مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

نکات فنی خودرو | لاستیک فاق کوتاه… خوب یا بد برای خودرو!

نکات فنی خودرو | لاستیک فاق کوتاه… خوب یا بد برای خودرو!فاق لاستیک چیست؟ مقالات فنی خودرو | معایب لاستیک فاق کوتاه | مزایا لاستیک فاق کوتاه | اخبار خودرو مقالات فنی خودرو مقالات فنی خودرو فاق لاستیک چیست؟ 

اگر به خودروهای فرسوده برای فروش نگاه کرده اید یا می خواهید لاستیک های جدیدی برای ماشین خود بخرید، ممکن است با عبارت لاستیک کم فاق یا لاستیک فاق کوتاه برخورد کرده باشید. اما این یعنی چه؟ خوب، بدیهی است که این موضوع به لاستیک های اتومبیل مربوط می شود. در ادامه قصد بر این است که در این باره توضیحاتی بیشتری ارائه داده شود پس تا انتهای مطلب نکات فنی خودرو و مقالات فنی خودرو توضیحات مربوط به لاستیک فاق کوتاه همراه ما باشید….

هرآنچه که باید در مورد لاستیک های فاق کوتاه یا (low profile tires) بدانید!

اگر تایر دارای فاق کوتاهی باشد، بدین معناست که سطح جانبی لاستیک کم عمق تر از حد معمول است و معمولاً به این معنی است که تایر بر روی چرخ با قطر بزرگتر نصب شده است. لاستیک های کم ارتفاع با چرخ های بزرگ معمولاً در مدلهای جدید با عملکردهای بالاتر حفظ می شوند، اگرچه هیچ چیزی مانع رانندگان نمی شود که چرخهای بزرگتر با لاستیک های کم ارتفاع را نسبت به مدل استاندارد نصب کنند. اما چرا می خواهید لاستیک های کم ارتفاع به خودرو خود اضافه کنید؟ خوب، این یک روش مقرون به صرفه است که به یک مدل معمولی ظاهر واضح تری می بخشد. مجموعه ای از آلیاژهای براق و قطر بزرگتر مجهز به لاستیک های کم ارتفاع می توانند ظاهر هر خودرویی را زیبا کنند، به خصوص اگر در ابتدا دارای چرخ های فولادی و تریم پلاستیکی ارزان قیمت بوده است. یکی دیگر از مزایای لاستیک های کم ارتفاع، بهبود هندلینگ خودرو است.

البته نقطه مقابل لاستیک فاق کوتاه، تایرهایی با فاق بالا هستند و تفاوت آنها از نظر ظاهری هنگامی که این دو با هم مقایسه می شوند آشکار است، زیرا قبل از رسیدن به چرخ، دیوارهای جانبی لاستیک بسیار بیشتری وجود دارد. شما معمولاً اینها را در اتومبیل های اصلی و ۴×۴ مشاهده می کنید که برای محافظت از چرخ ها در برابر آسیب در زمین های ناهموار به ارتفاع بیشتری احتیاج دارند. همچنین تایرهای فاق بلند را در اتومبیل های فرمول یک خواهید یافت، زیرا ابعاد تایر و چرخ توسط قوانین ثابت شده است.

سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

اندازه رینگ لاستیک در خود دیوار جانبی ثبت می شود، به عنوان بخشی از رشته اعداد که نشان دهنده اندازه کلی تایر است. این کد عرض آج لاستیک، ارتفاع دیواره جانبی و قطر چرخی را که تایر به گونه ای طراحی شده است نشان می دهد. در حالی که عرض تایر به میلی متر و اندازه چرخ به اینچ است، اندازه دیوار جانبی به عنوان درصدی از عرض لاستیک بیان می شود. این درصدها پنج درصد افزایش می یابد، بنابراین هرچه این عدد کمتر باشد (برای ۳۰ درصد برای پایین ترین فاق ها)،  دیوارهای کناری کوتاهتر است.

مطالعه بیشتر  سنسور دمای آب + نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

مزایا و معایب لاستیک فاق کوتاه

یکی از مزایای لاستیک های فاق کوتاه این واقعیت است که آنها معمولاً از تنظیم لاستیک های معمولی هوشمندتر به نظر می رسند. دلیل این امر این است که اگر می خواهید لاستیک های کم ارتفاع را نصب کنید، باید آنها را روی چرخ های بزرگتر قرار دهید تا قطر کلی چرخش لاستیک ها و چرخ های ماشین شما ثابت بماند. این مهم است، زیرا اگر فقط جلو بروید و لاستیک فاق کوتاه را به چرخ های موجود خود بچسبانید، قطر نورد پایین سیستم ماشین شما را خراب می کند.

قطر کلی پایین چرخ و لاستیک سریعتر از قطر معمولی می چرخد​​، بنابراین کیلومتر شمار اتومبیل سریعتر روی آن کلیک می کند و مسافت پیموده شده ای بیشتر از آنچه که طی کرده اید نشان می دهد. همچنین بر خواندن سرعت سنج اتومبیل شما تأثیر می گذارد، زیرا احتمالاً با سرعت متفاوتی با سرعت نشان داده شده حرکت می کنید. احتمالاً سرعت کمتری خواهد داشت، اما هنوز هم دقیق نیست.

