مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ نکات مفید خودرویی در ۲۲ شرقی

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ | علائم روغن سوزی خودرو | معایب روغن سوزی در خودرو | علت روغن سوزی موتور بعد از تعمیر | مکمل رفع روغن سوزی

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ نکات مفید خودرویی در ۲۲ شرقی….

روغن سوزی در خودرو به یکی از مشکلات پر تکرار برای رانندگان تبدیل شده است. علت روغن سوزی ماشین می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد، اما در ابتدا باید شناخت کافی از علائم روغن سوزی خودرو داشته باشیم تا در صورت دیده شدن این علائم به سرعت برای تعمیر خودرو دست به کار شویم، البته باید دقت داشته باشیم که اگر به موقع برای رفع علت روغن سوزی ماشین اقدام نکنیم معایب روغن سوزی در خودرو می تواند هزینه های بسیار زیادی داشته باشد. برای خیلی از رانندگان این مشکل پیش آمده است که ماشین را به طور کامل تعمیر می کنند و بعد از تعمیر دوباره خودرو شروع به روغن سوزی می کند. در این مطلب می خواهیم به علت روغن سوزی موتور بعد از تعمیر و انواع مکمل رفع روغن سوزی خودرو بپردازیم.

چرا روغن سوزی در خودرو اتفاق می افتد؟

روغن سوزی ماشین معمولا در خودروهای قدیمی و فرسوده اتفاق می افتد. اگر روغن موتور خودرو به هر دلیلی بتواند به محفظه احتراق موتور نفوذ کند و همراه با سوخت بسوزد، روغن سوزی در ماشین اتفاق خواهد افتاد. ولی در بعضی مواقع  ممکن است علائم روغن سوزی خودرو در نسل جدید خودروها هم دیده شود. روغن سوزی تاثیر مخربی بر قطعات ماشین دارد و همچنین باعث آلوده شدن محیط زیست هم خواهد شد.

زمانی که شما با خودروتان رانندگی می کنید، روغن موتور در مسیرهای مشخصی درون خودرو حرکت می کند تا از اصطکاک قطعات موتور با یکدیگر جلوگیری کند. در بعضی مواقع روغن در مسیر صحیح خود حرکت نمی کند و به محفظه احتراق موتور نفوذ پیدا می کند. در این شرایط روغن با سوخت خودرو مخلوط می شود و احتراق می یابد که به آن روغن سوزی می گوییم. روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

معمولا خودروهایی که زمان زیادی از عمرشان گذشته و فرسوده هستند، دچار روغن سوزی می شوند. به دلیل اینکه در بعضی از خودروهای جدید هم شاهد روغن سوزی هستیم، نمی توان آن را مشکل مختص ماشین های قدیمی به شمار آورد.

علائم روغن سوزی خودرو چیست؟

اگر خودرو روغن سوزی داشته باشد، در وضعیت فیزیکی و عملکرد خودرو علائمی مشخص می شود که باعث آگاه شدن شما نسبت به این موضوع می شود. این نشانه ها عبارتند از:

 خارج شدن دود آبی از اگزوز

یکی از مهمترین علائم روغن سوزی خودرو، خروج دود آبی از اگزوز است. زمانی که در موتور روغن به همراه سوخت می سوزد، باعث خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز می شود که با زیاد شدن دور موتور، شدت آن هم بیشتر می شود. درنتیجه زمانی که خروج دود آبی رنگ را از اگزوز خودرو مشاهده می کنید مساوی است با مشکل روغن سوزی و باید به سرعت برای رفع آن اقدام کنید. ولی بعضی از خودروهای امروزی دود حاصل از سوختن روغن موتور را به خود جذب می کنند و مانع دیده شدن آن از خروجی اگزوز می شوند و ما دیگر نمی توانیم از این نشانه برای تشخیص روغن سوزی در خودروهای جدید استفاده کنیم.

دوده چرب در انتها لوله اگزوز خودرو

در بعضی مواقع در انتهای لوله اگزوز خودرو دوده چرب جمع می شود که از علائم روغن سوزی در خودرو است.

