مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت آتش گرفتن خودرو و راه های مقابله با آن

علت آتش گرفتن خودرو و راه های مقابله با آن

علت آتش گرفتن خودرو در بسیاری از موارد بستگی به کارهایی دارد که راننده انجام می دهد. آمار آتش سوزی خودرو تقریبا بالاست. آتش گرفتن باک خودرو از عواملی است که در آتش گرفتن ماشین در تصادف به وجود می آید. اما در این میان علت آتش گرفتن باتری ماشین دیگر فقط مربوط به تصادف نیز و دارای دلایل بسیار زیادی است.

دلایل مختلفی باعث می شود که آمار آتش سوزی خودرو تا میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. متاسفانه بسیاری از این عوامل وابسته به سهل انگاری رانندگان است. آتش می تواند به‌ سادگی کشیدن سیگار در موقعیت نامناسب و یا تصادفت هایی به شدت سهنمگین باشد که در نهایت باعث آسیب های مالی و جانی می شود. ما در ادامه مطلب به مهمترین دلایل آتش گرفتن خودرو می پردازیم پس با ما همراه باشید.

علت آتش گرفتن خودرو با داغ شدن سیستم پیشرانه

موتور خودرو که داغ می‌کند عواقبش دامن‌گیر مایعات و سیالات موجود در سیستم فنی ماشین می‌شود. داغ‌شدن سیستم پیشرانه به‌ تنهایی مشکلات زیادی را به وجود می آورد که این موضوع هنگامی خطرناک خواهد شد که دمای مایعات هم توسط افزایش دمای موتور افزایش پیدا کند.

مایعاتی که داغ و پرحرارت شده‌اند روی بخش هایی از خودرو مثل اگزوز یا بخش‌های داغ دیگر موتور ریخته می شوند و در نهایت تبدیل به علت آتش گرفتن خودرو خواهد شد. اگر این دو قسمت در خودرو داغ شوند ممکن است در بسیاری از نقاط منجر به وحود آمدن مشکلات بسیار اساسی شوند. این موضوع در بعضی از موارد حتی موجب آتش گرفتن باک خودرو نیز شده است.

نقص سیستم الکتریکی

این نکته را به خاطر داشته باشید که هر جا اثری از برق و الکتریسیته است امکان جرقه‌زدن و آتش‌سوزی هم وجود دارد. بهتر است بدانید خودرو هم دارای باتری می باشد که بخش مهمی از سیستم الکتریکی خودرو به حساب می‌آید و در نهایت باعث آتش‌سوزی را در بعضی شرایط به وجود می آورد. هنگامی که باتری در حال شارژ شدن می باشد این امکان وجود دارد که تجمع هیدروژن در محفظه موتور به وجود آید که این هیدروژن می‌تواند باعث انفجار شود. دقت داشته باشید که این موضوع علت آتش گرفتن باتری ماشین است.

مطالعه بیشتر  سیستم اندازه گیری فشار تایر

سیم‌کشی‌هایی که در بخش‌ های مختلف خودرو در سیستم الکتریکی وجود دارند هم با جرقه‌زدن در بعضی موارد می شوند که خود این موضوع علت آتش گرفتن باتری ماشین بشمار می آید.

البته نسبت این نکته دقت داشته باشید که هر سیمی جرقه نمی‌زند و آتش نیز نمی‌گیرد و نباید شخص راننده به طور دائم نگران این موضوع باشد. اگر سیم‌ها معیوب باشند و یا پیچ‌خوردگی داشته باشند یا سیم‌کشی آنها به‌ درستی انجام نشده باشد جرقه‌زدن و آتش سوزی خودرو به وجود می آید.

به احتمال زیاد با این توضیحات این موضوع به ذهتان رسیده است که خودروهای هیبریدی و  الکتریکی احتمال آتش سوزی بسیار زیادی دارند. اگر باتری‌های این خودروها سوراخ شوند یا مشکلی داشته باشند امکان آتش سوزی خودرو بسیار زیاد خواهد بود پس در نهایت شما می توانید در بسیاری از موارد با رعایت موارد استاندارد این مورد اطمینان حاصل کنید. علت آتش گرفتن باتری ماشین الکتریکی در بسیاری از موارد با این موضوع همراه بوده است که راننده در چک کردن مودری خاص سهل انگاری به خرج داده است.