دنده اتومبیل شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد، در حالی که تجهیزات الکترونیکی ایمنی مدرن بر قطر لاستیک خودرو تکیه می کنند تا در صورت بروز حادثه به درستی عمل کنند. ماشین شما نیز احتمالاً کمی پایین تر قرار می گیرد، بنابراین اگر در حال حاضر در برطرف کردن سرعت گیرها مشکل داشته باشد، این وضعیت بدتر خواهد شد.

نکات فنی خودرو | لاستیک فاق کوتاه... خوب یا بد برای خودرو! | فاق لاستیک چیست؟ | معایب لاستیک فاق کوتاه | مزایا لاستیک فاق کوتاه | اخبار خودرو
نکات فنی خودرو | لاستیک فاق کوتاه… خوب یا بد برای خودرو! | فاق لاستیک چیست؟ | معایب لاستیک فاق کوتاه | مزایا لاستیک فاق کوتاه | اخبار خودرو | فاق لاستیک چیست؟ | فاق لاستیک چیست؟مقالات فنی خودرو

لاستیک های کم ارتفاع یا لاستیک کم فاق علاوه بر جلوه ای اسپرت تر به خودرو، می توانند هندلینگ خودرو را افزایش دهند. دیوارهای جانبی کوتاهتر به اندازه دیوارهای بلندتر روی لاستیک های برجسته انعطاف پذیر نیستند، این بدان معناست که خودرو به اندازه کافی نمی چرخد ​​و تکان نمی خورد. این باعث افزایش چسبندگی و کارآیی سیستم تعلیق در ثابت نگه داشتن خودرو در پیچ ها می شود.

این می تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد خودرو داشته باشد، زیرا گرفتن اضافی به این معنی است که ماشین می تواند سریعتر به گوشه ای برسد، اما نقطه ضعف آن سواری محکم تر از ناهمواری ها است. دیوار جانبی لاستیک به عنوان بخشی از سیستم تعلیق خودرو عمل می کند و در صورت وجود دیوار کم و ضربه گیر کوچکتر هوا برای جذب ضربات، این ضربه ها از طریق چرخ ها و سیستم تعلیق به داخل کابین منتقل شده و سواری ناراحت کننده تری را برای مسافران ایجاد می کند. در سال های اخیر، برخی از خودروسازان خودروهای خود را به گونه ای طراحی کرده اند که راحت تر بر روی چرخ های با قطر بزرگ راحت تر عمل کنند، هرچند بعید است هنگام نصب چرخ ها و لاستیک های پس از فروش بر روی خودرو چنین باشد.

مطالعه بیشتر  مسئولین بدعهدی شرکت سایپا را پیگیری می کنند!!!

لازم است بدانید: احتمال بالای ترکیدن لاستیک خودرو در تابستان

سوال این است که آیا می توانید این استحکام اضافی را برای چسبندگی بیشتر تحمل کنید و مهار جاده لاستیک ها را فراهم می کند؟ اگر اندازه تایر خود را به اندازه یک اینچ افزایش دهید، ممکن است تأثیر زیادی در جذب دست اندازها نداشته باشد، اما اگر سایز خود را دو یا سه اینچ افزایش دهید، احتمالاً متوجه تفاوت خواهید شد و اگر برآمدگی ها به ویژه برخورد با چاله ها شدید باشد، خطر آسیب بیشتر لاستیک یا چرخ در نتیجه بیشتر است، زیرا تایرهای کم ارتفاع به اندازه یک تایر استاندارد توانایی جذب ضربه را ندارند.

هنگام پارک کردن نیز باید بیشتر مراقب باشید زیرا لاستیک های کم ارتفاع، چرخ های آلیاژی شما را نزدیک جاده و موانع مختلف سطح پایین آن قرار می دهند. محدوده های کوچک و برآمدگی هایی که لاستیک های معمولی با آنها برخورد می کنند، هنگامی که لاستیک محافظ کمتری به عنوان یک توری ایمنی دارید، می توانند با آلیاژهای شما تماس پیدا کرده و باعث آسیب به آن شوند.

یکی دیگر از نکات منفی لاستیک های فاق کوتاه، هزینه بالای آنها است. در حالی که فاق کوتاه به این معنی است که لاستیک کمتری برای شروع وجود دارد، این لاستیک ها معمولاً با در نظر گرفتن عملکرد طراحی می شوند.

جمع بندی لاستیک های فاق کوتاه و مزایا لاستیک فاق کوتاه :
• ظاهر بهتر
• جابجایی بهتر
• شتاب بیشتر برای عملکرد بیشتر

اما در مقابل معایب لاستیک فاق کوتاه:

• کاهش کیفیت سواری
• افزایش هزینه
• حفاظت کمتر از چرخ ها و سیستم تعلیق

معمولاً ساختار پیشرفته تری دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. البته، لاستیک های فاق کوتاه نیاز به رینگ های با قطر بزرگتر دارند و به سادگی خرید مجموعه ای از آنها برای جا دادن آنها ، هزینه را بیشتر می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

بازار خودروهای وارداتی در ۲۰ آبان

mortazavi

قطعی شدن واردات خودرو

mortazavi

فوری ثبت نام کنید! سامانه فروش یکپارچه خودرو باز است

mortazavi

نظر دهید.