای الکتریکی میزان کمتری از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند هنوز بسیاری از کشورهای جهان از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند که خود این عمل یکی از عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای است. اما خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروها احتراقی میزان انتشار دی‌اکسید کربن را حداقل تا ۲۲ درصد کاهش می‌دهند.
البته این آمار در صورت افزایش تولید نیرو الکتریکی از سدها، انرژی خورشیدی، باد و …می‌تواند افزایش پیدا کند. قابلیت دوگانه: خودروهای الکتریکی هنوز با مشکل چگونگی شارژ و سرعت آن دست و پنجه نرم می کنند.اما با توجه به توان موتور خودروهای الکتریکی و  ترکیب آن با قدرت باتری باعث می شود که این موضوع به‌ ویژه در زمان ترافیک‌های شهری تاثیر زیادی بر میزان آلودگی هوا داشته باشد.
کم شدن آلودگی هوا: اگر استفاده از خودروهای الکتریکی در کلان‌ شهرها توسعه پیدا کند، میزان آلودگی هوا را می تواند بین ۳۲ تا ۹۹ درصد کاهش دهد.
 
صرفه جویی در مصرف انرژی: اگر بخواهیم عملکرد دو خودرو الکتریکی و احتراقی را یکسان در نظر بگیریم، میزان مصرف انرژی در خودرو الکتریکی نصف خودرو احتراقی است و این موضوع حتی در جهت مصرف انرژی الکتریسیته صرفه جویی می کند.
لوازم جانبی کمتر: در خودروهای الکتریکی نیاز به مصرف روغن، آب، فلزات بسیار کمتر است و آلاینده‌های جوی و آلودگی‌های محیطی مانند آسیب به لایه اوزون در آنها تقریبا غیر ممکن است. علت روغن سوزی ماشین چیست؟
مطالعه بیشتر  نگهداری گیربکس و راه کارهای مفید آن

معایب استفاده از خودروهای الکتریکی

زمانی که می خواهیم مزایا و معایب خودروهای برقی را بررسی کنیم، باید در نظر داشته باشیم که خودروهای الکتریکی با وجود تمام مزایا خود هنوز برای استفاده عموم مردم دنیا مشکلاتی دارد که باعث می شود انتخاب اول خریداران به عنوان خودرو نباشد.
خطر بیشتر در تصادفات: باید اذعان داشت که به‌ هرحال تصادفات رانندگی به‌عنوان بخشی لاینفک از دنیای خودروها و رانندگان محسوب شده و معمولاً این تصادفات می‌تواند در حد آسیب‌های جزئی یا بسیار سنگین باشد. تصور کنید یک خودرو الکتریکی تصادف کرده است، باید در نظر داشت که به دلیل تفاوت ساختار این خودروها، نوع امداد رسانی به آن‌ها با خودروهای عادی تفاوت دارد.
شاید این سوال ذهن شما را نیز مشغول کرده باشد که خودروهای الکتریکی چه عوارضی دارند؟ باتری‌های لیتیومی در خودروهای الکتریکی برای ذخیره نیرو مورد نیاز حرکت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، در برابر آسیب‌دیدگی و ضربه، بسیار حساس بوده و می‌توانند خطرناک باشند. معمولاً در خودروهای الکتریکی، این باتری‌ها توسط مایعات خنک‌کننده احاطه‌شده اند و در صورت نبود این مایع، باتری‌ها دچار آتش‌سوزی می شوند. از سوی دیگر این باتری‌ها در خود مقدار زیادی انرژی الکتریکی ذخیره دارند که در صورت بروز تصادف و ایجاد اتصال با سایر نقاط بدنه خودرو می‌تواند خطرناک باشد. بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی!
ولتاژ این باتری‌ها معمولاً بالا است و امکان خطر مرگ در صورت تماس را می تواند داشته باشد. خودروهای الکتریکی طوری طراحی شده اند که بیشترین حفاظت از باتری‌ها در هنگام تصادف دارند. اما در صورت تصادف شدید، امکان آتش گرفتن باتری‌ها بسیار زیاد است و اگر از روی بی‌اطلاعی برای خاموش کردن آتش، روی آن آب ریخته شود، ابعاد فاجعه بسیار گسترده‌تر خواهد شد.
محدوده‌ حرکتی کم: خودروهای برقی در حال حاضر بیشتر برای رانندگی‌های شهری مناسب هستند و قادر به طی مسافت‌های طولانی بین‌شهری نبوده و در این حوزه بسیار ضعیف هستند. برای نمونه در انگلستان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی که تسلا مدل S P90D است محدوده‌ی حرکتی ۴۳۰ کیلومتری را دارد.

نکته های رانندگی در شب 

سوخت‌گیری یا شارژ: در حال حاضر شما می‌توانید باک بنزین یا گازوئیل خودرو خود را در کمتر از چند دقیقه پر کرده و به مسیر خود ادامه دهید. متأسفانه شارژ خودروهای برقی زمانبر است و در بیشتر موارد، شارژ کامل آن یک‌ شب تا صبح طول می کشد. البته در این خودروهای الکتریکی شرایط شارژ سریع نیز پیش‌ بینی‌ شده است که در بهترین نمونه‌های موجود در خودروهای الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدوده‌ی حرکتی ۱۸ کیلومتری را ارائه می‌کند. شرکت تسلا برای رفع این مشکل سوپر شارژرهایی را در پمپ‌ بنزین‌های مخصوصی تعبیه کرده که تنها در ۲۰ دقیقه خودرو را ۵۰ درصد شارژ می‌کند. البته این زمان نیز هنوز با زمان موردنیاز برای سوخت‌گیری خودروهای عادی فاصله زیادی دارد.
نبود زیرساخت‌ها: یکی از مشکلات اساسی در رابطه با خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای شارژ این خودروها است. این شارژ به‌صورت مراکز ثابت ارائه‌شده و حتی می‌توان به‌صورت سیار نیز این شارژ را انجام داد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ECU و عملکرد آن در خودرو

mortazavi

معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات

محمد حسین علی محمدی

آشنایی با سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها

mortazavi

نظر دهید.