مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟

قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟ | محور دروازه ای در خودروهای آفرودی | Portal Axle | آشنایی با قطعات خودرویی|دانستنی های خودرو

محورهای پورتال یا محورهای دروازه ای در خودروهای آفرودی چیست و چرا بسیار جذاب هستند؟ این سوال بزرگی است که بسیاری از علاقه مندان به آفرود آن را داشته اند و بسیاری نیز به آن پاسخ داده اند. به بیان ساده تر، محورهای پورتال از یک سری چرخ دنده ها و یک محفظه نصب شده در انتهای محور یا بازوهای کنترلی کنار چرخ برای افزایش فاصله از زیر محور استفاده می کنند. این امر خط مرکزی محورها و لوله های محور یا بازوهای کنترل را بالا می برد، دیفرانسیل را نسبت به سطح نصب چرخ بالا می برد و چرخ ها را نسبت به لوله های دیفرانسیل و محور یا بازوهای کنترل پایین می آورد. همانطور که می دانید اگر زمانی را در مسیر پیاده روی گذرانده اید، پایین ترین نقطه ثابت خودرو معمولاً چیزی است که ۴×۴ شما را از حرکت به جلو در هنگام گیرکردن باز می دارد. محورهای دروازه پاسخی جالب، هر چند تا حدودی پیچیده برای یک مشکل ساده است که همه ما در خارج از جاده با آن روبرو بوده ایم. این اثر همان مزایای استفاده از یک لاستیک بزرگتر را بدون بسیاری از عوارض ناشی از لاستیک های بزرگتر به دنبال دارد. در مطلب فنی خودرویی سایت ۲۲ شرقی به این موضوع می پردازیم که عملکرد محورهای دروازه ای چگونه است!؟ و دارای چه مزایا و معایبی می باشد! پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید…

محور دروازه ای در خودروهای آفرودی چیست؟

در هر وسیله نقلیه مجهز به محور محکم، پایین ترین نقطه، یوغ دیفرانسیل است. اولین تغییری که هر کس در ۴WD ایجاد می کند نصب لاستیک های بزرگتر است. این امر باعث می شود چسبندگی بهتری در خارج از جاده با الگوی صحیح آج داشته باشید. با این حال، بزرگترین دلیل لاستیک های بزرگتر این است که تنها راهی است که می توانید دیواره دیفرانسیل را بالاتر ببرید. شما می توانید هر گونه کیت تعلیق و بالابر مورد نظر خود نصب کنید. با این حال، یوغ هنوز به اندازه ارتفاع لاستیک های شما از سطح زمین بلند است.

مطالعه بیشتر  قطعات مهم در خودرو | نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump

بیشتر بدانید: اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

خوب، به سادگی، می توان گفت آنها یک سیستم محوری جامد هستند که یوغ دیفرانسیل را به خوبی در بالای خط مرکزی محورها قرار داده است. از دیفرانسیل، محورها مانند سایر موارد جامد به چرخ ها می رسند. با این حال، به جای عبور از یاتاقان و حرکت به سمت هاب، محور به گیربکسی متصل می شود که از دنده محرک استفاده می کند، دو دنده خاموش و یک دنده محرک بزرگ که حرکت را به سمت واحدهای هاب هدایت می کند.  در بیشتر موارد، پنج تا شش اینچ پایین تر است. این بدان معناست که هاب ها پایین تر نصب شده اند و فاصله خود را از محور خود از سطح زمین افزایش می دهند. داشتن یک وسیله نقلیه ۴WD که مناطق تهاجمی را می بیند، یک ویژگی فوق العاده مفید است.

محورهای پورتال یا دروازه ای در اصل یک تغییر است که ارتفاع محور (و محفظه دیفرانسیل و غیره) را بالاتر از توپی چرخ قرار می دهد و فاصله از زمین را افزایش می دهد. مجموعه ای از چرخ دنده ها سپس محور را به توپی چرخ وصل می کنند. این امر باعث افزایش محور و دیافراگم بالاتر از سطح زمین می شود و بنابراین بدنه خودرو نیز باعث افزایش فاصله واقعی از زمین و مسیر چرخشی وسیع تری می شود.

قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟ | محور دروازه ای در خودروهای آفرودی | Portal Axle | آشنایی با قطعات خودرویی|دانستنی های خودرو Portal Axle Portal Axle 

مزایای کلیدی محور دروازه ای چیست؟

  • قابلیت نصب لاستیک های ۳۵ اینچی
  • آسانسور ترکیبی ۶ اینچی (با پورتال و ۳۵)
  • افزایش فاصله از زمین – مجموعه ای از محورهای پورت پایین ترین نقطه دیفرانسیل و محور را حدود ۴ اینچ بالا می برد. آنها همچنین به دلیل این واقعیت که شاسی به طور کلی به محورها متصل است ، خودرو را به میزان مشابه بالا می برند. نکته مهم این است که این فاصله واقعی از زمین است – با استفاده از بالابر سنتی فنر / ضربه ، تفاوت ها و محورهای شما در ارتفاع سازنده باقی می مانند!
  • کاهش فشار بر روی محرک  دنده های محور پورتال گشتاور را در قطار محرک کاهش می دهد و بار را کاهش می دهد و همچنین اثر افزایش سایز لاستیک را خنثی می کند.

انواع مختلف سیستم تعلیق

  • هندلینگ بسیار خوب؛ این یک حرکت بزرگ است. محورهای پورتال می توانند به افزایش قابلیت های خارج از جاده ای یک وسیله نقلیه کمک کنند زیرا آنها هندسه تعلیق اصلی سازندگان را حفظ می کنند. این بدان معناست که شما می توانید در حین نزدیکی به جابجایی یک وسیله نقلیه، ارتفاع قابل توجهی را احساس می کنید. با وجود اینکه مرکز ثقل افزایش می یابد، محورهای درگاه نیز کمی چرخ را افزایش می دهند که به جبران اثر ارتفاع اضافی کمک می کند. نکته کلیدی که از آن اجتناب می کند این است که می توانید حرکت کنید، که اغلب با افزایش تعلیق بالابر و تعلیق فنری قدیمی همراه می شود.
مطالعه بیشتر  تاریخچه رولز رویس بهترین در تولید ماشین های لوکس

ایرادات رایج در محوره های دروازه ای آفرود

نصب محورهای پورتال بسیار راحت نیست و روزها تلاش حرفه ای طول می کشد تا درست کار کند. این شامل ارتقاء ترمزها، گسترش خطوط ترمز، افزایش طول بادگیرها و موارد دیگر است. مونتاژ یا نصب نادرست می تواند یک مشکل ایمنی باشد و هزینه های هنگفتی را در بر دارد.
اشکال دیگر افزایش کمی نگهداری است. شما باید روغن را در هر گیربکس پورتال (و ۴ عدد) در هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آشنایی با اجزای متفاوت آیرودینامیک

mortazavi

حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

mortazavi

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

mortazavi

نظر دهید.