مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علائم روی لاستیک های خودرو چه مفاهیمی هستند؟

علائم روی لاستیک های خودرو چه مفاهیمی هستند؟ علائم روی لاستیک کویر | علائم روی لاستیک یزد تایر | خواندن علائم روی لاستیک خودرو | معنی علائم روی لاستیک خودرو

علائم روی لاستیک های خودرو چه مفاهیمی هستند؟

علائم روی لاستیک های خودرو هرکدام معنای خاص خود را دارند که شما باید از آن آگاه باشید. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت که همه رانندگان با علائم روی لاستیک کویر یا علائم روی لاستیک یزد تایر روبه رو شده اند که در نهایت این سوال را در ذهنتان به وجود می آورد که معنی آنها چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ شما به عنوان راننده باید بتوانید معنی علائم روی لاستیک خودرو خودتان را بدانید و از آن اطلاع داشته باشید. خواندن علائم روی لاستیک خودرو از مسائل مهمی است که ما در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

همه شما می دانید که لاستیک تنها قطعه ای در خودرو است که ارتباط مستقیم با سطح جاده دارد. همین مسئله باعث شده است که رانندگان توجه ویژه ای به لاستیک در خودرو داشته باشند تا در حین رانندگی دچار حادثه ای نشوند و در نهایت جان خود و سرنشینان را به خطر نیدازند. اگر شما رانندگان می خواهید لاستیک ایمنی داشته باشید باید گفت مسائلی مثل، چسبندگی، عملکرد و دوام بالا را باید در هنگام خرید در لاستیک مورد نظرتان چک کنید که این چک کردن با علائم روی لاستیک های خودرو و خواندن آنها امکان پذیر است.

 صنعت خودروسازی در دنیا پیشرفت چشمگیری داشته است و به دلیل اینکه تنوع در خودروها زیاد شده در نتیجه آن لاستیک ها هم تولیدشان بسیار متنوع شده است. همین مسئله باعث شده است که در سراسر دنیا کارخانه هایی برای تولید انواع لاستیک به وجود آید تا در کنار تامین نیاز بازار بتوانند در رقابت با هم ایمنی و کارایی را در محصولات خود افزایش دهند که این مسئله در نهایت به نفع مصرف کنندگان که همان رانندگان خودرو هستند تمام می شود. علت پاره شدن لاستیک ها خودروها چیست؟

با توجه به اینکه ما هر روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم این مسئله در صنعت تولید لاستیک نیز نمود پبدا کرده و باعث شده در مرور زمان سطح استاندارد تولید افزایش پیدا کند. شرکت های تولید لاستیک تلاش می کنند که لاستیک های تولیدیشان ویژگی‌های ثابت و خوبی داشته باشند و در این زمینه برای اینکه خریدار متوجه این ویژگی ها شود آن را به صورت اعداد و حروف بر روی لاستیک حک می‌ کنند تا مصرف کننده ها در زمان خرید بتواند از آنها مطلع شوند و همچنین با هم مقایسه کنند.

شما اگر می خواهید در زمان خرید از ویژگی های لاستیک مطلع شوید بهتر است به دیواره آن توجه کنید زیرا همه مشخصات مهم روی دیواره درج شده است که معمولا به صورت عدد یا حروف است. اگر قصد خرید لاستیک برای خودرو خودتان را دارید پیشنهاد می کنیم که به این اعداد و حروف حتما آشنایی داشته باشید تا بتوانید لاستیکی را که مدنظرتان است را با توجه به شرایط محیطی مثل جاده های خاکی یا آسفالت خریداری نمایید و برای اطلاع نداشتن از این موضوع چند بار هزینه نکنید. ما در ادامه مطلب می خواهیم به معنای علائم روی لاستیک خودرو بپردازیم تا شما را در هنگام خرید لاستیک آسوده خاطر کنیم و همچنین دیگر متحمل ضررهای زیاد برای خرید لاستیک نامناسب نشوید.

مطالعه بیشتر  معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

اندازه لاستیک

همه رانندگان می دانند که در هنگام خرید باید به سایز لاستیک مورد نظر توجه ویژه ای داشته باشند. اگر لاستیک خریداری شده توسط شما دارای سایز مناسب باشد یعنی اینکه هم سایز باشد یا نزدیکترین سایز به خودرو شما باشد منجر می شود که عملکرد و طول عمر مفید لاستیک افزایش پیدا کند.

اندازه لاستیک خودرو را چطور متوجه شویم ؟

اصولی ترین راه برای پیدا کردن سایز لاستیک مد نظرتان مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. اما اگر در شرایطی قرار داشتید که دسترسی به دفترچه راهنما برای شما میسر نبود می توانید در کنار درب‌ها، زیر کاپوت یا در دیواره سایز لاستیک خودرو خود را پیدا کنید. این مسئله قبل از موضوعی مثل خواندن علائم روی لاستیک های خودرو دارای اهمیت است. در صورت پنچر شدن لاستیک خودرو، با لاستیک زاپاس چقدر می توان رانندگی کرد؟

