مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

موارد مهم لرزش خودرو

علت لرزش خودرو می تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد که یکی از نشانه های لرزش خودرو ممکن است مشکلات اکسل یا محور چرخ خودرو و یا ایراد لاستیک خودرو و همچنین امکان ایراد در ترمز خودرو وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی مهمترین عوامل پرداخته می شود.

مهمترین موارد لرزش خودرو

لرزش خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است در بیشتر مواقع افراد را با آن روبه رو کند، برای برطرف کردن این مشکل راههای بسیار زیادی است که البته باید در ابتدا مشخص شود علت لرزش خودرو چیست و چه مواقعی این اتفاق می افتد

۱٫وجود مشکل در موتور خودرو

لرزش خودرو ممکن است به دلیل ایراد و یا نقص فنی در قسمت موتور باشد که احتمال دارد موتور به اندازه کافی سوخت، هوا و جرقه ای برای عملکرد درست آن انتقال نمی دهد و موارد مختلف شامل:

  • لرزیدن یا تکان خودرو در زمان شتاب گیری خودو
  • حرکت خودرو در سرعت های خاص خودرو به صورت بریده بریده
  • شروع به لرزش خودرو بعد از مدت زمان مشخص

موارد گفته شده ممکن است وجود مشکل در شمع خودرو را خبر دهد که یا اگر در این قسمت ایرادی وجود نداشته باشد، سیم وصل شده به شمع نیاز به تعویض یا تست مجدد دارد. موارد دیگری مانند، کثیف شدن فیلتر و یا مسدود بودن آن سوخت و اکسیژن به موتور خودرو را با ایراد مواجه کند.

۲٫مشکل در محور چرخ خودرو یا اکسل

قسمت های چرخشی و رفت و برگشت در خودرو ممکن است بر اثر عوامل مختلفی درست در سر جای خود قرار نگرفته باشند که اگر اکسل خودرو خم شود، باعث ایجاد تکان هایی در خودرو شده و با بالا رفتن سرعت خودرو نیز این تکان ها بیشتر می شوند. مشکل اصلی در این قسمت، بررسی محور چرخ ها می باشد که قسمتی از قدرت موتور را به چرخ ها منتقل می یکند و چنانچه مشکلی به وجود آمد یکی از آثار آن لرزش در خودرو است.

دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو

۳٫ مشکل در ترمز خودرو

زمانی که ترمز خودرو گرفته می شود این احساس که خودرو لرزش بیشتری دارد حس خواهد شد و این به معنی تاب خوردگی در ترمز خودرو می باشد. روتر یک دیسک نقره ای شفاف است که به یک سیستم ترمز مجهز شده است. سائیدگی و پارگی باعث تغییر شکل می شود و بهتر است در اولین فرصت به میکانیک مراجعه کرده تا سلامت لنت ترمز های شما مورد بررسی قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر  سنسورهای چراغ راهنمایی چگونه کار می کنند؟

آشنایی بیشتر با انواع سیستم ترمز abs در خودرو 

۴٫ ایراد در تایر خودرو

همانطور که می دانید تایر خودرو یکی از اصلی ترین موارد برای حرکت خودرو است و یکی از اساسی ترین نقطه در زمان لرزش خودرو به شمار می رود، چنانچه لاستیک های خودرو دچار لرزش می شوند ممکن است:

  • بالانس نشده باشد و نیاز به بالانس چرخ دارند.
  • آج تایرها از بین رفته است و باید تعویض شود.
  • ساییدگی غیریکسان تایرها باعث لرزش در خودرو می شود.

۵٫ کلاچ خودرو

سیستم کلاچ گیری خودرو زمانی که با مشکل مواجه شود ، علت لرزش در خودرو نیز می تواند باشد. زمان کلاچ گرفتن در ابتدای حرکت و تعویض دنده به دنده ها با درگیر کردن کلاچ این اتفاق می افتد یک لرزش بسیار کم در این مواقع امری طبیعی است اما اگر احساس می کنید که لرزش آن غیر طبیعی است کلاچ خودرو دچار مشکل شده است.

لرزش در خودرو و زمان نیم کلاچ گرفتن به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل:

  • تمام شدن دیسک
  • فرسودگی یا ساییدگی فلایویل
  • مشکل در فنرهای سیستم کلاچ
  • تمام شدن صفحه کلاچ

۶٫ فرمان خودرو

فرمان خودرو نیز اگر دچار نقص فنی شده باشد باعث می شود که خودرو دچار لرزش شود. مشکلاتی که در فرمان باعث ایجاد لرزش می شود عبارتند از:

۷٫ سیستم تعلیق

از آنجاییکه سیستم تعلیق به فرمان وصل شده است ممکن است ایراداتی در این قسمت نیز وجود داشته باشد که شامل:

  • هم تراز نبودن سیستم تعلیق
  • شل شدن اجزای سیستم تعلیق
  • ساییدگی اجزای تعلیق
مطالعه بیشتر  تفاوت بنزین سوپر و معمولی را بهتر بشناسید

۸٫ معیوب بودن تسمه تایم در خودرو و عامل لرزش خودرو

وظیفه تسمه تایم این است که دریچه های ورودی و اگزوز را همگام سازی با حرکت پیستون ها انجام دهد و اگر در این قسمت مشکلی وجود داشته باشد و کالیبراسیون درستی صورت نگیرد موتور خودرو لرزش پیدا می کند. برای برطرف کردن آن باید تسمه تایم تعمیر و یا تعویض شود.

سخن پایانی:

بهتر است زمانی که خودرو دچار لرزش می شود از شتاب گیری سرعت جلوگیری شود و حتما نسبت به علت دقیق و برطرف کردن آن اقدام شود. مطالب فنی که در این مقاله شرح داده شود تنها برای آشنایی بیشتر با قطعات خودرو می باشد، لذا توصیه می شود اگر از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار نیستید حتما برای برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در خودرو به یک میکانیک و یا تعمیرکار حرفه ای خودرو مراجعه کنید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

توئین توربو شارژ و معایب آن بهتر بشناسیم! (Twin-Turbocharging)

mortazavi

تاریخچه لامبورگینی تولید کننده سریع ترین ماشین های دنیا

mortazavi

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

mortazavi

نظر دهید.