مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را چگونه بررسی کنیم؟

عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را چگونه بررسی کنیم؟

عملکرد خودرو با رینگ اسپرت در واقع وابسته به مسائل زیادی است. برای شناخت مزایا و معایب رینگ اسپرت ابتدا باید با کاربرد آن آشنا شوید. فواید رینگ اسپرت خودرو صرفا برای زیبایی آن نیست که البته ما می خواهیم در این مقاله به همین موضوع بپردایم که رینگ اسپرت خودرو تاثیر قابل توجهی بر شیوه عملکرد ماشین می تواند داشته باشد. میزان تاثیر رینگ بر ماشین سوال خیلی از رانندگان است که ما می خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم.

در دهه ۸۰ ما در ایران شاهد هستیم که استفاده از قطعات افترمارکت مثل رینگ اسپرت در ماشین ها به شدت افزایش پیدا کرده است. این امر تاثیر زیادی از سینما می گرفت که همراه بود با انشار فیلم هایی مثل تاکسی و سریع و خشن که در آنها تعداد زیادی از خودروهای تقویت‌شده و اسپرت به نمایش در می آمدند همچنین در این زمان بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌های بازی هم به بازار ارائه شدند که نتیجه همه عوامل به این جا ختم شد که مالکان خودرو تمایل داشته باشند تا از قطعاتی استفاده کنند که ماشین شان را شبیه به خودروهای درون فیلم ها و بازی ها کند.

از دهه ۸۰ تا به حال شاهد هستیم که روند استفاده از Sport Wheel به طور دائم رو به افزایش بوده و به هیچ عنوان روند نزولی نداشته است. اگر بخواهیم از این سلیقه سازی که برای رانندگان انجام داده شده است بگذریم می توان گفت که خرید و نصب این قطعات نیاز به تخصص و شناخت کافی دارد تا عملکرد خودرو با رینگ اسپرت تاثیر منفی در سیستم فنی خودرو نداشته باشد بررسی کد خطای تشخیصی P0606 Code + نحوه رفع کد

آیا امکان دارد عملکرد خودرو بارینگ اسپرت تاثیر منفی در سیستم های فنی خودرو داشته باشد؟

دقت داشته باشید که استفاده از Sport Wheel با لاستیک‌های متفاوت و نسخه های متنوع استاندارد، بر عملکرد خودرو تاثیر اساسی خواهد داشت. همین دلیل باعث شده تا بعضی خودروسازان رینگ‌های آلیاژی را به‌ عنوان یک گزینه‌ اضافی در پکیج محصولات خود ارائه دهند. اما این روند در ایران بالعکس است زیرا در کشور ما هر روزه امکانات رفاهی خودروها کم می شود و مالکان ترجیح می‌دهند تا با هزینه شخصی و استفاده کردن از قطعات سفارشی، اتومبیل خود را به سلیقه شخصی تغییر دهند. حتما بخوانید: با لاستیک زاپاس چقدر می توان رانندگی کرد؟

معمولا  Sport Wheels که در خودروها استفاده می شود بزرگ‌تر از رینگ سایز استاندارد خودروها می باشد. استفاده از این رینگ ها از چند روش می تواند عملکرد خودروها را کاهش دهد. اولین تاثیر آن در قسمت انتقال قدرت پیش می آید. استفاده رانندگان از نوع بزرگتر رینگ موجب می شود که فشار بیشتری به محورها و مجموعه دیفرانسیل وارد شود و دلیل آن این نکته است که آن‌ها نیاز به انرژی بیشتری دارند تا بر روی لاستیک به حرکت در آیند. معمولا در بلند مدت این مسئله باعث می شود که افزایش فشار بر پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خودرو خرابی قطعات مختلف را به همراه داشته باشد.

