مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد…

نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد… کشیدن فرمان سمت چپ | علت چپ و راست رفتن خودرو | کشیدن فرمان سمت راست

ترمزها اغلب چیزی است که ما هنگام رانندگی به آنها شدیدا احتیاج خواهیم داشت، اما وقتی نقصی در سیستم ترمز وجود دارد، به راحتی متوجه این علائم می‌شوید، زیرا این علائم بسیار بر نحوه رانندگی تاثیرگذار هستند. یکی از رایج‌ترین مشکلات ترمزگیری که ممکن است کسی با آن مواجه شود، زمانی است که فرمان آن‌ها هنگام پا گذاشتن روی پدال ترمز شروع به کشیدن به سمت راست یا چپ می‌کند. معمولاً فرقی نمی‌کند که فرمان به کدام سمت می‌کشد، زیرا می‌تواند از هر طرف باشد. در موارد نادر، فرمان ممکن است از یک سمت به سمت دیگر کشیده شود.

دلایلی که ماشین شما هنگام ترمز به یک طرف می کشد؟

وسیله نقلیه ای که هنگام ترمزگیری فقط به یک سمت (راست یا چپ) کشیده می شود را می توان به هفت دلیل رایج نسبت داد.

شماره ۱: کالیپر ترمز یا کولیس گیر کرده است…

اغلب، خودرویی که به سمت راست یا چپ می‌کشد، نتیجه عملکرد نادرست کالیپر در سیستم ترمز شماست. در بیشتر شرایط، کالیپر ترمز گیر کرده که به سادگی باید تعویض شود تا سیستم ترمز شما دوباره به حالت عادی کار کند.

نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد... کشیدن فرمان سمت چپ | علت چپ و راست رفتن خودرو | کشیدن فرمان سمت راست
نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد… کشیدن فرمان سمت چپ | علت چپ و راست رفتن خودرو | کشیدن فرمان سمت راست

شماره ۲: شیلنگ ترمز معیوب

یکی دیگر از سناریوها برای مشکل کشیدن به یک طرف، به دلیل معیوب بودن شیلنگ ترمز است. معمولاً اگر شیلنگ ترمز معیوب شده باشد، پس از اینکه ترمز را فشار دادید، خودرو فقط چند ثانیه می کشد و سپس به حالت عادی باز می گردد. در شرایط نادر، شیلنگ ترمز اجازه می دهد تا مایع به داخل کالیپر برود اما سپس به سیلندر اصلی باز نمی گردد. این بدان معنی است که کولیس به طور کامل رها نمی شود و باعث می شود کشش در آنجا باقی بماند.

مطالعه بیشتر  دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

شماره ۳: لنت ترمز فرسوده

معمولاً لنت‌های ترمز راست و چپ روی یک محور با سرعت مشابهی سابیدگی دارند. اما اگر به هر دلیلی سابیدگی ترمز را مشاهده کردید (به عنوان مثال: گیرکردن کالیپر ترمز)، لنت های ترمز در یک طرف ممکن است بیشتر از یک طرف در مقابل طرف دیگر “گیر” کنند و باعث شوند ماشین هنگام استفاده از لنت به یک جهت منحرف شود.

شماره ۴: قطعات سیستم تعلیق فرسوده

سیستم تعلیق شما هنگام ترمزگیری نقش دارد زیرا وزن وسیله نقلیه شما هنگام کاهش سرعت یا توقف تغییر می کند. به عنوان مثال، هنگامی که یک بوش بازوی کنترل پایینی معیوب دارید، ممکن است به بازوی کنترل در آن گوشه اجازه حرکت دهد که بسته به اینکه بوش در چه سمتی قرار دارد، می تواند منجر به کشیده شدن ماشین شما به سمت چپ یا راست شود.

شماره ۵: فشار ناهموار تایر

در حالی که این علت عمدتاً در هنگام شتاب گیری یا کروز آشکار می شود، هنگامی که فشار هوای لاستیک شما به طور قابل توجهی کمتر از لاستیک مقابل در همان محور است، ماشین شما به طور طبیعی به سمت آن سمت کشیده می شود. این بیشتر در لاستیک جلو قابل توجه خواهد بود.

دلیل آن این است که فشار هوای پایین به طور موثر قطر و سرعت آن لاستیک را تغییر می دهد و با انجام این کار، خودرو از تراز خارج می شود. این شبیه زمانی است که شما یک فلت می‌گیرید و آن را با لاستیک «دونات» (محافظ فضا) عوض می‌کنید. وسیله نقلیه شما در حین رانندگی و ترمز کردن تمایل دارد کمی به آن سمت منحرف شود. بیشتر بدانید: هرآنچه باید از بوستر ترمز خودرو بدانید…

مطالعه بیشتر  انواع مقالات فنی خودرویی 22 شرقی | رایج ترین مشکلات خودروها در زمستان

شماره ۶: بلبرینگ چرخ معیوب

بلبرینگ چرخی که دارای بازی یا شلی بیش از حد است ممکن است باعث شود روتور ترمز با کالیپر ترمز (و لنت های آن) به هم نخورد. هنگام ترمزگیری، کل لنت ترمز ممکن است مانند طرف دیگر با روتور تماس نداشته باشد. این بدان معنی است که شما اصطکاک کمتری در یک طرف خواهید داشت و وسیله نقلیه شما به سمت یک طرف می کشد.

شماره ۷: لنت ترمز نامتناسب

انواع مختلف مواد لنت ترمز ضریب تفاوت اصطکاک را ارائه می دهند. بنابراین اگر شما یا صاحب قبلی وسیله نقلیه‌تان لنت ترمز را فقط روی یک چرخ عوض کرده باشید (این کار را نکنید)، احتمال زیادی وجود دارد که لنت ترمز سمت چپ از مواد اصطکاک متفاوتی نسبت به لنت ترمز سمت راست استفاده کند. این باعث می‌شود که یک جفت لنت قدرت توقف بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد و در هنگام ترمزگیری ماشین شما به راست یا چپ منحرف شود. مرتبط مطالب مفید را هم بخوانید: دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

قبل از اینکه به تعمیرگاه خودرو بروید و هزینه های زیادی را بپردازید می توانید با بررسی چندین موارد ساده به مشکل اصلی کشیدگی فرمان به چپ یا راست را تشخیص دهید. ابتدا باید یک عیب یابی روی وسیله نقلیه خود انجام دهید.

نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد... کشیدن فرمان سمت چپ | علت چپ و راست رفتن خودرو | کشیدن فرمان سمت راست
نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد… کشیدن فرمان سمت چپ | علت چپ و راست رفتن خودرو | کشیدن فرمان سمت راست

ببینید، کولیس عموماً علت این مشکلات کشیدن است، اما همیشه علت این مشکل نیست. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که کولیس را تعویض کنید و پس از آن همچنان مشکل کشیدن را تجربه کنید. به همین دلیل است که همیشه باید ترمزهای عقب، ترمزهای جلو، اجزای فرمان و سیستم تعلیق خود را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها باعث کشش می شوند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر اجزای تعلیق شل داشته باشید، ممکن است باعث کشش فرمان نیز شود. بنابراین، برای اطمینان از شل نشدن این قطعات، دوباره بررسی کنید. همچنین، باد لاستیک خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هر لاستیک مقدار هوای توصیه شده توسط سازنده وسیله نقلیه شما را دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم تعلیق خودرویتان را بهتر بشناسید

علی رضایی

آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو

mortazavi

نظر دهید.