مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های فنی خودرو | علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ

دانستنی های فنی خودرو | علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ صدای غیر عادی بلبرینگ خودرو | شنیدن صدا از بلبرینگ خودرو | خرابی بلبرینگ خودرو | نصب نادرست بلبرینگ | نحوه تشخیص بلبرینگ خراب 

دانستنی های فنی خودرو | علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ صدای غیر عادی بلبرینگ خودرو | شنیدن صدا از بلبرینگ خودرو | خرابی بلبرینگ خودرو | نصب نادرست بلبرینگ | نحوه تشخیص بلبرینگ خراب

نحوه تشخیص صدای بلبرینگ خراب می تواند مشکل باشد زیرا به راحتی می توان آن را با صدای لاستیک اشتباه گرفت. هدف اصلی یاتاقان چرخ این است که چرخ ها با حداقل اصطکاک بچرخند. هنگامی که یک وسیله نقلیه متوقف می شود، یاتاقان ها شروع به خنک شدن می کنند. واشرهایی که در یاتاقان یا بلبرینگ ها به کار رفته، باید خلاء را در جای خود نگه دارند. در غیر این صورت، یاتاقان شروع به کشیدن هوا از بیرون می کند که ممکن است شامل آب و سایر آلاینده ها باشد. این می تواند منجر به آسیب یا ایجاد صدا شود. پیشنهاد می کنیم در ابتدا نکات آموزشی و فنی خودرویی را در مورد بلبرینگ و اجزای آن بدانید تا بهتر بتوانید مطالب ذکر شده در ادامه را درک کنید…

چه چیزی باعث سر و صدای بلبرینگ چرخ می شود؟

بلبرینگ های چرخ به لاستیک وصل شده و دائما در حال حرکت هستند. از آنجایی که چرخ ها هنگام رانندگی در تماس با جاده هستند، برای نحوه تشخیص خرابی بلبرینگ دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که بلبرینگ چرخ این صداهای عجیب را ایجاد می کند یا آسیب می بیند.

در اینجا ۵ دلیل اصلی برای شنیدن صدا از بلبرینگ خودرو آورده شده است:

 نصب نادرست بلبرینگ ها

خرابی بلبرینگ خودرو می تواند به علت نصب نادرست آنها باشد، اگر یاتاقان‌های چرخ شما اخیراً تعویض شده‌اند، بسیار تعجب برانگیز خواهد بود که از کار بیفتند. تنها نتیجه این است که بلبرینگ چرخ ها به شکل ناصحیح نصب یا برخلاف توصیه سازنده به نوعی آسیب دیده اند.

چرا باد نیتروژن برای لاستیک خودروها انتخاب می شود؟

 رانندگی در مسیر های پر از آب

مهر و موم کردن بلبرینگ چرخ ها توسط مهندسان به گونه ای طراحی شده که فشار از یاتاقان چرخ خارج شود. آنها در کارخانه با یک روان کننده مبتنی بر نفت نصب می شوند. تنها بدی این است که این روان کننده نمی تواند مانع از عبور آب شود. این بدان معناست که اگر ماشین خود را در خیابانی که پر از آب است برانید، یاتاقان های شما در معرض رطوبت قرار می گیرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، با روان کننده مخلوط می شود و آن را بی اثر می کند و باعث می شود یاتاقان ها اصطکاک بیش از حد را تحمل کنند و در نهایت آسیب ببینند. لازم است بدانید که شما نمی توانید یک یاتاقان چرخ را به شکل حرفه ایی سرویس یا تعمیر کنید. تنها راه حل آسیب آب، تعویض کامل بلبرینگ چرخ است.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی خودرو | 15 دلیلی که می گوید ماشین شما بنزین را سریع می سوزاند!

