مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

لاستیک ران فلت خودرو به همراه مزایا و معایب آن

لاستیک ران فلت خودرو را به همراه مزایا و معایب آن تفاوت لاستیک ران فلت با معمولی | معایب لاستیک ران فلت | لاستیک ران فلت چیست؟ | خرید لاستیک ران فلت

لاستیک ران فلت خودرو طرفداران زیادی دارد که این محبوبیت به مسائل مختلفی وابسته است. خرید لاستیک ران فلت برای بسیاری از رانندگان با تجربه تبدیل به یک عادت شده است و ما می خواهیم ابتدا با پرداختن به سوال لاستیک ران فلت چیست؟ به کلیت و ساختار این لاستیک پی ببریم و بعد به سراغ تفاوت لاستیک ران فلت با معمولی بپردازیم. البته ما تلاش می کنیم از همه زوایا به موضوع نگاه کنیم و معایب لاستیک ران فلت را نیز بیان کنیم.

خودروسازان برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت تلاش می کنند که وزن خودرو را کم کنند به همین جهت برای کم کردن حتی ۱ کیلوگرم وزن اضافه حاضرند تجهیزات غیر ضروری را حذف کنند. مهندسان شرکت های خودروسازی می خواهند استفاده بیشتری از فضای موجود در کابین خودرو و صندوق بار داشته باشند و به همین دلیل در اولین قدم لاستیک زاپاس خودرو را کنار می گذارند در واقع مهندسین خودرو معتقدند که زاپاس ها شاید سالها مورد استفاده قرار نگیرند اما حضورشان کاملا ضروری است و تلاش کردند برای کاهش وزن خودرو لاستیک هایی باریک تر به عنوان زاپاس موقت قرار دهند ولی به دلیل عرض کم و مقاوم نبودن و محدودیت داشتن در هنگام سرعت، این لاستیک ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفته اند.

این نوع لاستیک ها به دلیل کوچک بودنشان و کم بودن وزن شان، فضای کمتری نیز اشغال می کنند اما در هر صورت باز هم وزن دارند و فضا اشغال می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع در نهایت مهندسان زاپاس را حذف کردند و کیت پنچرگیری را جایگزین آن قرار داند. استفاده از این کیت ها مهارت خاصی را می طلبد که بسیاری از رانندگان این مهارت را ندارند. همین مشکلات باعث شد که لاستیک های ران فلت به وجود بیایند که به طور کلی نیازی به به زاپاس و کیت پنچری ندارند.

لاستیک ران فلت چیست؟

به لاستیک هایی ران فلت می گویند که امکان حرکت در حال پنچر شدن را دارد. این لاستیک ها را پنچر رو نیز می نامند. بیشتر رانندگان این سوال برایشان پیش می آید که چگونه لاستیک های ران فلت در حالت پنچر نیز حرکت می کنند؟ اما جواب این سوال را می توان این طور داد که لاستیک های ران فلت معمولا در ساختار خود مقاوم سازی می شوند تا کمترین باد و حتی بدون باد، وزن خودرو را تحمل کنند و همچنان به حرکت ادامه دهند. برخی لاستیک ها ران فلت این توانایی را دارند که خود را ترمیم کنند طوری که در زمان پنچر شدن، واکنش نشان می دهند و سوراخ را با ترکیبی خاص پر می کنند.

رانندگان با استفاده از لاستیک ران فلت دیگر نیازی به زاپاس و کیت پنچر گیری ندارند و دلیل این امر این است که اگر پنچری ایجاد شود راننده می تواند به راحتی حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیر را و بدون باد طی کند تا ماشین به تعمیرگاه برسد.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی خودرو | 15 دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند!

در بازار دو نوع تایر ران فلت وجود دارد:

  • سیستم‌های ران‌ فلت با تکیه‌گاه داخلی (self-supporting)
  • تکیه‌گاه کمکی (auxiliary supported)

ساختار لاستیک از سیم های فولادی کوچک متعدد تشکیل شده است که باعث افزایش مقاومت و دوام بیشتر می شود. اما لاستیک های ران فلت با استفاده از تیکه گاه داخلی به علاوه سیم های فولادی چندین کابل مقاوم در برابر حرارت نیز دارند تا لاستیک بتواند در هنگام پنجر شدن بدون کمک فشار باد، ساختار خود را حفظ کند و وزن خودرو را نیز تحمل نماید. چرا باد نیتروژن برای لاستیک خودروها انتخاب می شود؟

تاریخ لاستیک های ران فلت

معمول است که تاریخچه لاستیک های ران فلت را به اواخر قرن نوزدهم ربط می دهند. اما در اصل ایده‌ تولید آن در دهه‌ ۳۰ میلادی شکل گرفته است که در صورت خالی بودن لاستیک از هوا باز هم لاستیک ساختار خود را از دسدت ندهد. نمونه اول این لاستیک ها کاربرد نظامی داشته و توسط میشلین طراحی شد و در تولید آن از فوم داخلی نیمه ضدگلوله‌ای استفاده شده است که می‌تواند به راحتی وزن وسیله نقلیه را تحمل کند. هزینه زیاد خرید این لاستیک ها باعث شد که مردم خیلی میل به خرید آن نداشته باشند.

