مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

عملکرد سیستم محدود کننده سرعت خودرو (Speed Limiter) چگونه است؟

عملکرد سیستم محدود کننده سرعت خودرو (Speed Limiter) چگونه است؟ وظیفه سیستم محدود کننده سرعت | نقش سیستم اسپید لیمیتر در خودرو | دانستنی های فنی خودرو | دانستنی های جالب در خودرو 

براساس قوانینی که برای خودروسازان خارجی تعیین شده است، خودروهای لوکس مانند: بنز، بی ام و، فراری، بوگاتی و… نمی توانند از محدوده سرعت تعیین شده بالاتر بروند و به همین دلیل مدت زمانی ست که بر روی آنها یک سیستم محدود کننده سرعت که به آن governor نیز گفته می شود، تعبیه شده است. اما این سیستم چیست و چگونه عمل می کند!!

سیستم محدود کننده سرعت چیست؟

محدود کننده سرعت (Speed Limiter) یک سیستم کمک سرعت هوشمند (ISA) است که از حرکت خودرو با سرعت تعیین شده جلوگیری می کند. این مفهوم مشابه کروز کنترل نیست زیرا خودرو این سرعت تنظیم شده را حفظ نمی کند، اگر ماشین شما هر دو را داشته باشد، این دو عملکرد متفاوتی خواهند داشت، عملکرد محدود کننده با کروز کنترل در یک گروه قرار داده می شوند … در کروز کنترل راننده همچنان می تواند از پدال گاز استفاده کند، اما در صورت رسیدن خودرو به سرعت محدود، محدود کننده سرعت از حرکت سریع تر خودرو جلوگیری می کند. تمام محدودکننده‌های سرعت را می‌توان با فشار دادن شدید پدال گاز لغو کرد و اطمینان حاصل کرد که در صورت نیاز، همیشه می‌توانید شتاب بگیرید.

نحوه عملکرد محدود کننده سرعت به چه شکل است؟

به عبارتی ساده، حسگرهای ماشین سرعت حرکت را تشخیص می‌دهند، سپس این اطلاعات به کامپیوتر خودرو یا همان ECU منتقل می‌شود. هنگامی که سرعت از پیش تعیین شده تشخیص داده شد، کامپیوتر خودرو، جریان سوخت و هوا را به موتور محدود می کند. بنابراین، به عنوان یک راننده، نمی توانید از حداکثر سرعت از پیش تعیین شده عبور کنید. با این حال، تمام محدود کننده های سرعت را می توان نادیده گرفت. اگر نیاز به افزایش سرعت باشد، فشار دادن شدید روی پدال گاز کارساز خواهد بود. وظیفه سیستم محدود کننده سرعت

مطالعه بیشتر  جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن
عملکرد سیستم محدود کننده سرعت خودرو (Speed Limiter) چگونه است؟ | وظیفه سیستم محدود کننده سرعت | نقش سیستم اسپید لیمیتر در خودرو | دانستنی های فنی خودرو
عملکرد سیستم محدود کننده سرعت خودرو (Speed Limiter) چگونه است؟ | وظیفه سیستم محدود کننده سرعت | نقش سیستم اسپید لیمیتر در خودرو | دانستنی های فنی خودرو

چند نوع محدود کننده سرعت وجود دارد؟

دو نوع محدود کننده وجود دارد:

  • محدود کننده سرعت قابل تنظیم
  • محدود کننده سرعت هوشمند

قابل تنظیم رایج ترین محدود کننده است و در اکثر خودروها استاندارد است. در این حالت، محدودیت توسط راننده تعیین می شود و در صورت تغییر محدودیت سرعت، باید تنظیم شود.

بیشتر بدانید: عوامل کاهش سرعت خودرو کدام اند، در مواقعی که احساس می کنید هر چقدر قصد شتاب گرفتن دارید اما خودرو نمی تواند سرعت بیشتری بگیرد قطعا برخی قطعات خودروی شما با مشکل مواجه شده اند و ضمن اینکه این موضوع به سیستم محدود کننده سرعت ارتباطی ندارد، پیشنهاد می شود مطلب لینک شده را با دقت بخوانید تا دلایل آن را متوجه شوید.

