مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت خالی شدن باتری خودرو چیست؟ و راههای جلوگیری از آن

علت خالی شدن باتری خودرو | جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین | علائم خالی شدن باتری ماشین | باتری خودرو چیست؟ | نقش جا گذاشتن سوئیچ در خالی شدن باتری ماشین

علت خالی شدن باتری خودرو چیست؟ و راههای جلوگیری از آن

علت خالی شدن باتری خودرو بستگی به عوامل زیادی دارد که سیستم های مختلف ماشین در آن دخیل هستند. شما برای جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین ابتدا باید بدانید که باتری خودرو چیست؟ و بعد به سراغ شناخت علائم خالی شدن باتری ماشین و یا حتی راه های مقابله با آن بروید. آشنایی شما با این مسائل به افزایش عمر مفید باتری خودرو به شدت کمک می کند و در نتیجه آن هزینه های شما در تعویض یا تعمیر باتری ماشین کاهش می یابد. البته ما در این متن به دلایل پرتکراری مثل: نقش جاگذاشتن سوئیچ در خالی شدن باتری ماشین نیز می پردازیم.

اکثر رانندگان زمانی متوجه مشکل باتری خودرو می شوند که قصد روشن کردن آن را دارند و با استارت زدن متوجه می شوند که ماشین روشن نمی شود. رانندگان می دانند که اگر باتری به کوچکترین مشکلی برخورد کند در واقع دیگر روشن نمی شود.

باتری خودرو چیست؟

باتری خودرو وسیله ای است که برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو و همچنین راه‌اندازی موتور و بقیه تجهیزات الکتریکی قابل استفاده قرار می گیرد. اگر سیستم برق‌رسانی خودرو شما مشکلی داشت این احتمال را بدهید که ایراد مربوط به باتری خودرو باشد. باتری خودرو با قطعاتی که به نیرو برق در خودرو نیاز دارند در ارتباط است در نتیجه اگر هر مشکلی در سیستم برق‌ رسانی ایجاد شود نمی‌توانیم صرفا باتری را مشکل دار بدانیم. نحوه تمیز کردن باتری سولفاته خودرو به چه صورت باید انجام شود؟

در همه خودروها دینام وجود دارد که وظیفه اصلی آن تهیه انرژی مورد نیاز برای کار کردن باتری خودرو است. دینام از قطعات اصلی سیستم برق‌رسانی خودرو شناخته می شود و به وجود آمدن هر مشکلی در آن فعالیت این سیستم را مختل می کند.  شما با اطلاع کردن از مسائلی که در بالا ذکر شد می توانید نتیجه بگیرید که همیشه مشکل از خراب بودن باتری نیست. اما سوال اساسی این است که مهم‌ترین علائم خرابی باتری چیست؟

قبل از اینکه که جوابی برای این سوال پیدا کنیم بهتر بدانید که به طور معمول باتری‌هایی که از مکانیزم قدیمی استفاده می‌کنند در مقایسه با باتری های جدید که به آنها باتری اتمی می گویند بیشتر دچار مشکل می شوند.

علت خالی شدن باتری خودرو سه ریشه اصلی دارد که عبارت اند از:

• وجود مشکل ذاتی در خود باتری

• وجود مشکل در سیم کشی خودرو

• اشتباهات خود راننده

شما می توانید با داشتن اطلاعات کافی بسیاری از مشکلات باتری خودرو را رفع کنید و دیگر هیچ نیازی به تعمیرگاه رفتن یا هزینه در این زمینه نداشته باشید. این اتفاق برای همه رانندگان افتاده است که زمانی متوجه ایراد خودرو می شوند که ماشین در هنگام استارت خوردن روشن نمی شود. دقت داشته باشید که مشکل باتری خودرو فقط در هنگام استارت زدن خودرو اتفاق نمی افتد و شما در حین حرکت خودرو نیز ممکن است شاهد بروز این مشکل باشید.

مطالعه بیشتر  چطور از یخ زدگی ماشین در زمستان جلوگیری کنیم؟

زمانی که باتری خودرو شما دائم مشکل پیدا می کند، دلیل اصلی آن خوردگی یا خرابی اتصالات می باشد. اگر این مسئله را چک کردین و مشکلی نبود به سراغ دلایل دیگری مثل وجود اتصالی در سیم‌کشی و ایراد در سیستم شارژ باتری نیز بروید. مشکل شارژ باتری هنگامی پیش می آید که میزان مصرف باتری بیشتر از میزان شارژ آن باشد. اگر خودرو شما در شرایط جوی مناسبی قرار نداشته باشد و در دمای خیلی بالا یا خیلی پایین محیط قرار داشته باشد می تواند تاثیر منفی روی باتری شما بگذارد.

دلایل خالی شدن باتری ماشین

ما در ادامه مطلب به مشکل پرتکرار رانندگان که خالی شدن باتری ماشین است بپردازیم. شما با اطلاع داشتن از این دلایل بسیاری هزیه هایتان را کاهش می دهید. بیشتر بخوانید: وزن باتری خودرو چقدر است؟

روشن گذاشتن چراغ های خودرو

اگر باتری خودرو شما به مشکل خورد حتما باید در اولین مورد روشن ماندن چراغ‌ها را چک کنید. بعضی مواقع رانندده بر اثر سهل انگاری چراغ‌های اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن می گذارد و ماشین را ترک می کند که این امر می‌تواند باعث خالی شدن باتری شود. پس بهتر است هنگامی که شب می خواهید از خودرو پیاده شوید ابتدا روشن بودن همه چراغ ها را چک کنید. البته این نکته را باید در نظر داشت که در بعضی خودروها چراغ‌ تا مدتی پس از خاموش شدن ماشین در حالت روشن باقی می‌مانند و به طور خودکار خاموش می شوند. اگر این سیستم دچار مشکل شود ممکن است چراغ‌ها روشن بمانند و باعث خالی شدن باتری شوند. البته این علت خالی شدن باتری خودرو بسیار پر تکرار است.

