مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شمع پیشرانه خودرو و مشکلات رایج آن

شمع پیشرانه خودرو و مشکلات رایج آن تاثیر شمع خودرو | علائم ظاهری خرابی شمع خودرو | تعمیر شمع خودرو | خرید شمع خودرو | انواع شمع خودرو

شمع پیشرانه خودرو و مشکلات رایج آن

شمع پیشرانه خودرو از قطعات مهم بشمار می آید که باید در نگهداری از آن دقت کنید. تاثیر شمع خودرو در حرکت کردن دارای اهمیت زیادی است و باید رانندگان حداقل به صورت کلی از شیوه عملکرد آن اطلاع داشته باشند. رانندگان بعد از شناخت عملکرد و ساختار این قطعه می توانند علائم ظاهری خرابی شمع خودرو را بشناسند که برای پیشگیری از صدمات بیشتر به خودرو دارای اهمیت ویژه ای است و تازه در این مرحله است که شما می توانید تعمیر شمع خودرو را به خوبی انجام دهید. راننداگان در نهایت با داشتن این اطلاعات می توانند خرید شمع خودرو را به خوبی انجام دهند و دیگر هیچ دغدغه ای از این بابت نداشته باشند. انواع شمع خودرو را نیز شما با داشتن این اطلاعات می توانید بهتر بشناسید.

شمع خودرو همان طور که گفتیم یک قطعه مهم در سیستم موتور خودرو بشمار می آید که وظیفه آن جرقه زنی و روشن کردن خودرو می باشد. تاثیر شمع خودرو تا آنجا دارای اهمیت است که اگر دچار مشکلی شود مخصوصا در خودروهای سوختی دیگر به هیچ عنوان خودرو توانایی حرکت ندارد.

انواع شمع خودرو ویژگی های آن 

شمع پیشرانه خودرو انواع مختلفی دارد که شناخت درست این شمع ها به همراه ویژگی های آن باعث می شود که شما در انتخاب و کاربرد آنها بهتر عمل کنید. علت خرابی شمع ها در خودرو چیست؟

شمع سرد

موتورهایی که شیوه طراحی آنها به گونه ای است که دارای دمای زیادی هستند بهتر است از این شمع ها استفاده کنند زیرا پایه های کوتاه دارند و به سرعت گرمای به وجود آمده بر اثر جرقه زنی را کم می کنند.

شمع گرم

موتورهایی که دارای دمای پایین هستند بهتر است از این نوع شمع استفاده کنند زیرا این شمع ها پایه های بلندتری دارند تا گرمای خود را دیرتر از دست بدهند و در نهایت با این ویژگی می توانند رسوبات حاصل از احتراق را که روی شمع باقی مانده است را بسوزانند.

شمع نیکلی

آلیاژهای این شمع از جنس نیکل هستند و عمر مفید کوتاهی دارند.

شمع پلاتینیومی

این نوع شمع جنس الکتروهایش از آلیاژ پلاتینیوم می باشد و طول عمر بالایی نیز دارد که برای بسیاری از رانندگان مسئله قابل توجهی به شمار می آید. این شمع ها می توانند دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند و اگر بخواهیم آنها را بر اساس کارکرد بسنجیم آنها تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید دارند.

وایر شمع در خودرو 

شمع ایریدیومی

این شمع خودرو الکترود مثبتش از جنس ایریدیوم است و طول عمر مفید آن در مقایسه با شمع های پلاتینیومی بیشتر است.

مطالعه بیشتر  بررسی ویژگی تایرهای تابستانی زمستانی و چهار فصل

شمع های چند الکترودی

این شمع خودرو دارای چند الکترود منفی است که موجب افزایش طول عمر می شود. کسانی که کمی شناخت بیشتری نسبت به شمع ها دارند می دانند که هربار جرقه زنی باعث می شود خوردگی قطب منفی به وجود آید و هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوض می کند که ما را درنهایت با افزایش چشمگیر طول عمر شمع رو به رو خواهیم کرد.

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

اگر این قطعه دچار آسیب شود می تواند شما را متحمل ضررهایی کند که شاید به ذهن شما هم نرسد. خراب بودن شمع پیشرانه خودرو باعث می شود که بنزین وارد شده به طور صحیح در مسیر احتراق قرار نگیرد و خودرو دیگر توان قبل را به همین دلیل نداشته باشد. البته به دلیل نسوختن مخلوط سوخت و هوا، موتور و خودرو در بسیاری از موارد دچار لرزش می شوند و همین مسئله استهلاک قطعات را افزایش می دهد. بهتر است بدانید یکی از راه های تشخیص سالم بودن سیستم پیشرانه خودرو چک کردن همین قطعه شمع می باشد پس بهتر است تا حد امکان از شمع هایی استفاده کنید که مناسب خودروهای شما هستند. شمعی که هم دمای کاری آن و هم نوع آن متناسب با پیشرانه خورو باشد در واقع با توجه به سابقه شرکت تولید کننده اش می تواند یک گزینه استاندارد برای قرار گرفتن در سیستم پیشرانه خودرو باشد.