شرکت آمریکایی گودیر در دهه ۵۰ میلادی لاستیکی برای کرایسلر تولید کرد که آستر داخلی مخصوصی داشت. این آستر امکان تحمل وزن خودرو را به طور کامل دارد، اما باز هم بها تمام شده آن زیاد بود. پاره شدن و سابیدگی لاستیک خودروها از چیست!؟

دهه‌ی ۷۰ میلادی دانلوپ سیستم Denovo مخصوص خود را تولید کرد در واقع لاستیکی بود که می توانست کمی بدون باد حرکت کند. ابتدا این سیستم روی مدل فیات تست شد و این تست در شرایطی انجام شد که خودرو از اسکاتلند تا تورین ایتالیا را با لاستیک‌هایی بدون باد طی کرد ولی همچنان تقاضاهای محدودی برای لاستیک‌های Denovo وجود داشت. این لاستیک‌ها در غالب آپشن در روور P6 و به‌ صورت استاندارد در آستین مترو عرضه می‌شدند. این تکنولوژی در واقع ریشه اصلی شکل گیری لاستیک‌های ران فلت امروزی به شمار می آید.

نقاط قوت لاستیک های ران فلت

شما می توانید با بررسی معایب لاستیک های ران فلت در کنار مزایای آن در خرید و نوع کاربردی که مدنظرتان است انتخاب بهتری داشته باشید. بزرگترین مزیت لاستیک های ران فلت این است که اگر پنچر شوند همچنان می توانند مسیر را ادامه دهند. فرض کنید در مانطق دور در حال رانندگی هستید و لاستیک خودرو شما دچار پنچری می شود در این شرایط با بهره وری از فناوری لاستیک ران فلت خودرو می توانید تا ۱۶۰ کیلومتر ادامه مسیر را طی کنید تا خود را به یک تعمیرگاه برسانید و دیگر حتی زحمت تعمیر را نیز به خود نمی دهید تا لباس هایتان یا خودتان در این حین آسیب ببینید.

وزن کمتر

خودروهایی که دارای این لاستیک هستند وزن کمی دارند که باعث مصرف سوخت کمتر سوخت نیز می شود. همچنین فضای بیشتری در صندق خواهید داشت که به دلیل نبود زاپاس است. علت پر کردن لاستیک با هوا چیست؟

مطالعه بیشتر  مهمترین نکات رانندگی در شب 

مقاومت بهتر در نبود فشار باد کافی

این تایر می تواند با نبود فشار باد کافی نیز وزن خودرو را تحمل کند. اگر بر فرض شما تغییر ناگهانی در فشار باد ایجاد کنید تاثیر بسیار کمی در انتقال وزن خودرو و عملکرد عاج های لاستیک می گذارد.

نقاط ضعف لاستیک های ران فلت

اگر لاستیک خودرو بترکد و یا شیار بزرگی در دیواره لاستیک آن ایجاد شود دیگر نمی توان مثل قبل انتظار کارایی مناسب داشت زیرا لاستیک های ران فلت فقط برای پنجری طراحی شده اند نه آسیب های جدی و عمیق تر. حتما بخوانید: صدا و لرزش از ناحیه لاستیک خودرو به چه دلیل است؟

نداشتن زاپاس

اگر در هر صورت برای لاستیک اتفاقی بیافتد که آسیب بیشتری از پنچری وارد کند و به نوعی لاستیک را به طور کلی معیوب کند دیگر نمی توانید به لاستیک زاپاس دلگرم باشید زیرا این لاستیک های ران فلت خودرو زاپاس ندارند و به نوعی در این شرایط شما با مشکل اساسی روبه رو می شوید.

کوتاه بودن عمر

طبق مقاله جدید J.D POWER کسانی که از تایر ران فلت استفاده می کنند ۶۰۰۰کیلومتر زودتر نسبت به کسانی که تایر خودرو عادی دارند برای تعویض لاستیک اقدام کرده اند. گفته می شود که سازندگان تایر تلاش می کنند از یک ترکیب عاج نرم برای لاستیک های ران فلت استفاده کنند تا در مقابل رانندگی خشک (خشن) مقاوم باشد. با لاستیک زاپاس چقدر می توانیم رانندگی کنیم!

سواری خشک

رانندگی با خودروهای مجهز به لاستیک های ران فلت خشک و کوبنده است چرا که دیواره این لاستیک ها سخت تر و مستحکم تر از لاستیک های معمولی است. لذا خودروسازانی که از این نوع تایر در خودروهایشان به صورت استاندارد بهره می برند، معمولا سیستم تعلیق را طوری طراحی می کنند که تا حدی سواری خشک و خشن را جبران نماید.

هزینه زیاد

به دلیل فناوری پیشرفته ای که در لاستیک ران فلت به کار رفته است به لحاظ هزینه بسیار گران تر می باشد و در کنار این مسئله قابل تعمیر نبودن این لاستیک نیز مشکل اساسی تری را برای رانندگان به وجود می آورد.

آسان نبودن دسترسی

لاستیک های ران فلت محصولی نیستند که هر فروشگاه مربوط به لوازم خودرو آن را داشته باشد و اگر در منطقه دور افتاده ای دچار مشکل شدید حتما باید منتظر بمانید از شهرهای بزرگ لاستیک را برای شما بیاورند یا خودتان را به آن جا برسانید. البته یک موضوع دیگر که باعث دشواری بیشتر می شود این است که نمی توانید فقط یک چرخ خودرو را با لاستیک معمولی عوض کنید، در این شرایط باید همه لاستیک های خودرو را نیز تعویض نمایید. شما با اطلاع داشتن از این نکات می توانید خرید لاستیک ران فلت را با اطمینان بیشتری انجام دهید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو چیست؟

mortazavi

فیس لیفت خودرو (Car facelift) چیست؟

mortazavi

آشنایی با خودروهای انژکتوری و نحوه عملکرد آنها

mortazavi

نظر دهید.