مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟ رفع گرفتگی رادیاتور خودرو | فواید شستن رادیاتور ماشین | محلول شست و شو رادیاتور | مایع جرم گیر رادیاتور 

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟

فلاش کردن رادیاتور خودرو می تواند به کل سیستم فنی خودرو کمک کند. همه ما می دانیم که رادیاتور به شدت نقش مهمی در خودرو ایفا می کند. شما در درجه اول باید با سیستم کلی رادیاتور خودرو آشنا شوید تا در مرحله بتوانید فواید شست و شو رادیاتور ماشین را به خوبی درک کنید. زمانی که شما دست به شست و شو رادیاتور می زنید در واقع با رفع گرفتگی رادیاتور خودرو دست و پنجه نرم می کنید. اگر می خواهید این مرحله از فرایند شست و شو خودرو به خوبی طی شود بهتر است که در انتخاب مایع جرم گیر رادیاتور دقت کنید تا زمانی که این فرایند را انجام می دهید محلول شست و شو رادیاتور بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

همه رانندگان در دوران آموزش خود می آموزند که  هر قطعه و یا سیستم فنی در خودرو یک زمان رسیدگی مشخص دارد که آن شخص به عنوان راننده باید به آن توجه ویژه داشته باشد. فلاش کردن رادیاتور خودرو مسئله ای است که می تواند از به وجود آمدن گرمای بیش از حد جلوگیری کند و همین مسئله منجر شود که طول عمر مفید این قطعه افزایش پیدا کند که با گذشت زمان هزینه را برای شما کاهش می دهد. رفع گرفتگی رادیاتور خودرو یا همان فلاشینگ رادیاتور نیاز به دانش و تخصص دارد که ما تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد در ادامه این مطلب این دانش را به شما انتقال دهیم. دقت داشته باشید که بدون داشتن دانش مورد نیاز هیچ وقت به سراغ این کار نروید زیرا می تواند برای شما مشکل ساز باشد و هزینه زیادی را برایتان به بار آورد.

مایع شست و شو رادیاتور و مواد تشکیل دهنده آن

در فرایند شستن خودرو محلول شست و شو رادیاتور دارای اهمیت زیادی است که به همین دلیل ما می خواهیم به طور اساسی به بررسی این مسئله بپردازیم. فلاش کردن رادیاتور از این جهت دارای اهمیت است که کمک زیادی به بهتر کار کردن خودرو شما می کند. رادیاتور خودرو شما با یک شست و شو عالی می تواند به عنوان یک سیستم خنک کننده در بیشتر زمان ها بسیار عالی کار کند زیرا شست و شو باعث می شود که ذراتی مثل خاک، زنگ زدگی و ذرات مضر دیگر در سیستم رادیاتور وجو نداشته باشند که این امر به شدت در سلامتی سیستم رادیاتور مفید می باشد. ریختن آب در رادیاتور ماشین یک اقدام مناسب و مفید برای خودرو است یا به آن آسیب وارد می کند!

مطالعه بیشتر  آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

اگر مایع رادیاتور یک مخلوط باشد که ۵۰ درصد از آن را آب مقطر تشکیل داده باشد و ۵۰ درصد دوم آن از ضدیخ بهتر است بدانید بعد از گذشت مدت زمانی خود این محلول دچار آلودگی می شود که به شدت برای رادیاتور مضر می باشد و شما در نهایت با خودرویی رو به رو هستید که رادیاتور آن خوب کار نمی کند و همچنین در زمستان هم نمی تواند وظیفه اصلی خود را برای جلوگیری از انجماد آب داخل رادیاتور درست انجام دهد. ناتوانی این رادیاتور در انجام وظایف خود در زمستان باعث می شود که قسمت هایی در خودرو مثل موتور دچار صدماتی شوند که جبران ناپذیر است مثل (ترک خوردن بدنه موتور). دقت داشته باشید که اگر مایع خنک کننده در زمان درست تعویض نشود دیگر قابلیت های اساسی خود را از می دهد که عبارت اند از:

  • قابلیت های ضد خوردگی
  •  انتقال گرما

 در مرور زمان این مسئله باعث می شود که فلزات مختلف موتور دچار پوسیدگی شوند که در بلند مدت موجب از کار افتادن موتور نیز خواهند شد. البته این مسئله می تواند باعث از بین رفتن فلزاتی مثل آلومینیوم، فولاد و مس شود که در قطعاتی مثل واتر پمپ و ترموستات کارایی دارند.

