مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو

نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین

اهمیت وجود برف پاک کن ها را زمانی می فهمیم که در یک روز بارانی یا برفی رانندگی می کنیم، برف پاکن خودرو را در مباحث قبلی از مقالات فنی خودرو سایت خبرگزاری شرح داده ایم، اما در مطلب فنی امروز قصد داریم بررسی کنیم که چرا عملکرد برف پاک کن در برخی مواقع با مشکل روبه رو می شود، ممکن است با این صحنه روبه رو شده باشید که برف پاک کن عملکرد خود را انجام می دهد اما در حین برگشت به جایگاه اولیه خود متوقف می شود و یا اینکه چرا حرکت رفت و برگشتی را به طور خودکار انجام نمی دهد!؟؟

نشانه های خرابی برف پاکن خودرو

در حقیقت، عملکرد صحیح برف پاک کن شیشه جلو به همان اندازه که یک امر راحتی است، ایمنی نیز دارد. شیشه جلو تمیز، باعث می شود که از برخورد با اتومبیل، افراد و یا موانع مختلف جلوگیری شود. با این وجود، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو خودرو می‌توانند در مواقعی دچار مشکل شوند و وضعیت تا حدودی نگران‌کننده‌ای را ایجاد کنند. از میان این نقص‌های احتمالی، تعداد کمی از آن‌ها به همان اندازه رایج هستند که وقتی برف‌پاک‌کن‌های خودرو در موقعیت «بالا» گیر می‌کنند یا در نیمه راه توقف می‌کنند، با آن مواجه می‌شویم. مسائلی از این نوع نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه به طور مشخص حواس راننده را پرت می کنند.

برای آشنایی بیشتر با عواملی که باعث می‌شود برف‌پاک‌کن‌های خودرو به حالت اولیه بازنگردند، ادامه مطلب را بخوانید…

چرا برف پاک کن خودروی شما در موقعیت اشتباه متوقف می شوند؟

برف پاک کن خودرو به دلایل مختلفی ممکن است به جایگاه اصلی خود بازنگردد. درک هر یک از علل بالقوه چنین مشکلی به شما کمک می کند تا ایراد موجود را برطرف کنید و در نتیجه در زمان و تلاش شما در طول مسیر صرفه جویی کنید.

نکات آموزشی خودرو در 22 شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین 
نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین

در زیر چندین مورد از رایج ترین دلایلی وجود دارد که برف پاک کن خودرو به حالت استراحت خود باز نمی گردد: 

شماره یک: گرفتگی در مسیر برف پاک کن

در موارد خاص، یک یا هر دو بازوی برف پاک کن خودرو می تواند در طول حرکت استاندارد خود سفت شده باشند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که شیشه جلو در یخ، برف یا یا برخی گردو غبار های سنگین پوشیده می شود. در چنین مواردی، بازوی برف پاک کن مورد نظر به این انسداد برخورد می کند و در نتیجه از ادامه حرکت آن جلوگیری می کند. به این ترتیب، به موقعیت استراحت یا پارک دسترسی ندارد. ۳ دلیل مهمی که به شما می گوید چرا دنده اتوماتیک از حالت پارک خارج نمی شود؟

چگونه رفع کنیم؟

مشکلات این نوع، با پاک کردن شیشه جلو برطرف می شود. این معمولاً شامل خراشیدن یخ یا هرچیزی که مانع آن شده، از شیشه جلوی خودرو است تا بازوی برف پاک کن بسته شده را آزاد کند.

مطالعه بیشتر  مزایا و معایب + علائم خرابی ترمز abs

شماره دو: موتور ضعیف برف پاک کن

مانند هر موتور دیگری، موتور برف پاک کن خودرو می تواند بعد از مدتی خراب شود وقتی این اتفاق می‌افتد، موتور اغلب به حدی ضعیف می‌شود که در صورت مواجهه با حداقل مقاومت، نمی‌چرخد. این به راحتی هنگام کار برف پاک کن خودرو روی شیشه جلو خشک یا نیمه خشک مشاهده می شود.

