مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟ عمرمفید دیسک و صفحه کلاچ پراید/ قیمت صفحه کلاچ پراید/ زمان تعویض دیسک وصفحه/ رگلاژ کلاچ خودرو

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟ عمرمفید دیسک و صفحه کلاچ پراید/ صفحه کلاچ پراید/ زمان تعویض دیسک وصفحه/ رگلاژ کلاچ خودرو

سیستم کلاچ به عنوان یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می آید. در هنگام خرید برای سیستم کلاچ خودرویی مثل پراید، با توجه به بودجه بندی که انجام داده اید و قیمت صفحه کلاچ پراید انتخاب مناسبی داشته باشید. همچنین در هنگام خرید با توجه به عواملی مثل: زمان تعویض دیسک و صفحه و رگلاژ کلاچ خودرو می توان عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ پراید را افزایش داد و در نهایت می توانیم خرید مناسبی برای سیستم کلاج خودرو انجام دهیم. برای اینکه بخواهیم مشکلات سیستم کلاچ خودرویمان را رفع کنیم باید نگاه عمیق تری به این سیستم داشته باشیم.

تعریف سیستم کلاچ خودرو

قطعه رابط بین موتور و گیربکس، کلاچ نام دارد. این قطعه امکان قطع و وصل کردن اتصال بین موتور و گیربکس را دارد. کاربرد اصلی این قطعه انتقال و کنترل نیرو است. به این معنا که به وسیله کلاچ انتقال نیرو و توقف یا شروع حرکت کنترل می‌شود. بنابراین کلاچ همزمان میزان انتقال نیرو و زمان آن را نیز تنظیم می‌کند. حتما بخوانید: هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

دلایل پایین آمدن عمر مفید صفحه کلاچ

در خودرو قطعاتی وجود دارد که به دلیل کاربرد زیاد آن پرمصرف هستند و صفحه کلاچ یکی از این قطعات است. اگر می خواهید در زمان رانندگی، راحت و با شتاب حرکت کنید به طور مداوم صفحه کلاچ خودرو تان را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید این کار باعث می شود عمر مفید صفحه کلاچ شما افزایش یابد. رگلاژ کلاچ خودرو یا همان میزان بودن کلاچ خودرو از عوامل مهمی است که باعث افزایش طول عمر صفحه کلاچ می شود.

استفاده ی صحیح از صفحه کلاچ در هنگام رانندگی

زمانی که صفحه کلاچ خودرو بالا نیامده است به این معناست که همچنان می توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل سعی کنید در هنگام رانندگی بعد از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال به طور کامل بردارید. همچنین هیچ وقت کلاچ را به طور نصفه درگیر نکنید این کار آسیب جدی به سیستم کلاچ خودرو وارد می کند و حتی در برخی موارد بوی سوختگی هم بر اثر فشار زیاد ایجاد می کند. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که در زمان تعویض دنده هر چقدر زمان بین فشردن و رها کردن صفحه کلاچ کمتر باشد باعث افزایش طول عمر بیشتر صفحه کلاچ خودرو می شود.

نحوه ی صحیح تعویض دنده ی خودرو

روش تعویض دنده ای که باعث آسیب رسیدن به سیستم صفحه کلاچ خودرو می شود این است که، در موقعیت‌هایی که تعویض دنده بدون فشار وارد کردن به پدال کلاچ و یا آزاد کردن کلاچ قبل از جا افتادن کامل دنده است باعث کاهش عمر مفید صفحه کلاچ خودرو می شود. مطلب مفید دیگری از آموزش های فنی خودرو را با عنوان ۳ نشانه مایع سوخته گیربکس یا جعبه دنده و علت آن کلیک کرده و بخوانید….

مطالعه بیشتر  6 نشانه خراب بودن پمپ فرمان برقی

یکی از عواملی که باعث بی ثباتی و کج شدن دیسک صفحه کلاچ می شود تکمیل نکردن تعویض دنده قبل از غیر فعال کردن صفحه کلاچ است. اما نکته اساسی در مورد تعویض دنده این است که بعد از تعویض دنده زمانی در حال رانندگی هستید، صفحه کلاچ را غیر فعال کرده و پای خود را از روی آن بردارید.

بار سنگین قاتل صفحه کلاچ

اگر بار سنگینی دارید و در مسیر شما جاده ای سربالایی هست به هیچ عنوان بار را حمل نکنید، چون باعث فشار زیادی به صفحه کلاچ می شود و در نهایت آسیب اساسی وارد می کند. ولی اگر به ناچار مجبور به حمل این بار سنگین شدین در تعویض دنده ها بسیار احتیاط کنید و همچنین باسرعت بسیار کمی حرکت کنید.

همچنین زمانی که شما با خودرویتان تیکاف می کنید و یا می خواهید خودروی دیگری را بکسل کنید در واقع دارید با دست خودتان آسیب های زیادی به خودروتان وارد می کنید و زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ تان را جلو می اندازید.