باتری ضعیف

اگر از باتری به صورت صحیح نگهداری نکنید و یا در طول مدت زمان زیاد قدیمی شده باشد، فرآیند شارژ آن با سختی همراه خواهد بود. اگر سیستم صوتی خودرو شما دچار مشکل باشد می تواند عاملی برای خالی شدن باتری ماشین شما به حساب بیاید.

نقش جا گذاشتن سوئیچ در خالی شدن باتری ماشین

به دلیل مشغله زیاد یا سهل انگاری برای بسیاری از رانندگان پیش آمده که سوئیچ را برروی خودرو جا می گذارند. اطلاع داشته باشید که این امر می تواند منجر به خالی شدن باتری ماشین شود. یک باتری معیوب چه ویژگی هایی دارد؟

 فرسودگی اتصالات باتری

اگر در اتصالات سر باتری مشکلی وجود داشته باشد می‌تواند از شارژ شدن کامل و صحیح باتری جلوگیری کند و قطع شدن این اتصالات مشکلات زیادی را به وجود می آورد. جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین می تواند با سرویس به موقع سیم کشی داخلی خودرو نیز اتفاق بیافتد.

اتصال در سیستم برق خودرو

احتمالا اصطلاح برق دزدی را تا به حال شنیده اید در واقع اگر کوچکترین اتصالی در سیستم برقی خودرو پیش بیاید می تواند باعث به وجود آمدن شرایطی شود که به آن برق دزدی گفته می‌شود. البته در نظر داشته باشید که پیدا کردن این ایرادات دشوار است ولی اگر با آن مواجه شدید، ابتدا چراغ‌های داشبورد و صندوق عقب را چک کنید. اگر چراغ های صندق عقب بیهوده روشن بمانند می توانند باتری خودرو را به راحتی خالی کنند.

مطالعه بیشتر  قفل گازی ماشین و پدیده فلوت کردن چیست؟

دمای هوا

اگر هوا خیلی بیش از حد گرم یا خیلی سرد باشد می‌تواند شرایط را برای عملکرد باتری دشوار کند. اگر باتری شما کهنه و قدیمی است زودتر در مقابل دمای محیط حساسیت نشان می دهد و در نتیجه آن آسیب می بیند. عملکرد باتری حالت جامد به چه صورت است؟

 سیستم شارژ باتری

زمانی که شما در حرکت هستید و باتری خودرو ناگهانی خالی می شود در واقع مشکل از دینام و شارژ باتری است. اگر این مشکل برای شما اتفاق افتاد، ابتدا تسمه دینام را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که دینام کار می‌کند. اگر تسمه دینام سالم بود، خود دینام را چک کنید.

 خرابی باتری

اگر هر مورد از موارد بالا برای خودرو شما پیش آمد، قطعا ایراد به سیستم برق رسانی خودرو برمی گردد. اما در بعضی موردها همه مشکل مربوط به خرابی باتری نیست. تمام موارد ذکر شده در بالا ممکن است علت های دیگری هم داشته باشد. اگر می خواهید مطمئن شوید که باتری شما خراب اسنت این موارد را چک کنید.

  •   مطمئن شدن از صحیح عمل کردن دینام.
  • مطمئن شوید که بست های باتری مشکلی ندارند و بدون قطعی یا اتصال هستند.
  • محل اتصال بست را به باتری چک کنید و از محکم بودن بست مطمئن شوید.
  •   بست ها را جدا کنید و سر باتری و بست ها را تمیز کنید.
  •  صحیح عمل کردن استارت را امتحان کنید.
  •  شمع های خودرو را چک کنید و از صحیح بودن فرآیند جرقه زنی اطمینان حاصل کنید.
  •  فیوزهای مربوطه چک کنید و از خرابی نبودن آن ها مطمئن شوید.
  •  اگر مطمئن نیستید که باتری خودرو شما خالی شده است هیچ وقت از طریق باتری به باتری ماشین را روشن کردن نکنید.
  •  باتری را از جایگاه خود خارج کنید و میزان عملکرد آن را در هنگام شارژ و نگهداری شارژ تست کنید.

نشانه های پایان یافتن عمر مفید باتری خودرو 

ساده‌ترین نشانه ای که پایان یافتن عمر باتری را نشان می دهد این نکته است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره موتور را روشن کند.

این موضوع باید با دقت بررسی شود زیرا در مواردی این مسئله می‌تواند به دلیل وجود مشکل در مدار شارژ باتری خودرو باشد.   اگر شارژ باتری خودرو شما مشکل نداشته باشد به این معنی نیست که باتری در وضعیت خوبی قرار دارد. شما با مطالعه این متن در واقع با شناخت علائم خالی شدن باتری ماشین و علت های اصلی آن می توانید از بسیاری هزینه ها جلوگیری کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

طرز کار قفل کن دیفرانسیل (Diff Lockers)

mortazavi

آموزش های فنی خودرو | ۳ نشانه مایع سوخته گیربکس یا جعبه دنده و علت آن

mortazavi

آشنایی با جلو پنجره همراه با پره های فعال در خودرو (active grill shutter system)

mortazavi

نظر دهید.