در چنین شرایطی، برف‌پاک‌کن‌های یک وسیله نقلیه اغلب به آرامی کشیده می‌شوند یا کار می‌کنند. در موارد شدید، این امر حتی می‌تواند همراه با شیشه جلو خیس رخ دهد و اغلب از تکمیل چرخه برف پاک‌کن‌های خودرو جلوگیری می‌کند.

چگونه رفع کنیم؟

وقتی موتور برف پاک کن خودرو با افزایش طول عمر خود شروع به ضعیف شدن می کند، تعویض آن اجتناب ناپذیر می شود. در موارد خاص، این ممکن است نیاز به تعویض گیربکس برف پاک کن نیز داشته باشد. با این حال، این امر به شدت به نصب دقیق برف پاک کن و گیربکس خودرو بستگی دارد.

نکات آموزشی خودرو در 22 شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین 
نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین

شماره سه: اتصالات فرسوده برف پاک کن

با این حال، این اتصال می تواند با افزایش عمر خودرو و قطعات آن فرسوده شود و باعث شود که به نوعی انتقال قدرت برای حرکت برف پاک کن به وسیله اتصالات موجود انجام نشود.

چگونه رفع کنیم؟

یک گیربکس برف پاک کن آسیب دیده یا بیش از حد فرسوده شده معمولاً باید تعویض شوند. در موارد خاص، ممکن است تعویض موتور برف پاک کن سیستم نیز منطقی باشد. با این حال، موقعیت های دیگر به دلیل طراحی یکپارچه هر جزء، چنین جایگزینی را ضروری می کند.

نکات آموزشی خودرو در 22 شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین 
نکات آموزشی خودرو در ۲۲ شرقی | علائم خرابی موتور برف پاک کن خودرو یکسره شدن برف پاک کن | تست موتور برف پاک کن | علت کار نکردن برف پاک کن | حرکت برف پاک کن ماشین

شماره چهار: بازوهای برف پاک کن نادرست نصب شده اند

اگر به تازگی موتور برف پاک کن خودروی خود را تعویض کرده اید، فقط متوجه شده اید که برف پاک کن های شما دیگر به موقعیت پارک برنمی گردند، ممکن است ناهماهنگی برف پاک کن مقصر باشد. این امکان کاملاً وجود دارد که بازوهای برف پاک کن خود را در زاویه نادرست در هنگام تکمیل چنین تعمیراتی دوباره نصب کنید. به نوبه خود، برف پاک کن های شما دیگر در پایین شیشه جلوی شما متوقف نمی شوند و باید ایراد آن برطرف شود.

چگونه رفع کنیم؟

این وضعیت را می توان به راحتی با تکمیل روشی که در زیر توضیح داده شده است، برطرف کرد. این روش به خودی خود تنها چند دقیقه طول می کشد تا انجام شود و می توان با استفاده از ابزارهای دستی اولیه آن را تسهیل کرد. فرمان برقی در مقابل هیدرولیک! کدام را ترجیح می دهید؟

آیا امکان تنظیم مجدد موقعیت پارک برف پاک کن وجود دارد؟

برف پاک کن در موقعیت اشتباه متوقف شده است و برای رفع کردن آن در صورت لزوم، می توان به صورت دستی موقعیت ‘پارک’ برف پاک کن های شیشه جلو خودرو را بازنشانی کرد. انجام این کار مستلزم جابجایی هر برف پاک کن در موقعیت مورد نظر زمانی است که خود موتور یا گیربکس برف پاک کن در حالت استراحت است. این کار با برداشتن بازوهای برف پاک کن در نقطه اتصال آنها انجام می شود.

مطالعه بیشتر  دانستنی های جالب خودرو | چرا کولر خودرو باد گرم می زند!

