مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند دوگانه موتور ملی!

کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند دوگانه موتور ملی!

روغن در موتور خودرو مثل خون در بدن انسان است و اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از رانندگان درمورد مقدار مجاز کم شدن روغن موتور و همچنین علائم کم شدن روغن موتور دغدغه دارند و همیشه به دنبال رفع آن  هستند. به عنوان مثال: برای فهمیدن علت کم شدن روغن ماشین سمند ابتدا باید شناخت کافی از علائم کم شدن روغن موتور باشیم تا بتوانیم از عوارض کم شدن روغن موتور در خودرو پیشگیری کنیم.

علت کم شدن روغن خودرو چیست؟

کم شدن روغن موتور، مشکل اساسی برای رانندگان خودرو بشمار می آید. از طرفی با کاهش سطح روغن موتور، آسیب های فنی زیادی به خودرو وارد می شود. بر خلاف تصور اکثر رانندگان  فکر می‌کنند این اتفاق طبیعی است و برای همه خودرو ها پیش می آید، دلایل زیادی برای وجود این مشکل وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.

روغن موتور در مدت زمان طولانی به طور معمول کاهش پیدا می کند. اما منظور از این کم شدن روغن موتور، کاهش بی دلیل و زود هنگام است. البته در موارد زیادی هم دیده شده است که روغن موتور تازه تعویض شده به صورت غیر طبیعی کاهش پیدا می کند.

دلایل کم شدن روغن موتور ماشین

زمانی که احساس کردید روغن موتور ماشین شما به طور غیر طبیعی کم می شود، حتما علت را پیدا کنید، به دلیل اینکه این مشکل می‌تواند به بقیه قطعات خودرو هم آسیب زیادی وارد کند و باعث ایجاد هزینه های بسیار زیادی برای شما شود.

وجود نشتی در سیستم موتور خودرو

نشت روغن موتور از مشکلات رایج خودرو بشمار می آید. در اکثر مواقع اصلی‌ترین دلیل کم شدن روغن موتور، نشتی آن از زیر خودرو است و شما می توانید به راحتی با چک کردن کف زمین مکانی که خودرو در مدت زمان طولانی در آن‌ پارک بوده است به روغن ریزی موتور خودرو پی ببرید.

قطعاتی در خودرو که ممکن است نشتی روغن داشته باشد:

  • کاسه نمد عقب میل لنگ
  • واشر زیر سینی جلوی میل لنگ
  • واشر در پوش سوپاپ‌ها
  • واشر فیلتر روغن
  • واشر پمپ بنزین
  • کاسه نمد گلویی دلک
  • واشر کارتر
  • پیچ تخلیه روغن باشد

نقش روغن سوزی در کم شدن روغن موتور خودرو

روغن سوزی معمولا علائم و مشکلات بسیاری را در سیستم فنی خودرو ایجاد می کند. کم شدن روغن موتور یکی از این مشکلات روغن سوزی است و اثر آن را می توان به طور روزانه در خودرو را مشاهده کرد.

زمانی که مشکل روغن سوزی در موتور خودرو وجود داشته باشد، روغن موتور به مرور کم ‌می شود و غلظت بیشتری پیدا می‌کند. اگر خودرو دچار روغن سوزی شود، رانندگان برای رفع این مشکل باید هزینه بسیاری را پرداخت کنند. همچنین بخوانید: باتری حالت جامد چیست؟ وچه کاربردی در خودرو دارد؟

استهلاک رینگ پیستون

برخی از علائم کم شدن روغن موتور به طور کامل قابل مشاهده نیستند، مخصوصا اگر در ناحیه کاپوت جلو خودرو باشد. اگر رینگ پیستون خودرو فرسوده شود، مقدار اضافی روغن موتور به داخل سیلندر وارد شده و با احتراق از بین خواهد رفت. اگر رینگ پیستون خودرو شما مستهلک شد، بلافاصله برای تعمیر آن اقدام کنید تا آسیب جدی به کل سیستم فنی خودرو شما وارد نکند.

