مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

ضد یخ (Coolant) چیست؟

ضد یخ (Coolant) | ضد یخ در رادیاتور | تفاوت کولانت و ضد یخ | خرید ضد یخ کولانت | انواع ضد یخ | مجله ایرانی خودروهای خارجی و داخلی

ضد یخ (Coolant) چیست؟

ضد یخ (Coolant) یکی از مهم ترین بخش های سیستم خنک کاری موتور بشمار می آید. ضد یخ در رادیاتور یکی از عناصر مهم بشمار می آید. انواع ضد یخ یک وظیفه اضلی دارند. بهترین ضد یخ را هم اگر شما اشتباه اسفاده کنید باز هم خودر شما آسیب می بیند. خرید ضد یخ کولانت تاثیر زیادی بر سیستم فنی خودرو شما می گذارد. این محلول را با آب مخلوط می شود تا از بالا رفتن دمای سیستم پیشرانه جلوگیری کند.

سیستم خنک کاری یکی از سیستم های فنی مهم در ماشین بشمار می آید. اگر این سیستم صحیح عمل نکند باعث می شود که میزان دمای خودرو تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به جوش آوردن ان می شود. جوش آوردن باعث می شود که بسیاری از اجزای موتور آسیب هایی اساسی ببینند.

مهمترین وظیفه ضد یخ (Coolant) در سیستم خنکاری موتور خودرو

در بین بخش های تشکیل دهنده سیستم خنک کاری موتور، ضدیخ (Coolant) وظیفه مهمی دارد. این محلول با آب مخلوط می شود و در مدار سیستم خنک کاری موتور قرار می گیرد. مخلوط آب و ضد یخ در قسمت های مختلف پیشرانه خودرو در جریان است و این مسئله باعث می شود که پروسه های انتقال دما کاهش قابل توجهی داشته باشد.

نشتی گاز کولر خودرو 

اما اگر افزایش دما در ماشین به وجود آمدن و ضد یخ در رادیاتور وارد شود باعث کاهش میزان دمای آن را می شود. بعد وارد شدن ضد یخ در رادیاتور  و انجام این فرایندها این مایع در مدار خنکک اری قرار می گیرد که امری مهم در حفظ سلامت فنی خودرو است.

یکی دیگر از وظایف مهم این محصول این است که از خورده شدن و پوسیدن مسیرهای سیستم خنک کاری موتور جلوگیری می کند و به عمر سیستم خنک کاری تان می افزاید که این موضوع در بلند مدت باعث می شود شما هزینه کمتری برای تعمیر و یا تعویض پرداخت کنید.

این سیستم برای انواع ضد یخ در خودروهای مختلف وجود دارد. دقت داشته باشید که حتی اگر شما بهترین ضد یخ ممکن را هم تهیه کنید و فرایندهای سیستم خنک کننده شما مشکل داشته باشد باز هم خودروتان به مشکل بر خواهد خورد.

مهمترین ویژگی ضد یخ (Coolant) چیست؟

مهمترین ویژگی ضد یخ را بیشتر کارشناسان این نکته می دانند که میزان دمای جوش آن بالا و دمای انجماد آن پایینتر از آب است. این مسئله باعث می شود که مخلوط آب و ضد یخ در دمای بالا به بخار تبدیل شود و همچنین در دمای پایین تر هم منجمد شود که این دو حالت برای این ماده اهمیت بسیار زیادی دارد.

مطالعه بیشتر  روشن بودن دائم چراغ عقب یا Position Lamp

این ویژگی ضدیخ  منجر می شود مخلوط مورد نظر در میزان دمای بیشتری در حالت مایع قرار بگیرد بماند و از سیستم پیشرانه در برابر دما محافظت بیشتری کند. نسبت به این ویژگی ها در زمان خرید ضد یخ خودرو توجه داشته باشید.

انواع ضد یخ

ضد یخ ها یا توجه به مدل خودرو و همچنین سال هایی که کار کرده است به سه نوع تقسیم می شوند. هر کدام از این انواع ضد یخ برای مدل خاصی از ماشین کاربرد دارد.

ضد یخ سبز

ضد یخ سبز رنگ را می توانید برای بلند مدت در سیستم خنک کاری خودروتان استفاده کنید. اما امروزه با پیشرفت قابل توجه تکنولوژی خیلی کم پیش می آید که خودرویی از این مدل ضد یخ استفاده کند. امروزه تکنولوژی که در این مدل از ضد یخ به کار رفته است به نوعی از رده خارج به حساب می آید و حتی در سیستم خودروهای لوکس و پیشرفته ممکن است باعث به وجود آمدن آسیب نیز شود.