نشتی سیستم سوخت رسانی خودرو

اگر در حین رانندگی و یا هنگامی که خودرو در شرایط یکسان قرار دارد بوی بنزین در خودرو و حوالی آن احساس کردید سریع ببینید که نشتی سوخت به وجود آمده است یا نه زیرا این مورد در بسیاری از موارد می تواند منجر به آتش سوزی شود. بنزین به سرعت آتش می‌گیرد و خیلی خطرناک است زیرا یک جرقه کوچک می‌تواند آن را مشتعل کند و تهدیدی برای جان شما و بقیه سرنشینان بشمار آید.

مطلب پیشنهادی: چگونه در زمان رسیدن به پیچ ها سرعت خودروها را کنترل کنیم؟!

پس بوی بنزین را همیشه از عواملی قرار دهید که آن را جدی بگیرید و اگر نشتی را ملاحضه کردید سریعا اقدامات لازم را برای جلوگیری از خروج و نشت بیشتر بنزین انجام بدهید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. یکی از مواردی که در این شرایط به شدت به چشم می خورد آتش گرفتن باک خودرو است.

مطالعه بیشتر  وظیفه کوئل در خودرو چیست؟ و چند نوع دارد؟

علت آتش گرفتن خودرو در تصادفات

تصادف‌ یک حادثه بسیار ناخوشایند و خسارت‌ زا در رانندگی برای همه است. تصور کنید که ضربه خودرو با خودروها و اشیای دیگر در دل این حادثه باعث به وجود آمدن حادثه دیگر شود مثل که سهمگین بودن حادثه را چند برابر می کند. پس هنگامی که تصادفی به وجود می آید باید مراقب آتش‌ سوزی خودرو باشید زیرا در بعضی از موارد حادثه تصادف با واژگون شدن خودرو همراه است یا ضربات و برخوردها آن منجر به تخریب و سوراخی باک بنزین می‌شود که در نهایت منجر به آتش گرفتن باک خودرو خواهد شد.

الیته در بعضی موارد پاره‌شدن شیلنگ بنزین هم در این میان احتمال دارد. نشت سوخت از باک و شیلنگ می‌تواند باعث آتش سوزی شدیدی شود. دقت داشته باشید که در بعضی از مواقع باک و شیلنگ بنزین در جریان تصادف به هیچ عنوان آسیبی نمی‌بینند اما مشکل از جای دیگری به شما قالب می شود که به هیچ عنوان احتمال آن را نمی دهید. دقت داشته باشید که در هنگام تصادف علت آتش گرفتن خودرو همیشه در کمین شما است.

زمانی که خودرو تصادف می‌کند کمی از سوخت و موادی که قابلیت اشتعال دارند به بیرون می ریزند. افراد مختلف دور صحنه تصادف جمع می‌شوند و به طور معمول کارهایی ضروری را انجام نمی دهند زیرا بسیاری از آنها از این کارهای اطلاعات درستی ندارند. فکر کنید در میان این جمعیت فقط یک نفر سیگاری روشن کند و به صورت غیر عمد سیگار به سمت مایعات قابل اشتعال پرت شود و در لحظه ای بعد همین سهل انگلاری منجر به آتش سوزی اساسی خواهد شد که فکرش را هم نمی کنید. آتش گرفتن ماشین در تصادف حتی در بعضی مواقع با همین نکات کوچک نیز به وجود می آید.

سعی کنید به هیچ عنوان سوخت را در صندق عقب نگه ندارید زیرا این موضوع باعث می شود که در هنگام تصادف این قسمت از خودرو زودتر آتش بگیرد. این موضوع حتی در آمار آتش سوزی خودرو نیز ثابت شده است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

کاهش مصرف سوخت در زمستان چه راه هایی دارد؟

mortazavi

هر آنچه که در مورد گیربکس ۲۰۶ اتومات باید بدانید

سردبیر

نشتی گاز کولر خودرو را چگونه بر طرف کنیم؟

mortazavi

نظر دهید.