مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو ۲۲ شرقی

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو 22 شرقی سیستم ترمز ضد قفل | علل رایج روشن شدن چراغ ABS | روشن ماندن چراغ ABS

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو ۲۲ شرقی سیستم ترمز ضد قفل | علل رایج روشن شدن چراغ ABS | روشن ماندن چراغ ABS

ABS که همان سیستم ترمز ضد قفل است. ABS یکی از سیستم‌های موجود در خودروی شماست که وظیفه دارد در مواقع اضطراری به دلیل ترمز شدید، ایمنی شما را حفظ کند و خودروی شما را کنترل کند. اولین علامت مشکل در سیستم ABS این است که چراغ ABS در نمایشگر اطلاعات راننده روشن می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد سیستم ABS و علل رایج روشن شدن چراغ ABS، لطفاً به خواندن ادامه دهید.

سیستم ABS چگونه کار می کند؟

نقش اصلی سیستم ترمز ضد قفل ایمن نگه داشتن شما از هر گونه تصادف و اطمینان از اینکه در صورت ترمز اضطراری کنترل خودرو خود را از دست نمی دهید (مانند لغزش) است.

ABS یک سیستم ایمنی است که توانایی تشخیص توقف در چرخش چرخ ها در حین ترمزگیری در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت است را دارد و فشار روغن ترمز را آزاد می کند که به چرخ ها اجازه می دهد دوباره چرخش را شروع کنند.

سیستم قادر به انجام این کار است زیرا کاملاً خودکار است. این عملیات ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما اهمیت آن در توقف کنترل شده یا کاهش سرعت خودرو است و در عین حال احتمال از دست دادن کنترل خودرو را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین بخوانید: علت چسبیدن کالیپر ترمز چیست؟

این به چرخ‌های خودرو امکان می‌دهد از قفل شدن و سر خوردن غیرقابل کنترل جلوگیری کنند. اما ABS خودرو نیز مستعد سابیدگی است و ممکن است از کار بیفتد. اگر دیدید چراغ ABS روشن می شود، بهترین اقدام این است که در اسرع وقت مشکل را حل کنید.

مطالعه بیشتر  فیس لیفت خودرو (Car facelift) چیست؟

علل رایج هنگام روشن شدن چراغ ABS

زمانی که در چراغ چک خودرو علامت ای بی اس روشن می شود ممکن است به علت وجود خطا و ایراد در هریک از سیستم هاو قطعات مختلف باشد که باید برطرف شوند موارد رایج عبارتنداز:

شماره ۱- سنسور سرعت چرخ معیوب

یکی از دلایل مختلف روشن شدن و روشن ماندن چراغ ABS، معیوب بودن سنسور سرعت چرخ است. سنسورهای سرعت چرخ در داخل مرکز چرخ و در برخی موارد در داخل جعبه دنده قرار دارند.

سیستم ترمز ضد قفل به داده های سنسور سرعت چرخ بستگی دارد. سنسورهای سرعت چرخ سرعت حرکت چرخ‌های وسیله نقلیه شما را تعیین می‌کنند.

آنها این داده ها را به ABS منتقل می کنند که با دریافت آن از یک یا چند چرخ، مشخص می کند که یک یا چند چرخ در مقایسه با سایرین کندتر حرکت می کنند و فشار روغن ترمز را آزاد می کند.

علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو 22 شرقی سیستم ترمز ضد قفل | علل رایج روشن شدن چراغ ABS | روشن ماندن چراغ ABS
علت روشن شدن چراغ ABS در نکات فنی خودرو ۲۲ شرقی سیستم ترمز ضد قفل | علل رایج روشن شدن چراغ ABS | روشن ماندن چراغ ABS

این به چرخ ها اجازه می دهد تا حرکت خود را از سر بگیرند. اگر سنسور سرعت چرخ ها مشکل داشته باشد، مانند: کثیفی ناشی از رانندگی معمولی باشد یا به نحوی آسیب دیده باشد، ABS هیچ اطلاعاتی از آن برای کنترل حرکت چرخ ها دریافت نمی کند.

سنسور سرعت چرخ بسیار نزدیک به سیستم ترمز نصب شده است که آن را در معرض آسیب ناشی از گرمای زیاد ناشی از ترمز قرار می دهد. این آسیب به سنسور سرعت چرخ می تواند باعث روشن شدن چراغ ABS شود.

مطالعه بیشتر  تنظیم چراغ های خودرو را اصولی تر یاد بگیریم....

شماره ۲- خرابی پمپ یا شیر هیدرولیک

ABS یک سوپاپ هیدرولیک را آزاد می کند تا فشار روغن ترمز را افزایش دهد تا مانع از دست دادن اصطکاک چرخ ها با زمین در هنگام دریافت اطلاعات از سنسورهای سرعت چرخ شود.

این شیر یا پمپ احتمالاً به دلیل سایش و پارگی داخلی بیشتر در معرض آسیب است. یکی از دلایل این سایش داخلی می تواند کثیفی روغن ترمز باشد. این می تواند چراغ ABS را روشن کند.

شماره ۳- فیوز سوخته

مانند اکثر سیستم ها یا اجزای الکتریکی، سیستم ترمز ضد قفل فیوز مخصوص به خود را دارد. قبل از اقدام به تعویض قطعات گران قیمت یا صرف زمان برای عیب یابی، مطمئن شوید که فیوز ABS سوخته نیست. بررسی سریع جعبه فیوز می تواند شما را از یک سردرد بزرگ نجات دهد. نکته های فنی و عمومی خودرو | چرا چراغ های ترمز خاموش نمی شوند؟

شماره ۴- ماژول ABS معیوب

دلیل دیگر روشن شدن چراغ ABS معیوب بودن خود ماژول ABS است. این می تواند به دلیل خوردگی سیم ها اتفاق بیفتد که می تواند مقاومت آنها را افزایش دهد و باعث تاخیر یا عدم ارتباط بین سنسور سرعت چرخ و ABS شود. حتی مقدار کمی خوردگی برای جلوگیری از کارکرد سیستم کافی است. بدترین حالت شامل تعویض کامپیوتر در ماژول است. ۶ دلیل اینکه چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند اما چراغ‌های ترمز روشن می شوند!

شماره ۵- مایع ترمز کم

مانند بسیاری از سیستم های ترمز، ABS نیز برای کنترل فشار به روغن ترمز هیدرولیک متکی است. سطح پایین سیال در مخزن می تواند مانع از انجام کار ABS شود که می تواند باعث روشن ماندن چراغ ABS شود. هوای بیش از حد در سیستم یکی دیگر از دلایل احتمالی آن است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات

محمد حسین علی محمدی

دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

mortazavi

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

mortazavi

نظر دهید.