مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مشکلات کیسه هوا در خودرو | ۵ علت روشن شدن چراغ ایربگ

مشکلات کیسه هوا در خودرو | ۵ علت روشن شدن چراغ ایربگ دلیل روشن بودن ایربگ خودرو | نقص در عملکرد کیسه هوا | مشکلات مرتبط با ایربگ | عملکرد ایربگ در خودرو

ایربگ یا کیسه های هوا، که بخشی از سیستم خودرو (SRS) هستند، اجزای کلیدی ایمنی و نجات دهنده هستند. کیسه های هوا ارزش واقعی خود را در صورت بروز یک حادثه یا ضربه ناگهانی نشان می دهند که می توانند از جان شما محافظت کنند، هنگامی که چراغ کیسه هوا بر روی وسیله نقلیه خود شروع به روشن شدن یا حالت چشمک زدن می کند، باید سریعا علت آن بررسی شود که رفع عیب شده تا در صورت لزوم بتواند عملکرد درست خود را نشان دهد! قبل از اینکه به بررسی عوامل روشن شدن چراغ ایربگ خودرو اشاره کنیم برای یادآوری مجدد در مورد عملکرد این کیسه های هوا که نقش ایمنی و محافظت از سرنشینان و رانندگان را فراهم میکنند می پردازیم…

منظور از ایربگ یا کیسه هوا چیست؟ چه عملکردی دارند!

بالشتک های اضطراری که تو خالی بوده و پر از هوا می باشند به کیسه هوا معروف هستند، این کیسه های هوا که با نام ایربگ بسیار مشهورتر هستند در زمان تصادف و وارد شدن ضربه به خودرو فعال می شود و یک واسط بین سرنشین و خودرو قرار میگیرند که به نوعی جلوی ضربه به سر سرنشین را میگیرند. در اصل بعد از اختراع کمربند ایمنی خودرو، کیسه هوا دومین وسیله ایی است که برای بالابردن امنیت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. آمارهای جهانی این موضوع را کاملا صدق می کنند که استفاده کردن از ایربگ در خودروها تا حد بسیار زیادی میزان تصادفات را کاهش داده است. بررسی ایربگ عابر پیاده در خودروها و مطلبی دیگر از مقالات فنی خودروها

مشکلات کیسه هوا در خودرو | 5 علت روشن شدن چراغ کیسه هوا دلیل روشن بودن ایربگ خودرو | نقص در عملکرد کیسه هوا | مشکلات مرتبط با ایربگ | عملکرد ایربگ در خودرو 
مشکلات کیسه هوا در خودرو | ۵ علت روشن شدن چراغ کیسه هوا دلیل روشن بودن ایربگ خودرو | نقص در عملکرد کیسه هوا | مشکلات مرتبط با ایربگ | عملکرد ایربگ در خودرو 

اما عملکرد کیسه هوا به چه صورت است! بدین شکل می توان بیان کرد که دو سنسور الکترومیکانیکی در قسمت جلویی خودرو به کار رفته اند و در زمان برخورد شدید خودرو با موانع مختلف، اطلاعات و هشدارهای لازم را به دستگاه کنترل مرکزی ارسال کرده و این اطلاعات می توانند به واسطه یکی از این دو سنسور یا هردو ارسال شوند، سپس کامپیوتر خودرو از طریق ارسال سیگنال مدار جرقه زن محفظه ایربگ را فعال کرده و نیتروژن حاصل را از طریق سوخت محفظه به سرعت کیسه هوا را پر کرده و آن را باز میکند. این باز شدن در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود چرا که باید از ضربه به سر سرنشینان زودتر از برخورد با شیشه جلو یا هر مانع دیگری جلوگیری کند. در این زمان سفت شدن کمربندها نیز اعمال می شود چرا که باید سرنشین را به صندلی بچسباند تا به بیرون پرتاپ نشود.

مطالعه بیشتر  7 نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی 

بعد از اینکه عملکرد کیسه هوا به درستی انجام شد، هوای داخل ایربگ آهسته تخلیه شده و سرنشین می تواند پیاده شود. وقتی صحبت از سرعت باز شدن کیسه هوا می شود، منظور این است که باید به گونه ای قوی و پرسرعت عمل کند که قبل از برخورد با هر چیز دیگری نقش کامل ایمنی خود را ایفا کند و البته لازم است بدانید که این سرعت تنظیم آن بر عهده دستگاه کنترل مرکزی بوده که برابر با ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است. درون ایربگ سدیم آزید وجود دارد که از جمله مواد سوخت و تولید گاز است که ممکن است برای برخی از افراد حساسیت هایی ایجاد کند.

جالب است بدانید که شدت ضربه کیسه هوا مانند برخورد محکم مشت در بوکس است و همین امر باعث می شود که صدایی مانند سوت کشیدن در گوش فرد بپیجد اما خوب لازم است که این اتفاق بیفتد چرا که ایمنی فرد را تامین میکند.