 رانندگی در جاده های ناهموار

صدای غیر عادی بلبرینگ خودرو می تواند ناشی از رانندگی بد باشد، بلبرینگ های چرخ، کل فشار و وزن خودرو را دریافت می کنند. اگر بخواهید از روی یک حاشیه یا چاله ناهموار رانندگی کنید، بلبرینگ چرخ به راحتی آسیب می بیند. همانطور که به رانندگی با این بلبرینگ های ناقص ادامه می دهید، باعث گرما و اصطکاک بیشتری می شود. زمانی که در چنین مسیرهایی هستید، گرما باعث می‌شود که قطعات کوچکی از بین بروند که روانکار بلبرینگ چرخ را آلوده کرده و آن را بسیار سریع‌تر از کار می‌اندازد.  ۷ دلیل برای سابیدگی و پارگی زودرس لاستیک خودروها

لاستیک های نامتعادل یا ضربه های بد به لاستیک خودرو

علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ را می توان به بالانس نبودن چرخ ها یا ضربه هایی که به آن وارد شده است، ربط داد، سیستم چرخ در خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد تا بتواند یک تعادل و یا بالانس درستی را از خود نشان دهند و در نتیجه در کنار دیگر قطعات سواری خوبی را برای راننده و سرنشینان ایجاد کند. هنگامی که لاستیک های شما نامیزان هستند، ممکن است برخی از آن قسمت های دیگر آسیب ببینند و سپس صدای غیر عادی بلبرینگ خودرو ایجاد می شود.

تصادف در ناحیه لاستیک و برخورد با بلبرینگ

بلبرینگ چرخ ها دائما در حال حرکت هستند و به سایر قسمت های ذکر شده متصل می شوند. بنابراین، اگر ناحیه چرخ در معرض تصادف باشد، احتمالا بلبرینگ چرخ نیز آسیب دیده و در صورت تعمیر یا تعویض، باعث ایجاد صدا می شود.

مطالعه بیشتر  نکته های فنی در خودرو | پدل شیفتر چیست؟ + نحوه عملکرد آن

صدای بلبرینگ خراب چگونه است؟

با یک بلبرینگ چرخ آسیب دیده یا شکسته، ممکن است به نظر برسد که در حال رانندگی روی یک نوار در بزرگراه هستید. در ابتدا صدا زیاد نخواهد بود اما با بدتر شدن وضعیت بلبرینگ بیشتر قابل توجه می شود. صدای بلبرینگ چرخ را می توان گاهی اوقات به عنوان دوچرخه سواری در کودکی توصیف کرد که یک کارت بازی به چرخ وصل شده بود که هنگام چرخش چرخ به پره ها برخورد می کرد!

چگونه بلبرینگ های چرخ آسیب دیده یا پر سر و صدا را تشخیص دهیم؟

یک جک بردارید و از آن برای بلند کردن وسیله نقلیه استفاده کنید تا زمانی که لاستیک از زمین جدا شود. حالا سعی کنید تایر را در جهت عمودی و سپس افقی حرکت دهید. اگر چرخ تکان بخورد یا به اصطلاح بازی آزادی داشته باشد، ممکن است بلبرینگ آسیب دیده باشد. سرعت نیز ممکن است در ایجاد صدای بلبرینگ چرخ نقش داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است با سرعت ۶۰ مایل در ساعت رانندگی کنید و صداهایی را احساس کنید، اما بیشتر از آن سرعت دیگر صدایی را نشنوید!! ای موضوع نشان دهنده این است که هنوز بلبرینگ ها آسیب بسیار جدی ندیده اند و می توان قبل از شدت گرفتن آن را برطرف کرد. با بررسی کردن موارد مختلف می توانید متوجه شود که ایراد کار بلبرینگ در کجاست و به عنوان مثال: اگر هنگام فشار دادن و کشیدن لاستیک متوجه حرکت غیرعادی بلبرینگ در اطراف آن شدید، ماشین خود را به تعمیرگاه یا لاستیک‌فروشی ببرید و از یک متخصص بخواهید آن را بررسی کند. آنها می توانند تأیید کنند که آیا بلبرینگ چرخ آسیب دیده یا اینکه قسمت دیگری مانند رینگ چرخ یاخود لاستیک آسیب دیده است.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

روشن بودن دائم چراغ عقب یا Position Lamp

mortazavi

کاهش مصرف سوخت ماشین و راهکارهای مناسب آن!

mortazavi

آشنایی با جلو پنجره همراه با پره های فعال در خودرو (active grill shutter system)

mortazavi

نظر دهید.