مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مجله عمومی و فنی ماشین ها در ایران  لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاردی دارد؟ لیسه گیری ماشین چیست؟ | قبل و بعد لیسه گیری | تفاوت لیسه گیری و رنگ | آموزش لیسه گیری 

لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مجله عمومی و فنی ماشین ها در ایران 

لیسه گیری خودرو فرآیندی است که باید به دست افراد متخصص انجام شود. خیلی از صاحبان خودرو این سوال در ذهنشان شکل می گیرد که تفاوت لیسه گیری و رنگ چیست؟ و همچنین خودرو در قبل و بعد لیسه گیری چه تغیراتی می کند. ما در این مطلب تلاش می کنیم که آموزش لیسه گیری و همین طور ابزارهای لیسه گیری خودرو را نیز به طور کلی برای شما عزیزان مطرح کنیم.

لیسه گیری خودرو چیست؟

لیسه کشی یا اصطلاح معروف تر آن لیسه گیری، یکی از شیوه های ترمیم رنگ بدنه ماشین است که حتما باید قبل از پولیش کاری و ترمیم رنگ انجام شود. بدنه ماشین به دلیل یک دستی رنگی که دارد با کوچک ترین خراش ممکن دچار آسیب می شود. اگر رانندگان برای رسیدگی به این آسیب ها سهل انگاری کنند ضررهای جبران ناپذیری را در آینده متحمل خواهند شد. برای به وجود آمدن خراش بر روی خودرو دلایل زیادی وجود دارد که عبارت اند از: تصادف، برخورد اشیا تیز، برخورد شاخ و برگ درختان و… تعدادی از این دلایل هستند. اگر در ابتدا وارد شدن این آسیب ها به خودرو لیسه گیری را انجام دهید و بعد به سراغ پولیش تخصصی روی بدنه خودرو بروید تاثیر بسیار زیادی را در جلوگیری از افزایش این آسیب ها مشاهده خواهید کرد.

پر کردن لاستیک با هوا

کاربردهای لیسه گری خودرو

رنگ بدنه خودرو دارای چند لایه است که اگر بدنه خودرو آسیبی ببیند در درجه اول فقط لایه رویه ای ترین لایه دچار آسیب می شود و معمولا به این مدل خراش ها، خط و خش سطحی می‌گویند. زمانی که روی بدنه خودرو مشاهده کردید که خراشی توانسته است فلز اصلی ماشین را نمایان کند بدانید آن خراش از زیر مجموعه های خراش عمیق به حساب می آورند و ترمیم و بازسازی آن شیوه مخصوص خود را دارد.

فرآیند لیسه گری برای ترمیم خراش‌های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد و همین مورد تفاوت لیسه گیری و رنگ است که در ادامه مطلب بیشتر به آن اشاره می کنیم. خراش‌هایی که روی بدنه خودرو ایجاد می شود معمولا در بسیاری از موارد رنگ را دچار ترک می‌ کند و اگر صاحب خودرو سریعا اقدامی برای ترمیم انجام ندهد امکان دارد قسمتی از رنگ خودرو بریزد و قسمت آسیب دیده دوباره به نقاشی نیاز پیدا کند. همین دلیل کافیست تا شما متوجه شوید بعد از ایجاد خراش بلافاصله برای ترمیم اقدام کنید تا رنگ و بدنه خودرو دچار آسیب بیشتری نشود. آزمون رانندگی عملی (تو شهری) و آیین نامه را چطور قبول شویم؟

مطالعه بیشتر  آشنایی با سنسور فشار روغن در خودرو

گام به گام با لیسه گیری

همان طور که در بالا ذکر شد اگر بخواهیم خط و خش های ایجاد شده را بر طرف کنیم از لیسه کشی یا لیسه گیری استفاده می کنیم.

مرحله اول

محل خراش را با شوینده‌های مخصوص تمیز کنید به شیوه ای که گرد و خاک، مواد زائد و چربی موجود در محل خراش از بین برود. اگر در انجام تمیزکاری دقت انجام نداشته باشید باعث می شود که ذرات گرد و غبار و چربی باقی مانده از خراش یا چسبیده شده بعد از آن عدم چسبندگی رنگ را به همراه داشته باشد و در نهایت ما شاهد ریختن رنگ از آن ناحیه باشیم.

مرحله دوم

قسمتی که خراش برداشته است را در زیر نور آفتاب و یا زیر نو فرابنفش قرار دهید تا عمق و مساحت دقیق خراش مشخص شود. بعد از اینکه این اطلاعات را به دست آوردید، براساس کد رنگ خودرو، رنگ ساخته می شود. شما با استفاده از رنگ محل می توانید قسمت خراش دیده را پر کنید. در این مرحله استفاده از کاردک های مخصوص لیسه گیری خودرو کیفیت نهایی کار را افزایش می دهد که جزو ابزارهای لیسه گیری خودرو به حساب می آید. دقت داشته باشید که هنگامی که رنگ توسط بدنه خودرو جذب شد شما تازه می توانید لیسه‌گیری یا لیسه‌کشی را آغاز کنید.