توقف خودرو در مسیرهایی که سربالایی دارند

زمانی که به ناچار در سربالایی ها توقف می کنید و یا در موقعیتی هستید مثل گیر کردن در ترافیک بهتر است، برای اینکه خودرو به سمت عقب حرکت نکند، همان طوری که مثل همیشه پدال کلاچ را نگه می دارید حفظ کنید، چون این کار مانع عقب رفتن خودرو می شوید.

اما اگر زیاد از سیستم کلاچ برای ثابت نگه داشتن خودرو در سربالایی ها استفاده کنید، باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو می شوید. پس بهتر در این شرایط برای ثابت نگه داشتن خودرو از ترمز دستی استفاده کنیم.

نحوه رانندگی در جاده‌های درون‌ شهری و برون‌ شهری

به عنوان مثال: عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ خودرویی مثل پراید معمولا در طول زمان استفاده آن در جاده های درون شهری و برون شهری است.

معمولا برای رانندگی در جاده‌های درون‌ شهری و با توجه به ترافیکی که وجود دارد، می‌توان به طور حدودی تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر این استاندارد زمانی را ایجاد کرد. البته با رانندگی مناسب و کم شتاب این رقم حتی تا ۷۰۰۰۰ کیلومتر نیز قابل افزایش خواهد بود. و با رعایت این استاندارد می توان عمر مفید دیسک و عمر مفید صفحه کلاچ خودرو پراید را افزایش داد. بیشتر بدانید از مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک تا تفاوت این دو مدل گیربکس را نیز بتوانید به راحتی تشخیص داده و در مواقع برخورد با مشکلات و نشانه ها به رفع آن اقدام کرده و یا از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بخواهید.

مطالعه بیشتر  آموزش نکات فنی خودرو | مشکلات احتراق ناقص و مسائل مربوط به Miss Fire

از بین بردن نشتی های دور گیربکس

سعی کنید تا جایی که امکان دارد نشتی های دور گیربکس را بگیرید و از چرب شدن صفحه ی کلاچ که یکی از عوامل مخرب کلاچ خودرو است، جلوگیری کنید.

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟ عمرمفید دیسک و صفحه کلاچ پراید/ قیمت صفحه کلاچ پراید/ زمان تعویض دیسک وصفحه/ رگلاژ کلاچ خودرو
اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟ عمرمفید دیسک و صفحه کلاچ پراید/ صفحه کلاچ پراید/ زمان تعویض دیسک وصفحه/ رگلاژ کلاچ خودرو

علائمی که نشان می دهد باید صفحه کلاچ را عوض کرد….

۱- زمانی که ما ماشین را در دنده ۱ میگذاریم و کلاچ را رها می‌کنیم، موتور و کابین خودرو به لرزش می‌افتد. این یک علامت کاملا شفاف برای تعویض دیسک صفحه کلاچ خودرو می باشد.

۲ – شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری رفته باشید و از او خواسته باشید تا صفحه کلاچ شما را آزمایش کند! به عنوان مثال فکر کنید شما خودرو پراید دارید و می خواهید قیمت صفحه کلاچ پراید را برای تعویض بدانید، به طور معمول پیش یک متخصص می روید، او از شما می خواهد که با خودرو شما دوری بزند و در نهایت هزینه را به شما اطلاع دهد ولی چطور شخص متخصص به این راحتی متوجه آسیب وارد شده به خودرو می شود؟

زمانی که خودرو شما در حالت ثابت قرار دارد دنده را در ۲ قرار دهید و کلاچ را رها کنید، اگر اتومبیل شما حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. اما اگر اتومبیل شما فورا خاموش شد، فعلا می توانید با همین شرایط به استفاده ی خود از صفحه کلاچ تان ادامه دهید.

۳- در سر بالایی های نسبتا شدید، اگر زود احتیاج به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد احساس شود، علامت مشخصی  برای تعویض صفحه کلاچ خودروی شما است.

۴- احتمالا در هنگام رانندگی در زندگی روزمره برای شما هم پیش آمده که پشت فرمان متوجه شده اید که اتومبیل زیاد گاز می‌خورد و میزان فشار زیادی بر روی خودرو است ولی حرکت و شتاب مناسبی ندارد این هم یکی از علامت های اساسی تعویض صفحه کلاچ خودرو است.

۵- گاها اتفاق می افتد که دنده‌های اتومبیل در تعویض دنده های خودرو، به ویژه دنده  ۱ و ۲ و دنده عقب خوب جا نخورده است و یا به سختی این اتفاق رخ می دهد. این مشکل در ترافیک های سنگین به وضوح برای راننده ای که در خودرو است قابل مشاهده می باشد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ایرادات رایج در خودرو | ۴ علامت نشتی کاسه نمد عقب در خودرو

mortazavi

نکات جالب خودرو | از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟

mortazavi

فیلتر بنزین ماشین چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.