مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟

شیوه استفاده درست از خودرو | اصول رانندگی صحیح | نحوه استارت خودرو | چطور ماشین برانیم | آموزش توقف خودرو | سایت تخصصی خبر و مقاله فنی خودرو 22 شرقی

شیوه استفاده درست از خودرو چیست؟ | سایت تخصصی خبر و مقاله فنی خودرو ۲۲ شرقی

شیوه استفاده درست از خودرو می تواند به شما در نگهداری از ماشین تان کمک بسیار زیادی کند. اطلاع داشتن از اصول رانندگی صحیح برای هر راننده ای مسئله ای مهم بشمار می آید زیرا این موارد می تواند به ایمنی و کاهش استهلاک خودرو کمک کند. شما برای اینکه بتوانید به راننده خوبی تبدیل شوید باید این سوال ساده اما عمیق را از خود بپرسید که چطور ماشین برانیم؟ برای پاسخ به این سوال باید حداقل شناختی نسبت به سیستم فنی ماشین و اصول رانندگی داشته باشید. آموزش توقف خودرو یکی از مسائلی است که هر راننده ای باید نسبت به آن مسلط باشد. خیلی از رانندگان به دلیل این نحوه استارت خودرو را به شیوه درست انجام نمی دهند باتری ماشین شان خراب می شود که برای تعویض و یا تعمیر آن باید هزینه زیادی را پرداخت کنند.

تنظیم آینه خودرو

بیشتر رانندگان رفتارهای اشتباهی دارند که در زمان رانندگی باعث می شود خودروشان فرسوده شود و این فرسودگی به طور معمول هزینه های زیادی را به دنبال دارد. چطور ماشین برانیم؟ سوالی جسورانه است که می تواند شما را به یک راننده خوب تبدیل کند زیرا بسیار نکات مهم و ریزی وجود دارد که باید آنها را در حین رانندگی رعایت کنید تا سیستم فنی خودرو و خود شما آسیب نبینید.

آموزش توقف خودرو

زمانی که در سرازیری قرار دارید پای خود را روی پدال ترمز آماده نگه دارید تا در صورت نیاز به سرعت آن را فشار دهید. این مسئله یکی از نکات اساسی در آموزش توقف خودرو بشمار می آید. شما با انجام دادن این کار باعث می شوید میزان دما و فشار در ماشین افزایش یابد و قطعاتی مثل لنت، ترمز و دیسک نیز دچار آسیب شوند. اما راه حل جایگزین برای این مسئله این است که در سراشیبی ها با دنده سنگین حرکت کنید زیرا این کار باعث می شود تا خودرو در وضعیت ترمز موتور قرار بگیرد و بتواند فقط با استفاده از فشار موجود در سیستم انتقال نیرو سرعت آن را کاهش دهد. شما زمانی که این کار را به صورت عملی انجام دهید متوجه خواهسد شد که میزان توان ترمز موتوری دقیقا مثل ترمز  گرفتن در سراشیبی ها است. آموزش توقف خودرو از مسائلی است که می تواند جدا از کاهش استهلاک ماشین جان شما را نیز در لحظات حساس نجات دهد.

شیوه استفاده درست از خودرو و دنده عقب گرفتن اصولی

در ابتدا مسیر یادگیری رانندگیT بیشتر رانندگان این سوال را از خود می پرسند که چطور ماشین برانیم؟ پاسخ ابتدایی این سوال مسلط شدن به اصول رانندگی صحیح است. دنده عقب گرفتن در سیر آموزش خودرو یکی از مراحل سخت بشمار می آید. هنگامی که شما در یک فضای کوچک قرار دارید به طور معمول برای پارک کردن در آن باید چند بار دنده عقب بروید تا میزان دید کافی برای پارک کردن را به دست بیاورید. یکی از عادت هایی که رانندگان معمولا در این شرایط دارند این نکته می باشد که در زمان جلو رفتن به صورت ناگهانی به عقب حرکت می کنند. این کار باعث می شود فشار زیادی روی سیستم انتقال نیرو وارد شود و قطعات آن با فشار در مخالف مسیر اصلی شان حرکت کنند. آسیبی که شما در حین کار به سیستم فنی خودرو وارد می کنید می تواند هزینه های زیادی را برای شما به وجود آورد. شما می توانید برای جلوگیری از این آسیب تنها با چند لحظه صبر کردن دنده را تعویض کنید تا این مشکل دیگر پیش نیاید. شیوه استفاده صحیح از خودرو می تواند در بسیاری از موارد جان شما از بروز حوادث نجات دهد.