مطالعه بیشتر  میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟
بی کیفیت بودن روغن موتور

صاحبان خودرو حتما باید دقت داشته باشند که از روغن موتور باکیفیت استفاده کنند تاسیستم فنی خودرو آسیب نبیند و تا حد توان کارایی داشته باشد.

از طرفی استفاده از روغن موتور بی کیفیت می تواند منجر به آسیب خودرو شود و هزینه تعمیر بسیار زیادی را برای صاحب خودرو ایجاد کند.

عوارض کم شدن روغن موتور

عوارض کم شدن روغن موتور، می‌تواند باعث ایجاد هزینه های زیادی شود. اگر فکر می‌کنید کاهش روغن موتور در خودرو یک فرآیند عادی است که اهمیت زیادی ندارد، کاملا اشتباه می کنید به دلیل اینکه  احتمالا در کوتاه ترین زمان مجبور به تعمیر موتور خودروتان خواهید شد. برای اینکه از عوارض این مشکل جدی مطلع شوید، در ادامه مطلب شما را با اصلی‌ترین مشکلاتی که براثر کم شدن روغن موتور برای خودروتان  ایجاد می شود آشنا می کنیم. روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

پایین آمدن راندمان خودرو

وقتی مقدار روغن موتور در خودرو کم می شود، خودرو دیگر توانایی فنی قبل را ندارد به دلیل اینکه میزان  اصطکاک در موتور به بیشترین میزان خود رسیده و قطعات فلزی آن به طور کامل ساییده شده است. در بسیاری از موارد کم بودن روغن موتور می‌تواند باعث روشن نشدن خودرو شود به طوری که موتور را دچار مشکلاتی اساسی کند و دیگر امکان حرکت کردن نداشته باشد.

افزایش مصرف سوخت خودرو

کم بودن روغن موتور، منجر به ناتوان شدن  قدرت و تحرک خودرو می شود و موتور خودرو دیگر توانایی حرکت دادن این ماشین غول پیکر را با مقدار استاندارد گاز و فشار ندارد.

در نهایت، مصرف سوخت خودرو به شدت افزایش پیدا می کند و راننده باید چند برابر قبل برای تامین سوخت خودرو به پمپ بنزین برود. کم شدن روغن موتور به تنهایی می‌تواند یکی از عوامل افزایش هزینه های خودرو باشد.

افزایش آلودگی برای محیط زیست

موتور خودرو طبق راندمان خود بعضی از گازها و بخارهای سمی را تولید می کند و همچنین از طریق اگزوز به محیط خارج از خودرو هدایت می کند که به شدت برای محیط زیست مضر است. طبق آمار در کلان شهرها  هر ساعت رانندگی در سطح شهر، می‌تواند باعث مرگ انواع موجودات زنده و درختان شود. فرض کنید شما باخودرو سمند در شهر در حال رانندگی هستید و در هر ساعت با عدم توجه به علت کم شدن روغن ماشین سمندتان باعث افزایش آلودگی برای محیط زیست می شوید و در هرساعت جان بسیاری از انسان ها حیوانات و درختان را می گیرید. قطعات مهم در خودرو و نحوه کار پمپ روغن یا Oil Pump به چه صورت است؟

افزایش استهلاک خودرو

روغن موتور در اصل نوعی روانکار صنعتی مختص موتور خودرو است که مهمترین وظیغه آن از بین بردن اصطکاک و کاهش استهلاک در موتور است. استهلاک خودرو و فرسودگی آن در بلند مدت یکی از عوارض کم شدن روغن موتور است.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

داشتن اطلاعات کافی در مورد کم شدن روغن موتور خودرو، کمک زیادی در تعمیرات و رفع مشکلات خودرو می کند. در بعضی مواقع، کاهش بیش از حد روغن موتور تنها تصورات راننده است، به دلیل اینکه روغن موتور در حالت عادی هم کاهش پیدا می کند. کم شدن روغن موتور فقط زمانی تبدیل به یک چالش می‌شود که این اتفاق به سرعت و به صورت مداوم انجام شود، در غیر این صورت از سلامت خودرو خود مطمئن باشید.

