مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت گرفتن کلاچ قبل از استارت

علت گرفتن کلاچ قبل از استارت | چرا قبل از استارت باید کلاچ بگیریم؟ | کلاچ استارت | روشن کردن ماشین با گرفتن کلاچ | تاثیر گرفتن کلاچ قبل از استارت

علت گرفتن کلاچ قبل از استارت دلایل زیادی دارد که برای دانستن آن باید با کلیت سیستم کلاچ آشنا باشیم. روشن کردن ماشین با گرفتن کلاچ عادت همه رانندگان است، اما تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا باید قبل از استارت کلاچ بگیریم؟ اگر بخواهیم نگاه عمیق تری نسبت به این موضوع داشته باشیم باید بدانیم که تاثیر گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن ماشین چه فواید و معایبی برای انوع مکانیزم های خودرو دارد. کلاچ در سیستم خودروهای دنده ای کاربرد و اهمیت بسیار زیادی دارد که یکی از این کاربردها ارتباط بین سیستم کلاچ و استارت است و خود این موضوع به تنهایی می تواند کلاچ را تبدیل به یک قطعه حیاتی برای خودرو کند. در ادامه مطلب می خواهیم به تمام دغدغه های شما نسبت به روشن کردن ماشین با گرفتن کلاچ بپردازیم.

چرا باید قبل از استارت کلاچ بگیریم؟

خاطره مشترک همه رانندگان از دوران آموزش رانندگی خود این است که مربی به عنوان اولین نکته روشن کردن ماشین با گرفتن کلاچ را آموزش داده است و رانندگان به دلیل حساس بودن کلاچ و خاموش شدن مداوم خودرو با تلاش زیادی توانسته اند این نکته را یاد بگیرند. مهمترین علت گرفتن کلاچ قبل از استارت ماشین این است که دنده در حالت خلاص قرار بگیرد و این نکته برای رانندگان باید تبدیل به یک عادت روتین در هنگام روشن کردن ماشین شود. دلایل مهم تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست!؟

کاربرد کلاچ در خودرو

در ماشین های دنده ای معمولا ۳ پدال وجود دارد. پدال گاز، ترمز و کلاچ که جای آن آخرین پدال خودرو سمت چپ است. معنی لغوی کلاچ اتصال است. زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید، اتصال میان گیربکس و موتور ماشین قطع می شود و همچنین بلافاصله بعد از رها کردن کلاچ اتصال دوباره برقرار می شود.

مهمترین وظیفه موتور تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو است. گیربکس این انرژی تولید شده را از موتور به چرخ ها منتقل می کند که در نهایت منجر به حرکت خودرو می شود. سیستم جعبه دنده در خودرو مشخص می کند که چه مقدار نیرو باید به چرخ ها برسد و راننده با بهره گیری از این سیستم می تواند میزان قدرت و سرعت مورد نیاز ماشین را با عوض کردن دنده مشخص کند. زمانی که راننده در حین حرکت خودرو پدال کلاچ را فشار می دهد، ارتباط بین موتور و گیربکس قطع می شود تا شرایط مناسب برای دنده عوض کردن به وجود می آید تا ماشین بتواند میزان سرعت خود را افزایش یا کاهش دهد. اما یکی دیگر از وظایف دیگر کلاچ زمانی مشخص می شود که می خواهید با خودرو روشن در نقطه ای ساکن بمانید در این شرایط با گرفتن پدال کلاچ اجازه رسیدن نیرو به گیربکس برای به حرکت درآوردن چرخ ها را نمی دهید. مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو چه مواردی هستند؟

مطالعه بیشتر  مشکلات کیسه هوا در خودرو | 5 علت روشن شدن چراغ ایربگ

انواع روش های استارت زدن

استارت در هر خودرو متفاوت است، اما این تفاوت جزئی بشمار می آید ولی در کل مکانیزم عملکرد همه استارت ها یکی است. زمانی که راننده خودرو استارت می زند، استارتر به عنوان یک موتور الکتریکی باعث به حرکت در آمدن چرخ دنده ها و روشن شدن موتور می شود.

جعبه دنده ماشین از طریق کلاچ به موتور متصل است و زمانی که دنده در حالت خلاص قرار دارد، چرخ دنده های هرزگرد و پینیون آزادانه می چرخند. وقتی دسته دنده جابه جا می شود، ماهک ها نیز جابجا می شوند و در نهایت باعث در گیر شدن دنده های خودرو می شوند تا با این روش نیرو موتور به جعبه دنده برسد که درنهایت باعث حرکت چرخ ها شود. قطعات مهم خودرو و انواع مختلف کلاچ و نحوه عملکرد آنها را در لینک قرار داده شده بخوانید. 

