مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به همراه قطعات آن

عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به همراه قطعات آن کمک فنر iron man | بهترین سیستم تعلیق خودرو در ایران | سیستم تعلیق خودرو | طرز کار سیستم تعلیق

عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به همراه قطعات آن

عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو در واقع به دلیل فناوری به کار رفته در آن کمی پیچیده است. کمک فنر iron man از محبوب ترین کمک فنرها به حساب می آید. برای اینکه شناخت درستی از سیستم تعلیق خودرو داشته باشیم ابتدا باید بدانیم سیستم تعلیق خودرو چیست؟ با دانستن طرز کار سیستم تعلیق خودرو در واقع شما تازه توانسته اید که با ویژگی های این محصول آشنا شوید. ما در طول این مطلب تلاش می کنیم از همه زوایا به برند آیرونمن بپردازیم.

بیشتر خودروهایی که در بازار وجود دارند، دارای سیستم تعلیقی هستند که بخش های آن به شیوه ای طراحی شده است که برای مسیرهای بدون پستی و بلندی مناسب می باشد.

قطعات تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو در واقع طراحی شرکت های خودروسازی هستند و معمولا برای جذب ارتعاشات این سیستم بر روی خودروها قرار می گیرند و تقریباً اکثر آنها به صورت تویین تیوب طراحی شده اند. طراحی معمولی که در سیستم های تعلیق خودرو وجود دارد به رانندگان این امکان را نمی دهد تا با ماشین به جاهایی که دارای پستی و بلندی زیاد هستند بروند برای همین بیشتر راننده هایی که خودرو شاسی بلند دارند و می خواهند با آن خودروها در مسیرهایی با پستی و بلندی رانندگی کنند نیاز است که از سیستم های تعلیق پیشرفته تری مثل آیرونمن استفاده کنند. پاسخ به این مسئله یکی از دلایلی است که باعث شد تا ما بخواهیم به عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو بپردازیم.

طرز کار سیستم تعلیق

در واقع در میان همه بخش های خودرو سیستم تعلیق اهمیت زیادی دارد که متشکل از قسمت های متنوعی است. مهمترین هدف از وجود سیستم تعلیق در خودروها این مسئله است که مانع از آسیب رساندن ارتعاشات وارد شده از جاده به سرنشینان و اتاق اصلی خودرو می شود است. این سیستم علاوه بر کاهش ارتعاشات واردشده به خودرو می تواند انعطاف پذیری بیشتری نیز به وجود آورد. همچنین این سیستم بخشی از وزن خودرو را طوری تحمل می کند تا ارتفاع ماشین به هیچ عنوان کم نشود.

اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده سیستم تعلیق عبارتند از: کمک فنرها یا دمپرها (Damper or Shock Absorber)، فنرها (Spring) که به شیوه خاصی در کنار هم قرار می گیرند و سیستم تعلیق را تشکیل می دهند.

تاریخچه برند آیرومن

آیرونمن (IRONMAN) یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده لوازم آفرودی در دنیا محسوب می شود. حوزه کار این شرکت در زمینه تولید ابزار و لوازم طبیعت‌گردی، سیستم تعلیق و کیت های ارتفاع، لوازم خودروهای آفرودی مانند سپر، یخچال، بازبند و…  می باشد. اما با این حوزه گسترده فعالیت باز هم در میان تمام محصولات آیرونمن، عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو زبان زد است.

اولین با این شرکت در ملبورن استرالیا در سال ۱۹۵۸ فعالیت خود را آغاز کرد. ابتدا با تولید فنرهای حلقه ای (فنر لول یا Coil Spring) و فنر شمش (Leaf Spring) برای خودروها، کامیون ها، اتوبوس ها و خودروهای دو دیفرانسیل، وارد بازار شد.

به مرور زمان با افزایش خودروهای دو دیفرانسیل، شرکت آیرونمن تصمیم گرفت بیشتر بر روی تولید سیستم های تعلیق و همچنین کیت های ارتفاع (Lift Kit) این خودروها تمرکز کند. زمانی که علاقه مندان به سفرهای آفرودی و طبیعت‌گردی افزایش پیدا کردند. این محصولات به مرور زمان صاحب شهرت جهانی شدند و مردم آنها را بیشتر می خریدند.

مطالعه بیشتر  مفاهیم گشتاور و اسب بخار در خودرو

تفاوت اساسی در بین سیستم های تعلیق آیرونمن در کمک های به کار رفته در آن است. خریداران باید توجه کنند که با دقت به نوع نیاز خودروی خود و همچنین مسیرهایی که در آن ها رانندگی می کنند باید کمک یا دمپر مورد نظر خود را تهیه کنند. هر دمپر آیرونمن برای یک نوع از رانندگی آفرودی به کار می رود و توانایی تحمل حد مشخصی از فشار و ارتعاش وارده را دارد.

انواع کمک ها یا دمپرهای آیرونمن

ما در ادامه مطلب می خواهیم به انواع کمک های آیرونمن بپردازیم که در شناخت کلی سیستم عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو کمک زیادی به شما می کند.