سیستم محدود کننده سرعت هوشمند برای برخی از تولیدکنندگان، از جمله فورد، گزینه سیستم پیشرفته‌تری را در برخی خودروها ارائه می‌دهند که محدودکننده سرعت را به دوربینی متصل می‌کند که می‌تواند علائم محدودیت سرعت را تشخیص دهد. هنگامی که به منطقه ای با محدودیت سرعت متفاوت رانندگی می کنید، محدود کننده مطابق با آن تنظیم می شود.

دلیل اهمیت محدود کننده سرعت در خودروها چیست؟

محدودیت‌های سرعت به این امید اجرا می‌شوند که ایمنی جاده‌ها را تامین کنند. شورای ایمنی حمل‌ونقل اروپا (ETSC) می‌گوید که محدودکننده‌ها تصادفات را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند و در عرض ۱۵ سال جان ۲۵۰۰۰ نفر را نجات می‌دهند. تمامی وسایل نقلیه در اتحادیه اروپا مجهز به سیستم ISA خواهند بود تا رانندگان از سرعت مجاز جلوگیری کنند. این امر باعث می شود رانندگان مجبور نباشند دائماً سرعت سنج خود را بررسی کنند و به این معنی است که احتمال سرعت گرفتن و جریمه شدن کمتر است. علاوه بر این، تصور می‌شود که این اقدامات مزایایی را برای رانندگان به همراه خواهد داشت، از جمله راندمان سوخت بالاتر، کاهش انتشار CO2 و حق بیمه کمتر.

مطالعه بیشتر  سیستم سوخت رسانی و جرقه در خودروهای سواری

کدام مدل خودروها محدود کننده سرعت دارند؟

بسیاری از مدل ها شامل:

  • فورد
  • مرسدس بنز
  • پژو
  • رنو
  • بوگاتی
  • فراری
  • و…

چه تفاوتی بین کروز کنترل و محدود کننده سرعت وجود دارد؟

زمانی که از سیستم محدود کننده سرعت خودرو استفاده می کنید، کنترل کامل خودرو را در دست دارید. برای ادامه حرکت باید پدال گاز را فشار دهید. اگر این کار را نکنید، سرعت ماشین کم می شود و می ایستد. دانستنی های فنی خودرو

کروز کنترل برای حفظ سرعت ثابت، کنترل پدال گاز را در دست می گیرد. اصلا نیازی به فشار دادن آن نیست و ماشین با همان سرعت ادامه می دهد. سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی ​​پیشرفته‌تر نیز می‌توانند ترمز کنند و آنها را قادر می‌سازد تا فاصله مشخصی را از خودروی جلویی حفظ کنند.

هر دو سیستم را می توان با فشار دادن پدال ها یا خاموش کردن آنها با فشار دادن یک دکمه لغو کرد.

اما در بیانی دیگر و در پایان مطلب متفاوت تر بخوانید: به طور کلی، فرمان‌های سرعت سنسورهای الکترونیکی دارند و این سنسورها با کامپیوتر موتور کار می‌کنند تا بتوانند سرعت خودرو را کنترل کنند. سنسورهای الکترونیکی این داده‌های سرعت را جمع کرده و اطلاعات را به کامپیوتر موتور منتقل می‌کنند.

هنگامی که سرعت به حد مجاز از پیش تعیین شده رسید، موتور خودرو سرعت جریان آزاد هوا، سوخت و حتی سیستم احتراق را محدود می کند تا خودرو بیشتر از آن محدوده نتواند جرقه بزند و ادامه سرعت بالاتر را انجام دهد. با انتقال سرعت به سیستم کامپیوتری موتور، موتور قادر است به کنترل سرعت خودرو کمک کند.

وسیله نقلیه می تواند تا آنجا که می تواند سریع حرکت کند، اما به طور کلی نمی تواند از سرعت مجاز خود عبور کند. به این ترتیب، تنظیم کننده سرعت با موتور خودرو هماهنگ می شود تا نگذارد از حد تعیین شده فراتر برود و سرعت های بالاتر را کنترل می کند. محدودیت سرعت خودرو (Speed Limiter) را می توان در زمان نصب از پیش تعیین کرد تا به کنترل سرعت خودرو کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم فرمان خودرو کارآمد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

mortazavi

کیت مکش هوای موتور خودرو یا Car Air Intake System

mortazavi

عدد اکتان بنزین چیست؟

mortazavi

نظر دهید.