مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟ Muffler | مافلر در خودرو | عملکرد مافلر در خودرو | وظیفه مافلر یا صدا خفه کن | قطعات خودرو | مقاله فنی خودرو در ۲۲ شرقی

صدا خفه کن ها Muffler بخشی از سیستم اگزوز خودروی شما هستند و در عقب، پایین وسیله نقلیه شما قرار دارند. آنها به کاهش آلایندگی خودرو و صدای موتور کمک می کنند. آنها از فولاد ساخته شده اند و با آلومینیوم پوشانده شده اند تا از گرما و مواد شیمیایی آزاد شده از سیستم اگزوز محافظت کنند. صدا خفه کن یا Muffler عمدتا برای پخش صداهای بلند ایجاد شده توسط پیستون ها و سوپاپ های موتور استفاده می شود. هر بار که سوپاپ خروجی شما باز می شود، یک انفجار بزرگ از گازهای سوخته استفاده شده در هنگام احتراق موتور شما در سیستم اگزوز آزاد می شود. این انتشار گازها امواج صوتی بسیار قدرتمندی ایجاد می کند. برای درک اینکه صدا خفه کن چگونه امواج صوتی ایجاد شده توسط موتور شما را پخش می کند، باید نحوه تولید صدا را درک کنید. صدا موج فشاری است که از ارتعاشات ایجاد می شود. این ارتعاشات پالس های متناوب فشار بالا و پایین هوا هستند. بنابراین، هر بار که شیر خروجی شما باز می شود، یک گاز با فشار بسیار زیاد وارد سیستم اگزوز می شود. این گازهای فشار قوی با مولکول فشار پایین برخورد می کنند. این تداخل مخرب نامیده می شود و در داخل صدا خفه کن شما رخ می دهد. طراحی صدا خفه کن بسیار ساده و در عین حال بسیار دقیق است. داخل صدا خفه کن لوله هایی با سوراخ وجود دارد که امواج صوتی را از داخل صدا خفه کن و انتهای آن به بیرون هدایت می کند. امواج صوتی از طریق یک لوله مرکزی وارد شده ، به دیواره پشتی برخورد کرده، از یک سوراخ عبور کرده و وارد محفظه مرکزی می شوند. سپس موج صوتی از سوراخ دیگری عبور کرده و وارد محفظه تشدید می شود ، که به سمت جلوی صدا خفه کن باز می گردد ، جایی که امواج صوتی ابتدا وارد آن شده بودند. در حال حاضر، مقداری از موج صوتی از دیوار محفظه مرکزی منعکس می شود، در حالی که بقیه از سوراخ عبور کرده و به داخل محفظه تشدید کننده می آیند. محفظه تشدید دارای طول بسیار خاصی است تا بتواند امواج صوتی تولید کند که امواج دیگر را از بین می برد. طول محفظه تشدید به گونه ای طراحی شده است که وقتی موج صوتی به دیواره پشتی محفظه تشدید برخورد می کند و از سوراخی که در آن ایجاد شده است به عقب حرکت می کند، با قسمت بعدی روبه رو می شود. در ادامه مطلب فنی خودرویی ۲۲ شرقی تعاریف متفاوتی از این قطعه را شرح خواهیم داد…

عملکرد و وظیفه مافلر یا صدا خفه کن اگزوز در خودرو

سیستم اگزوز خودروی شما چیزی فراتر از یک لوله تنفس و صدا خفه کن است. در واقع، این یکی از پیچیده ترین سیستم ها در خودرو شما است. منیفولد به موتور خودرو وصل شده است. اگزوز را از سیلندرها جمع کرده و به داخل لوله اگزوز هدایت می کند. واشرها اتصال منیفولد را به موتور و سایر اتصالات می بندند. منیفولد ترک خورده یا شل شده یا واشر نشتی یا آسیب دیده می تواند به گازهای خطرناک اجازه ورود به محفظه سرنشین خودرو را بدهد. یکی از این گازها مونوکسید کربن است که بی رنگ، بی بو و کشنده است. به همین دلیل ، مهم است که رانندگان سیستم اگزوز خود را در وضعیت مناسب نگه دارند.

