مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در این شرایط چه مواردی هستند؟

علت بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در این شرایط | هنگام بریدن ترمز چه باید کرد | اگر ترمز ماشین کار نکند چه اتفاقی می افتد؟ | سیستم ترمز خودرو

علت بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در این شرایط چه مواردی هستند؟

بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در آن شرایط را همه رانندگان بهتر است بدانند زیرا این مسئله با جان تک تک سرنشینان سر و کار دارد. بهتر است در ابتدا شما عزیزان با علت بریدن ترمز و با طور کلی با سیستم ترمز خودرو آشنا شوید تا ریشه این مشکل را بتوانید شناسایی کنید. رانندگان این سوال برایشان پیش می آید که اگر ترمز ماشین کار نکند چه اتفاقی می افتد؟ در هنگام بریدن ترمز چه باید کرد و یا چه اقداماتی ضروری هستند ما در این مطلب به این اقدامات می پردازیم.

چه عواملی باعث می شوند که ترمزها صحیح عمل نکنند؟

زمانی که ضخامت لنت های ترمز کم می شود، ترمز ها صدایی شبیه به جیغ تولید می کنند. زمانی این صدا تولید می شود که دیسک با لنت حالت ساییده شدن دارد و بهتر است بدانید که هزینه تعمیر آن بیشتر از تعویض آن است.

زمانی که ترمزها غیر عادی زودتر از زمان استاندارد داغ می کنند در کاسه ترمز نقاط سختی به وجود می آید که به نقاط داغ نام دارد. نقاط داغ در مقابل اصطکاک کفشک های ترمز و لنت ها مقاوتی خیلی خوبی دارد. کفشک ها و لنت ها به طور کلی چیزی برای گرفتن ندارند پس در نتیجه اصطکاکی هم به وجود نخواهد آمد و نیرو ترمز دیگر کارایی ندارد.

اگر در سیستم ترمز خودرو چربی یا روغنی باشد می تواند موجب به بروز اختلال در اصطکاک شود. حتما در زمان نشت روغن خودرو واشرها را چک کنید. عملکرد ترمزهای دیسکی به چه صورت است!

نحوه ترمز گرفتن راننده می تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد ترمز بگذارد. زمانی که شما به طور مرتب ترمز می گیرید، گرمای تولید شده از آن لنت ها و کفشک ها را مورد آسیب قرار می دهد. متریالی که شما در ترمز استفاده می کنید باید دارای انعطلف پذیری باشند تا بتوانند کاملا دیسک و کاسه را در بربگیرند. توجه داشته باشید که در بسیاری از علت بریدن ترمز خودرو همین مسئله است.

اقدامات ضروری در هنگام بریدن ترمز خودرو

هنگام بریدن ترمز چه باید کرد؟ این سوال وحشتناک ذهن بسیاری از راننداگان را به خود مشغول کرده است.شما به عنوان راننده در مقابل جان سرنشینان و خودتان مسئول هستید پس بهتر است در درجه اول آرامش خودتان را حفظ کنید و به هیچ عنوان حرکات اضافی را انجام ندهید. ما در ادامه مطلب به این نکته هراس انگیز می پردازیم که اگر ترمز خودرو کار نکند چه اتفاقی می افتد؟ و شما با مطالعه مواردی که در ادامه مطلبی می خوانید در واقع بر این ترس خود می توانید غلبه کنید.

مطالعه بیشتر  دانستنی های فنی خودرو | علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ

مرحله اول بستن کمربند ایمنی

حتما کمربند ایمنی را ببندید و پدال گاز را رها کنید و اگر خودرو شما دارای کروز کنترل است آن را خاموش کنید. حتما بخوانید: مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو

مرحله دوم چک کردن پدال ترمز

پدال ترمز را چندبار فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای متوقف شدن خودرو فراهم شود. حتی اگر ترمز شما ABC نیز بود باز هم این کار را انجام دهید. دلیل این تاکید این مسئله است که ترمز ABC فقط در زمانی فعال می شود که با شدت بالایی ترمز بگیرید.

اگر پدال ترمز بالا بود هشیار شوید و به سرعت چک کنید که اشیایی مثل بطری آب و وسایل دیگر به پدال گیر نکرده باشد. اگر پدال ترمز نرم بود احتمال دارد که روغن ترمز تمام شده یا سیلندر اصلی آن دچار مشکلی باشد است. شما در این شرایط باید چند بار پدال را فشار دهید تا دوباره بتوانید کنترل را به دست آورید.

مرحله سوم تعویض دنده

اگر ماشین شما دنده اتوماتیک دارد سعی کنید آن را به حالت دنده دستی قرار دهید و دنده در حالت یک یا دو بیشتر نگه دارید. اگر دنده خودرو شما به صورت دستی است آن را آرام آرام کم کنید. توجه داشته باشید که اگر به طور ناگهانی به یک یا دو تعویض کنید احتمال دارد کنترل خودرو از دستتان خارج شود.