شیوه رسوب گیری رادیاتور خودرو

یک جمله معروفی است که در بیشتر حوزه ها کارایی دارد، پیشگیری بهتر از درمان است ما پیشنهاد می کنیم که در درجه اول تلاش کنید اجزای داخلی موتور را دور از رسوب و آلودگی و همچنین حرارت خیلی زیاد موتور تا خودرو بتواند در بهترین حالت خود کار کند. همان طور که گفتیم سیستم خنک کننده خودرو دارای اهمیت زیادی است و ما پیشنهاد می کنیم که در تعویض ضد یخ قدیمی به شدت کوشا باشید. زیرا اگر این مایع دیگر قادر به محافظت از اجزاء خودرو نباشد و به نوعی تاریخ مصرف خود را از دست داده باشد می تواند آسیب اساسی وارد کند. شست و شو رادیاتور خودرو دارای چند مرحله ساده است که ما در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

تخلیه مخرن رادیاتور خودرو

در درجه اول شما به یک محلول شست و شو رادیاتور نیاز دارید تا با استفاده از آن مطمئن شوید که همه آلودگی های داخل موتور نابود شده است. البته ناگفته نماند که شما نیاز به آب مخصوص رادیاتور و همچنین ضدیخ جدید دارید که تاثیر زیادی در عملکرد صحیح سیستم رادیاتور دارد. زمانی که این وسایل را تهیه کردید موقع شروع کار است فقط دقت داشته باشید که در زمان خرید تاریخ انقضا این وسایل درست باشد تا دچار مشکلاتی بیشتر نشوید. بهتر است برای تعویض ضد یخ و ریختن محلول با استفاده از یک جک جلوی ماشین را بالا آورید تا دسترسی شما به قسمت زیر رادیاتور و پیچ تخلیه دسترسی راحت باشد. حال از طریق پیچ تخلیه مخزن رادیاتور را تخلیه کنید و پس از آن مخرن را با آب مقطر و مایع رادیاتور شست و شو دهید.

مطالعه بیشتر  بررسی کد خطای 0110 در خودرو همراه با نشانه ها و علائم

شست و شو و هواگیری رادیاتور خودرو

در این مرحله خودرو را از جک پایین بیاورید و مطمئن شوید که همه دستورالعمل های درج شده بر روی بطری محلول رادیاتور فلاش را به خوبی انجام داده اید. البته به این نکته دقت داشته باشید که نیاز است مشخص کنید که چه قدر زمان نیاز است تا رادیاتور فلاش وظیفه خود را خوب انجام دهد البته با در نظر گرفتن این موضوع که دمای خودرو بالا نرود. رادیاتور را دوباره تخلیه کنید تا این مخلوط آب و مایع جرم گیر رادیاتور تخلیه شود. رادیاتور را با مایع ضد یخ پر کنید البته به دستور سازنده آن هم دقت کنید زیرا با توجه به شیوه ساخت هر کدام از آنها نوع استفاده و میزان رقیق بودن آن ممکن است متفاوت باشد. اگر فکر می کنید که نیاز به رقیق کردن هست پیشنهاد می کنیم از آب مقطر استفاده کنید. حال نیاز است هواگیری رادیاتور طبق دستورالعمل سازنده به خوبی انجام شود. عملکرد مخزن سر ریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه عمل میکند!؟ 

هزینه فلاش کردن رادیاتور خودرو

درباره هزینه های شست و شو رادیاتور خودرو نگران نباشید زیرا شما می توانید با تهیه یک مایع شست و شو رادیاتور استاندارد، آب مقطر و ضد یخ به خوبی و با خیالی راحت این کار را انجام دهید. البته این نکته را در نظر داشت باشید که باید در زمان شست و شو دانش این کار را داشته باشید و از نکات ضروری مطلع باشید تا خطری سیستم فنی خودرو و شما را تهدید نکند. شما شاید در زمان تهیه این محلول فکر کنید که در حال خرج کردن پول بیهوده هستید اما کاملا در اشباه می باشید زیرا  با این کار شما هزینه های زیاد تعمیر را که در اثر انجام ندادن همین شست و شو پیش می آید را پیشگیری می کنید. اما فلاش کردن رادیاتور خودرو در نهایت به دلیل سرو کار داشتن با مواد شیمیایی و در ظاهر ساده به نظر رسیدن این موضوع نیاز به آموزش دارد که ما در این مطلب تلاش کردیم آن را به همراه فواید شست و شو رادیاتور خودرو ارائه دهیم.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ضد یخ (Coolant) چیست؟

mortazavi

سیستم کنترل کشش یا Traction Control System

mortazavi

خودروهای دوگانه سوز و مهمترین معایب آنها

mortazavi

نظر دهید.