مطالعه بیشتر  تفاوت بنزین سوپر و معمولی را بهتر بشناسید

طبق آمار، مقدار کم شدن روغن موتور خودرو در هر ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲۰۰ سی‌سی است و این فرآیند در خودرو کاملا طبیعی است. البته این عدد در خودروهای مختلف ایرانی بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ سی‌سی متغیر خواهد بود و در تمامی خودروها تفاوت دارد. عموما از زمان تعویض روغن موتور تا اتمام تاریخ انقضای آن، می‌توان گفت کاهش ۱ لیتری روغن موتور طبیعی است و اگر که این کاهش به صورت ناگهانی اتفاق نیافتد مشکلی ایجاد نمی کند.

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور | علت کم شدن روغن ماشین سمند | عوارض کم شدن روغن موتور | علائم کم شدن روغن موتور | کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند
مقدار مجاز کم شدن روغن موتور | علت کم شدن روغن ماشین سمند | عوارض کم شدن روغن موتور | علائم کم شدن روغن موتور | کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند

دلایل کم شدن روغن موتور سمند چیست؟

سمند، یکی از پرفروش ترین خودروهای موجود در کشور است که می‌توان آن را در تمام نقاط شهر مشاهده کرد. کم شدن روغن موتور سمند دغدغه تمامی افرادی است که صاحب این خودرو هستند.

دلایل کم شدن روغن موتور سمند ef7

معمولا کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند که افراد در صورت مواجهه شدن با کم شدن روغن موتور سمند ef7،  حتما درابتدا واشر سرسیلندر خودرو را بررسی کنند.

وظایف روغن موتور در خودرو

  • کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور
  • کاهش سایش قطعات موتور
  • خنک نمودن قطعات داخلی موتور
  • تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
  • آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون
  • محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

در ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و موثر مختص آن است. البته تمامی نکات ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند.

نقش طراحی موتور در کم شدن میزان روغن موتور خودرو

طراحی موتور طوری انجام شده است که از سیلندر هنگام حرکت‌های رفت و برگشتی پیستون محافظت کند که معمولا در طی این فرآیند باید مقداری از روغن در سطح داخلی پیستون باقی بماند و از سایش آن جلوگیری کند. در نتیجه لازم است که مقداری روغن در محفظه اشتعال موجود باشد و کاهش روغن موتور تا این انداره کاملا طبیعی است. این میزان وابسته به طراحی موتور خواهد بود و به همین دلیل است که در دفترچه‌ راهنمای خودرو هم ذکر می‌ شود. آشنایی با سنسور فشار روغن در خودرو را می توانید در لینک قرار داده شده مطالعه کنید.

تاثیر سبک رانندگی در کم شدن میزان سطح روغن موتور خودرو

بهتر است بدانیدکه میزان دور موتور و سبک رانندگی بر روی مصرف روغن موتور تأثیرگذار خواهد بود. رانندگی کردن در دور موتور بالا باعث می شود که میزان مصرف روغن موتور افزایش پیدا کند به دلیل اینکه در این شرایط بر آب بندها و همچنین واشرها فشار زیادی وارد می‌شود.

متأسفانه در موتورهای جدید، به طور کلی به دلیل اینکه بیشتر در دور موتور بالاتر کار می‌کنند، روغن بیشتری هم مصرف می‌کنند.

تاثیر دما بیشتر از حد معمول بر روغن موتور

به هر میزان که دمای موتور بالاتر باشد ویسکوزیته روغن هم بیشتر کاهش خواهد یافت و در واقع روغن روان‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی خروجی روغن هم بیشتر می شود. علاوه بر این تبخیر شدن روغن در دما بالاتر از حد نرمال نیز افزایش پیدا می‌کند.

4.4/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

دلایل مهم تعویض دیسک و صفحه کلاچ

mortazavi

صکادرات در رانندگی چیست؟ و در رانندگی چه کاربردی دارد؟

mortazavi

نکات مفید خودرو | عمر مفید یک باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

2 نظرات

نظر دهید.