مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

طراحی خودرو در ایران و چالش های آن

طراحی خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. رشته طراحی خودرو امروزه در دنیا مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت های خودروسازی است. نرم افزار طراحی خودرو

طراحی خودرو در ایران و چالش های آن

طراحی خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. رشته طراحی خودرو امروزه در دنیا مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت های خودروسازی است. نرم افزار طراحی خودرو به عنوان یک فناوری بسیار پیشرفته در این زمینه مطرح است. اصول طراحی خودرو در دنیا با توجه به فناوری های روز دست خوش تغیرات زیادی شده است. آموزش طراحی خودرو از مواردی است که در ادامه مطلب به آن و اهمیت آن می پردازیم.

هر چه که صنعت خودروسازی تولید می شود به طور معمول با طراحی و ایده هایی خاص است تا شرکت مورد نظر بتواند سهم بیشتری از بازار را دریافت کند. بیشتر افرادی که علاقه مند به حوزه خودروسازی هستند و در این زمینه حداقل مطالعاتی داشته اند واژه فیس لفت را شنیده اند اما در این میان یک سوال بسیار اساسی مطرح است که معنی این واژه چیست؟ بهتر است بدانید که فیست لفت یک واژه پزشکی بشمار می آید و معنای آن رفع چین و چروک است. اما استفاده از این واژه در صنعت خودروسازی به معنی به وجود آودن تغییراتی در طراحی کلی و سیستم های فنی خودرو است.

فیس لفت یک فرایندی می باشد که به طور دائم در حال انجام شدن است و این مسئله در بسیاری شرکت های خودروسازی درجه یک دنیا موجود است. شرکت های خودرو سازی به طور کلی دو بخش اساسی دارند که طراحی و فیس لیفت است. کلید موفقیت خیلی از شرکت هایی که در صنعت خودروسازی فعالیت دارند در این دو نکته نهفته و هنگامی کخ می خواهید بدانید ریشه مشکلات کجاست باید به سراغ این دو حوزه مهم بروید. افرادی که در رشته طراحی خودرو در ایران مشغول به تحصیل هستند به خوبی می دانند که چه میزان این موارد دارای اهمیت می باشند.

یکی دیگر از بخش هایی که تاثیر بسیار زیادی در روند پیشرفت شرکت های خودروسازی دارد قسمت بازاریابی است. این بخش با توجه به شناخت سلیقه مخاطب و همچنین انتقال به طراحان قدم های اولیه را برای به وجود آوردن یک خودرو جدید بر می دارد. البته امروز با پیشرفت تکنولوژی نرم افزار طراحی خودرو با پیشرفته ترین ویژگی ها در شرکت های خودروسازی استفاده می شود که میزان آمون و خطا را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

بهتر است بدانید که حتما این موضوع نیاز نیست که طرح یک خودروی خاص، به طور کامل دارای نوآوری‌های پیشرفته باشد بلکه در بسیاری از موارد کوچکترین نواوری ها نیز میی تواند قدم هایی بزرگ را در این زیمنه بر دارد. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم می توان گفت، بدنه خودرو فولکس‌واگن گلف نسل اول به عنوان یک ماشین توسط طراح ایتالیایی به نام (جورجتو جیوجیارو) تکوین در سال ۱۹۷۴ میلادی به بازار معرفی شد. این شخص با استفاده از اصول طراحی خودرو توناست جدا از موضوع نیازهای روزمره خانواده‌های کوچک شهری خودرویی را طراحی کند که در نهایت همه آن را دوست داشته باشید.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو؛ چطور بفهمیم یک خودرو تصادفی است یا نه!؟؟

دقت داشته باشید که طراحی ماشین ارتباط مستقیمی با اطلاع داشتن از علومی مثل روانشناسی، جامعه شناسی، مهندسی و … دارد. کنار هم قرار گرفتن این علوم و آموزش طراحی خودرو یک فرد به علاوه خلاقیت و زیبایی شناسی منجر می شود که در نهایت شما با یک ماشین بسیار زییا رو به رو شوید که از نظر فنی هم بسیار قابل توجه است.

ارتباط طراحی ماشین و خط تولید

طراحی خودرو دارای اهمبت بسیار زیادی است اما اگر فقط این طرح روی کاغذ بماند به هیچ عنوان فایده ای ندارد و نمی توان آن را در جهان واقعی دید که بی حاصل است. شرکت های خودروسازی در روند تولید خود با استفاده از نرم افزار طراحی ماشین و دستگاه های پیشرفته دیگر بدنه‌هایی با طراحی پیچیده می سازند که قابلیت های زیادی دارد.

فرایندهای شکل دهی یک درب در روند تولید کارخانه های خودروسازی بسیار زیاد هستند از پرس برش های آلمینیوم تا کار گذاشتن شیشه ها و یا قطعات الکترونیکی که تاثیر بسیاری دارند. البته افراد متخصص این موارد در آموزش طراحی خودرو به خوبی متوجه می شوند که امری به شدت مهم است.