همان‌طور که متوجه شدیم استفاده از نوع اسپرت رینگ ها باعث می شود که فشار بیشتری بر پیشرانه و سیستم انتقال قدرت وارد کند و قطعات خراب شوند. این امر موجب می شود که میزان مصرف سوخت خودرو افزایش یابد و از طرفی به دلیل کاهش راندمان مجموعه انتقال قدرت، میزان شتاب و کشش خودرو کم می شود.

مطالعه بیشتر  دلیل لرزش فرمان در زمان ترمز گرفتن

موازی با افزایش سایز رینگ و لاستیک خودرو باید از لنت‌ها و دیسک‌های ترمز قدرتمندتری استفاده کنید و به دلیل اینکه چرخ‌ها در مقایسه با شرایط استاندارد بزرگتر و سنگین تر می باشند. دقت داشته باشید که تعویض رینگ با انواع اسپرت در ایران معمولا بدون کارشناسی انجام می شود برای همین موضوع، خودرو دارای اشکالات فراوانی می شود که در نهایت هزینه زیادی برای رانندگان به وجود می آورد و دید رانندگان را به عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را بدبینانه می کند.

تاثیر رینگ بر ماشین و میزان کیفیت سواری آن

استفاده از رینگ اسپرت روی کیفیت سواری خودرو هم می تواند تاثیر بگذارد. انواع رینگ های استانداردی که روی خودروها نصب می شوند در واقع هدف اصلی شان ارائه کیفیتی مناسب برای سواری رانندگان است به همین دلیل استفاده از رینگ اسپرت تاثیر زیادی بر سواری ماشین ها می گذارد. استفاده از انواع بزرگتر رینگ ها در درجه اول نیاز دارد که لاستیک‌های پهن تر و باریک تر داشته باشید. زمانی که اندازه چرخ خودرو بزرگتر از سایز اصلی باشد، راننده متوجه می شود که تفاوت سواری بین ماشین شخصی‌سازی شده و نسخه‌های استاندارد چه خواهد بود.

البته تمامی انواع اسپرت بزرگ و سنگین تر از نوع عادی نیستند بلکه نمونه هایی از این محصولات در بازار وجود دارد که در مقایسه با انواع استاندارد بسیار سبک تر هستند. اگر شما از این نوع سبک استفاده کنید در واقع وزن خودرو را کاهش داده اید و کارایی آن را نیز افزایش داده اید. بهتر است تمامی مراحل نصب انواع رینگ اسپرت سبک زیر نظر یک مکانیک ماهر انجام شود. ۷ دلیل برای سابیدگی و پارگی زودرس لاستیک خودروها

یکی از تاثیراتی که به صورت واضح متوجه آن نمی شویم در واقع استفاده از چرخ‌های بزرگتر و سنگین است که عملکرد سیستم تعلیق خودرو را با سختی همراه می کند. همین مسئله باعث می شود که استهلاک خودرو افزایش یابد و در مدت زمان کوتاهی قطعات جلوبندی نیازمند تعمیر شوند. البته در ایران این مسئله به دلیل اینکه جاده های مناسبی نداریم افزایش بیشتری دارد.

نکته مهم در مورد استفاده از Sport Wheel لاستیک‌های پهن و افزایش وزن در گوشه‌ها می باشد. اگر راننده و یا تعمیرکار تمام تلاش خود را کند که این کار در استانداردترین حالت ممکن انجام شود باز هم خودرو شما سنگین تر از حالت استاندارد خواهد بود که بیشتر وزن آن در گوشه ها انباشته می شود. این افزایش وزن در گوشه ها موجب می شود که راننده در هنگام چرخش به جهات مختلف مشکل داشته باشد. البته موارد ذکر شده در بالا به طور کلی از مزایا و معایب رینگ اسپرت خودروها به شمار می آید. ما می خواهیم در ادامه مطلب به تاثیر رینگ اسپرت و میزان افزایش ارزش آن بر خودرو بپردازیم.