کمک های نیتروژنی برند آیرونمن

عملکرد سیستم آیرونمن خودرو  دارای ساختاری است که شباهت زیادی با کمک های تویین تیوب دارد. تفاوت اصلی بین کمک های تویین تیوب معمولی و کمک های نیتروژنی در این مسئله است که در فضای بیرونی کمک و همچنین در فضای پشتی آن، روغن به کار رفته در کمک نیتروژنی از گاز نیتروژن استفاده شده است تا روغن های وارد شده به فضای بیرونی در فشار قرار داشته باشند. دلیل در فشار قرار گرفتن روغن ها این نکته است که به صورت کف درنیایند و همچنان فشار گاز نیتروژن پشت آن ها قرار داشته باشد. این امر موجب می شود از آزادی عمل آن ها پس از وارد شدن به سیلندر دوم کاهش پیدا کند و در نتیجه به اطراف سیلندر دوم پرتاب نشوند. عملکرد سیستم تعلیق بادی برا بهبود کیفیت سواری خودرو چگونه است؟

این کمک ها بیشتر در مسیرهای آفرودی معمولی و بدون و پستی و بلندی قابل استفاده هستند. کمک های نیتروژنی آیرونمن در مقایسه با کمک های فوم دار این شرکت دارای پیستون کوچکتری هستند و به همین دلیل باعث می شود نتوانند فشارهای زیادی را تحمل کنند و انرژی وارد شده را کاهش دهند.

کمک های فوم دار آیرونمن

ساختار به کار رفته در کمک های فوم دار آیرونمن شبیه به کمک های تویین تیوب است. اما در این میان یک تفاوت اساسی وجود دارد که شرکت آیرونمن در این کمک ها در فضای بیرونی سیلندر اصلی به‌ جای گاز نیتروژن یا هوای پرفشار از فوم استفاده می کند. شرکت آیرونمن برای جایگزینی گاز پرفشار درون سیلندر دوم، حجم روغن به کار رفته در کمک را افزایش داده تا همچنان فشار درون کمک حفظ شود.

علت به کار رفتن فوم در کمک هایFoam Cell چیست؟

در نگاه اول شاید به‌کارگیری فوم در کمک های آیرونمن بیهوده به نظر برسد، اما این فوم ها در درون خود دارای بسته های کوچکی از گاز هستند که ویژگی این گازها این نکته می باشد که هیچ وقت با روغن درون کمک مخلوط نمی شوند و تشکیل کف و روغن نمی دهند. مشکل تشکیل کف با این وجود در هنگام نبود گاز هیدروژن در کمک به طور کامل حل می شود و همچنان فشار مورد استاندارد برای پخش نشدن روغن نیز وجود دارد. اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

مطالعه بیشتر  مقاله فنی خودرو 22 شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

تا این جا کار شاهد بودیم که عملکرد کمک های فوم دار شبیه به عملکرد کمک های نیتروژنی آیرونمن بوده است. اما اصلی ترین دلیل کاربرد فوم در کمک ها، انتقال حرارت (Heat Transfer) روغن درون کمک می باشد. سیستم عملکردی رفت و برگشتی پیستون درون کمک منجر می شود دمای روغن درون کمک افزایش پیدا کند و بنابراین نیاز است که دمای روغن به‌ کار رفته کاهش داشته باشد تا همچنان کارایی خود را حفظ کند. سیستم تعلیق عملکرد خودرو آیرونمن با استفاده از فوم درون کمک می تواند مسیر عبوری روغن درون سیلندر بیرونی را افزایش دهد و در ادامه آن مساحت تماس روغن با اطراف را هم بیشتر کند تا انتقال حرارت بیشتری صورت گیرد. اما فوم عملکردی مشابه رادیاتور دارد و روغن را به ریزترین ذره ها تبدیل می کند تا کاهش دمای آنها راحت تر انجام شود.

این کمک ها برای مسیرهای آفرودی طراحی تولید شده اند تا بتوانند حرارت تولید شده در روغن را به راحتی دفع کنند و افزایش دما منجر نشود که کارایی آنها کاهش یابد.

کمک های دارای فوم حرفه ای

ساختار کمک های حرفه ای فوم دار آیرونمن به شدت مشابه نمونه فوم دار معمولی آن است، اما در این میان یک تفاوت ریشه ای وجود دارد که ابعاد آن در مقایسه با نمونه معمولی بیشتر می باشد و همین مسئله منجر می شود این کمک ها انتقال حرارت، دفع انرژی و تحمل فشار بیشتری را در مقایسه با نمونه های معمولی داشته باشند. بهتر است بدانید برای مسیرهای بسیار ناهموار این کمک ها با درجه آفرودی بالا مناسب هستند. خودرو هایی که از این کمک استفاده کرده اند یک تغییر اساسی را متوجه شده اند که در واقع همان کاهش مصرف سوخت می باشد و دلیل آن جذب بهتر ارتعاش ها و کاهش تغییرات نوسانی خودرو است که منجر به کاهش مصرف سوخت شده است. عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به طور کلی در نهایت باعث کاهش مصرف سوخت می شود. سیستم تعلیق فعال چیست و چه تفاوتی با سیستم تعلیق معمولی دارد؟

شرکت آیرونمن به طور کلی در بخش لوازم سیستم تعلیق به همراه تولید کمک ها و فنرهای این سیستم بخش های دیگری مثل: (Control Arm)، بوش ها و قطعات کوچک سیستم تعلیق را هم تولید می کند. دلیل اصلی این مسئله هماهنگی تمام بخش های سیستم تعلیق برای عملکرد بهتر این سیستم است. بهتر است در نهایت همه قطعات طراحی شده به‌ کار رفته توسط یک شرکت ساخته شده باشند تا در بهبود عملکرد سیستم های خودرو تاثیر زیادی را شاهد باشیم. اما همچنان کمک فنرهای iron man  با گذشت سال ها از بهترین های نوع خود بشمار می آیند.

به طور کلی بسیاری از افرادی که از دوست داران آفرود و طبیعت گردی هستند در واقع معتقدند که آیرونمن بهترین سیستم تعلیق خودرو در ایران محسوب می شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

mortazavi

علت آتش گرفتن خودرو و راه های مقابله با آن

mortazavi

اجزای موتور خودرو و کاربرد آنها

mortazavi

نظر دهید.