مطالعه بیشتر  آپشن های متنوع خودرو | چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد

شیوه استفاده صحیح از لیور دنده

دقت داشته باشید اگر قصد تعویض دنده را ندارید به هیچ عنوان دست تان را روی اهرم دنده قرار ندهید زیرا این امر باعث می شود مقداری فشار اضافه روی بوش ها و مکانیزم سنکیرونیز دنده قرار بگیرد و در بلند مدت آن را فرسوده کند. شما برای جلوگیری از این موضوع باید دو دست خود را روی فرمان قرار دهید و در زمان تعویض دنده از اهرم تعویض دنده استفاده کنید تا این استهلاک به کمترین میزان خود برسد زیرا تعویض قطعات سیستم دنده هزینه بالایی می تواند برای شما ایجاد کند. این مسئله یکی از مهمترین نکات اصول رانندگی صحیح بشمار می آید که متاسفانه بسیاری از رانندگان نسبت به آن توجه کافی ندارند.

مطلب پیشنهادی: چطور بفهمیم یک کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده است؟

رانندگی با سوخت کم

اگر شما از خودرویی با سوخت کم به طور مداوم استفاده کنید در واقع با دست خودتان در حال آسیب رساندن به ماشین تان هستید. خودروهای امروزی دارای نوعی پمپ بنزین هستند که سوخت داخل باک را در حالت خنک نگه می دارند. سیستم احتراق در ماشین بنزین خنک را نمی تواند به راحتی دفع کند و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود. تلاش کنید در هیچ شرایطی میزان بنزین موجود در باک کمتر از یک چهارم نشود و همیشه آن را پر نگه دارید. این شیوه استفاده صحیح از خودرو در مسئله سیستم سوخت رسانی ماشین دارای اهمیت بالایی است و در حفظ سلامت آن موثر می باشد.

مطالعه بیشتر  مقالات فنی خودرو، طرز کار ترمز بادی یا ترمز پنوماتیک Pneumatic Brakes

سرد بودن پیشرانه و در دورهای بالا

بهتر است برای گرم کردن ماشین در هوای سرد پایین با دور موتور پایین حرکت کنید. پیشنهاد می کنیم در زمان استارت زدن خودرو حداقل یک دقیقه آن را در حالت درجا کار کردن بگذارید تا سرما به قطعات داخلی سیستم پیشرانه آسیب نزند. اگر زمانی که موتور خودرو سرد است شما از دورهای بالا استفاده کنید به احتمال زیاد قطعات داخلی پیشرانه آسیب می بینند. البته روغن کاری نکردن قطعات پیشرانه در زمان استاندارد نیز می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. یکی از نشانه های مناسب بودن شرایط پیشرانه معمولی بودن صدای خودرو و نرم کار کردن موتور آن است. شیوه استفاده درست از خودرو بستگی به رعایت همین نکات دارد پس در یادگیری صحیح آن هوشیار باشید.

نحوه استارت خودرو

تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده اید که چطور ماشین برانیم به طور اصولی در حالی که حتی نحوه استارت زدن خودرو را به طور صحیح انجام نمی دهیم؟ ما در ادامه مطلب به طور مفصل به پاسخ این سوال پرداخته ایم. شیوه استارت در خودروهای مختلف به طور کلی یکسان است. دقت داشته باشید نحوه استارت خودرو با سرعت زیاد باعث می شود فرایند استارت زدن طولانی شود که به طور معمول یکی از دلایل اساسی سوختن پمپ بنزین ماشین است. دقت داشته باشید که چراغ های خودرو را خاموش کنید تا سیستم کامپیوتر ماشین بتواند چک های لازم را انجام دهد. هنگام روشن شدن موتور به سرعت دستتان را از روی سوئیچ بردارید تا به موتور خودرو آسیبی وارد نشود. نحوه استارت زدن خودرو با رعایت تمامی این نکات کمتر از یک دقیقه زمان می برد و باعث افزایش طول عمر مفید قطعات ماشین شما می شود. بهتر است بدایند شیوه استفاده درست از خودرو برای همه رانندگان یکسان است مخصوصا زمانی که با سیستم مهمی مثل استارت خودرو سرو کار داشته باشد.

 شیوه استفاده درست از خودرو چه کمکی می کند؟

اگر شما در ابتدا این سوال را از خود بپرسید که چطور ماشین برانیم و شیوه درست آن چیست؟ اولین گام را برای پیشرفت در مسیر یادگیری اصول رانندگی صحیح برداشته اید. ما پیشنهاد می کنیم نکات ذکر شده در این متن را حتما رعایت کنید زیرا باعث افزایش طول عمر سیستم ها و قطعات مختلف خودرو شما می شود و همچنین از پرداخت هزینه های بسیار زیاد تعمیر و تعویض جلوگیری می کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

شناخت بیشتر گیربکس اتوماتیک (Automatic gearbox)

mortazavi

کاهش مصرف سوخت ماشین و راهکارهای مناسب آن!

mortazavi

هرآنچه که باید در ارتباط با شمع خودرو بدانید

دانیال شکوه

نظر دهید.