ایمنی در طراحی خودرو

ایمنی یکی از مواردی است که بسیاری از شرکت های خودروسازی در افزایش ضریب آن با هم رقابت دارند. موضوع آیرودینامیک بدنه و یا مقاومت سیستم های فنی خودرو در برابر ضربه از موارد دیگری است که باید در افزایش ایمنی مورد نظر قرار دهید. دقت داشته باشید که این موضوع از اصول طراحی خودرو بشمار می آید.

مطلب پیشنهادی: آیا می دانید تست تصادف خودروها را چگونه انجام می دهند؟

ضریب آئرودینامیک پایین بدنه خودرو در میزان سرعت یک ماشین و همچنین در مصرف سوخت آن بسیار تاثیر گذار است . البته این مسئله با میزان صدای باد در داخل یک کابین هم ارتباط مستقیمی دارد.

بیشتر خودروهایی که دارای ضریب آئرودینامیک پایین‌ی هستند، صداهای ناشی از باد هم در داخل اتاق آنها کمتر به گوش می‌رسد. همین موضوع باعث می شود که به طور دائم ماشین های امروزی از کاپوت‌های شیب‌دار و صندوق‌های برآمده استفاده کنند تا در نهایت از میزان مقاومت باد در مقابل حرکت سیال خودرو کاسته شود در نتیجه و ضریب آئرودینامیک بهتری به وجود آید. خیلی از افرادی که در رشته طراحی خودرو تحصیل کرده اند به خوبی با این موضوع آشنا هستند.

مطالعه بیشتر  آیا گرم کردن خودرو در جا باعث آسیب موتور می شود؟

چطور طراح خودرو شویم ؟

برای خیلی از ظراحان خودرو همه چیز از یک ایده بسیار ساده شروع می شود در نتیجه تبدیل به یکی از شگفتی های حوزه خودروسازی تبدیل می شود. یکی از مهمترین در طراحی ماشین بخش بازاریابی آن می باشد. شخص طراح علاوه بر مسائل فنی و زیبایی شناسی باید نسبت به این موضوع هم آگاهی داشته باشد که این خودرو را برای چه بازار هدفی و یا قشری از جامعه طراحی می کند. دقت داشته باشید که حتی اگر اصول طراحی خودرو را در بهترین حالت ممکن اجرا کنید و بازار هدف را در نظر نداشته باشید باز هم دچار مشکلات اساسی خواهید شد.

یک طراح خوب و متخصص باید بتواند نقطه با وجود همه محدودیت‌هایی که به وسیله دپارتمان‌های بازاریابی و مهندسی تعیین شده کلیه قوانین و استانداردهای مورد نظر را مثل ایمنی، راحتی، زیبایی و … ارائه دهد. البته در این میان محدودیت قیمت تعیین‌شده نیز از مواردی است که نظر خیلی از افراد به خود جلب می کند و د نهایت روی تصمیم گیری افراد مختلف بسیار تاثیر گذار است. دقت داشته باشید که بعضی از اصول در آموزش طراحی خودرو نیست و شخص طراح به مرور زمان و آزمون و خطاهای بسیار زیاد مشکلات آن را بر طرف می کند.

طراحی خودرو در ایران و چالش های آن طراحی خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. رشته طراحی خودرو امروزه در دنیا مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت های خودروسازی است. نرم افزار طراحی خودرو به عنوان یک فناوری بسیار پیشرفته در این زمینه مطرح است. اصول طراحی خودرو در دنیا با توجه به فناوری های روز دست خوش تغیرات زیادی شده است. آموزش طراحی خودرو از مواردی است که در ادامه مطلب به آن و اهمیت آن می پردازیم.
طراحی خودرو در ایران و چالش های آن

بهتر است بدانید که شرکت های خودروسازی پیشرفته در دنیا نیز به طور حدودی از زمان پیدا کردن ایوده اولیه تا هنگامی که می خوهند آن را اجرایی کنند و در دسترس عموم قرار دهند حداقل ۵ سال زمان می برد. این مدت زمان طولانی نیز دلایل بسیاری که دارد مثل بوجه محدود، سلیقه جامعه، تحقیقات بازار و … که این روند را بسیار زیاد طولانی می کند. شخص طراح حتی با نرم افزار طراحی خودرو و یا طی کردن رشته طراحی خودرو نمی تواند این روند را به اتکا فکر خود جلو ببرد زیرا این موضوع نیاز دارد در بسیاری از موارد کارشناسان مختلفی درباره آن نظرهایی اساسی بدهند.

مهمترین موارد پروسه طراحی خودرو در ایران عبارتند از:

  • طراحی مفهومی
  • طراحی اجزا
  • ساخت مدل اولیه کامپیوتری
  • ورندرهای کامپیوتری
  • مدل سازی به صورت ماکت

اطلاع داشتن از این موارد می تواند به شما در تصمیم گیری درباره خرید خودرو و یا حتی وارد شدن به رشته طراحی ماشین کمک کند زیرا شناخت دقیق برای تان به وجود می آورد. طراحی خودرو

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

دانستنی های جالب خودرو | حواسمان به باتری خورو در تابستان باشد!

mortazavi

وظیفه کوئل در خودرو چیست؟ و چند نوع دارد؟

mortazavi

آشنایی به جعبه دنده دستی بدون کلاچ هیوندا با نام “IMT”

mortazavi

نظر دهید.