مرحله چهارم مسیری پیشرو

به طور کامل حواستان به جاده باشد و در مسیرهایی که ترافیک سنگین دارد و یا موانعی جدی در آن هست به هیچ عنوان قرار نگیرید.

مرحله پنجم ترمز دستی

تلاش کنید که از ترمز دستی استفاده کنید. شما باید در این شرایط تلاش کنید که سرعت خودرو کاهش یابد برای همین موضوع سعی کنید ترم دستی را کم کم بکشید. تلاش کنید این کار به صورت ناگهانی انجام نشود چون به احتمال زیاد تایر های عقب قفل می کنند و دیگر ممکن حوادث دلخراشی رخ دهد.  ولی اگر متوجه قفل شدن چرخ های عقب شدید کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کنند و بعد ترمز دستی را بکشید تا سرعت خودرو کاهش یابد.

مرحله ششم حاشیه جاده

پیشنهاد می کنیم برای کم کردن سرعت خودرو از اصطکاک جاده استفاده کنید. اگر جاده دارای حاشیه است بر روی آن حرکت کنید تا در اثر این اصطکاک سرعت خودرو شما کم شود. البته دقت کنبد در این حین به رانندگان دیگر به وسیله فلاشرهای خودرو، بوق و … اطلاع دهید تا حادثه بدتری پیش نیاید. شما تا به این جا متن به بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در آن شرایط کمی آشنایی پیدا کرده اید ولی پیشنهاد می کنیم که در ادامه مطلب راهکارهای ضروری آن را هم بخوانید چون کارایی زیادی دارد و می تواند جان شما و باقی سرنشینان را نجات دهد. کالیپر ترمز و علت چسبندگی آن در خودرو چیست؟

مطالعه بیشتر  انواع گاز کولر خودرو چه کاربردهایی دارند؟

راهکارهای اضطراری در هنگام بریدن ترمز خودرو

  • با بررسی جاده نقطه ایمنی را برای سایش پیدا کنید. اگر نمی توانید خودروی خود را متوقف کنید دنبال یک محیط باز بگردید تا به مرور سرعت شما در آن محیط کاهش پیدا کند.
  • اگر دیدید که دیگر هیچ راهی برای شما باقی نمانده می توانید به صورت کنترل شده با پشت یک خودرو دیگر برخورد کنید. شاید در نگاه اول این راهکار درست به نظر نرسد ولی در بعضی از شرایط برای توقف اجباری باید این کار را انجام دهید و تلاش کنید تا قبل از برخورد حتما با بوق زدن راننذه جلویی را متوجه این عمل کنید تا او هم تسلط کاملی به خودرو خود داشته باشد.
  • وارد جاده خاکی شوید تا سرعتتان کاهش یابد ولی در عین حال مواظب سنگ ها و چاله های پیشرو باشید تا خودرو و سرنشینان آسیب جدید نبینند.
  • اگر جدول کم عمقی در مسیر شما قرار دارد می توانید با برخورد با آن سرعت خودرو را کاهش دهید اما حتما فرمان را سفت بگیرید تا کنترل ماشین را از دست ندهید.

هشدار

  • سعی کنید که در زمان مناسب لنت های ترمز را تعویض کنید. همچنین دقت داشته باشید که بازدید دوره ای سطح روغن ترمز مسئله ای مهم بشمار می آید و باعث می شود از بسیاری خطرات شما در امان باشید.
  •  در هنگام حرکت در سرایزی بیش از حد ترمز نگیرید. این مسئله منجر می شود لنت ترمز بیش از اندازه استاندارد داغ شود و سیستم ترمز به طور کلی دیگر کار نکند.
  • اگر خودرو شما اتوماتیک است دقت کنید که در هنگام حرکت در وضعیت P قرار نداشته باشد چون این کار باعث قفل شدن فرمان خودرو می شود و شما به عنوان راننده دیگر توانایی کنترل این خودرو را ندارید.
  • قبل از آن مطمئن شوید که چراغ ترمز شما سالم است یا نه.
  • اگر لنت های ترمز شما خیس باشد میزان قدرت ترمزگیری به شدت کاهش پیدا می کند. پیشنهاد می کنیم که در روزهای بارانی در مکان های خیس چراغ ها را روشن کنید و با دنده سنگین حرکت کنید تا برای شنا پیش مشکلی پیش نیاید.
  • به هیچ عنوان در زمان رانندگی و ترمز گرفتن ماشین را حالت خاموش نگذارید. اگر خودرو را در حالت خاموش بگذارید سیستم هیدرولیک قرت پمپینگ ترمز را سه برابر می کند.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سیستم سوخت رسانی و جرقه در خودروهای سواری

علی رضایی

آشنایی با رادیاتور موتور و نحوه عملکرد آن

علی رضایی

سنسور دمای آب + نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

mortazavi

نظر دهید.