مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

عملکرد سیستم تعلیق بادی برا بهبود کیفیت سواری

دانستن اطلاعات مختصر در مورد قطعات خودرو برای هر راننده ای لازم و ضروری است و در این مطلب از سایت ۲۲ شرقی در مورد مقالات فنی خودرو با ما همراه باشید تا بدانید که چگونه عملکرد سیستم تعلیق بادی در خودروها که البته زمانی فقط در خودروهای لوکس به کار برده می شود اما الان در تمامی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد، باعث می شود که کیفیت خودرو بالاتر برود؟

مسلما تعلیق باد باعث می شود که راحتی سواری خودرو بالاتر برود و ارتفاع سواری نیز پایین بیاید تا در زمان ورود و خروج خودروهای شاسی بلند راحت تر انجام شود و در سرعت های بالا درگ را کاهش دهد.

البته می توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد تا حتی فاصله کف خودرو با زمین برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده مانند آفرود بالاتر برود.

حتی می توان به کمک آن میزان سختی فنرها برای پشتیبانی از حالت های مختلف رانندگی را تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می توان با هر نوع سیستم میرایی مانند مراکننده های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.

نحوه عملکرد سیستم تعلیق بادی

واحدهای سیستم تعلیق بادی به جای فنرهای مارپیچی موجود شده است و در کمک فنرهای تعلیق ترکیب می شوند که می توان به صورت جایگزین از فنرهای بادی به صورت مستقل از کمک فنر، به ویژه در تعلیق عقب استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهند فنر بادی از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف است و در انواع و اندازه های گوناگون وجود دارند که در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می دهند و شبیه به قصر بادی در اندازه کوچک اما با فناوری پیچیده هستند. فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل میکنند و در زمان فشرده شدن مقاومت بیشتری نیز برای خود فراهم می کنند.

مطالعه بیشتر  شرح کروز کنترل هوشمند smart Cruise control

این فنرها در ابتدا به صورت ساده در کامیون ها و اتوبوس ها مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضر به سیستم دقیق و کنترل شده ای به وسیله ریزپردازنده تبدیل شده است که توانایی بیشتر از یک فنر معمولی را دارد.

برعکس فنرهای فولادی، حرکت تعلیق یا به اصطلاح خمش، سیستم تعلیق تجهیز شده به فنر بادی مناسب با بار وارده بر آن نیست و به همین دلیل فنر بادی نمی تواند مانند فنر عمل کند و برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری مورد استفاده قرار میگیرد.

همچنین فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی به وسیله کمپرسور تامین می شود و اغلب در زمان کار فنر، مخزنی هم برای تامین فشار آنی وجود دارد.

سیستم تعلیق بادی | عملکرد سیستم تعلیق بادی | دانستنی های خودرو | سایت خبر خودرو | اطلاعات مفید و ضروری خودرو | عملکرد قطعات خودرو

همانطور که فنر بادی کامل شده است پیچیدگی و قابلیت آن هم افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آن، سیستم های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت های مختلف رانندگی را ایجاد میکند.

در صورتی که نرم افزار کنترلی قادر است تنظیمات تعلیق را با سبک های مختلف رانندگی هماهنگ کند و ضمن اینکه از سیستم های تعلیق مدرن می توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو بر روی چرخ های خود در زمان بارگیری زیاد یا یدک کشیدن استفاده کرد.

برای مثال می توان به سیستم های تعلیق پیچیده تر، فنر بادی سه محفظه ای پورشه اشاره کرد که تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت، آف رود فراهم می کند.

سیستم تعلیق بادی به این صورت است که هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می شود و می توان به صورت همزمان دو محفظه را در کنار هم قرار داد.

مطالعه بیشتر  اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟!

برای به دست آوردن نرم ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می شود و سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس در دسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده سازی هوای کمتری است و البته فنر سخت تری را هم ایحاد می کند.

البته لازم به ذکر است که بدانید نام تجاری متنوعی برای سیستم های فنرهای بادی خود خودروسازان انتخاب میکنند اما در اصل سخت افزار آنها به وسیله قطعه سازان مشهوری مانند بی ام و و کنتینتتال است و خودروسازان در مرحله اولی تنظیم نرم افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق مناسب با خودرویی خاص وارد می شوند.

مطلب پیشنهادی: دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو 

سخت افزاری که در فنرها استفاده شده است بسیار پیچیده می باشد و می توان به جای مواد پلاستیکی ساده در سیستم های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده کرد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

mortazavi

باتری مناسب خودروی ال ۹۰ کدام است؟

mortazavi

منجید اگزوز خودرو چه کاربردی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.