مطالعه بیشتر  رله استارت ماشین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

لوله هایی که قسمت های مختلف سیستم اگزوز را به هم متصل می کنند ، می توانند زنگ بزنند یا بر اثر سنگ ها یا دیگر بقایای جاده آسیب ببینند. چنین آسیب هایی می تواند باعث نشت گازهای خطرناک به هوا شود.

مبدل کاتالیزوری جزء بعدی سیستم اگزوز خودرو شما است. به نظر می رسد شبیه صدا خفه کن است. وظیفه آن تغییر گازهای خطرناک به دی اکسید کربن و آب بی ضرر است. مبدل کاتالیزوری نیازی به تعمیر و نگهداری منظم ندارد ، اما ممکن است فرسوده شود. در صورت عدم موفقیت ، در برخی مناطق ، شما نیاز به یک مبدل کاتالیزوری جدید دارید تا در آزمایش آلایندگی در ویسکانسین موفق شوید.

سنسورهای اکسیژن در لوله اگزوز میزان اکسیژن خروجی را کنترل می کنند. این به کامپیوتر موتور خودرو کمک می کند تا سوخت را در مخلوط هوا در سطوح مطلوب نگه دارد.

صدا خفه کن یا Muffler نیز بخشی از سیستم اگزوز خودرو شما است، اما با انواع مختلف آلایندگی سروکار دارد. این وسیله نقلیه شما را از انتشار صداهای بد جلوگیری می کند. صدا خفه کن ها مانند سازهای موسیقی دقیق تنظیم شده عمل می کنند. آنها بازخورد امواج صوتی را برای جذب یا کاهش صداهای ایجاد شده توسط موتور شما ایجاد می کنند. صدا خفه کن های مختلف می توانند امواج صوتی متفاوتی ایجاد کنند.

کل سیستم اگزوز توسط پیچ ها و اتصالاتی به وسیله نقلیه شما متصل می شود. این اتصال دهنده ها می توانند زنگ بزنند، شل شده یا شکسته شوند. اجزای سیستم اگزوز می توانند بسیار داغ شوند، بنابراین وقتی این اتصالات خراب می شوند، این اجزای داغ می توانند با قسمت های دیگر مانند سیم و شیلنگ تماس پیدا کنند. اینها می توانند ذوب شده و باعث آسیب جدی به خودرو شما شوند. مراقبت خوب از خودرو مستلزم این است که سیستم اگزوز خود را به طور مرتب بازرسی کنید.

نگهداری از صدا خفه کن برای جلوگیری از استرس و آسیب های غیر ضروری به موتور و سیستم اگزوز شما ضروری است. علائم گوناگونی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که صدا خفه کن شما نیاز به تعمیر دارد یا به طور کامل تعویض شده است و تشخیص زودهنگام آنها برای جلوگیری از حوادث ضروری است. در اینجا برخی از رایج ترین مشکلاتی که صدا خفه کن شما با آنها مواجه می شود و علائم قابل تشخیص برای اطمینان از اینکه می توانید بلافاصله توسط مرکز خدمات حرفه ای مورد بررسی قرار بگیرید، آمده است.

مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟ Muffler | مافلر در خودرو | عملکرد مافلر در خودرو | وظیفه مافلر یا صدا خفه کن | قطعات خودرو
مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟ Muffler | مافلر در خودرو | عملکرد مافلر در خودرو | وظیفه مافلر یا صدا خفه کن | قطعات خودرو

مشکلات رایج خرابی صدا خفه کن یا مافلر

زنگ زدگی: شایع ترین مسئله در صدا خفه کن یا Muffler این است که آنها به دلیل آب جمع شده در داخل سیستم اگزوز در مدت زمان طولانی زنگ می زنند. سیستم آنقدر داغ نمی شود که آب بسوزد بنابراین تبدیل به چگالش و سپس زنگ زدگی می شود. مناطقی با میزان بارندگی و برف زیاد و همچنین نمک مانند نزدیک ساحل نیز می توانند منجر به زنگ زدگی صدا در صدا خفه کن شوند.
سوراخ / قطعات شل: یکی دیگر از مشکلات رایج، سوراخ ها یا قطعات شل در سیستم اگزوز است. این می تواند زمانی رخ دهد که خودرو به چاله ای برخورد کند یا سنگی از زیر خودرو بیرون زده شود، که می تواند منجر به ترک خوردن صدا خفه کن شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است لوله اگزوز یا صدا خفه کن شما کاملاً از کار بیفتد.

