مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شست و شو خودرو با ساده ترین و بهترین روش ها

شست و شو خودرو با ساده ترین و بهترین روش ها

شست وشو خودرو در واقع برای خیلی از رانندگان مسئله مهمی به حساب می آید. شست و شو کامل ماشین شاید در نگاه اول مسئله ساده ای به نظر برسد ولی ترفند شستن ماشین به نوع خود منحصر به فرد است و باید آن را یاد گرفت تا در حین این عمل آسیبی به خودرو وارد نشود. شست و شو صندلی خودرو باید توسط مایع شست و شو ماشین حتما انجام شود تا روکش ها و بقیه قسمت های آن آسیبی نبینند.

تا به حال فکر کرده اید که سالیانه چقدر هزینه شستن خودرو در کارواش را پرداخت می کنید. خیلی از رانندگان به این دلیل شستن خودرو را در خانه انجام نمی دهند که نمی توانند بسیاری از جزئیات خودرو را بشورند و مجبور می شوند که آن را به کارواش ببرند.

قبل از هر کاری به خودرو آب بزنید

اگر از همان مرحله اول شستن از مواد شوینده استفاده کنید در واقع گرد و غبار و شنها را به ماشین می سایید که برای سطح خودرو به شدت مضر است. شویندگان حرفه‌ای ابتدا ماشین را با آب تمیز می کنند تا سطح آن گرد و خاک و کثیفی نداشته باشد. چه سرویس هایی برای خودروها ضروری هستند؟ کلیک کنید و مطلب مفید این موضوع را حتما بخوانید.

مایع شست و شو ماشین

بیشتر رانندگانی خودرو را در خانه می شویند متاسفانه از مایع ظرف شویی به عنوان مایع شست و شو ماشین استفاده می کنند که به شدت کار اشتباهی است. مایع ظرف شویی دارای موادی است که می تواند روغنهای ضروری بیرون ماشین شما را پاک کند و عمر رنگ خودرو را کاهش می دهد.

دستکش میکروفایبر

اسفنج ها گرد و غبار و ذرات شن را گرفته و در منافذ بزرگ خود نگه می‌دارند. شما می‌توانید آن را تمیز کنید اما ذرات ریز همچنان در آن باقی می‌ماند. وقتی که این ذرات داخل آن جا خوش کنند مثل این است که ماشینتان را با کاغذ سنباده تمیز می‌کنید. معمولا کارکنان حرفه‌ای کارواش از دستکش میکرفایبر مخصوص برای شستشوی کامل ماشین استفاده می‌کنند چون به هنگامی که آن را می‌شویید کلیه ذرات از داخل آن خارج شده و می‌افتند.

سطل ها

یک سطل را برای آب و صابون تمیز در نظر بگیرید و سطل دیگر را هم برای آب شستشو ماشین کنار بگذارید. بعد از هر نوبت پاک کردن، دستکش میکروفایبر کثیف را در آب سطل نگه دارید تا کثیفی آن خارج شود و بعد آن را در آب و کف بزنید تا بخش بقیه قسمت های خودرو را تمیز کنید. هیچ وقت با همان سطل های قبلی و آب ذورن سطل به سراغ شستن خودروهای دیگر نروید چون بیشتر موجب کثیفی آنها خواهید شد. شما با این کار آب و صابون خود را تمیز نگه می دارید.

مطالعه بیشتر  جاده واردات خودرو توسط چه موانعی بسته شده است!

پیشنهاد مطلب: آیا می دانید خانم های ایرانی چه ماشین های شاسی بلند را می پسندند؟

از میکروفایبر برای خشک کردن استفاده کنید به جای پارچه

همه می دانند که پارچه خشک کن آب را جذب می‌کند اما اگر ذره‌ای بعد از شستشو باقی مانده باشد را نمی تواند پاک کند. ولی حوله میکروفایبر می تواند ذرات را به راحتی پاک کند. حتما حوله را پس از تماس با سطح ماشین توسط آب تمیز بشویید تا ذرات کثیفی از آن جدا شوند و در مرحله آخر حوله را بچلانید و خشک کنید. میکروفایبرها برای شست و شو صندلی خودرو به شدت مناسب هستند.

خراش ها را قبل از پولیش کردن پاک کنید

این نکته بیشتر مورد توجه افرادی است که در امر شست و شو حرفه ای هستند. پولیش باعث می شود که براق بودن خودرو شما افزایش پیدا کند، اما باز هم در نهایت خراشها از بین نمی‌ روند. با این حال اگر در ابتدا خطوط روی ماشین را با یک کیت حذف خراش بردارید و بعدا پولیش کنید، درخشش بیشتری خواهد داشت. شما می توانید کیتهای حذف خراش را از مغازه لوازم خودرویی به راحتی تهیه کنید. ما در ادامه مطلب برای درک بهتر شما عزیزان یک تعریف کوتاه از پولیش را ارائه می دهیم.