مشکلات رایج شمع پیشرانه خودرو

با شناخت این مشکلات شما می توانید در هنگام قرار گرفتن در این شرایط بهترین واکنش را داشته باشید که در نهایت کمترین آسیب به خودرو وارد شود.

حالت Knock

اگر شما صدای ضربه ای شنیدید بهتر است بدانید که شمع برق مناسبی برای جرقه زدن ندارد و در نتیجه آن سیستم احتراق خودرو خوب کار نمی کند. اگر با دقت به شمع نگاه کنید متوجه خواهید شد که چینی آن شکسته و پلاتین سر آن هم اندازه استاندارد ندارد. زمانی این مشکل پیش می آید که شما از شمع در دمای نامناسب پیشرانه استفاده کرده باشید. دقت داشته باشید که هر شمع باید با دمای مناسب کارکرد پیشرانه انتخاب شود که به طور معمول در کاتالوگ خودرو و شمع‌ها نوشته شده است). البته در بعضی موارد هم به خاطر زود جرقه زدن شمع‌ها نیز ممکن است این اتفاق پیش بیاید.

 رسوبات سر شمع و چینی زرد رنگ آن

این مشکل در اصل دو دلیل اصلی دارد که عبارت اند از:

  •  سوخت خودرو کیفیت مناسبی ندارد و دارای ترکیبات سربی است.
  • رانندگی در بلند مدت با دور موتور بالا.
مطالعه بیشتر  دانستنی های فنی خودرو | منظور از بوستر ترمز خودرو چیست؟

ما پیشنهاد می کنیم که اگر با این مشکل رو به رو شدید بهتر است شمع را باز کنید و آن را به خوبی تمیز کنید تا برای مدتی کوتاهی دوباره برای شما کار کند. دقت داشته باشید که این امر موقتی است و در اولین فرصت ممکنن باید شمع را تعویض کنید.

شمع سیاه شده

اگر که سوخت و ساز از نظر نسبت هوا و بنزین تنظیم نباشد احتمال دارد که غلظت آن زیاد شده باشد که مصرف سوخت از نشانه های مهم تشخیص این موضوع بشمار می آید. ریشه این مشکل را می توانید در ساسات خودرو پیدا کنید. بهتر است بدانید چه حالت اتوماتیک در خودرو‌های انژکتوری و چه ساسات دستی در خودرو‌های کابراتوری این مشکل احتمال دارد پیش بیاید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد به این معنی است که نسبت هوا و سوخت کم است و در نتیجه آن شمع سیاه می شود و دوده می گیرد.

شمع سر گچ زده

اگر شما شمع را باز کردین و با سر گچ زده شمع مواجه شدین و همچنین مشاهده کردین که خاکستر سفیدی همه اجزا آن را پوشانده است حتما در درجه اول به سراغ کیفیت سوخت خودرو بروید زیرا ریشه مشکل همان جا است. زمانی این مشکل پدیدار می شود که بنزین بدون سرب دارای کیفیت خوبی نباشد و یا از مکمل مناسبی استفاده نکرده باشید زیرا این دو عامل ارتباط مستقیمی با سیستم احتراق خودرو دارند. اگر می خواهید این مشکل رفع شود بهتر است که شمع را تمیز کنید یا آن را عوض کنید و البته در کنار این مسئله به خرید مکمل خوب و استاندارد نیز برای خودرو بپردازید.

خرید شمع خودرو استاندارد

اگر خواستید که یک شمع موتور خوب را خریداری کنید ما پیشنهاد می کنیم که این کار را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر لوازم یدکی خوذرو انجام دهید زیرا در این صورت شما می توانید مطمئن باشید که محصول خریداری شده شما دارای استاندارد های لازم و همچنین دارای گواهی اصالت است که مسئله بسیار مهمی بشمار می آید.
البته دقت داشته باشید که برای تعمیر شمع خودرو حتما به یک متخصص این حوزه کار را بسپارید زیرا در غیر این صورت اگر شمع خودرو دچار مشکلات بیشتری می شود که می تواند آسیب های اساسی به سیستم خودرو وارد کند و همچنین هزینه بیشتری را نیز به شما تحمیل کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

رله استارت ماشین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | ۳ علائم نشت منیفولد ورودی

mortazavi

علت آتش گرفتن خودرو و راه های مقابله با آن

mortazavi

نظر دهید.