مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شیوه صحیح تعویض دنده ، ناجی سیستم فنی خودرو شما

شیوه صحیح تعویض دنده ناجی سیستم فنی خودرو شما

شیوه صحیح تعویض دنده از مواردی است که هر راننده ای باید نسبت به آن تسلط کامل داشته باشد. تعویض دنده حرفه ای می تواند سلامت فنی خودرو شما را افزایش دهد. آموزش تعویض دنده برای مبتدیان در نگاه اول کمی مشکل به نظر می رسد اما این مسئله با کمی تمرین و پشتکار قابل حل است. تعویض دنده در سربالایی و همچنین تعویض دنده روی سرعت گیر از مواردی هستند که امروز برای رانندگان تبدیل به یک چالش شده اند.

شیوه صحیح تعویض دنده می تواند طول عمر مفید موتور و گیربکس خودرو شما را افزایش دهد. همان طور که می دانید بیشتر خودروهای موجود در ایران دارای گیربکس دستی هستند پس بهتر است شما رانندگان عزیز تعویض دنده حرفه ای را به طور کامل یاد بگیرید.

آموزش تعویض دنده برای مبتدیان

شیوه ای که شما دنده خودرو را در دست می گیرید به عنوان یکی از اصل های حرفه ای بودن رانندگی بشمار می آید. بهتر است بدانید برای تعویض دنده‌هایی که در سمت داشبورد قرار دارند مثل دنده‌های ۱ و ۳ و ۵  باید با کف دست دسته دنده را هدایت کنید و برای دنده‌هایی که در سمت صندلی و راننده هستند نیز با استفاده از ۴ انگشت دنده را حرکت دهیم تا در دو حالت میزان کنترل راننده بر تعویض دنده زیاد باشد. البته در حین تعویض دنده نباید کتف راننده از صندلی فاصله پیدا کند. این نکات در آموزش تعویض دنده برای مبتدیان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

نشانه هایی که به شما می گوید، مایع جعبه دنده یا گیربکس سوخته استف چه مواردی هستند؟

متاسفانه در هنگام آموزش تعویض دنده برای مبتدیان افرادی پیشگام می شوند که خودشان نیز از شیوه صحیح تعویض دنده آگاهی ندارند این مسئله زمانی اتفاق می افتد که شخصی که می خواهد آموزش ببیند به خانواده و بستگان جهت این کار مراجعه می کند که کاملا امری اشتباه است.

دقت داشته باشید اشتباه انجام دادن این فرایند می تواند برای شما خطرات جانی به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم می توان گفت اطلاع نداشتن از شیوه درست تعویض دنده روی سرعت گیر از عواملی است که می تواند احتمال بروز تصادف را به شدت افزایش دهد.

بیشتر شما عزیزان این نکته را می دانید که دامنه حرکتی هر دنده ای با توجه به عملکرد آن دارای تفاوت هایی است. شما در واقع با تعویض دنده میزان دور موتور را مشخص می کنید که خیلی از کارشناسان این امر را مهمترین وظیفه تعویض دنده می دانند. اگر شما راننده ای هستید که به طور معمول با سرعت بالا حرکت می کنید بهتر است با شیوه تعویض دنده حرفه ای آشنایی کامل داشته باشید زیرا در غیر این صورت سیستم فنی خودرو شما به مشکل بر می خورد.

مطالعه بیشتر  شاتون زدن در خودرو چیست؟ و چطور می توانیم از آن جلوگیری کنیم؟

مطلب پیشنهادی: از جمله کارهایی که به ماشین دنده اتومات آسیب می زند چه مواردی هستند؟

شیوه صحیح تعویض دنده نرم

شیوه تعویض دنده صحیح در واقع همان نرم تعویض کردن آن است که نیاز به تنظیم دور موتور دارد که به آن Rev Matching نیز گفته می‌شود که برای درک بهتر یک مثال می‌زنیم: فرض کنید شما با دنده ۴ در خیابان حرکت می کنید و دور موتور خودروتان روی ۳ هزار دور بر دقیقه است و شما قصد دارید میزان سرعت ماشین را کم کنید پس نیاز است دنده را تعویض کنید و آن را روی ۳ قرار دهید.

اگر می خواهید این کار به سرعت انجام شود به دلیل این مسئله که با معکوس زدن دنده ۲ دور موتور روی ۴۵۰۰ دور در دقیقه قرار خواهد گرفت خودرو دچار مشکل می شود. این مسئله در واقع ترمز موتوری نیز به حساب می آید.

