مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه کار می کند؟

مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه کار می کند؟ مخزن آب رادیاتور رانا | مخزن آب رادیاتور پراید | مخزن آب رادیاتور ۲۰۷ | مخزن آب رادیاتور تیبا ۲ |  مخزن آب رادیاتور ساینا | عملکرد مخزن سرریز رادیاتور | منبع انبساط در کنار رادیاتور 

در ابتدا بهتر است کمی در مورد رادیاتور صحبت کنیم هر چند که درمباحث قبلی از سایت ۲۲ شرقی و در بخش مقالات و دانستنی های فنی خودرو راجع به رادیاتور صحبت شده بود، اما باز هم گریزی به شرح آن خواهیم زد…
همانطور که می دانیم موتور خودرو در زمانی که احتراق آن انجام می شود با تولید گرما و حرارت همراه می شود و چنانچه مقدار تولید این گرما به وسیله موتور کنترل و یا تنظیم نشود، مشکلاتی برای آن به وجود خواهد آمد.

اما خوب دمای موتور خودرو نیز دارای اهمیت ویژه ای است به شکلی که اگر از دمای تعیین شده کمتر باشد ممکن است ایراداتی در آن به وجود بیاید! برای همین رادیاتور را با یک سیستم خنک کننده ترکیب می کنند تا بتواند در زمستان و تابستان عملکرد مناسب خود را ارائه دهد، سیستم خنک کننده موتور در داخل اتومبیل در کنار قطعات دیگر خودرو تعبیه شده است و حرارت اضافی را در تابستان حذف کرده و در زمستان نیز مانع از یخ زدن می شود که طبیعتا نام ضد یخ را شنیده اید. اما بهتر است دمای موتور خودرو در بازه ای بین ۸ تا ۸۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد تا خطری موتور خودرو را تهدید نکند. اما زمانی که رادیاتور به مشکل بخورد و یا در نحوه عملکرد رادیاتور مشکلاتی به وجود بیاید! باعث جوش آوردن موتور خودرو می شود.

فوت وفن خودرویی: ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟

مطالعه بیشتر  نحوه بررسی خرابی شمع ها در خودرو (9 علائم رایج که کار شما را راحت تر می کند)

ممکن است به نظر برسد که سیستم خنک‌کننده خودرو بدون اتصال تجهیزات اضافی به خوبی کار می‌کند، اما به دلیل نحوه عملکرد مایع خنک‌کننده در رادیاتور، سیستم خنک‌کننده خودرو شما را از آسیب‌های محیطی مانند زنگ زدگی نجات نمی‌دهد. به دلیل ورود هوا به داخل رادیاتور پس از خنک شدن موتور، زنگ زدگی در داخل سیستم خنک کننده خودرو ایجاد می شود.

هنگامی که مایع خنک کننده پس از خاموش شدن موتور خنک می شود، حجم آن منقبض می شود که منجر به کاهش دما و فشار داخل رادیاتور می شود و به هوا اجازه می دهد از طریق درپوش رادیاتور وارد رادیاتور شود. این هوا در تماس با فلز در سیستم باعث ایجاد زنگ زدگی در سیستم خنک کننده می شود.

هنگامی که در داخل رادیاتور زنگ زدگی ایجاد شد، چاره ای جز شستشوی سیستم و تعویض ضدیخ نخواهید داشت. با این حال، مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور می تواند از این مشکل حتی قبل از شروع آن جلوگیری کند. این امر باعث صرفه جویی در هزینه تعویض مکرر مایع خنک کننده و احتمالاً هزینه گران قیمت تعویض رادیاتور یا سایر اجزای سیستم خنک کننده می شود.

لازم است بدانید که مخزن آب رادیاتور خودروهایی مانند پراید، رانا، ساینا، تیبا ۲ و ۲۰۷ در کنار رادیاتور خودرو قرار گرفته است و منبع انبساط همراه با مخزن سرریز رادیاتور کنار یکدیگر هستند تا بتوانند عملیات مرتبط با یکدیگر را به درستی انجام دهند. 

حتما بخوانید: بررسی سطح مایع خنک کننده موتور! اگر زیاد باشد چه می شود!؟ همچنین با کلیک بر روی لینک می توانید با منبع انبساط نیز بیشتر آشنا شوید.

مخزن سرریز رادیاتور چگونه کار می کند؟

مخزن سرریز رادیاتور وسیله ای نسبتاً ساده است اما می تواند با جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی در سیستم خنک کننده خودرو، در هزینه های شما صرفه جویی زیادی کند. هنگامی که موتور با عملکرد بهینه خود کار می کند، به خنک کننده موتور نیاز دارد تا آن را در دمای عملیاتی نگه دارد.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

مایع خنک کننده موتور گرمای موتور را جذب می کند. هنگامی که این مایع خنک کننده در رادیاتور گرم می شود، شروع به انبساط می کند و باعث افزایش فشار در سیستم خنک کننده آن خودرو می شود.

مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه کار می کند؟ مخزن آب رادیاتور رانا | مخزن آب رادیاتور پراید | مخزن آب رادیاتور ۲۰۷ | مخزن آب رادیاتور تیبا 2 |  مخزن آب رادیاتور ساینا | عملکرد مخزن سرریز رادیاتور | منبع انبساط در کنار رادیاتور 
مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه کار می کند؟ مخزن آب رادیاتور رانا | مخزن آب رادیاتور پراید | مخزن آب رادیاتور ۲۰۷ | مخزن آب رادیاتور تیبا ۲ |  مخزن آب رادیاتور ساینا | عملکرد مخزن سرریز رادیاتور | منبع انبساط در کنار رادیاتور

هنگامی که فشار مایع خنک کننده در رادیاتور از فشار طراحی شده درپوش رادیاتور بیشتر شود، ضد یخ از مهر و موم درپوش رادیاتور عبور می کند و از طریق لوله سرریز به مخزن سرریز مخزن خنک کننده جریان می یابد.

هنگامی که موتور خاموش شد، مایع خنک کننده نیز شروع به خنک شدن می کند. با سرد شدن، حجم آن نیز منقبض می شود. این کاهش حجم به دلیل افت فشار منجر به خلاء می شود.

دانستنی های فنی خودرو: رایج ترین موارد خرابی شیلنگ رادیاتور

به دلیل این خلاء، یک دریچه خلاء در درب رادیاتور باز می شود و به مایع خنک کننده ای که به مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور منتقل شده است، اجازه می دهد تا به رادیاتور بازگردد.

در خودروهای قدیمی بدون بطری سرریز مایع خنک کننده، هوا به جای مایع خنک کننده به داخل رادیاتور مکیده می شود که منجر به تشکیل زنگ زدگی می شود. بنابراین نصب مخزن سرریز در خودروی شما نه تنها برای حفظ سیستم خنک کننده خودرو بلکه برای صرفه جویی در هزینه های تعمیرات و تعویض در دراز مدت نیز راه خوبی است.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آیرودینامیک خودرو به چه معناست؟

mortazavi

آیا ماشین شما در حین رانندگی متوقف می شود؟ ۸ راهکار را باهم بررسی کنیم!!!

mortazavi

نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

mortazavi

نظر دهید.