زمانی که دنده را می گیریم، کل وزن خودرو بر موتور سوار می شود و در روند روشن شدن موتور مشکل به وجود می آید. اگر تابه حال ماشین را در شرایطی که در دنده قرار دارد روشن کرده باشید، متوجه شده اید که موتور در این شرایط بسیار سخت روشن می شود. برای جلوگیری از این مشکل قبل از روشن شدن خودرو دنده را خلاص کنید.

زمانی که دنده در حالت خلاص قرار دارد، چرخ دنده های هرزگرد گیربکس غرق در روغن در حال گردش هستند و این عملکرد منجر به هدر دادن انرژی موتور می شود. بهتر است این نکته را بدانیم که در هوا سرد روغن ماشین غلیظ تر می شود.

انرژی مورد نیاز این فرآیند خیلی زیاد نیست اما برای موتور باری محسوب می شود و همین مسئله باعث بیشتر شدن فشار بر موتور استارتر وارد می شود و در گذر زمان منجر به ضعیف شدن استارتر خواهد شد. بنابراین لازم است پیش از روشن کردن خودروهای دنده ای، با فشار دادن پدال کلاچ، موتور را کاملا از جعبه دنده خلاص کنید. رانندگان با اطلاع داشتن از این نکته بهتر می توانند متوجه اهمیت تاثیر گرفتن کلاچ قبل از استارت شوند. چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟

حتما قبل از استارت زدن یک دستتان را برروی دنده قرار دهید و وضعیت آن را بررسی کنید. اگر خودرو در دنده بود، دو راه برای استارت زدن دارید.

  • پای خود را روی کلاچ قرار دهید، خودرو را از حالت دنده خلاص کنید و بعد استارت بزنید.
  • پای خود را روی کلاچ قرار دهید و در همان وضعیت استارت بزنید.
مطالعه بیشتر  حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

هشدار، اگر خودرو در دنده باشد و شما استارت بزنید ماشین جهشی رو به جلو می کند و در این شرایط اگر محل پارک آن روبه رو دیوار باشد ماشین شما آسیب زیادی خواهد دید.

آیا حتما باید قبل از استارت کلاچ را بگیریم؟

معمولا رانندگان فکر می کنند وقتی دنده در حالت خلاص باشد هیچ نیرویی به موتور خودرو وارد نمی شود. اما کلاچ خودرو حتی در حالت خلاص بودن دنده ها هم بار بسیار کمی را بر دوش موتور می گذارد.

چون بار تحمیل شده به موتور ماشین کم است، نیاز نیست که کلاچ را در زمان روشن شدن خودرو بگیریم. خودروهایی که باتری شان ضعیف است برای روشن شدن در هوای سرد باید کلاچ را بگیرند به دلیل اینکه در هوای بسیار سرد، روغن هایی که در مسیر انتقال قدرت قرار داردند بسیار غلیظ می شوند و سیستم کلاچ مجبور است نیرو بیشتری را به موتور ماشین وارد کند.

گرفتن کلاچ در زمان استارت زدن برای ماشین مضر است؟

گرفتن کلاچ باعث می شود فشار هنگام استارت زدن خودرو کم شود و نکته قابل توجه این است که این کار آسیبی به خودرو وارد نمی‌کند. اگر خودرو شما سالم است و باتری مناسبی دارد گرفتن کلاچ مورد نیاز نیست، اما اگر عادت دارید که خودرو را در حالت دنده خاموش کنید، درهنگام روشن کردن ماشین دقت کنید که تسلط کاملی برروی کلاچ خودرو داشته باشید تا آسیبی به ماشین تان وارد نشود. چرا کلاچ کمپرسور کولر درگیر نمی شود؟

زمانی که خودرو حرکت ندارد باید در حالت خلاص قرار گیرد، البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که زمانی که ماشین ماشین تان را پارک کرده اید، کلاچ کمی نیرو به موتور تحمیل می کند و این روند در گذر زمان نیز افزایش پیدا می کند. هنگام استارت زدن ماشین با فشار دادن پدال گاز ارتباط بین موتور و گیربکس خودرو را قطع می کنید تا تمام توان برای روشن شدن موتور به کار گرفته شود. این کار باعث افزایش طول عمر باتری ماشین و همچنین عملکرد بهینه موتور نیز می شود.

ممکن است بر حسب اتفاق در زمان پارک کردن خودرو آن را در حالت دنده قرار داده باشید و در زمان استارت زدن این موضوع را فراموش کرده باشید. دراین حالت اگر کلاچ را نگرفته باشید و استارت بزنید خودرو به سمت جلو می پرد و این امر می تواند خطر ساز باشد. علت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو جلوگیری از جلو پریدن خودرو است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

mortazavi

آپشن های محبوب خودرو را بهتر بشناسیم!

mortazavi

چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (۵ بخش اصلی یک خودروی هیبریدی)

mortazavi

نظر دهید.