اگر شما این کار را به صورت ناگهانی انجام دهید خودتان و سرنشیان به سمت جلو پرتاب خواهبد شد. پس بهتر است هنگامی که می خواهید دنده را تعویض کنید ابتدا با کمی مکث و گاز دادن فاصله ای قابل توجه را به وجود آورید و در مرحله بعد پایتان را روی کلاچ قرار دهید تا ماشین شما با شدت زیادی دچار ترمز موتوری نشود. پیشنهاد می کنیم خیلی از این شیوه ترمز استفاده نکنید.

چگونه دنده را سبک کنیم؟

سبک کردن دنده به عنوان یکی از مهمترین فرایندهای تعویض دنده بشمار می آید. این امر بسیار راحت تر از سنگین کردن دنده است. تعویض دنده در خیابان های شهری امری بسیار حیاتی است. این کار به راحتی نیز قابل انجام می باشد. اما نحوه سبک کردن دنده خودرو به این صورت است که باید از ۱ به ۲ تغییر پیدا کند و همچنین میزان دور موتور نیز در حالت ۲ الی ۳ هزار دور در دقیقه باشد.

بهتر است برای تعویض دنده از ۱ به ۲ سرعت خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت باشد و تعویض دنده ماشین به سرعت انجام شود. اما برای تعویض دنده ۲ به ۳ بهتر است سرعت ۴۰ کیلومتربر ساعت و دور موتور بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه باشد. اگر می خواهید تعویض دنده را برای دنده‌های ۴ و ۵ انجام دهید ۶۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت نیاز است تا به صورت صحیح سبک کردن دنده خودرو انجام شود. هنگام تعویض دنده در سربالایی به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید زیرا خودرو در آن شرایط تحت فشار بسیار زیادی است.

مطالعه بیشتر  تاریخچه بوگاتی سازنده خودروهای لوکس

شیوه صحیح تعویض دنده به حالت سنگین

بهتر است بدانید سنگین کردن دنده به طور معمول از دو طریق انجام می شود که عبارتند از:

  1. با دور موتور کم یا دنده مرده
  2. با دور موتور زیاد یا همان دنده معکوس

سنگین کردن دنده در حالت دور موتور کم

زمانی که دور موتور کم است و شما می خواهید تعویض دنده را انجام دهید مثل هنگام تعویض دنده از ۳ به ۲ فقط باید کلاچ را بگیرید و به وسیله دسته دنده تغییر را ایجاد کنید و در نهایت با مقداری گاز دادن دور موتور را به حد استاندارد برسانید و در نهایت پای خودتان را از روی کلاچ بر دارید. افرادی که به تعویض دنده حرفه ای مسلط هستند این روند را به راحتی انجام می دهند.

تعویض دنده اشتباه

متاسفانه این مشکل بیشتر در هنگام آموزش تعویض دنده برای مبتدیان پیش می آید که البته با دقت و تمرین قابل حل می باشد. مشکلاتی که در هنگام تعویض دنده پیش می آید بیشتر جدا از مبتدی بودن راننده ریشه در حواس پردتی های محیط اطراف نیز دارد که پیشنهاد می کنیم برای رفع این مسئله از هرگونه صحبت کردن با تلفن همراه و خودرون و آشامیدن خودداری کنید تا با بروز این مشکل خودرتان و خودروهای دیگر را در خطر نیندازید. تعویض دنده در سربالایی از زمان هایی است که بیشتر رانندگان در آن دچار اشتباه می شوند.

متاسفانه رعایت نکردن اصول تعویض دنده در سربالایی ها و یا هر حالت دیگری که خودرو در آن قرار دارد موجب می شود که سیستم گیربکس تحت فشار زیادی قرار گیرد و در نهایت بر اثر تکرار بسیار زیاد این اشتباه به کلی خراب شود که می تواند هزینه های بسیار زیادی را برای شما به وجود آورد.

شیوه صحیح تعویض دنده روی سرعت گیر

پیشنهاد می کنیم برای عبور از روی سرعت گیر در شیوه صحیح تعویض دنده تان دقت کافی به خرج دهید. تعویض دنده روی سرعت گیر به طور کلی با نحوه اصولی آن تفاوت های زیادی ندارد اما پیشنهاد می کنیم برای به وجود نیامدن مشکل در این زمینه از اصول تعویض دنده روی سرعت گیر پیروی کنید.

شما باید برای گذشتن از روی سرعت گیر قبل از رسیدن به آن میزان سرعت خودروتان را کاهش دهید و پس از آن دنده را سبک کنید تا به راحتی بتوانید به مسیر خود ادامه دهید. ما پیشنهاد می کنیم حتما به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید زیرا در غیر این صورت سیستم گیربکس و موتور خودرو شما دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

ترمز پارک برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

نیما شیرازی

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

mortazavi

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟

mortazavi

نظر دهید.