مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

صدا دادن کلاچ خودرو چه دلایلی دارد؟

صدا دادن کلاچ خودرو | فشار دادن کلاچ | صدای تمام شدن صفحه کلاچ | صدای بلبرینگ کلاچ | کلاچ صدا میده | این موارد مهم هستند.

صدا دادن کلاچ خودرو برای خیلی از رانندگان پیش آمده است. شما در هنگام فشار دادن کلاچ ماشین به عملکرد ماشین توجه کنید. صدای تمام شدن صفحه کلاچ را به طور معمول رانندگان با تجربه می شناسند. صدای بلبرینگ کلاچ از مواری است که در زمان خراب شدن این سیستم در خودرو به گوش شما می رسد. باید حتما زمانی که کلاچ صدا میده برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

دور موتور به وسیله کلاچ قطع و وصل می شود تا عملکرد تعویض دنده در گیربکس به راحت ترین حالت ممکن انجام شود. این سیستم در ماشین شرایطی را برای راننده ایجاد می کند که در حالت های مختلف حرکت، گشتاور و سرعت های مختلف گیربکس شرایط متفاوتی داشته باشد. البته در بعضی موارد هم به وضوح صدای تمام شدن صفحه کلاچ به گوش شما می رسد که این مسئله برای سیستم فنی ماشین بسیار مضر می باشد. شما بیشتر این صدا را در زمان فشار دادن کلاچ می شنوید.

علت صدا دادن کلاچ خودرو

بهتر است بدانید شنیده شدن هر صدای غیر عادی در هنگام حرکت خودرو می تواند نشان از خرابی هایی اساسی باشد. این  شیوه سخن گفتن خودرو با راننگان بشمار می آید که بسیاری از شما عزیزان تا به حال با آن رو به رو شده اید. یکی از این موارد می تواند صدای بلبرینگ کلاچ باشد که باید در صورت شنیدن حتما برای رفع آن اقدام کنید.

کلاچ های الکترومغناطیسی

هنگامی که کلاچ صدا میده دقت خود را بالا ببرید تا متوجه شوید که صدای آن ناشی از چه است. صدا دادن کلاج خودرو انواع مختلفی دارد که شما می توانید با استفاده از آن مشکل اصلی را شناسایی کنید. اما در نهایت این سوال برای بسیاری از راننگان مطرح است که علت اصلی صدا دادن ماشین چیست؟ شما عزیزان برای اینکه بتوانید به پاسخ این سوال برسید باید در ابتدا شناخت خوبی نسبت به سیستم کلاچ خودرو داشته باشید.

تعریف کلاچ

اگر بخواهیم تعریفی کلی از کلاچ ارائه دهیم می توان گفت ای قطعه در خودرو وظیفه دارد با توجه به ضریب دنده بین چرخ ها، نیرو را از موتور خودرو به چرخ ها هدایت می کند. شما در هنگام رانندگی با فشار دادن کلاچ در اصل نیرو را به شیوه دستی به چرخ های خودرو منتقل می کنید. این کار باعث می شود که دور تولیدی موتور قطع و یا وصل شود تا عمل تعویض دنده در گیربکس بسیار روان انجام شود.

سیستم کلاچ این شرایط را برای راننده به وجود می آورد که در حالت های مختلف حرکت خودرو گشتاور و سرعت های متغیری از گیربکس را کنترل کند. یکی زمان هایی که صدای تمام شدن صفحه کلاچ و یا صدای بلبرینگ کلاچ به گوش شما می رسد هنگام تعویض دنده است.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی میکانیکی خودرو | 5 نشانه خرابی سنسور دمای خنک کننده در خودرو

خیلی از راننگان کلاچ را یک سیستم برای قطع و یا وصل کردن انتقال نیرو در خودرو می دانند. این سیستم به طور اصولی در سیستم انتقال نیرو قدرت و نیروی تولیدی موتور برای استفاده به کلی متفاوت  و یا استفاده در جایی دیگر به انتقال و جابجایی نیاز دارد. اعمال کردن این انتقال نیرو کنترلی آسانترین راه برای استفاده از یک کلاچ می باشد. این موضوع باید تا زمانی انجام شود که دیگر نیازی به توقف انتقال نیرو نباشد. حالا که با این سیستم آشنا شدید متوجه خواهید شد که با فشار دادن کلاچ چه تغییراتی در خودرو شما به وجود خواهد آمد.

دلایل صدا دادن کلاچ خودر را بهتر بشناسید

خودروهایی که سیستم آنها دستی است کلاچ به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر در آنها نقش دارد. این قطعه دارای قطعات متفاوتی می باشد که در اثر اشکال در یکی از آنها شما صدای تمام شدن صفحه کلاچ خودرو را به خوبی خواهید شنید. این مشکل در بسیاری از موارد در خودروهای دستی پیش می آید که بهتر است آن را جدی بگیرید.