بخاری ماشین

یکی از دلایل مهم  از رده خارج شدن این محلول ها افزودنی های فسفات و سیلیکات است که در آنها وجود دارد. این افرودنی ها در فاصله های زمانی کمی از بین می رود و راننده مجبور است که هر دو سال و یا یک سال یکبار این محلول را تعویض کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید فسفات و سیلیکات به کار رفته در این ضد یخ ها با بلوک های چدنی و رادیاتورهای آلومینیومی و مسی سازگار می باشند که در نهایت باعث خوردگی آنها نخواهند شد. البته این موضوع به عنوان یک استاندارد برای ضد یخ در رادیاتور است.

ضد یخ OAT

این محلول در بیشتر موارد در محصولات جنرال موتورز و بعضی شرکت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ هایی که این محلول با آنها عرضه می شود استفاده می شود نارنجی، زرد، قرمز و بنفش است و به هیچ عنوان با محلول های دیگر سازگاری ندارد. دقت داشته باشید که این ضد یخ را با محلول های دیگر ترکیب نکنید زیرا عواقب بدی برای سیستم فنی خودروتان دارد.

در ساختار شیمیایی این محلول از فسفات و سیلیکات استفاده شده است و عمر عملکردی آنها از IAT بسیار بیشتر می باشد. عمر مفید این محصولات ۵ سال است. خیلی ها این مدل را بهترین ضد یخ در بازار می دانند اما شما عزیزان در زمان خرید ضد یخ باید به نوع خودروتان نیز توجه داشته باشید.

ضد یخ HOAT

محلول های HOAT در واقع ترکیبی از OAT و IAT بشمار می آیند و ویژگی های هر دو این ماده را دارند. این محلول هم عمر مفید بسیار خوبی دارد و هم خوردگی برای فلزات به وجود نمی آورد. آسیب نزدن  به فلزات یکی از از عوامل مهمی است که باید قیب از ریختن ضد یخ در رادیاتور به ان توجه کنید. رنگ ضد یخ HOAT ر بیشتر موارد نارنجی و زرد است و طو عمر این محصول نیز تا ده سال می باشد.

مطالعه بیشتر  دلیل لرزش فرمان در زمان ترمز گرفتن

کدام ضد یخ (Coolant) را برای خودرومان بخریم؟

اما در حالت کلی برای انتخاب ضد یخ (Coolant) باید به دفترچه راهنمای خودرو (Manual User) مراجعه کنی تا ببینید در آن چه نوع ضد یخی با توجه به سیستم فنی خودرو شما توصیه شده است.

در هنگام خرید ضد یخ دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نوع محصول مورد نظرتان را از روی رنگ آن تشخیص ندهید. دلیل این تاکید ما ریشه در این مسئله دارد که ممکن است با ترکیباتی خاص فقط رنگ محصول عوض شده باشد و شما آن را ضد یخ مورد نظرتان اشتباه بگیرید. بهتر است در هنگام خرید به عبارت های IAT ،OAT و HOAT ضد یخ مورد نظرتان توجه کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از ضد یخ ها

شما عزیزان با اطلاع داشتن از این نکات می توانید از وارد شدن آسیب به سیستم فنی خودروتان جلوگیری کنید. حتی با وجود اینکه بهترین ضد یخ ممکن را نیز داشته باشید.

  1.  بهتر است نوع محلول مورد نظرتان را از روی رنگ آنها تشخیص ندهید، زیرا ضد یخ هایی مثل OAT و هم HOAT را می توان در رنگ های نارنجی و زرد هم در بازار پیدا کرد که همین مسئله باعث می شود شما با یک اشتباه از ضدیخ (Coolant) نامناسب برای ماشین تان استفاده کنید و در نهایت متحمل آسیبی اساسی شوید.
  2.  شرکت های خودروسازی به طور معمول سیستم فنی خودروهایشان را ارتقا می دهند و همین مسئله ممکن است در بعضی از سال ها باعث شود ضدیخ هایی خاص برای ماشین های جدید لازم باشد نه همان ضدیخ های قدیمی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت.
  3.  خودروهایی که شما به صورت دست دوم خریداری می کنید در واقع ممکن است افراد زیادی قبل از شما با آن به مدت طولانی رانندگی کرده باشند. همین مسئله باعث می شود که در این خودروها از محلول های ضدیخ متفاوتی استفاده شده باشد. ما برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم بعد از خریداری خودرو حتما سیستم خنک کاری آن را به طور کامل شست و شو دهید و یا در صورت امکان آن را سرویس کنید. این کار را برای استفاده از انواع ضد یخ خودرو انجام دهید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نحوه بررسی خرابی شمع ها در خودرو (۹ علائم رایج که کار شما را راحت تر می کند)

mortazavi

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟ نحوه عملکرد آن

mortazavi

پلتفرم بدنه خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.