مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سنسور اکسیژن: نشانه های خرابی، تست و رفع عیب یابی آن + فیلم و عکس

برای درک بهتر مفاهیم ابتدایی در مورد سنسور اکسیژن پیشنهاد می شود مطالب قبلی سایت ۲۲ شرقی را مطالعه کنید. در این مطلب به بررسی عیب یابی سنسور اکسیژن و نحوه تعویض سنسور اکسیژن به همراه ذکر برخی نشانه های خرابی سنسور اکسیژن توضیحاتی ارائه خواهد شد. برای اینکه بدانید هر خودرو چه قطعاتی در آن بکار رفته است می توانید دفترچه راهنمای خودرو و یا مشخصات آن را بررسی کنید، چرا که لازم است هر راننده ای دانش کافی در مورد خودرو و البته قطعات مهمی که در آن به کار رفته است را داشته باشد تا در شرایطی که با اخطار، روشن شدن برخی چراغ ها، صداهای عجیب و غریب و به طور کلی عملکرد نادرست خودرو مواجه شد بتواند تصمیم گیری درستی داشته باشد…

سنسور اکسیژن و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

در ابتدا لازم است ذکر شود که سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی می باشد که وظیفه دارد نسبت اکسیژن موجود در یک گاز یا مایع را اندازه بگیرد. عملکرد سنسور اکسیژن در خودرو به این صورت است که مانند یک ژنراتور عمل می کند و زمانی که تا حد متعادلی گرم شد، ولتاژی را تولید می کند. بخشی از سنسور که در مانیفولد دود قرار گرفته است یک حباب زیرکونیومی می باشد که بر روی آن به وسیله یک پوسته پوشیده شده است و همچنین قسمت بیرونی آن هم به وسیله یک لایه پلاتینی پوشیده شد و دو الکترود پلاتینی یا کنتاکت ها هم در درون آن قرار دارد.

  • عملکرد سنسور اکسیژن در خودرو 
  • نشانه های خرابی سنسور اکسیژن در خودرو 
    • فرسودگی سنسور اکسیژن 
    • داغی سنسور اکسیژن
    • زمان تعویض سنسور اکسیژن در خودرو 

عملکرد سنسور اکسیژن در خودرو 

همانطور که گفته شد قسمت بیرونی در مجاورت گازهای داغ مانیفولید دود قرار گرفته است اما در درون این حسگر، سنسور الکترود قرار گرفته که بین هوای محیط و دود اگزوز قرار دارد و تنفس آن از بین کانکتور سیم ها انجام می شود و همین فضای کم باعث می شود که محل خوبی برای ورود هوا به درون سنسور است.

مطالعه بیشتر  روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد که نباید بر روی این کانکتور روغن کاری انجام شود تا همین ورودی های هوا بسته شوند. زمانی که اختلاف  مقدار اکسیژن بین اگزوز و هوای محیط در داخل سنسور اکسیژن باعث تولید ولتاژ و نسبت جریان در میان حباب سرامیکی می شود و البته هرجقدر میزان اختلاف اکسیژن بیشتر باشد ولتاژ تولیدی سنسور نیز بیشتر می شود.

زمانی که ECU یک سیگنال با ولتاژ بالا مبنی بر غنی بودن مخلوط سوخت دریافت می کند و به جهت کاهش ولتاژی که سنسور تولید کرده است باعث می شود مخلوط سوخت را رقیق شود. اما در زمانی که سنسور سیگنالی با ولتاژ پایین مبنی بر رقیق بودن مخلوط سوخت به ECU دریافت کرده است، ECU دوباره سوخت را غنی را می کند.

البته این رقیق یا غنی بودن مخلوط سوخت در سرعت های متفاوت خودرو به سیستم سوخت رسانی هم وابسته است. خودروهای که دارای این سنسور هستند، سنسور مجهز به گرم کن می باشد که ممکن است سه یا چهار سیم داشته باشد و در سنسورهایی که تک سیمه هستند و البته نسخه های قدیمی تری نیز دارد، این گرم کن وجود دارد و البته این موضوع نیز باید مدنظر قرار بگیرد که در زمان تعویض سنسور، باید گرم کن یا فاقد گرم کن را نصب کنید.

عیب یابی سنسور اکسیژن | تعویض سنسور اکسیژن | نشانه های خرابی سنسور اکسیژن | عملکرد سنسور اکسیژن | فیلم نحوه تعویض سنسور اکسیژن
عیب یابی سنسور اکسیژن | تعویض سنسور اکسیژن | نشانه های خرابی سنسور اکسیژن | عملکرد سنسور اکسیژن | فیلم نحوه تعویض سنسور اکسیژن

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن در خودرو

سنسور اکسیژن زمانی مشخص است که خراب شده، رقیق شدن مخلوط سوخت را رقیق نشان دهد و یا اینکه عملکرد کلی این سنسور دچار اختلال می شود.

فرسودگی سنسور اکسیژن

سنسور زمانی که عمر آن به پایان می رسد و عملکرد خود را مانند روزهای اولیه به درستی انجام نمی دهد و تاخیر زمانی سنسور برای ارسال سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی یا همان ECU افزایش یافته و سنسور کُند کار می کند که همین حالت باعث می شود که مخلوط سوخت و هوای موتور به محدوده بالانس نزدیک نشود و چنانچه موتور روغن سوزی داشته باشد مایع خنک کننده به درون موتور نشت می کند که المنت سنسور آلوده می شود و در نهایت خرابی سنسور را به وجود می آورد.

مطالعه بیشتر  مواردی که در سرویس دوره حتما باید رعایت کرد

داغی سنسور اکسیژن

زمانی که دما بین ۶۱۷ تا ۶۶۲ باشد، سنسور اکسیژن گرم شود و ولتاژ تولید می کند اما چنانچه با دمای اگزوز گرم باشد دقایقی طول می کشد تا به دمای عملکردی خود برسد.در مدل خودروهای جدیدتر که سنسور اکسیژن قرار می دهند مدار گرم کن الکتریکی درون سنسور قرار گرفته است و به سرعت درجه حرارت مورد نظر را ایجاد می کند که همانطور که گفته شد سه یا چهار سیمه هستند و در نوع بدون گرم کن هم یک یا دو سیمه می باشند.

انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

زمان تعویض سنسور اکسیژن در خودرو

برای عیب یابی سنسور اکسیژن لازم است تا قبل از اینکه سنسور اکسیژن به طور کامل خراب شود تست شده و در صورت خرابی تعویض شود. به گفته بسیاری از کارشناسان توان حداکثر موتور بعد از طی یک مسافت مشخص و البته برای مدل سنسورهای قدیمی ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل است و در مدل های جدیدتر بعد از طی مسافت ۶۰۰۰۰ می باشد که بعد از طی مسیر باید سنسور اکسیژن تعویض شود و در حال حاضر در خودروهایی که دارای OBD II می باشند مسافت مورد نظر ۱۰۰۰۰۰ می باشد.

برای نحوه تست و تعویض سنسور اکسیژن اگر دانش کافی را در این مورد دارید می توانید با مشاهده این فیلم آن را به راحتی تعویض کنید و اگر در این مورد هیچ گونه اطلاعاتی ندارید باید به یک متخصص خودرو و یا میکانیکی مراجعه کرده تا این قطعه را به صورت اصولی و درست تعویض کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نگه داشتن ترمز در سراشیبی و روش صحیح انجام دادن آن

mortazavi

مهمترین نکات رانندگی در شب 

mortazavi

معرفی ترمز EBD و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.