شیوه خواندن سایز لاستیک

به طور کلی شرکت های تولید کننده لاستیک دو روش اساسی برای نشان دادن سایز لاستیک دارند که متریک و اینچ است و در واقع واحد اندازه گیری لاستیک بشمار می رود. ما در ادامه مطلب به این نکته می پردازیم که هر حرف یا عدد روی لاستیک چه معنی دارد.
حروف P یا LT بر روی لاستیک به چه معنا هستند؟ بهتر است بدانید در بیشتر لاستیک‌ها قبل از شروع اعدادی که برای نشان دادن سایز لاستیک است از حرف P استفاده می کنند که مخفف کلمه P-Metric می باشد. دقت داشته باشید که حک شدن این حرف روی لاستیک نشان دهنده این موضوع است که این لاستیک برای خودروهای سواری، کراس اوورها و وانت‌های سبک طراحی و تولید شده است. اما مشاهده حروف LT در اول نوشته های روی لاستیک به این معنا است که این لاستیک بر اساس سیستم LT – Metric اندازه گیری شده است و این موضوع نشان دهنده این موضوع است که کاربرد این لاستیک برای کامیون‌های سبک است که توانایی حمل بارهای سنگین دارند و یا خودروهایی که SUV هستند طراحی شده است. البته شما این نشانه ها را می توانید بر روی تولید داخل هم مشاهده کنید مثلا علائم روی لاستیک یزد تایر نیز از این استانداردها پیروی می کند.

پهنا یا عرض لاستیک

به روی حروف و اعداد حک شده روی لاستیک دقت کنید زیرا اولین عددی که بعد از حروف P یا LT است به پهنای لاستیک مربوط می شود و واحد اندازه گیری آن میلی متر است. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت که سایز P 225/70 R16 عرض یا پهنای معادل ۲۲۵ میلی‌متر است این مسئله از مواردی است که در هنگام خرید نیاز به توجه زیادی دارد. بهتر است بدانید زیاد بودن پهنای لاستیک منجر به این موضوع می شود که میزان هندلینگ و عملکرد خودرو افزایش یابد تا در نهایت شما بتوانید تسلط بیشتری در هنگام رانندگی داشته باشید. طبق نظر کارشناسان اگر قصد دارید هر چهار لاستیک خود را تعویض کنید بهتر است لاستیک های بعدی را در مقایسه با لاستیک های فابریک پهن تر انتخاب کنید تا خودرو در هنگام رانندگی عملکرد مناسبی داشته باشد. علائم روی لاستیک های خودرو میتواند با نداشتن دقت شما در هنگام خرید مخصوصا در همین بحث پهن تر بودن در مواردی منجر به از دست رفتن کنترل ماشین و به وجود آمدن حادثه ای شود. علت اینکه لاستیک ها را با هوا پر میکنند چیست!

مطالعه بیشتر  موتور باکسر خودرو چیست؟

دیواره لاستیک

دیواره یا فاق لاستیک از مهمترین قسمت‌های یک لاستیک بشمار می آید. این قسمت ها تاثیر مستقیمی روی عملکرد خودرو دارند و حتی در مواردی می توانند موجب افزایش سوخت نیز شوند که با توجه به نرخ بالای سوخت این مسئله به هیچ عنوان خوشاند رانندگان نیست. دقت داشته باشید که هرچه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد، میزان عملکرد و هندلینگ خودرو در جاده هایی که دارای پیچ‌ هستند و شما می خواهید با سرعت بالا در آن رانندگی کنید کاهش می یابد. شما می توانید نسبت فاق به پهنا را از این طریق به دست آورید.

اندازه دیواره یا فاق به میلی متر = ۱۰۰ ÷ اندازه فاق × پهنا

مدل ساخت لاستیک

دقت داشته باشید که شما می توانید این علائم را روی هر نوع لاستیک که دارای استاندارد های لازم است مشاهده کنید به عنوان مثال علائم روی لاستیک کویر هم باید از همین مسائلی پیروی کند در این مطلب برای شما ارائه کردیم.

بعد از فاق لاستیک، نوبت به نوع ساخت و مواد به کار رفته در تایر می رسد که با دو حرف R  و D معمولا شناخته می شوند.

R : مخفف کلمه رادیال  (Radial) است و برای خودروهای سواری به کار می رود.

D : مخفف کلمه Diagonal Biass که برای خودروهای باری و سواری به کار می رود.

اما در نهایت شما می توانید با خواندن علائم روی لاستیک خودرو بهترین انتخاب را داشته باشید زیرا امروزه در بازار خرید و فروش لاستیک اجناس تقلبی به شدت افزایش یافته و این امر با نداشتن اطلاعات کافی شما می تواند موجب شود که شما هم در خرید خود دچار اشتباه شوید، پس ما پیشنهاد می کنیم با اطلاع داشتن از معنی این علائم علاوه خرید یک لاستیک خوب به افزایش طول عمر مفید لاستیک و همچنین یک لذت یک رانندگی خوب خودتان را مهمان کنید. علائم روی لاستیک های خودرو در واقع به نوعی ناجی جان شما هستند اگز به درستی انتخاب شوند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

رینگ پیستون خودرو چه تاثیری در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو

mortazavi

دانستنی های خودرو و این بار مفهوم پوشش نانو سرامیکی خودرو

mortazavi

نظر دهید.