کم شدن مداوم میزان روغن ترمز

بیشتر کارشناسان و تعمیرکاران، در سرویس های منظم خودرو توصیه می کنند که سطح روغن موتور را در مدت  زمان های کوتاه بررسی کنید. اگر سطح روغن موتور مدام در حال کاهش باشد، به احتمال زیاد خودرو دچار روغن سوزی می شود.

مطالعه بیشتر  نحوه شستن انژکتور خودرو را با این روش ها یاد بگیرید!

چرب شدن شمع های ماشین

در زمان خاموش بودن خودرو شمع های آن را بررسی کنید، اگر متوجه چرب بودن سر شمع ها شدید، به احتمال زیاد مشکل روغن سوزی در ماشین وجود دارد.

کم شدن شتاب و کاهش قدرت موتور خودرو

اگر خودرو دچار روغن سوزی باشد، کم شدن شتاب و قدرت موتور خودرو کاملا در هنگام رانندگی احساس می شود.

   بو نامناسب موتور خودرو

در بعضی مواقع از موتور خودرو، بو ناخوشایندی مثل سوختن روغن را حس می کنیم. این نوع بو از علائم روغن سوزی خودرو است که معمولا افراد عادی نمی توانند تشخیص دهند. تشخیص این بو برای تعمیرکاران ماهر کار آسانی است. نکته فنی خودرو امروز | علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

علت روغن سوزی ماشین چیست؟ | علائم روغن سوزی خودرو | معایب روغن سوزی در خودرو | علت روغن سوزی موتور بعد از تعمیر | مکمل رفع روغن سوزی
علت روغن سوزی ماشین چیست؟ | علائم روغن سوزی خودرو | معایب روغن سوزی در خودرو | علت روغن سوزی موتور بعد از تعمیر | مکمل رفع روغن سوزی

  مهمترین راه تشخیص علت روغن سوزی ماشین

بعضی از خودروها دود حاصل از سوختن روغن را جذب می کنند و اجازه دیده شدن آن را نمی دهند و ما در نهایت نمی توانیم با این روش از روغن سوزی در ماشین اطلاع پیدا کنیم. زمانی که به این مشکل برخوردید برای تشخیص روغن سوزی در ماشین دور موتور خودرو را در حالت درجا تا ۴۰۰۰ افزایش دهید. در این حالت میزان خروج دود از اگزوز به شدت افزایش پیدا می کند و بهتر می توانیم مشکل سوختن روغن در موتور را تشخیص دهیم.

انواع دودهایی که از موتور ماشین خارج می شوند

زمانی که دود از اگزوز ماشین خارج می شود به احتمال زیاد موتور ماشین شما دچار مشکل جدی شده است. در ادامه مطلب می خواهیم انواع دودی که از اگزوز خارج می شود را مورد بررسی قرار دهیم. هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

خارج شدن دود آبی از اگزوز

معمولا خروج دود آبی از اگزوز به معنای علائم روغن سوزی در موتور خودرو است. این مشکل زمانی رخ می دهد که مهر و موم گاید سوپاپ یا رینگ پیستون خراب شود یا شکسته باشد. البته در بعضی موارد هم بالا بودن سطح روغن موتور باعث روغن سوزی می شود.

خارج شدن دود سفید از اگزوز

  • در بعضی مواقع در اثر آب سوزی این دود در فصل های سرد سال از اگزوز خودرو خارج می شود.
  • اما گاهی دود سفید بعد از روشن شدن ماشین و گرم شدن موتور همچنان ادامه دارد و میزان تولید آن هم بیشتر می شود. دلیل اصلی این اتفاق نشت مایع خنک کننده یا روغن هیدرولیک به درون موتور است. در نتیجه باید برای رفع مشکل در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنیم.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز

زمانی که فرآیند احتراق در موتور ناقص انجام شود و ترکیب سوخت و هوا تناسب نداشته باشند، شاهد خارج شدن دود سیاه از اگزوز ماشین هستیم. دلایلی که این مشکل رخ می دهد، عبارت اند از:

  • سوخت رسانی بیش از اندازه
  • کار نکردن درست سیستم جرقه­‌زنی
  • نشتی انژکتورها
  • خرابی سنسور اکسیژن
  • کثیف شدن فیلتر هوا
مطالعه بیشتر  خروج دود اگزوز نشانه چیست؟