چراغ کیسه هوا چگونه است؟

چراغ کیسه هوا اغلب به عنوان یکی از سه چراغ هشدار مختلف در نمایش اطلاعات خودرو ظاهر می شود. یک آیکون یک فرد نشسته با یک توپ بزرگ در مقابل آنها که نشان دهنده کیسه هوا است (تصویر را در بالای صفحه ببینید) یا اینکه به شکل کلمه ‘کیسه هوا’ (تصویر را به طور مستقیم بالا ببینید) و یا حروف ‘SRS’ خودش را نشان می دهد که همه آنها به معنای یکسان هستند، به این معنی که در سیستم کیسه هوا، یک نقص ایمنی یا فنی وجود دارد و ممکن است آنها در صورت نیاز باز نکند.در اینجا برخی از دلایل ممکن برای روشن شدن چراغ کیسه هوا وجود دارد. این اطلاعات همچنین به شما کمک می کند تا مشکلات را حل کنید.

 

۱: فنر ساعتی نیاز به تعویض دارد

عملکرد اصلی فنر ساعتی حفظ پایداری بین کیسه هوا از صندلی راننده و سیم کشی الکتریکی با استفاده از آن در داخل و خارج در رابطه با فرمان است. باند های مدار نازک ممکن است فرسوده یا شکننده شوند و بتوانند کیسه هوا را بر روی صندلی راننده ایجاد کنند تا یک خطای کد را به ماژول کنترل کیسه هوا گزارش دهند که چراغ کیسه هوا شروع به چشمک زدن می کند. مشکل فنر ساعتی را باید توسط یک جایگزین جدیدتر حل کرد.

مطالعه بیشتر  تاریخچه هوندا داستان موفقیت یک سامورایی کار آفرین
مقاله فنی خودرو - ایربگ
مقاله فنی خودرو – ایربگ

بیشتر بدانید در مورد فنر ساعتی در خودرو: فنر ساعتی به این دلیل بر روی خودرو نصب شده است که گردش فرمان خودرو را بر عهده داشته باشد و به اصطلاح نقش یک واسط برقی را ایفا می کند که وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط سیم های مربوط به ایربگ و بوق در قسمت زیرین غربیلک فرمان به قسمت بالای غربیلک فرمان است و توسط سه عدد پیچ خودکار در زیر قسمت ذکر شده و روی یک قطعه پلاستیکی سفید رنگ مربوط به دسته راهنما و برف پاک کن نصب شده است.

۲: پشتیبان گیری باتری کیسه هوا کم است

یکی از دلایل رایج برای روشن شدن چراغ ایربگ، از بین رفتن پشتیبان باتری کیسه هوا است. این می تواند ناشی از تخلیه اخیر باتری خودرو باشد.
این مشکل اغلب زمانی که شارژ باتری دوباره انجام می شود می تواند حل شود اما ممکن است لازم باشد خطای کد نرم افزاری را از ماژول کنترل کیسه هوا با یک ابزار اسکن برای اصلاح این مشکل حذف کنید. سیستم ایربگ من یا افزایش کمکی ارتفاع خودرو (AIRBAGMAN)

۳) نقص سنسور

سیستم محدودیت تکمیلی در وسایل نقلیه مدرن شامل انواع مختلف سنسورها است که همه آنها را به کامپیوتر اصلی (ECM یا PCM) خودرو متصل می کنند. هنگامی که یک یا چند این سنسورها دارای نقص عملکرد هر نوع است، کامپیوتر ماشین این را تشخیص می دهد و به نوبه خود چراغ هشدار کیسه هوا را روشن می کند.

۴) ماژول معیوب یا مرطوب شده است…

ماژول کنترل کیسه هوا معمولاً در زیر صندلی راننده یا سرنشین جلو در اکثر خودروها قرار دارد. بنابراین، اگر خودرویی حتی برای مدت کمی در معرض آب زیاد قرار گرفته باشد، ماژول کنترل کیسه هوا در معرض این رطوبت قرار می گیرد که می تواند آن را دچار ایراد کند.

یک ماژول کنترل کیسه هوا، زمانی که کوتاه و یا corroded، یک کد مشکل تشخیصی را بلافاصله تولید می کند که نور کیسه هوا را در خودرو شما شروع می کند، شروع به چشمک می کند.

مشکلات کیسه هوا در خودرو | 5 علت روشن شدن چراغ کیسه هوا دلیل روشن بودن ایربگ خودرو | نقص در عملکرد کیسه هوا | مشکلات مرتبط با ایربگ | عملکرد ایربگ در خودرو
مشکلات کیسه هوا در خودرو | ۵ علت روشن شدن چراغ کیسه هوا دلیل روشن بودن ایربگ خودرو | نقص در عملکرد کیسه هوا | مشکلات مرتبط با ایربگ | عملکرد ایربگ در خودرو

۵) تصادف اخیر

این مشکل اغلب در هنگام خرید یک ماشین دست دوم یا کارکرده اتفاق می افتد و ممکن است ماشین از قبل تصادفی بوده باشد. اگر وسیله نقلیه قبلا در یک تصادف دخالت داشته است و ایربگ های آن به درستی نصب نشده باشند ممکن است چراغ هشدار ایربگ را روشن نشان دهد. حتی اگر تمام اجزاء جایگزین شوند، ECM ماشین باید مجددا برنامه ریزی شود تا اساسا سیستم کیسه هوا را بازنشانی کند. اگر این تنظیم مجدد رخ نداده است، چراغ کیسه هوا تا زمانی که این کار انجام شود، به چشمک زدن یا روشن بودن ادامه دهد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

mortazavi

معرفی و نحوه عملکرد گیربکس اتومات

محمد حسین علی محمدی

مهمترین نکات رانندگی در شب 

mortazavi

نظر دهید.