نکات رانندگی در شب 

دراین مرحله ابتدا با لیسه‌های نرم مخصوص، اضافات رنگ قرار گرفته در قسمت های عمیق و سطحی خراش را بر دارید. حالا نوبت به این رسیده که پس از لیسه گیری به سراغ فرآیند پولیش برویم تا ناحیه آسیب دیده را ترمیم کنیم. پولیش‌کاری در واقع یکی از مراحل پایانی عملیات خشگیری بدنه بشمار می آید.

مرحله سوم

شما این پولیش چند مرحله ای را باید با تکنولوژِی هایی مثل: اوربیتال و روتاری، پولیش‌کاری کنید. هنگام پولیش‌کاری دقت کنید که بدنه خودرو کاملا خشک باشد تا مواد استفاده شده در فرو رفتگی های خراش پخش نشوند. اصولا پولیش کاری را از پولیش زبر آغاز می کنند و در ادامه آن پولیش نیمه زبر و نرم اجرا پیاده سازی می کنند و در نهایت از پولیش رفع هولوگرام برای ایجاد سطحی شفاف و صیغلی استفاده می کنند. بعد از اتمام مرحله پولیش باید به سراغ واکس زدن برویم که حتما باید بر اساس نوع کد رنگ و کاربری خودرو تعیین شود تا روی بدنه خودرو قابل اجرا باشد.

مطالعه بیشتر  وظیفه کوئل در خودرو چیست؟ و چند نوع دارد؟
لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مجله عمومی و فنی ماشین ها در ایران   لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاردی دارد؟ لیسه گیری ماشین چیست؟ | قبل و بعد لیسه گیری | تفاوت لیسه گیری و رنگ | آموزش لیسه گیری 
لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مجله عمومی و فنی ماشین ها در ایران  لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاردی دارد؟ لیسه گیری ماشین چیست؟ | قبل و بعد لیسه گیری | تفاوت لیسه گیری و رنگ | آموزش لیسه گیری 

تفاوت لیسه گیری با رنگ آمیزی

سوال مشترک اکثر رانندگان در این حوزه این است که برای ترمیم رنگ بدنه خودرو بهتر است از رنگ آمیزی استفاده کنیم یا لیسه گیری خودرو؟

متاسفانه باید به شما دوستان اطلاع بدهم که رنگ آمیزی هر چقدر هم که کم باشد در نهایت باعث افت قیمت خودرو می شود. اما اگر بخواهیم از منظر زیبایی شناسی کار کنیم رنگ آمیزی گزینه بهتری است و از طرفی در مقایسه با لیسه گیری هزینه کم تری دارد. البته این موضوع را نباید از قلم بندازیم که لیسه گیری با سرعت بیشتری انجام می شود و از افت قیمت خودرو شما نیز جلوگیری می کند. همچنین فقط ناحیه قسمت آسیب دیده مورد ترمیم واقع می شود اما در مورد رنگ آمیزی، محیط اطراف آسیب محل آسیب دیده نیز رنگ می شود و شما خودتان می توانید با مقایسه قبل و بعد لیسه گیری به این تفاوت ها پی ببرید. ماشین دنده اتوماتیک و کارهایی که به آن آسیب می زند!

تصور اشتباهی که درباره لیسه گیری وجود دارد این نکته است که لیسه گیری را می توان برای همه رنگ های خودرو مورد استفاده قرار داد. بعضی از رنگ ها مثل: متالیک و بخصوص رنگ های صدفی هیچوقت امکان لیسه گیری را ندارند. این مسئله به این دلیل است که نوع این رنگ ها برای اجرای عملیات لیسه گیری و ساخت رنگی مشابه رنگ خودرو به هیچ وجح مناسب نیستند.

امروزه عده ای کلاه بردار با تبلیغات بسیار در زمینه لیسه گیری رنگ های صدفی در کمین شما هستند. اما شما در مواجه با این افراد با قاطعیت نه بگویید چون به هیچ عنوان از نظر علمی این امر امکان پذیر نیست. برای اینکه شما گول این افراد شیاد را نخورید با هم بررسی یکی از ترفندهای شان می پردازیم. این طرفند را با پاشیدن رنگ در پایان کار به بدنه ماشین انجام می دهند که در نهایت باز ما با همان رنگ آمیزی روبه رو هستیم و به هیچ عنوان فرآیند لیسه گیری انجام نشده است. شما با مطالعه این مطلب یک دوره آموزش لیسه گیری کلی را گذرانده اید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع گاز کولر خودرو چه کاربردهایی دارند؟

mortazavi

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ نکات مفید خودرویی در ۲۲ شرقی

mortazavi

داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.