مطالعه بیشتر  دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

رینگ اسپرت و قیمت خودرو

رینگ اسپرت هم مانند بقیه قطعات خودرو دارای نقاط ضعف و قوت می باشد که بزرگترین آن را در زمان فروش خودرو خود را نمایان می کند. بسیاری از رانندگان دوست دارند که ارتفاع خودرو را کاهش دهند که معمولا به صورت غیر تخصصی این اتفاق می افتد به همین دلیل بیشتر مالکان خودرو اسپرت در زمان فروش با دشواری‌هایی روبه رو می شوند و فرآیند فروش برای آنها راحت نیست.

البته منطقی است که مشتریان در هنگام خرید خودروهای اسپرت از فروشنده می خواهند که رینگ و لاستیک استاندارد را بر روی آنها نصب کند. پس بهتر است اگر می خواهید خودرو را به حالت اسپرت در بیاورید رینگ و لاستیک استاندارد را جایی نگه دارید تا در هنگام فروش به مشکلی بر نخورید. لگ توربو چیست؟ و نحوه رفع آن به چه صورت است!

رینگ های اسپرت خودرو افزایش قیمت زیادی داشته است ولی این موضوع رانندگان را از تجهیز کردن خودور به این قطعات نا امید نمی کند. این روزها با توجه به افزایش قیمت رینگ اسپرت بازار خرید و فروش رینگ‌های اسپرت دست‌ دوم بسیار داغ شده است و شما می‌توانید به راحتی Sport Wheels کارکرده خود را بعد از مدت دلخواه به فروش برسانید. اگر به آگهی های فروش خودرو دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که قیمت رینگ‌های اسپرت و سیستم صوتی جداگانه محاسبه می‌شود و رانندگان کمی پیدا می شوند که بخواهند برای این قطعات هزینه ای را پرداخت کنند. پیشنهاد می شود که در زمان فروش خودرو بقیه وسایل آن مثل رینگ و سیستم صوت را به طور جداگانه برای فروش بگذارید که می توان این موضوع را از عوامل مهم تاثیر رینگ بر ماشین دانست.

رینگ اسپرت خودرو را بالاخره بخریم یا نه؟

تا به این جای متن به احتمال زیاد متوجه شده اید که استفاده از رینگ اسپرت نیازمند تخصص و مهارت بالایی است مخصوصا در شرایطی که می خواهید آن را بر روی خودروهای معمولی نصب کنبد. این فرآیند نصب به شدت تخصصی می باشد و در کشورهای دیگر این امر به وسیله موسسات تیونینگ و تیم‌های حرفه‌ای تیونر انجام می‌شود و در کنار نصب بهینه سازی های قابل توجهی هم در سیستم تعلیق، فنربندی و ترمزهای خودرو ایجاد می شود که به نوعی به عنوان فواید رینگ اسپرت خودرو در کنار نصبش در دنیا شناخته می شود. اما رانندگان ایرانی اکثریت شخصا تلاش می کنند تا Sport Wheel را روی خودروها نصب کنند و این عمل معمولا بدون انجام محاسبات مورد نیاز انجام می شود و همچنین هیچ تغییری در سیستم تعلیق و ترمز خودرو نیز انجام نمی شود.

با توجه به این موضوع که متخصص های این موضوع در کشور کم هستند خیلی منطقی به نظر نمی رسد که این اقدام منطقی باشد. رانندگان با انجام این عمل در کنار متحمل شدن هزینه‌های زیاد سلامت بقیه قطعات خودرو را هم به خطر می اندازند. زمانی که می خواهید خودرو را شخصی سازی کنید بهتر است همه جوانب آن را بسنجید مخصوصا اگر در ایران حضور دارید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فناوری هایپر اسکرین خودرو بنز چه عملکردی دارد؟

mortazavi

طرز کار قفل کن دیفرانسیل (Diff Lockers)

mortazavi

انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها

mortazavi

نظر دهید.