اگر شما در زمان فشار دادن کلاچ و یا برداشتن پایتان از روی آن صدای سوت شنیدید نشان از این موضوع است که کلاچ و گیربکس با هم دچار مشکل شده اند.

صدای سوت

زمانی که ماشین در حالت درجا کار می کند شاید شما صدایی شبیه به صدای سوت را بشنوید آن هم در شرایطی که پایتان را از روی کلاچ بر می دارید. بهتر است بدانید این صدای بلبرینگ کلاچ است که به گوش شما میرسد. شما به محض شنیدن صدا باید به سرعت بلبرینگ ها را تعویض کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

مطلب پیشنهادی: تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چه نشانه هایی دارد؟

هر چفدر این صدا بلندتر باشد به این معنا است که بلبرینگ ها دارای مشکل جدی تری هستند. البته در بعضی شرایط نیز شل شدن فنرها باعث به وجود آمدن این صدا می شود. دقت داشته باشید بلبرینگ های گیربکس نیز در زمان عملکرد صحیح خود این صدا را تولید می کنند که نشان از مشکل داشتن سیستم کلاچ نیست. در مواردی نیز این صدا از بلبرینگ های گیربکس ایجاد می شود که به دلیل عدم عملکرد صحیح این صدا را به وجود می آورند.

مطالعه بیشتر  علت بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در این شرایط چه مواردی هستند؟

فشار دادن کلاچ و صدای تق تق

در بعضی از شرایط احتمال دارد که شما صدایی شبیه به تق تق با فشار کلاچ بشنوید. این موضوع دقیقا برعکس صدای سوت است. هنگامی که شما کلاچ را فار می دهیدصدایی از آن شنیده می شود که شبیه به تق تق است. هنگامی که این صدا را شنیدید بهتر است بدانید بلبرینگ کلاچ خودرو شما دچار مشکل شده و باید برای رفع آن اقدام کنید. البته نسبت به این موضوع نیز دقت داشته باشید که تمام شدن صفحه کلاچ نیز می تواند باعث بروز همچین صدایی شود.

صدا در هنگام جا زدن دنده

این صدا بسیار کم شنیده می شود که یکی از دلایل اصلی آن مشکل داشتن کلاچ خودرو است. اگر کلاچ خودرو مشکل داشته باشد باعث می شود که دنده ها بد جا بروند و در نهایت سیستم فنی خودرو شما با مشکل رو به رو شود.

حل مشکل صدا دادن کلاچ خودرو

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین عواملی که باعث می شودکلاچ خودرو صدا بدهد و یا خراب شود مستهلک شدن بلبرینگ ها است.  هنگامی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید و صدایی به گوشتان می رسد باید برای رفع مشکل بلبرینگ ها اقدام کنید.

شما به عنوان یک راننده حرفه ای و با تجربه به صورت کلی باید به هر صدایی از ماشین تان می شنوید دقت کافی داشته باشید. هنگامی که در زمان کلاچ گرفتن یا رها کردن آن صدایی را می شنوید  احتمال زیاد دارد که مشکل به سیم کلاچ و یا خشکی آن مربوط باشد.

همانطور که گفتیم تمام صفحه کلاچ خودرو می تواند یکی از دلایل اصلی تولید صدا در ماشین باشد. صفحه کلاچ در خودرو به عنوان یک قطعه مصرفی بشمار می آید و باید بعد از گذشت مدتی مشخص که عمر مفید ان تمام شده است آن را تعویض کنید. ساییده شدن در این قطعه بسیار زیاد رخ می دهد و بهتر است پس از گذشت مدتی مشخص آن را تعویض کنید. دلایلی که در می تواند باعث مستهلک شدن صفحه کلاچ خودرو شوند عبارتند از:

  •  رانندگی طولانی مدت در مسیرهای سربالایی
  • بار زیاد و تعداد سرنشین زیاد
  • رانندگی با شتاب بالا

این موارد می توانند باعث فرسودگی غلتک ها در زمان فشار پدال کلاچ نیز شوند که در نهایت موجب تولید صدا خواهد شد. اگر می خواهید کلاچ خودروتان مشکلات کمی داشته باشد بهتر است نسبت به این نکات دقت کافی داشته باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نکات فنی رانندگی | دلایلی که ماشین در زمان ترمز به راست یا چپ می کشد…

mortazavi

سیستم های تاثیر گذار در پیشگیری از تصادفات

سردبیر

آشنایی با انواع تست تصادف خودرو

mortazavi

نظر دهید.