مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

فرمان برقی در مقابل هیدرولیک! کدام را ترجیح می دهید؟

فرمان برقی در مقابل هیدرولیک! کدام را ترجیح می دهید؟ فرمان هیدرولیک در خودرو | فرمان برقی خودروها | مزایای سیستم فرمان برقی | جایگزینی فرمان هیدرولیک با فرمان برقی | دانستنی های خودرو | مقالات فنی خودرو 

فرمان برقی در مقابل هیدرولیک! کدام را ترجیح می دهید؟ فرمان هیدرولیک در خودرو | فرمان برقی خودروها | مزایای سیستم فرمان برقی | جایگزینی فرمان هیدرولیک با فرمان برقی | دانستنی های خودرو | مقالات فنی خودرو

فرمان برقی، سیستمی در خودروها است که رانندگان را با کمک گشتاور، نیروی بهتری به چرخ‌ها خودرویشان می دهد و البته حرکت و چرخش آنها را نیز آسان‌تر می‌کند. فرم قدیمی فرمان برقی، فرمان هیدرولیک است که از شیلنگ، تسمه محرک، سیال، قرقری و پمپ تشکیل شده است. دنبال کننده اخبار خودرو و از همه مهمتر مطالب فنی خودروها در سایت خبرگزاری ۲۲ شرقی باشید، در مطالبی که در این مقاله به آن اشاره می شود نیز توجه بیشتری نشان دهید چراکه مباحث جالبی را در مورد انواع مختلف سیستم فرمان و مشکلات آن نشان داده است….

فرمان هیدرولیک

فرمان هیدورلیک را اگر بخواهیم به طور کلی تر بیان کنیم باید بگوئیم که: اساساً با اتصال پمپ به موتور خودرو کار می کند و از فشار هیدرولیک برای اناقل نیرویی که راننده به فرمان وارد می کند استفاده می کند. این فشار توسط پمپ فرمان در موتور خودرو ایجاد می شود.

بنابراین اگر چرخ بچرخد، فشار هیدرولیک با افزودن مایع هیدرولیک بیشتر از طریق سوپاپ ها و به داخل سیلندر، نیروی چرخش را افزایش می دهد. سیلندر هیدرولیک سپس به چرخ دنده فرمان فشار وارد می کند و در نتیجه چرخ ها هدایت می شوند. از آنجایی که روغن فرمان در یک سیستم هیدرولیک بسیار مهم است، کثیف بودن یا کم بودن مایع فرمان یکی از دلایل رایج بسیاری از مشکلات مربوط به فرمان است.

مطالعه بیشتر  آپشن های مختلف خودرو | آشنایی با سیستم کنترل صدا یا Voice Control

فرمان برقی

این روزها، بسیاری از خودروها با فرمان برقی ساخته می شوند که نیازی به سایر اجزای مورد استفاده در سیستم فرمان هیدرولیک ندارد. در عوض، سیستم فرمان برقی دارای یک موتور الکتریکی است که به همراه سنسورهایی که می توانند گشتاور راننده را تشخیص دهند، روی جعبه فرمان قرار داده شده است. نکات فنی خودرویی | ۵ علت اصلی آسیب به سیستم فرمان برقی

هر چرخش چرخ توسط راننده بر میزان برق تولید شده توسط موتور تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، این نیرو تنها پس از چرخاندن چرخ توسط راننده تولید و استفاده می شود.

به این ترتیب ماشین انرژی زیادی از موتور مصرف نمی‌کند حتی در زمانیکه راننده چرخ را نمی چرخاند! این امر در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیرات مربوط به موتور می شود.

کدام یک بهتر است؟

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، باید بدانید که فرمان برقی به طور کلی یک سیستم ساده تری نسبت به فرمان هیدرولیک دارد و به همین دلیل است که بسیاری از تکنسین ها و سازندگان خودرو ترجیح می دهند از این نوع فرمان برقی در مقابل هیدرولیک استفاده کنند. ۹ دلیل ایجاد صدا در هنگام چرخش فرمان

از مزایای سیستم فرمان برقی می توان افزود که فرمان برقی ۹۰ درصد انرژی کمتری از موتور خودرو را نسبت به فرمان هیدرولیک می گیرد. این به این معنی است که عمر موتور طولانی تر خواهد بود.

از سوی دیگر، سیستم هیدرولیک آنقدر پیچیده است که برای عملکرد به تعمیر و نگهداری بیشتر و قدرت بیشتری نیاز دارد. حتی وزن بیشتری به خودرو اضافه می کند که باعث کاهش مسافت پیموده شده بنزین و افزایش نیاز برق آن می شود.

مطالعه بیشتر  علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو 22 شرقی

بنابراین واضح است که سیستم فرمان برقی بهترین و اقتصادی ترین سیستم فرمانی است که می توانید در ماشین خود داشته باشید که بتواند جایگزینی فرمان هیدرولیک با فرمان برقی شود. اگر به دنبال خرید یک خودروی جدید هستید، احتمالاً این سیستم قبلاً در آن اعمال شده است. اما اگر خودرویی با قدمت بیش از ۱۰ سال خریداری می کنید، باید برای داشتن یک سیستم فرمان هیدرولیک آماده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

لیست به روز شده قیمت خودروهای داخلی در بازار ایران ۳ خردادماه ۱۴۰۲

mortazavi

وزارت صمت شرایط فروش اینترنتی خودرو را اعلام کرد

mortazavi

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.