مطالعه بیشتر  انواع موتور ها از لحاظ آرایش سیلندر ها

حتما بخوانید: نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

نشانه هایی که مشخص می کند مشکل از صدا خفه کن است…

  • صدایی بلندتر از حد معمول: اولین علامتی که باید به آن توجه کنید این است که موتور شما در حین کار بسیار بلندتر به نظر می رسد. هر گونه مشکلی در صدا خفه کن می تواند صدای بلندتر  از موتور ایجاد کند حتی زمانی که وسیله نقلیه شما در حال کار است. اگر صدای ماشین شما بیشتر از حالت عادی است، در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک حرفه ای ببرید تا از صدمه به دیگر مناطق حیاتی خودرو مانند مبدل کاتالیزوری و سایر موارد جلوگیری کنید.
  • مصرف سوخت کمتر:  وقتی موتور و سیستم اگزوز شما به روز هستند و به درستی تنظیم شده اند ، یکی از مزایای آن مصرف سوخت بهتر و مخازن بنزین است که به نظر می رسد کمی بیشتر عمر کنند. اگر متوجه شدید که نیاز به سوخت گیری بیشتر و بیشتر دارید ، این نشانه آن است که ممکن است مشکلی در سیستم اگزوز / صدا خفه کن/ Muffler وجود داشته باشد.
  • تراکم در لوله های اگزوز: می دانید که صدا خفه کن می تواند به دلیل افزایش تراکم در صدا خفه کن و سیستم اگزوز به مرور زمان زنگ بزند. با گذشت زمان و در چرخه های دائمی گرم شدن و سرد شدن، صدا خفه کن شما ممکن است شروع به نشت گازهای خروجی کند و اگر متوجه نشت زیاد چگال از لوله اگزوز خود شدید، مخصوصاً در دوره های گرم روز، این می تواند نشانه صدا خفه کن شما باشد. شروع به فرسوده شدن می کند.
  • بوی بد: صدا خفه کن شما کار می کند تا دود خروجی را از خودرو خارج کرده و از خودرو خارج کند، اگر نشتی یا نوع دیگری از مشکل وجود داشته باشد، ممکن است این گازها به داخل خودرو شما نشت کنند. با گذشت زمان، دود خروجی می تواند کشنده باشد، بنابراین مهم است که اگر بوی غیر عادی را احساس کردید، در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را تعمیر کنید.
خودروهای انژکتوری

چه باید کرد؟!

در صورت مشاهده هر یک از این علائم مانند صدایی بلندتر از حالت عادی خودرو، مهم است که خودرو خود را در اسرع وقت به منظور سرویس و بازرسی توسط متخصصان ببرید. با توجه به اهمیت صدا خفه کن Muffler شما در سیستم اگزوز و کل موتور شما، نگهداری خوب خودرو با بازرسی های سالانه و تنظیمات صحیح، سیستم اگزوز شما را در سطح عملکرد بالا نگه می دارد و هرگونه فرسودگی یا سوراخ و آسیب را در آن پیدا می کند. صدا خفه کن راحت تر و زودتر از آسیب های بیشتر یا بزرگتر و بحرانی به اجزای مختلف خودرو جلوگیری می کند. برای تعیین وقت تعمیر برای سرویس یا بازرسی معمول از سیستم اگزوز خود به مکانیک یا مرکز خدمات محلی خود مراجعه کنید.

مافلر یا صدا خفه کن چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟ Muffler | مافلر در خودرو | عملکرد مافلر در خودرو | وظیفه مافلر یا صدا خفه کن | عملکرد مافلر در خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

منجید اگزوز خودرو چه کاربردی دارد؟

mortazavi

سیستم ایربگ من یا افزایش کمکی ارتفاع خودرو (AIRBAGMAN)

mortazavi

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

mortazavi

نظر دهید.