علت روغن سوزی ماشین

هدف از بکارگیری روغن موتور در خودرو، خنک کردن قطعات موتور و کاهش سطح اصطکاک آن ها است. به هر دلیلی اگر روغن موتور به درون محفظه احتراق موتور راه پیدا کند و با هوا ترکیب شود، پس از جرقه باعث سوختن شمع ها می شود. در نهایت خاصیت اصلی روغن موتور را که روانکاری قطعات، پاک­‌سازی و پاک­‌کنندگی، جذب ناخالصی ها، است را از دست می دهد و دیگر نمی تواند وظایف اصلی خود را به طور کامل و صحیح انجام دهد. ایجاد این مشکل و نشت روغن به درون محفظه احتراق دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از:

  • ساییده شدن لاستیک گیت
  • خراب شدن یاتاقان ها و شاتون ها
  • وجود اصطکاک زیاد در گیت سوپاپ
  • نشت روغن از واشر سرسیلندر ماشین
  • به کار بردن روغن نامرغوب و بی­‌کیفیت
  • خراب شدن و یا شکستن رینگ و رینگ های پیستون
  • خوردگی و فرسایش جداره سیلند (بوش سیلندر)
  • کاهش روغن موتور در دور بالای ۳۰۰۰ در دقیقه، در برخی از خودروها
  • سوختن روغن هیدرولیک و گیربکس در موتور
  • خراب شدن شیر PVC

علت روغن سوزی موتور بعد از تعمیر چیست؟

در بعضی مواقع بعد از تعمیر موتور شاهد روغن سوزی آن هستیم. تعمیر ناقص علت روغن سوزی ماشین بعد از پروسه تعمیرات است. البته در برخی موارد تا زمانی که خودرو آب بندی شود ممکن است روغن سوزی داشته باشد. طبق توصیه بسیاری از کارشناسان برای بهبود روغن سوزی خودرو پس از تعمیر موتور، تا مدتی با دور موتور پایین رانندگی کنید. و حتما پس از ۵۰۰ کیلومتر رانندگی روغن موتور را تعویض کنید. چه زمانی باید روغن را چک کنیم!؟ وقتی موتور گرم است یا سرد!!!

مشکل روغن سوزی خودرو را چطور می توان رفع کرد؟

 روغن سوزی در خودرو یک مشکل رایج است که رفع آن را به هرکسی نسپارید. به دلیل اینکه تعمیرکاران از وسایل مخصوصی مثل، کمپرس سنج برای پیدا کردن ناحیه ای که مشکل درآن رخ داده است استفاده می کنند و در حالت عادی بدون داشتن تجهیزات مناسب نمی توان محل دقیق نشتی روغن را پیدا کرد.

اگر خودرو شما دچار روغن سوزی شده، نباید به راحتی آن را نادیده بگیرید. اگر علائم روغن سوزی خودرو را مشاهده کردید در اولین فرصت  به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

مکمل رفع روغن سوزی

ااگر به طور منظم و صحیح از مکمل رفع روغن سوزی استفاده کنیم تا حد زیادی مانع ایجاد مشکل در موتور خودرو می شود. علائم خرابی قطعات خودرو | روشن شدن چراغ فشار کم روغن (۴ علت رایج)

تاثیر روغن سوزی بر دیگر بخش‌های خودرو

اگر ماشین شما دچار روغن سوزی شود و شما آن را تعمیر نکنید، در مدت زمان کوتاهی شاهد خواهید بود که  بخش های دیگر خودرو هم آسیب جدی می بیند و هزینه بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. اگر مشکل روغن سوزی را رفع نکنیم می تواند منجر به خرابی روغن، شمع ها، میل لنگ، پیستون، سیلندر، سرسیلندر، داغ شدن و آب شدن تمامی اتصالات غیرفلزی موتور شود. علاوه بر این بار سنگین خنک‌کاری موتور روی دوش رادیاتور می افتد و شاهد خراب شدن قطعه مهمی مثل رادیاتور در دراز مدت خواهیم بود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

علت نشت مایعات در زیر خودرو چیست؟

mortazavi

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین

mortazavi

اهمیت وجود NOS برای موتور خودروها مفید یا پرخطر؟ | نکات فنی خودرویی ۲۲ شرقی

mortazavi

نظر دهید.