پولیش خودرو

پولیش یک نوع ساینده است و مثل سمباده عمل می‌کند، اما با دانه هایی بسیار ریز تر. وقتی می‌خواهید رنگ ماشین خود را براق و یا آن را ترمیم کنید، بهتر است بدانید که شما دارید یک لایه بسیار نازک از سطح رنگ را از بین می برید تا خودرو ظاهری تازه پبدا کند. البته دانستن این نکته به شما در شست و شو خودرو کمک می کند.

واکس صنعتی

واکس های خمیری قدیمی بیشتر بر روی ماشین های قدیمی جلوه ای مناسب دارند. اما آنها همان ظاهر براقی را که واکسهای صنعتی امروزی انجام می‌دهند، به وجود نمی‌آورند و ماندگاری کمی هم دارند. زمانی که تعمیرکاران خودرو بتونه کاری رنگ را انجام می دهند باید از واکس صنعتی با کیفیت استفاده کنند این مسئله در حفط رنگ خودرو شما به شدت موثر است. شما می توانید واکس صنعتی را در بخشهایی کوچک با استفاده از یک اسفنج مخصوص واکس بر روی ماشینتان استفاده کنید. اشتباهات رایج در زمان رانندگی را بهتر است بدانید تا زودتر از هر زمان دیگری از تکرار آنها جلوگیری کنید.

پاک کردن واکس اضافه

شما با همان دستمالهای میکروفایبر می توانید این واکس های اضافه را پاک کنید. پیشنهاد می کنیم این کار را با استفاده از حرکات دایره وار انجام دهید. همچنان که دستمال میکروفایبر واکس را بر می‌دارید، آن را روی یک بخشی که تمیزتر است تا کنید. دقت داشته باشید که اگر دستمال واکس شد حتما آن را تعویض کنید.

مطالعه بیشتر  آشنایی با خودروهای انژکتوری و نحوه عملکرد آنها

تمیز کردن داخل خودرو

افرادی که ماشین را در خانه شست و شو می دهند معمولا این عمل را از تمیز کردن کف خودرو با جارو کردن کفپوش شروع می‌کنند. شما با انجام دادن این کار فقط گرد و خاک را از داشبورد به صندلی ها و درهای قسمت عقبی خودرو که کفپوش آن را تازه تمیز کردید انتقال می دهد. بهتر است تمیز کردن فضای داخلی خودرو را از بالا شروع کنید و در نهایت به کفپوش برسید. این مسئله به عنوان ترفند شستن ماشین به شدت کارایی دارد.

مکش و تمیز کردن خودرو

برای پاک کردن گرد و خاک از یک برس مخصوص و مکنده کارگاهی استفاده کنید و همه گوشه‌ها و شکاف های روی داشبورد و کنسول را حتما تمیز کنید. سعی کنید که مکنده را نزدیک برس نگه دارید تا هر چیزی را که برس بیرون می‌آورد قبل از افتادن کف ماشین با مکنده به طور کامل خارج کنید.

لیسه گیری خودرو

کفپوش را جارو بکشید

ساختار کفپوش خودرو به گونه ای است که تمایلی برای بیرون کردن گرد و غبار ندارد. اگر شما صرفا آن را جارو بکشید با این کار فقط خاکها را به عقب تر برده اید. اگر می خواهید به سطح تمیزی بیشتری در این مورد برسید بهتر است که از یک برس قالی استفاده کنید و فرش را به وسیله جارو برقی یا مکنده تمیز کنید. شما در واقع با این کار ذرات خاک را به سطح می‌ آورید و در این شرایط می‌توانید آنها را با مکنده تمیز کنید.

 تمیز کردن داشبورد و اسفنج غیر سیلیکونی

اسپری های محافظت کننده سلیکونی داشبورد می توانند یک رد روی داشبورد بگذارند که گرد و خاک بیشتری را جذب می‌کند در نتیجه شما مجبور خواهید شد که بیشتر از دفعات قبل آن را تمیز کنید. علاوه بر این موضوع داشبورد موجب می شود که روی شیشه جلو خودرو انعکاس ایجاد شود. این انعکاس به مرور می‌تواند بینایی شما را کم کند مخصوصا در شب. همین دلیل باعث می شود که متخصصان خودرو از اسفنجهای محافظ غیر سیلیکونی برای تمیز کردن داشبورد استفاده کنند. این باعث می شود که داشبورد شما جلوه خوبی داشته باشد و دیگر نوری انعکاس ندهد. تلاش کنید این نکته مربوط به شست و شو خودرو را حتما رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

mortazavi

انواع رینگ خودرو تاثیر آن در رانندگی شما

mortazavi

اطلاعات مفید خودرویی | چطور عمر مفید صفحه کلاچ خودرو را بالا ببریم؟

mortazavi

نظر دهید.