مراحل زیر را دنبال کنید:

۱: نحوه اتصال بازوهای برف پاک کن را چک کنید

در ابتدا لازم است که اتصالات برف پاک کن مانند پایه ها و بست ها را باز کنید. اولین مورد شامل استفاده از مهره مخصوص و پایه مخروطی شکل است. در این چیدمان، بازوهای برف پاک کن خودرو با فشار در جای خود قرار می گیرند و به عنوان مهره قفلی محکم سفت می شوند. سبک رایج دیگر بازوی برف پاک کن دارای زبانه قفلی است که قبل از برداشتن آن باید به سمت بیرون کشیده شود.

۲: هر دو بازوی برف پاک کن را بردارید

هر دو بازوی برف پاک کن خودروی خود را با استفاده از روش صحیح مطابق آنچه در مرحله شماره ۱ ذکر شد، بردارید. هر دو دسته برف پاک کن را پس از برداشتن کنار بگذارید.

۳: موتور سیکل برف پاک کن

برف پاک کن های وسیله نقلیه خود را در وضعیت «روشن» قرار دهید، در حالی که اطمینان حاصل کنید که گیربکس برف پاک کن طبق برنامه در حال چرخش است. در مرحله بعد، برف پاک کن های خود را خاموش کنید و منتظر بمانید تا تمام حرکت انتقال دهنده برف پاک کن متوقف شود.

۴: بازوهای برف پاک کن را در موقعیت پارک (جایگاه اصلی) دوباره نصب کنید

اکنون، بازوهای برف پاک کن خودروی خود را مجدداً نصب کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که آنها تا حد امکان به محل استراحت طبیعی یا پارک خود نزدیک هستند. مطمئن شوید که هر دو بازوی برف پاک کن در جای خود محکم شده باشند.

۵ :تست برای اطمینان از عملکرد صحیح

اکنون یک بار دیگر برف پاک کن های وسیله نقلیه خود را بچرخانید. با دقت مراقب باشید تا مطمئن شوید که هیچ یک از برف پاک‌کن‌ها به یکدیگر متصل نمی‌شوند، نمی‌چسبند یا با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند. به همین ترتیب، بررسی اینکه هر برف پاک کن به صورت اتوماتیک به حالت استراحت باز می گردد، مهم است.

آیا رانندگی با برف پاک کن های گیر کرده ایمن است؟

هرگز رانندگی با برف پاک کن های خراب شیشه جلوی خودرو ‘ایمن’ تلقی نمی شود. همانطور که در بالا ذکر شد، برف پاک‌کن‌های شیشه جلو خودرو برای افزایش ایمنی راننده، با ارائه حداکثر دید، مخصوصا در شرایط جوی نامناسب، طراحی شده‌اند. برف پاک کن هایی که به درستی کار می کنند، آب باران را از شیشه جلوی خودرو پاک می کنند و در نتیجه حواس پرتی های غیر ضروری را از بین می برند.

در صورت بارندگی شدید، نقص برف پاک کن شیشه جلو می تواند به راحتی شما را از مسیر اصلی منحرف کند. بدتر از آن، تلاش برای رانندگی در یک باران شدید، بدون استفاده از برف پاک کن خودرو، می تواند به راحتی منجر به برخورد شود. این به نوبه خود، خطر قابل توجهی را به همراه دارد.

در هر صورت، باید در اولین فرصت موجود، هرگونه مشکل مربوط به عدم عملکرد صحیح برف پاک کن را به طور کامل تشخیص و تعمیر کرد. این شامل هر مشکلی است که از بازگشت برف پاک کن خودرو به محل استراحت یا پارک جلوگیری می کند. اگر خودتان برای انجام چنین تعمیراتی از دانش کافی برخورد نیستید، در اسرع وقت با یک میکانیک خودرو موضوع را در جریان بگذارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سیستم تعلیق خودرویتان را بهتر بشناسید

علی رضایی

نشانه های کثیفی فیلتر هوای موتور خودرو

mortazavi

۴ علت دود سیاه بیش از حد از اگزوز در موتورهای دیزلی

mortazavi

نظر دهید.